Gå til innhold

Er du kvinne med Asperger og er ufør?

Mrshopalot

Anbefalte innlegg

Jeg ble diagnosert med Asperger i voksen alder, og har strevd i arbeidslivet i alle år. Har følgesykdommer som angst og ekstrem slitenhet og kronisk stress, og klarer meg ikke ut i arbeidslivet atter engang. Vil gjerne komme i kontakt med likesinnede for å kunne få noen råd om hvordan jeg bør gå frem med lege og NAV. Håper noen har tid 😊

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fikk diagnosen som 35-åring. Hadde da strevd i mange år, hyppig sykemeldt i lengre og kortere perioder hele mitt voksne liv. Angst og depresjon var sammen med ocd og suicidalitet det som sto på papiret før autisme diagnosen kom.

Samtidig som jeg fikk diagnosen anbefalte psykolog på dps at jeg ble helt eller delvis ufør. Var pr da 100% sykemeldt og legen var enig med psykolog. Fortsatte å være sykemeldt og er nå på AAP. Oppfatter det som at det som primært kartlegges nå er hvor stor arbeidskapasitet jeg har, både lege, psykolog og nav er klare på at dette sannsynligvis ender i en uføregrad. 

Men, før du evt blir ufør må du også igjennom samme løp, sykemeldt 12 mnd og inn i AAP. Dette løpet er likt for alle uansett diagnose. Det beste stedet å starte er vel hos fastlegen.

Anonymkode: f328c...871

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

De fleste får ikke asperger (symptomer fra alle 3 symptom klassene), men atypisk autisme (som er bedre enn asperger, en har kun symptomer fra minst et av symptom klassene). Hvis en får påstand om asperger, er det bedre å spørre (selv om det er nedverdigende) ønske om atypisk autisme istedet - ofte kan en også få F84.9Pervasive developmental disorder, unspecified bare for å unngå "autisme" stempelet. 

De fleste vet ikke hva autisme er, men det er svært mange av de - de fleste som snakker med seg selv nær andre, ville fått atypisk autisme diagnose (pga repeterende, stereotypisk atferd... kan kryss referere med mine medisinske papirer om bl. a "å snakke med seg selv", at det er noe som hører til under diagnotisering); tenker det er ganske vanlig og normalt å være autist, veldig mange autister er leger og psykolog er egentlig autister - viktigste er å jobbe med seg selv, og atferd opp mot andre.

"F84.5Asperger syndrome
A disorder of uncertain nosological validity, characterized by the same type of qualitative abnormalities of reciprocal social interaction that typify autism, together with a restricted, stereotyped, repetitive repertoire of interests and activities. It differs from autism primarily in the fact that there is no general delay or retardation in language or in cognitive development. This disorder is often associated with marked clumsiness. There is a strong tendency for the abnormalities to persist into adolescence and adult life. Psychotic episodes occasionally occur in early adult life." (ICD-10 Version:2019)

"F84.1Atypical autism
A type of pervasive developmental disorder that differs from childhood autism either in age of onset or in failing to fulfil all three sets of diagnostic criteria.

[...]

" (ICD-10 Version:2019)

Anonymkode: 70b30...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De fleste får ikke asperger (symptomer fra alle 3 symptom klassene), men atypisk autisme (som er bedre enn asperger, en har kun symptomer fra minst et av symptom klassene). Hvis en får påstand om asperger, er det bedre å spørre (selv om det er nedverdigende) ønske om atypisk autisme istedet - ofte kan en også få F84.9Pervasive developmental disorder, unspecified bare for å unngå "autisme" stempelet. 

De fleste vet ikke hva autisme er, men det er svært mange av de - de fleste som snakker med seg selv nær andre, ville fått atypisk autisme diagnose (pga repeterende, stereotypisk atferd... kan kryss referere med mine medisinske papirer om bl. a "å snakke med seg selv", at det er noe som hører til under diagnotisering); tenker det er ganske vanlig og normalt å være autist, veldig mange autister er leger og psykolog er egentlig autister - viktigste er å jobbe med seg selv, og atferd opp mot andre.

"F84.5Asperger syndrome
A disorder of uncertain nosological validity, characterized by the same type of qualitative abnormalities of reciprocal social interaction that typify autism, together with a restricted, stereotyped, repetitive repertoire of interests and activities. It differs from autism primarily in the fact that there is no general delay or retardation in language or in cognitive development. This disorder is often associated with marked clumsiness. There is a strong tendency for the abnormalities to persist into adolescence and adult life. Psychotic episodes occasionally occur in early adult life." (ICD-10 Version:2019)

"F84.1Atypical autism
A type of pervasive developmental disorder that differs from childhood autism either in age of onset or in failing to fulfil all three sets of diagnostic criteria.

[...]

" (ICD-10 Version:2019)

Anonymkode: 70b30...f36

Skjønner ikke hva du vil med denne informasjonen, da både OP og den neste som skrev i tråden har fått diagnosen Asperger. Skulle de ha bedt om en, etter din mening, bedre diagnose? Og en kan vel verken be om en spesifikk diagnose, eller si at en diagnose er bedre enn den andre?

OP; Håper du nå får god hjelp av din lege og andre til å se på hvilke muligheter du har for støtte og hjelp fremover. Sjekk gjerne ut Autismeforeningens sider der det står litt om tjenester og rettigheter du har. Ikke alle leger (og NAV) er klar over hva som finnes av slikt. Håper også at du treffer noen på NAV som har forståelse for din diagnose, og kan hjelpe deg til å finne ut av din restarbeidsevne, hvilken tilrettelegging du kan be om i arbeidslivet og hva som vil fungere for deg, uten at NAV-kverna blir for voldsom. Jeg fungerte svært dårlig på enkelte arbeidsutprøvinger (og kartleggingssteder slik som Friskgården), da stedene var alt for stressende og full av inntrykk for noen som sliter med å takle/sortere slikt. Så vær tydelig på dine begrensninger, for det vil ikke gagne noen at du sliter deg ut på "feil" type arbeidsutprøving. 

Som ny-diagnostisert så regn med at det vil gå veldig opp og ned den første tiden. Noen kan oppleve å føle at hele livet og "selvet" er snudd på hodet, nærmest en identitetskrise, så vær snill med deg selv fremover. 

Anonymkode: ae074...5b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...