AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 23:04 #1 Del Skrevet tirsdag kl 23:04 Mange her er gode på å lese klokker, forstå de. Jeg er ikke så god på det, kjøpte meg mest klokka for å ha når jeg trener, går fotturer osv. Klokka er aldri fornøyd med meg og treningsevne ligger omtrent hele tiden i bunn. Den melder om lang restitusjonstid, noen ganger får jeg kun hvile som forslag andre ganger mener den jeg bør løpe litt. Siden jeg er veldig dårlig form, sliter med helsa. Prøver å komme meg litt, ser andre har fått utbytte av å prøve å lese litt tallene på klokka. Kan dere forklare meg litt denne treningsevne? Jeg har begynt å skjønne body batteri, men klokka har så mye mer Hvordan skal jeg få denne opp? Og hvordan restituerer man best? Jeg er ikke så god på det tror jeg Anonymkode: 5db31...f1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:38 #2 Del Skrevet i går, 07:38 Du må se på denne i sammenheng med treningsbelastning hvis du har det på klokka (noe du bør ha når du har treningsevne). Du sier du er i dårlig form, og sliter med helsa. Har du gått for hardt ut? Har du trent for mye på høy intensitet? Har du trent for ofte, eller for lenge? Andre spørsmål kan være Har du hvilt nok mellom øktene? Har du nylig vært syk? Har du hanglet den siste tiden? Anonymkode: 4c807...95c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:05 #3 Del Skrevet i går, 09:05 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må se på denne i sammenheng med treningsbelastning hvis du har det på klokka (noe du bør ha når du har treningsevne). Du sier du er i dårlig form, og sliter med helsa. Har du gått for hardt ut? Har du trent for mye på høy intensitet? Har du trent for ofte, eller for lenge? Andre spørsmål kan være Har du hvilt nok mellom øktene? Har du nylig vært syk? Har du hanglet den siste tiden? Anonymkode: 4c807...95c Har treningsbelastning også. Den er ikke så misfornøyd. Så blir litt forvirret. Jeg har ikke trent hardt i forhold til andre mennesker, men er i aktivitet 6 av 7 dager. For det meste går jeg i skog og mark, men har stått litt på ski også, litt yoga hver uke. Jeg er syk, prøver å bygge meg opp igjen etter langtidsykdom. Siden det ikke går fremover, men at jeg er sliten hele tiden. Tenkte jeg om jeg lærer meg å lese klokka så kanskje jeg finner en balanse. Jeg har mye stress i kroppen, jeg tror egentlig ikke jeg "vet" hvordan jeg hviler. Dette sier treningsbalansen. Ts Anonymkode: 5db31...f1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:58 #4 Del Skrevet i går, 09:58 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg har ikke trent hardt i forhold til andre mennesker, Anonymkode: 5db31...f1b Der ligger den største feilen tenker jeg. Du kan ikke sammenligne deg med andre, kun gå ut i fra eget utgangspunkt. Belastningsfokus står "over mål", noe som betyr at du har gjort for mye/trent for hardt ut i fra ditt utgangspunkt. Samtidig sier den at du er produktiv, noe som betyr at formen din bedres. Slik jeg leser det trenger du en bedre balanse med det du gjør. For å få mer informasjon kan du gå inn på belastningsfokus. Der vil du se om treningen din er balansert, og om du bør trene mer på lav intensitet. Og du må hvile mer, kanskje trene annenhver eller hver tredje dag inntil du blir bedre. Og et tips: mye søvn er undervurdert med tanke på hvile/restitusjon. Anonymkode: 4c807...95c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:00 #5 Del Skrevet i går, 10:00 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Der ligger den største feilen tenker jeg. Du kan ikke sammenligne deg med andre, kun gå ut i fra eget utgangspunkt. Belastningsfokus står "over mål", noe som betyr at du har gjort for mye/trent for hardt ut i fra ditt utgangspunkt. Samtidig sier den at du er produktiv, noe som betyr at formen din bedres. Slik jeg leser det trenger du en bedre balanse med det du gjør. For å få mer informasjon kan du gå inn på belastningsfokus. Der vil du se om treningen din er balansert, og om du bør trene mer på lav intensitet. Og du må hvile mer, kanskje trene annenhver eller hver tredje dag inntil du blir bedre. Og et tips: mye søvn er undervurdert med tanke på hvile/restitusjon. Anonymkode: 4c807...95c Jeg trodde at jeg hadde tatt bort mine eksempler, det var visst feil. De tenkte jeg kunne vise deg hvordan mine tall ser ut under en restitusjonsperiode under overbelastning. Anonymkode: 4c807...95c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:16 #6 Del Skrevet i går, 10:16 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Der ligger den største feilen tenker jeg. Du kan ikke sammenligne deg med andre, kun gå ut i fra eget utgangspunkt. Belastningsfokus står "over mål", noe som betyr at du har gjort for mye/trent for hardt ut i fra ditt utgangspunkt. Samtidig sier den at du er produktiv, noe som betyr at formen din bedres. Slik jeg leser det trenger du en bedre balanse med det du gjør. For å få mer informasjon kan du gå inn på belastningsfokus. Der vil du se om treningen din er balansert, og om du bør trene mer på lav intensitet. Og du må hvile mer, kanskje