Gå til innhold

Konfirmasjon, bordkort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du leser at jeg skrev at jeg pleier å skrive det. Bortsett fra at jeg syns det er litt rart å kalle noen du ALDRI har truffet feks som har vært sammen 1måned for tante/onkel. Men da er det tydligvis normalt? Ikke alle som liker å bli kalt det så tidlig. Blir for seriøst for noen. 

Anonymkode: c878e...63f

Du skrev bare et innlegg der du satt alle i bås avhengig av hvor hyppig man sees, hvor involvert man er, og hvor lenge man har vært i familien. 

Det har nok ikke noe å si hva du skriver på kortet, de merker hva du mener, uansett. 

Anonymkode: dffd2...b06

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar. Ser det er blandete meninger her. Føler jeg kommer til å såre noen uansett hva jeg skriver. Vil at alle sksl føle seg velkommen , men føler og det blir feil og skrive til en og ikke en annen i ett forhold feks. 

Vil jo at det skal være personlig og. Vanskelig dette!

Husk at gjestene ikke vet om de kvalene du går gjennom nå. Det er aldri upersonlig å skrive noens navn på et bordkort, og det er virkelig ikke noen som kan bli såret eller føle seg uvelkommen av et bordkort med navnet sitt på.

Det du skriver her viser enda tydeligere hvor greit det er å sløyfe "titlene".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har jeg skrevet navn på min søsters nye kjæreste, uten onkel. De har vært sammen i under 1 år.

Bestemor har vært sammen med en noen år, her skriver vi også bare nabn. Har ikke noe forhold til han, annet en at han er sammen med bestemor.

Anonymkode: 07cb0...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Jeg ville bare ha brukt navn.

Begynner da ikke å blande inn folk som ikke egentlig er tante eller onkel i dette, det blir bare rart. Bruker man navn så er det kort og greit, og ingen kan si noe på det.

Jeg ville ha følt det som veldig kunstig og rart om jeg hadde bodd sammen med en i et halvårs tid, og så ble jeg kalt for tante til barn jeg knapt hadde møtt, og ikke hadde noe forhold til annet enn at jeg visste hvem de var.

Anonymkode: 0da0c...361

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss er det kun foreldre og besteforeldre (samt konfirmanten selv) som har tittel på bordkortet, resten har kun navn. 

Anonymkode: df6bb...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kun fornavn

Anonymkode: c80db...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukte kun fornavn 

Anonymkode: 8caf4...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Skriver det konfirmanten kaller dem, kalles dem tante er det det, kalles dem tante "Anne" skriver vi det, kaller Anne kun for Anne så skrives det. Jeg går ut fra konfirmantens ståsted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 11.43):

Ingen blir såret av sitt eget navn.

Anonymkode: 2c3d0...e6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 11.43):

Takk for svar. Ser det er blandete meninger her. Føler jeg kommer til å såre noen uansett hva jeg skriver. Vil at alle sksl føle seg velkommen , men føler og det blir feil og skrive til en og ikke en annen i ett forhold feks. 

Hadde dette vært snakk om bryllup ville jeg skrevet kun navn. Konfirmasjon, derimot, synes jeg er mer naturlig å få fram tante og onkel. Da skal du selvsagt skrive f.eks. tante Heidi på ett og onkel Ole på han som er hennes samboer/ektemake, og har vært tilstede som onkel hele eller deler av konfirmantens liv. Å skrive tante Heidi på ett og bare Ole på den ved siden av blir feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi skreiv tante Anne, onkel Per, tante Frida, Onkel Ole , og så videre. 

Anonymkode: 38843...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror vi hadde bare fornavn på alle, også konfirmanten, vi foreldre, besteforeldre. Med mindre konfirmanten kaller folk for «tante Anne» og «onkel Nils» er det like greit å bare skrive Anne og Nils. 

Anonymkode: 5fb5a...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 9.01):

Skriver dere navn eller tante og onkel på alle som er det? Noen er jo tante og onkel og noen ikke. Føles feil å skrive tante på en og ikke onkel på mannen som er onkel men allikevel ikke onkel i den forstand at han er tilstede på noen som helst måte feks eller tante til en som har barn med onkel til konfirmanten og bodd sammen få år, ikke forlovet eller gift. Redd for å såre noen om noen blir kalt det og andre ikke.. Og samtidig om vi velger kun navn og ikke onkel/tante forann. 

Hvordan gjør dere det? De fleste er ikke veldig mye til stede heller.

Her i huset var det ungdommen som bestemte og hun valgte den betegnelsen som hun selv brukte på de forskjellige personene. 

Anonymkode: 5ef0d...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Vi bruker bare fornavn på bordkort 

Anonymkode: 1f22d...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...