Gå til innhold

Histori/artikkel om glede

Gjest marthepia

Anbefalte innlegg

Gjest marthepia

Vet ikke om jeg skal dette her jeg men.. Får se om jeg blir flytta :)

Jeg skal altså skrive en artikkel eller historie om glede. Kåseri kan jeg ikke...det blir bare dårlig.

Noen som har noen forslag?

Det første som slo meg som garantert utstråler glede er å skrive om jenta mi. Ikke om selve fødselen altså, men tiden etterpå. Da jeg fikk lagt henne på brystet, kjent en slags glede strømme i kroppen. En ukjent glede.

Går det an å skrive noe sånt? Noen som er norsklærere her kanskje? :)

Jeg får vel ikke stryk for det? Det er jo en slags historie..

(Vi har fått et heft som handler om glede, så vi skulle ta utgangspunkt i det.)

Endret av marthepia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Hva står det i heftet, da?

Klart du kan skrive om jenta di hvis det er innenfor rammene som heftet setter (siden du skulle ta utgangspunkt i det).

Kanskje gjøre det litt abstrakt? At du ikke sier rett ut at "Nå har jeg født, du ligger på brystet mitt og jeg er så lykkelig at jeg tror jeg skal sprekke" selv om det er sånn du føler det.

Heller noe i stil med:

Så lite og så stort. Den første kjærligheten, den første fuglesangen om våren, fakkelbokser og varm gløgg på julaften blir detaljer.

Før bobla sprekker og verden kommer mot oss har vi funnet sammen, du og jeg. Du vet. Og jeg vet. At dette er glede, dette er ekte kjærlighet som ingen kan ødelegge. Sammen skal vi erobre livet, hverdagen og det som er bortenfor.

"Selv femtrinnsraketter og kjernefysikk

Blir puslingers puslespill

Når det nyfødte barn med et eneste blikk

Beviser at gud er til"

-André Bjerke

Endret av Bjørnsdatter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marthepia
Hva står det i heftet, da?

Klart du kan skrive om jenta di hvis det er innenfor rammene som heftet setter (siden du skulle ta utgangspunkt i det).

Kanskje gjøre det litt abstrakt? At du ikke sier rett ut at "Nå har jeg født, du ligger på brystet mitt og jeg er så lykkelig at jeg tror jeg skal sprekke" selv om det er sånn du føler det.

Heller noe i stil med:

Så lite og så stort. Den første kjærligheten, den første fuglesangen om våren, fakkelbokser og varm gløgg på julaften blir detaljer.

Før bobla sprekker og verden kommer mot oss har vi funnet sammen, du og jeg. Du vet. Og jeg vet. At dette er glede, dette er ekte kjærlighet som ingen kan ødelegge. Sammen skal vi erobre livet, hverdagen og det som er bortenfor.

"Selv femtrinnsraketter og kjernefysikk

Blir puslingers puslespill

Når det nyfødte barn med et eneste blikk

Beviser at gud er til"

-André Bjerke

Det var ikke dumt det du skrev der :) Tusen takk for svar!

Vi fikk utlevert et hefte, med mange teskter inne, dikt, artikkeler osv. Hele heftet handler egentlig om glede.

Læreren sa at vi kom til å få 5-6 oppgaver der vi skulle velge 1 av de og skrive om. Jeg regner med at en av oppgavene blir å skrive en tekst om glede. Det er ganske opplagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Det var ikke dumt det du skrev der :)  Tusen takk for svar!

Vi fikk utlevert et hefte, med mange teskter inne, dikt, artikkeler osv. Hele heftet handler egentlig om glede.

Læreren sa at vi kom til å få 5-6 oppgaver  der vi skulle velge 1 av de og skrive om. Jeg regner med at en av oppgavene blir å skrive en tekst om glede. Det er  ganske opplagt.

Da får du sikkert oppgaver av typen "Skriv et kåseri som tar utgangspunkt i tekst nr. 1", "Skriv en artikkel som tar utgangspunkt i tekst nr 3 og 4" f.eks.

Da bør du velge hvilken sjanger du ønsker å skrive i (som du er best til å skrive), og så får du jobbe derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Selvsagt kan du skrive om datteren din. Hun gjør deg glad, så da har det jo med glede å gjøre. Du kan jo skrive en fortelling om hvordan livet var før du fikk henne, om forholdet til kjæresten din er styrket etter at dere fikk barn sammen. Si ifra hvordan det gikk, og hva læreren synes da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...