trene annenhver eller hver tredje dag inntil du blir bedre. Og et tips: mye søvn er undervurdert med tanke på hvile/restitusjon. Anonymkode: 4c807...95c Takk for så utfyllende svar, det er lærerikt. Det er vanskelig med søvn, den er heller aldri fornøyd. Jeg sov ganske godt i natt ser jeg, men var vanvittig sliten i går. Er det klokka som setter mål? Synes den har så lave forventninger til meg. Men jeg ser også at puls variasjonen min har endret seg veldig etter jeg ble syk. Om jeg tar en dag helt fri vil den si på kvelden at litt lett trening vil mulig bedre din søvn. Om jeg da tar en tur med hunden, kan den si den harde treningen din er mulig den ødela søvnen din, jeg blir ikke klok. Mulig kroppen min er helt ute og at lett trening for andre er hard trening for meg. Dette sier balansen Ser du og jeg er ganske like på mangel på anaerobe, det vet jeg ikke helt hva jeg skal for å få oppnå bedre. Den ligger alltid lavt hos meg. Ts Anonymkode: 5db31...f1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:27 #7 Del Skrevet i går, 10:27 Ut i fra belastningsfokuset ditt ligger du relativt balansert på anaerob, men er alt for høyt på både høy og lav aerob. Den sier deg at treningen du gjør er relativt godt balansert, men du gjør for mye av den. Jeg tror du er (i likhet med meg selv) for utålmodig. Du må belage deg på at ting tar tid. Nå det gjelder søvn, den er vanskelig. Jeg vet at jeg trenger mye søvn uavhengig av hva klokken sier, og jeg bryr meg ikke om den sier at jeg må gjøre noe før leggetid. Jeg vet at jeg ikke kan gjøre noe fysisk på kvelden uten at nattesøvnen blir ødelagt, men det har ikke klokken min fanget opp. Anonymkode: 4c807...95c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #8 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ut i fra belastningsfokuset ditt ligger du relativt balansert på anaerob, men er alt for høyt på både høy og lav aerob. Den sier deg at treningen du gjør er relativt godt balansert, men du gjør for mye av den. Jeg tror du er (i likhet med meg selv) for utålmodig. Du må belage deg på at ting tar tid. Nå det gjelder søvn, den er vanskelig. Jeg vet at jeg trenger mye søvn uavhengig av hva klokken sier, og jeg bryr meg ikke om den sier at jeg må gjøre noe før leggetid. Jeg vet at jeg ikke kan gjøre noe fysisk på kvelden uten at nattesøvnen blir ødelagt, men det har ikke klokken min fanget opp. Anonymkode: 4c807...95c Så du er som meg der da, gjør jeg noe på kvelden så går ikke stresset mitt ned på natten og søvnen blir dårlig. Hvordan den måler søvnen min stemmer ganske så bra, jeg drømme mye. Og det viser også klokka at jeg alltid har rem søvn, lite dyp søvn. (Husker drømmer så derfor vet jeg at jeg drømmer mye) Jeg har dårlig tid, det er korrekt. Har ikke tid til dette lenger. Likevel jeg skal prøve, takk for forklaringen, synes klokka kan være litt vanskelige å forstå i blant Ts Anonymkode: 5db31...f1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #9 Del Skrevet 20 timer siden Har du prøvd å «trikse» med å flytte trening og hundelufting til andre tidspunkter? F.eks. hvis du nå trener på tidlig ettermiddag, så prøve å flytte det til formiddagen. Eller lufte hunden et par timer tidligere, og bare gå tissetur til postkassen før sengetid. Pluss jobbe med å komme ned i hvile mellom aktivitet. Anonymkode: df4a8...6f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så du er som meg der da, gjør jeg noe på kvelden så går ikke stresset mitt ned på natten og søvnen blir dårlig. Hvordan den måler søvnen min stemmer ganske så bra, jeg drømme mye. Og det viser også klokka at jeg alltid har rem søvn, lite dyp søvn. (Husker drømmer så derfor vet jeg at jeg drømmer mye) Jeg har dårlig tid, det er korrekt. Har ikke tid til dette lenger. Likevel jeg skal prøve, takk for forklaringen, synes klokka kan være litt vanskelige å forstå i blant Ts Anonymkode: 5db31...f1b Jeg er absolutt som deg, og har vært det i mange år. Men jeg har blitt bedre! Før kunne jeg ikke være i aktivitet på noen som helst måte etter kl 18, men nå er jeg bedre, og kan være i lett aktivitet frem til kl 19.30/20. Du sier du ikke har tid til dette. Jeg forstår tanken bedre enn du tror, men da må jeg bare komme med et amerikansk ordtak "slow is steady, and steady is fast". Se på det å bygge god helse og god form som å bygge et hus. Det er fakstisk mye raskere å ta den tiden man trenger på å bygge et godt grunnlag, enn å gjøre ting fort og kanskje risikere at alt raser ned, og måtte starte på nytt gang på gang (på gang, på gang...). Det har jeg lært på den harde måten. Og så er det viktig å huske på at å hvile ikke er det samme som å ligge på sofaen! "Aktiv hvile" er det noe som heter, og det er å gjøre ting i veldig rolig tempo på lav pulsintensitet. Du må gjøre det tilpasset din helse og form, for det som er aktiv hvile for en godt trent kan være en full treningsøkt for de som holder på å bygge seg opp. I stedet for å gå en rask tur kan du gå en veldig rolig tur. I stedet for å gjøre Yoga kan du tøye rolig. Anonymkode: 4c807...95c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå