Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvem er EMDR for egentlig? Har ikke funnet noen svar på det. Annet enn at det er for dem de med traumer. Men er det for de som ikke husker? Som ikke får til å tenke på traumene i det hele tatt? 

Jeg har traumer, husker mye men ikke alt. Minnet er ikke direkte problemet, problemet er at jeg sliter med å stå i følelsene knyttet til traumene. Enten så dissosierer jeg og blir bare nummen, eller så får jeg full stendig panikk. Det er ingenting i mellom. Sliter med flashbacks og mareritt, har en del problemer i livet og hverdagen på grunn av traumene. Har gått i vanlig samtaleterapi uten at det har funket. Jeg utviklet spiseforstyrrelse på grunn av terapi. Kort fortalt, jeg takler ikke å være i egen kropp og de kroppslige følelsene som minnene trigger. Kan EMDR være noe for meg? 

Jeg har forsøkt alt, bortsett fra emdr. 

Hvordan går man frem for å bli henvist, via fastlegen?

Anonymkode: 5fc71...a11

EMDR er en form for bilateral stimulering. Man følger enten fingerbevegelser eller lys med øynene. Tanken er at man ved å gå inn i et ubehag, samtidig som man gjør disse øyebevegelsene skal kunne gjøre en «reset» av arbeidsminnet (enkelt forklart). Mange har veldig god effekt og får ned ubehag knyttet til hendelser på relativt kort tid, men som alt annet fungerer det jo ikke for alle. Det kan dog være verdt å prøve. Man kan begynne veldig forsiktig med et «ubetydelig» ubehag for å se hvordan man responderer. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar. Interessant. 

Jeg mener å huske at dette ble vist i en av episodene Cecilie Kåss Furuseth hadde på NRK om psykisk helse. 

Anonymkode: 3829b...523

Ja! I hennes serie "Sinnsykt" som ligger på NRK:
https://tv.nrk.no/serie/sinnssykt/sesong/1/episode/MYNT16000419

(Episode 4)

Anonymkode: c0213...205

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...