Gå til innhold

Burde jeg varsle familievernkontoret?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en mann og et bonusbarn. De har vært på familievernkontoret ift samværsavtale. I første samtale kom gutten med påstander om at han var redd jeg skulle bli sint her hjemme og at han ikke trivdes så mye her.  Her hjemme var han blid og fornøyd, så dette er påstander vi mistenker mor har bedt han om å si på møtet, for det henger ikke på greip slik oppførselen var. 

Saken nå:

I går var de på familievernkontoret igjen. Det er fokus på gutten og at han ikke trives. Overvekt, mistrivsel på skolen er fokus. Skolen er kontaktet nå. 

*I dag tidlig får jeg mld av gutten. Det er 17 minus og han gjemmer seg ute og tørr ikke å gå inn fordi mamma er så sint. Jeg sa jeg kunne hente men da sa han at mamma sa det var for langt og at hun er sinna og hun vil ikke at han skal si det, men det er sannheten. 

*Han sa han var usikker fordi han bare får kjeft av mamma. 

*Mamma sa når jeg vekte henne i dag at jeg har ødelagt uka hennes fordi hun skal opp tidlig imorgen. 

I går fortalte barnets mor til min mann at hun og mannen hadde kranglet mye i det siste. (Dette ble ikke snakket om på møtet men i en privat samtale mellom mor/far), så familievernkontoret vet ikke om ståa hjemme hos mor.

Jeg mistenker at situasjonen hjemme ikke er bra og at mor prøver å skjule åssen de virkelig har det eller få det til å se ut som at det er problemer her i stedet. 

Kan jeg si ifra til familievernkontoret om det gutten kommer å forteller meg? 

Jeg syntes så synd på han og han blir tydligvis styrt med jernhånd for at hun skal se best mulig ut. 

Gutten har fortalt tidligere at han har sett mamma full flere ganger. Vet ikke når eller hvor lenge siden det er. Men min mann har fortalt at hun hadde et høyt alkoholforbruk tidligere. 

Hun misliker meg som stemor selvfølgelig og prater meg med (har hørt henne i tlf med sønnen)

Vi bor 5 min unna en flott skole her vi bor og pr i dag må gutten ta buss til en skole han ikke trives på siden han har fast bosted hos mor, noe hun har bestemt. 

Jeg vet ikke hvor mye jeg skal bry meg. Sønnen tar opp ting med meg og jeg føler jeg må hjelpe. Far vet hvordan hun er men det virker som han er redd for å sette mor/sønn opp mot hverandre. Det forstår jeg men jeg syntes det er hårreisende det denne gutten forteller og jeg har så lyst til å ta en tlf til saksbehandler de var hos og fortelle hva gutten sier og høre hva jeg kan gjøre i situasjonen.  Hva mener dere? 

Anonymkode: 69845...061

• Liker 2
  • Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sender en bekymringsmelding til barnevernet med akkurat det du skriver her. 
En mor som kjefter, er sint, bedriver psykisk vold og drikker seg full. 
Ikke noe å lure på.

Anonymkode: 7fc03...ddf

• Liker 19
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Familievernkontoret er ikke riktig instans. Skal noen varsles, er det barneverntjenesten. 

Jeg ville selvfølgelig drøftet med min partner først, og - avhengig av alder - muligens med ungen også.

Anonymkode: 2662a...489

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

ring inn til barnevernsvakten i kommunen, de har mulighet til å handle raskt slik jeg har forstått det.

Bare gjør det så raskt som mulig, heller en gang for for mye enn for lite💕 - ikke lett å være i skvis slik som stemor, men gutten ser på deg som en trygg voksen og det er kjempefint 

Endret av bardonken
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Vil far også at barnet skal bytte bosted?

Du må prate med han, så han i det minste er informert om at du sender en bekymringsmelding sånn at det ikke blir nye konflikter ved at dere ikke kommuniserer.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Altså, nå har jo gutten åpnet seg for deg, så noe må jo skje. 

Alt etter hvor gammel han er, så må du snakke med ham om at du må fortelle pappa hva han sier, og at dere 3 sammen må finne ut av hva dere skal gjøre for å løse dette. 

Du har disse påstandene han har kommet med, skriftlig? Din mann bør vise dem til familieterapeuten, og fortelle mer av hva som er blitt sagt og hva som har skjedd. Dette er ikke din jobb, men pappas. 

Ingen hensikt å ta det med barneverntjenesten når både familievernkontoret og skolen er koblet på. Ikke enda ihvertfall, til slutt vil jo en av de instansene melde, og du slipper å bli den store stygge ulven. 

Anonymkode: e9ad0...618

• Liker 1
Skrevet

Hva sier samboeren din om det som skjer med hans barn?

