Gå til innhold

Sommerdekk nå når påsken er sein.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skal til Belgia i påsken. 
Har ikke lyst å kjøre, slite på de nye vinterdekkene, det er også bedre bedriver i Europa med sommerdekk på den tiden. 
Vi skal jo også komme oss til båten, og etter norske regler skal vi da kjøre på vinterdekk, til tross for at vi bare skal kjøre i lavlandet. 

Hadde påsken vært tidlig kunne vi jo lagt om tidlig, så lenge der ikke var snø og is.

Eller har jeg misforstått noe her?

Anonymkode: 7eb80...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Andre påskedag er siste frist for å bytte fra piggdekk til sommerdekk. 
Det er ingen fast dato for å skifte fra piggfritt, men bilen skal være forsvarlig skodd, og på vinterstid (1 november til 2. påskedag) skal du ha 3mm mønsterdybde. 

Anonymkode: 744d2...453

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Andre påskedag er siste frist for å bytte fra piggdekk til sommerdekk. 
Det er ingen fast dato for å skifte fra piggfritt, men bilen skal være forsvarlig skodd, og på vinterstid (1 november til 2. påskedag) skal du ha 3mm mønsterdybde. 

Anonymkode: 744d2...453

Merkelig hvordan vinteren kommer 1.november hvert eneste år, mens våren kommer et sted mellom tidlig mars og langt uti april. 

Kunne ønske skattemeldingen skulle leveres helgen før første mandag etter andre fullmåne etter vårjevndøgn eller noe sånt

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi skal til Belgia i påsken. 
Har ikke lyst å kjøre, slite på de nye vinterdekkene, det er også bedre bedriver i Europa med sommerdekk på den tiden. 
Vi skal jo også komme oss til båten, og etter norske regler skal vi da kjøre på vinterdekk, til tross for at vi bare skal kjøre i lavlandet. 

Hadde påsken vært tidlig kunne vi jo lagt om tidlig, så lenge der ikke var snø og is.

Eller har jeg misforstått noe her?

Om det er forsvarlig, altså ikke fare for frost/glatt, har du lov å kjøre på sommerdekk med mer en 3mm mønster

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tiuren skrev (20 minutter siden):

Om det er forsvarlig, altså ikke fare for frost/glatt, har du lov å kjøre på sommerdekk med mer en 3mm mønster

Så med andre ord, flett nye? 
… men i midten av april i fjor, var det OK og helt lovlig med 2mm 🤔

Vi får se hvilken bil vi tar… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så med andre ord, flett nye? 
… men i midten av april i fjor, var det OK og helt lovlig med 2mm 🤔

Vi får se hvilken bil vi tar… 

Nei, nye dekk har vel omtrent 7mm mønster. 

Ja, slik er reglene... Det er vel for at "alle" kjører på fjellet i påsken og skal slippe å bytte tilbake til vinterdekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er reglene i Belgia da? Har du sjekket det? 

Jeg var på påskeferie i Brussel for litt over ti år siden, og da holdt jeg på å fryse ihjel. Da var det snøvær og slaps på veien. Nå veit jeg ikke hvor vanlig det er med snøvær og kulde rundt påsketider der nede, men bør sjekke både lokale dekkregler og værhistorikk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...