Gå til innhold

EMDR

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har fått EMDR hos psykolog og kan fortelle  meg litt mer. Har takket nei til det da jeg er så redd jag vill si og oppleve en del mer til psykologen en der jeg har lyst til ..

Her er det mye trauma.alt fra barndom ,dødsfall i nærmaste familie til min egen kreft.. er egentlig henvist for kreften men må si som psykologen sa jeg kan inte lova att annet kommer opp når du får denne slags behandling . 

Anonymkode: 929db...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vil du bli bedre? 

Anonymkode: f3306...745

Klart jag vil. Men er nok mye som ligger bak i min fortid. Mye tragisk desværre som jeg er redd at oppleve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prøvd det. Bare en gang, knytta til en spesiell episode. Merkeligste jeg har vært med på 😅 men på en god måte altså! Fatter ikke helt hvordan det funker, men selv om jeg følte jeg ikke helt fikk det til underveis, så hadde det en helt enorm virkning. Det som i flere år hadde vært enormt smertefullt å tenke tilbake på, var plutselig litt sånn..uviktig? Altså jeg ser fortsatt at det som skjedde var galt, men det fremkaller ikke noen negative følelser. «Javel, men det handla mer om den andre personen enn meg - og jeg bryr meg egentlig ikke lengre»-type tankerekke. 🤷‍♀️

Prøv? Det er ikke farlig, og kan avbrytes? Handla noe om å overbelaste deler av hjernen tror jeg, mens man tenker på det man skal behandles for, som igjen gjør om på hvordan man emosjonelt husker det eller forholder seg til det.

Jeg var såå skeptisk, likevel var det veldig effektivt!

Anonymkode: c8742...87a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har prøvd det. Bare en gang, knytta til en spesiell episode. Merkeligste jeg har vært med på 😅 men på en god måte altså! Fatter ikke helt hvordan det funker, men selv om jeg følte jeg ikke helt fikk det til underveis, så hadde det en helt enorm virkning. Det som i flere år hadde vært enormt smertefullt å tenke tilbake på, var plutselig litt sånn..uviktig? Altså jeg ser fortsatt at det som skjedde var galt, men det fremkaller ikke noen negative følelser. «Javel, men det handla mer om den andre personen enn meg - og jeg bryr meg egentlig ikke lengre»-type tankerekke. 🤷‍♀️

Prøv? Det er ikke farlig, og kan avbrytes? Handla noe om å overbelaste deler av hjernen tror jeg, mens man tenker på det man skal behandles for, som igjen gjør om på hvordan man emosjonelt husker det eller forholder seg til det.

Hva går dette ut på? 

Anonymkode: 3829b...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det sånn att du sitter og snakker ut og sier det du opplever??  Og via det så steller psykolog flere spørsmål vidare… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva går dette ut på? 

Det lurer jeg også på…. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er det sånn att du sitter og snakker ut og sier det du opplever??  Og via det så steller psykolog flere spørsmål vidare… 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det lurer jeg også på…. 

Man sitter og ser på et lys som går frem og tilbake, og skal prøve å se for seg minnet på nytt. Man må trekke frem de samme følelsene man følte på da. Det er en blanding av øyebevegelse, samtale og strukturerte øvelser.

Anonymkode: e8477...50e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man sitter og ser på et lys som går frem og tilbake, og skal prøve å se for seg minnet på nytt. Man må trekke frem de samme følelsene man følte på da. Det er en blanding av øyebevegelse, samtale og strukturerte øvelser.

Anonymkode: e8477...50e

Blir ikke dette litt samme prinsippet som tankefeltterapi, bare med lys fremfor tapping?

Anonymkode: a75b1...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Blir ikke dette litt samme prinsippet som tankefeltterapi, bare med lys fremfor tapping?

Aldri vært borti det, så det kan jeg ikke si noe om. Men er både lys, hendler man holder som dirrer og korte pip i vekslende øre i headset.