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres mer ut som sverte-konkurranse. Dere voksne får gå i dere selv, en sak har alltid to sider.

Anonymkode: c3e36...4a3

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Gutten er 13 år og startet på ny ungdomsskole i høst da moren flyttet litt lenger vekk. 

Jeg tørr ikke å si til far at jeg vil ta kontakt med noen for hjelp. 

Jeg har lagret mld gutten han har sendt til meg. Og jeg vil ikke være den som blir 'tatt' for dette. Da kommer jo forholdet mitt til å gå i oppløsning. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha tatt det opp med familievernkontoret først, og vist dem meldingene. Du bør også lufte at du vurderer å sende en bekymringsmelding til barnevernet, og hør hva dem sier til det.

Du bør også prate med far om at nå er du så bekymret for sønnens tilværelse hjemme at du føler at du har meldeplikt.

Anonymkode: 9bccf...6c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her.

Gutten er 13 år og startet på ny ungdomsskole i høst da moren flyttet litt lenger vekk. 

Jeg har lagret mld gutten han har sendt til meg. Og jeg vil ikke være den som blir 'tatt' for dette. Da kommer jo forholdet mitt til å gå i oppløsning. 

Hvorfor vil du ikke gjøre dette i samråd med faren til gutten?

• Liker 15
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

^ Siden du kom med noe nytt, så bør du være åpen med familievernkontoret om at du er redd for å si ifra til far. De kan gi deg råd om hva du bør gjøre.

Anonymkode: 9bccf...6c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Familievernkontoret har ikke myndighet til å bestemme noe, så det betyr lite hva de vet.

Anonymkode: 3c568...18f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her burde du trå veldig forsiktig. Men du bør gjøre noe. 

Alt du gjør som kan vris om til å se ut som hevnaksjon , vil bli brukt mot deg. 

Hvor er samboeren din i dette? Du må først og fremst snakke med ham om alt dette og så må dere være enige om en plan dere står sammen om uansett hvor hardt det blåser! 

Anonymkode: 23ad0...e30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ringe bv og drøfte saken uten å melde. Bv vil be deg melde dersom de mener det er en sak de skal ta tak i.

Anonymkode: f9544...676

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ts her.

Gutten er stor. Du kan kontakte barnevernet sammen med ham. 

Du burde slutte å være i forhold med noen du er redd for å kommunisere med. 

Anonymkode: 2662a...489

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ts her.

Du er nødt til å snakke med guttens far, så klart. Dere må sammen finne ut hva dere vil gjøre, samt diskutere om dere ønsker å ha gutten boende hos dere. Familievernkontoret kan ikke gjøre noe med den infoen du har, men barnevernet kan. Hvis du kontakter dem bak ryggen til din samboer blir du nok kvitt problemet, for da vil det mest sannsynlig bli samlivsbrudd. Hadde jeg vært samboeren din i denne situasjonen, så hadde jeg sett på det som et stort svik. Dere bor jo sammen, og da må slike ting løses sammen. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du burde gjøre noe, men du burde også trå varsomt.

Jeg tenker først og fremst at du burde ta en prat med gutten. Han er 13 år, han stoler på deg, og det er grunnen til at han har valgt å dele dette med deg. Du skal selvsagt ikle gi han noe valg, han er et barn og skal ikke bli satt i en slik posisjon. Men forklar at du må gå videre med dette, og hvorfor, forklar at du vil hans beste. Om du ikke snakker med han først kam du risikere å ødelegge relasjonen mellom dere, og at han føler du har misbrukt tilliten han har til deg.

Så burde du også snakke med din mann. Forklar hva gutten har delt, at du har snakket med han, at du er bekymret, og at du ikke kan la dette gå.

Så ville jeg tatt kontakt med barnevernet, eventuelt familiekontoret. Husk å hold deg veldig til sak slik at det ikke blir fremstilt som en svertekampanje.

Anonymkode: e3cb5...f03

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

...eller 13 åringen prøver (og klarer?) å manipulere TS til å få viljen sin med å sette mor/far opp mot hverandre og deretter få støtte og sympati hos TS.

TS må involvere faren til 13 åringen. Dersom TS ikke kan det bør forholdet avsluttes samtidig som en varsler de rette instansene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Far prøver å få tak i mor på telefon for å høre om ståa. Men hun tar ikke tlf. Deretter vil han ringe familievernkontoret og få en time igjen der. 

Jeg er redd det vil gå mnd før de får hjelp pga lange ventetider. Om familievernkontoret hadde fått nyss om saken litt kjappere kunne de jo satt i gang fortest mulig istedenfor å dra det ut. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...