Gå til innhold

De ga jobben til en intern

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

jeg søkte på en stilling på sykehus, og jeg kvalifiserte med full pott på alt av erfaring  i antall år og arbeidsoppgaver. Allikevel ga de stillingen til en intern som har jobbet på avdelingen der i 2 år og ikke har den bakgrunnen jeg har. Jeg har jobbet over 20år m lignende, men i privat sektor.
bakgrunnen stod ikke som ett krav, men erfaring fra arbeidet som kreves har han ikke. Han interne har kjennskap til alle program, men ikke erfaring som meg.

hadde dere tatt dette videre? 

Eller svelger man bare kamelen? 

Anonymkode: 02bd6...465

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt vanlig i det offentlige. De har lovet jobben til noen, men må kjøre full søknadsrunde pga lovverket. 

Anonymkode: f07b2...968

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig. De kan begrunne det med at han har jobbet der i 2 år og at de slipper å lære ham opp. De har sannsynligvis ønsket å gi ham fast jobb, men vært tvunget til å lyse ut for å følge reglene. Det er kjedelig, jeg har vært i begge situasjonene. 

Anonymkode: 0530b...d42

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To år med erfaring fra samme avdeling kan være verdt vel så mye for arbeidsgiver som 20 år andre steder - det var dette med kvalitet vs kvantitet. Å kjenne interne rutiner, passe inn i arbeidsmiljøet, ha vist at man mestrer oppgavene og ikke minst at de vet hva de får.

Med mindre han mangler formelle kvalifikasjoner, som neppe er tilfelle når han allerede jobber der, har du ingen sak.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine egenskaper veide ikke opp for at han hadde jobbet der i to år allerede. Så eksepsjonell var du ikke. Svelg kamelen.

Anonymkode: c0455...009

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar☺️ bare utrolig kjipt.

hadde vært bedre at de ikke tok meg inn på intervju hvis de uansett ikke vurderte meg. 
da virker det jo ganske så håpløst å komme seg innenfor døren på sykehus. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei

jeg søkte på en stilling på sykehus, og jeg kvalifiserte med full pott på alt av erfaring  i antall år og arbeidsoppgaver. Allikevel ga de stillingen til en intern som har jobbet på avdelingen der i 2 år og ikke har den bakgrunnen jeg har. Jeg har jobbet over 20år m lignende, men i privat sektor.
bakgrunnen stod ikke som ett krav, men erfaring fra arbeidet som kreves har han ikke. Han interne har kjennskap til alle program, men ikke erfaring som meg.

hadde dere tatt dette videre? 

Eller svelger man bare kamelen? 

Veldig ofte får interne søkere jobben fremfor eksterne, nettopp fordi de er interne og da har førstehåndkunnskap om jobben som skal gjøres. 

Da jeg søkte aktivt pleide jeg å spørre om det var interne søkere, for når det var det var det ikke alltid jeg tenkte det var verdt å legge inn en søknad. 

Tror du ikke kommer noen vei ved å klage på dette da de uansett kan bruke noen ullene formuleringer som de sikkert kommer unna med. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

hadde vært bedre at de ikke tok meg inn på intervju hvis de uansett ikke vurderte meg. 

Men nå har du vært innom døren deres en gang så ikke se bort fra at det er positivt ved neste mulighet hos dem.

Anonymkode: c0455...009

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å vite på forhånd hvilke stillinger (spesielt i det offentlige) som faktisk er ledige når de lyses ut. Dvs. det er jo ikke slått i sten at den interne vil få stillingen uansett, men sannsynligheten er meget stor om stillingen på en måte er tiltenkt denne personen. Dessuten har interne faste med ufrivillig deltid eller som f.eks er overtallig ofte rett på stillingen før eksterne. Jeg går selv i et vikariat i påvente av at det skal bli rom for fast stilling til meg( sjefen sine ord).. er slitsomt det også må jeg si.. årevis med usikkerhet og venting på at det skal bli økonomi til å bli fast ansatt, i mens man blir meget godt kjent med arbeidsplassen og innarbeidet i kollegiet og rutiner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selv om de har en intern i tankene, så betyr det ikke at du ikke ble vurdert. Men det er helt klart vanskeligere konkurrerer mot noen de allerede kjenner.

En del jobber er lettere komme innpå ved å først ta vikariater. Jeg jobbet tidligere administrativt ved en avdeling på OUS, det ble ansatt vikarer ved langtidssykefravær og lignende, og vikarene fikk fortrinn ved behov for fast ansatt. Men hvis vi ikke fikk ledige faste stillinger så fant vi alltid annet å gjøre for de gode vikarene når vikariatet gikk ut. Vi lot aldri en god vikar gå etter endt vikariat. Riskoen ved å ta vikariat først i det offentlige er mye lavere enn i det private.

Anonymkode: 8c64c...564

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var vel slik at de likte den interne bedre da...sånn skjer.

Hadde det vært en regel for at den som på papiret var mest kvalifisert alltid skulle ha jobben hadde det jo ikke vært noe vits å ha intervju. Da hadde de bare trengt å la et system rangere søknadene og plukket den øverste, de hadde ikke trengt å lese dem engang....

Anonymkode: 8c673...ae9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
pop up bruker skrev (13 timer siden):

Veldig ofte får interne søkere jobben fremfor eksterne, nettopp fordi de er interne og da har førstehåndkunnskap om jobben som skal gjøres. 

+ at de har førstehåndkunnskap om vedkommende gjør det bra faglig/passer inn i jobben/passer inn blant kollegaene og så videre. 

Anonymkode: 2f840...281

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

+ at de har førstehåndkunnskap om vedkommende gjør det bra faglig/passer inn i jobben/passer inn blant kollegaene og så videre. 

Anonymkode: 2f840...281

Dette er veldig viktig! Særlig i det offentlige, hvor det er vanskelig å bli kvitt ansatte som ikke fungerer. 

Anonymkode: 2ca60...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...