Gå til innhold

Konfirmasjon, bordkort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skriver dere navn eller tante og onkel på alle som er det? Noen er jo tante og onkel og noen ikke. Føles feil å skrive tante på en og ikke onkel på mannen som er onkel men allikevel ikke onkel i den forstand at han er tilstede på noen som helst måte feks eller tante til en som har barn med onkel til konfirmanten og bodd sammen få år, ikke forlovet eller gift. Redd for å såre noen om noen blir kalt det og andre ikke.. Og samtidig om vi velger kun navn og ikke onkel/tante forann. 

Hvordan gjør dere det? De fleste er ikke veldig mye til stede heller.

Anonymkode: c878e...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville skrevet tante/onkel på alle. Når de har bodd sammen flere år som du skriver så er det jo ikke et nytt forhold og da blir det merkelig å være trassig i forhold til hvem som får tittel eller ikke. Du sier du er redd for å såre noen og da er jo svaret enkelt for du kan ikke gå feil ved å skrive tante og onkel på alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (7 minutter siden):

Jeg ville skrevet tante/onkel på alle. Når de har bodd sammen flere år som du skriver så er det jo ikke et nytt forhold og da blir det merkelig å være trassig i forhold til hvem som får tittel eller ikke. Du sier du er redd for å såre noen og da er jo svaret enkelt for du kan ikke gå feil ved å skrive tante og onkel på alle. 

Ja såre noen for å kalle de noe de ikke vil være eller ikke kalle de noe de er. 

3år sammen. Ikke forlovet eller gift. Mange partnere før. 

Ikke tilstede i barnets liv. Sett personen feks 1-2ganger. 

Så da kalles de tante/onkel for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle som er søsken av foreldre eller er i et forhold til søsken av foreldre kalles tante/onkel hos oss. Tviler sterkt på at noen blir såret av å bli kalt noe de ikke vil. Da er det større sjanse for å såre noen ved å ikke kalle dem tante/onkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe definisjonsspørsmål om man er onkel eller tante? Og hvis man skal vurdere retten til å kalle seg det når det gjelder engasjement i niese/nevø, hvor går grensen?

Enten må du kalle alle som er det, onkel/tante, eller så bruker du kun fornavn på alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tydelig at du aller helst ikke vil kalle enkelte av dem for tante/onkel og bare ser etter støtte fra oss i noe du allerede har bestemt deg for. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe problem med å kalle alle onkel eller tante. Var det jeg tenkte å gjøre. Men så ble jeg litt i tvil da en kollega sa det ikke var vanlig. At det var vanligst å skrive kun navn til folk. Har alltid skrevet på tante og onkel. Hun mente det ble rart for de som ikke var gift eller så mye til stede å bli kalt det. 

Så ville høre hva andre mente og gjorde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om jeg kun skrev det til mannen sine søsken og mine søsken men ikke følget så blir det og feil. Selv om de feks har vært i lag 1måned eller 1år. Om vi har truffet følget eller ikke. Der syns jeg selv det blir litt rart å kalle noen tante/onkel. Men vil ikke at de skal føle seg utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette royale titler du tildeler etter gitte kriterier? 😂

Her er selv venninne med mann 'tante' og 'onkel', om de først er så nære at de er invitert til en slik setting. 

Ble selv inkludert på den måten hos svigers-storfamilie for mange år siden, og praktiserer nå det samme videre. 

Anonymkode: dffd2...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er dette royale titler du tildeler etter gitte kriterier? 😂

Her er selv venninne med mann 'tante' og 'onkel', om de først er så nære at de er invitert til en slik setting. 

Ble selv inkludert på den måten hos svigers-storfamilie for mange år siden, og praktiserer nå det samme videre. 

Anonymkode: dffd2...b06

Du leser at jeg skrev at jeg pleier å skrive det. Bortsett fra at jeg syns det er litt rart å kalle noen du ALDRI har truffet feks som har vært sammen 1måned for tante/onkel. Men da er det tydligvis normalt? Ikke alle som liker å bli kalt det så tidlig. Blir for seriøst for noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke skrevet tante/onkel om det ikke var en etablert og nær relasjon.

Sønnen min konfirmeres i høst, og den ene onkelen hans har en samboer som har vært i livet vårt siden konfirmanten var 6 år. Hun omtales som tante. Den andre tanten har en kjæreste hun har vært sammen med i ett år og som vi bare i det siste har fått møte. Det kan godt hende de flytter sammen før konfirmasjonen, men vi kommer ikke til å kalle ham onkel likevel. Det blir nok aldri naturlig for en som er 14 nå. Og jeg synes det er det som er det viktigste - hvilken relasjon har konfirmanten til de som inviteres? De som blir fornærmet får bli fornærmet. 

Anonymkode: 316bd...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet "tittelen" og kun brukt navnet. Nettopp for å unngå det dilemmaet du tar opp. Da slipper man å fornærme overtenkere, samtidig som man er konsekvent og gjør ting likt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bordkort skrev jeg kun navn. At de er tante, onkel, og ditt og datt vet de jo godt selv.

Anonymkode: 3e88c...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Ser det er blandete meninger her. Føler jeg kommer til å såre noen uansett hva jeg skriver. Vil at alle sksl føle seg velkommen , men føler og det blir feil og skrive til en og ikke en annen i ett forhold feks. 

Vil jo at det skal være personlig og. Vanskelig dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skriver tante og onkel til de konfirmanten kaller tante og onkel :) F.eks har min bror en ny kjæreste, de har vært sammen 1 år, hun er "Lene" for konfirmanten. Min søsters kjæreste er "onkel Ole" fordi det er det konfirmanten sier. På min venninnes bordkort vil det stå "tante Stine" fordi han selv ønsket å kalle henne tante da han var liten. 

Anonymkode: 44937...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...