Det å følge denne prikken med øynene, mens man samtidig skal tenke på noe spesielt, det er supervanskelig 😅 alltid trodd jeg var god på multitasking, men dette var av en annen verden 🤣

Han gav meg beskjed om hva jeg skulle tenke på/se for meg. Prata aldri mens jeg følger med. Men tok pause etter kanskje 30 sekund, og spurte om diverse. Om igjen og om igjen i mange runder i løpet av en halvtime kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Aldri vært borti det, så det kan jeg ikke si noe om. Men er både lys, hendler man holder som dirrer og korte pip i vekslende øre i headset.

Det å følge denne prikken med øynene, mens man samtidig skal tenke på noe spesielt, det er supervanskelig 😅 alltid trodd jeg var god på multitasking, men dette var av en annen verden 🤣

Han gav meg beskjed om hva jeg skulle tenke på/se for meg. Prata aldri mens jeg følger med. Men tok pause etter kanskje 30 sekund, og spurte om diverse. Om igjen og om igjen i mange runder i løpet av en halvtime kanskje?

Spennende! 

Jeg er under utredning hos DPS nå, har mye angst og begrensninger knyttet opp mot traumer. De velger vel ikke behandlingsform før en diagnose er satt, men har skjønt at EMDR er noe som brukes i visse tilfeller :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva går dette ut på? 

Det lurer jeg også på….

her har jeg opplevd miss handel i barndom. Sikker seksuelle overgreps før jeg tror aldri att jeg var dom som slapp unna og mine andre søsken har opplevd det. 
Krigs trauma. I tilleg miste en ung familie medlem . En utredning på ett barn. Med diagnose og i tillegg kreften min. Så mye her ja. Er så skeptisk pga jeg er litt sånn redd alt vill gå igjennom og jeg vill sikkert si så mye mye mer akurrat under den behandlingen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det lurer jeg også på….

her har jeg opplevd miss handel i barndom. Sikker seksuelle overgreps før jeg tror aldri att jeg var dom som slapp unna og mine andre søsken har opplevd det. 
Krigs trauma. I tilleg miste en ung familie medlem . En utredning på ett barn. Med diagnose og i tillegg kreften min. Så mye her ja. Er så skeptisk pga jeg er litt sånn redd alt vill gå igjennom og jeg vill sikkert si så mye mye mer akurrat under den behandlingen 

Hva mener du med å si så mye mer?

Etter det jeg har hørt (og egen erfaring) arbeider man med enkelthendelser. Det er heller ikke noe «hypnose» eller lignende som «får deg til» å si noe/mer enn du vil. Du er 100% tilstede og bevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Interessant. 

Jeg mener å huske at dette ble vist i en av episodene Cecilie Kåss Furuseth hadde på NRK om psykisk helse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva mener du med å si så mye mer?

Etter det jeg har hørt (og egen erfaring) arbeider man med enkelthendelser. Det er heller ikke noe «hypnose» eller lignende som «får deg til» å si noe/mer enn du vil. Du er 100% tilstede og bevisst.

Ohh det var akkurat det jeg ville vite. At jeg er tilstede og ikke sier allt allt visst du skjønner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvem er EMDR for egentlig? Har ikke funnet noen svar på det. Annet enn at det er for dem de med traumer. Men er det for de som ikke husker? Som ikke får til å tenke på traumene i det hele tatt? 

Jeg har traumer, husker mye men ikke alt. Minnet er ikke direkte problemet, problemet er at jeg sliter med å stå i følelsene knyttet til traumene. Enten så dissosierer jeg og blir bare nummen, eller så får jeg full stendig panikk. Det er ingenting i mellom. Sliter med flashbacks og mareritt, har en del problemer i livet og hverdagen på grunn av traumene. Har gått i vanlig samtaleterapi uten at det har funket. Jeg utviklet spiseforstyrrelse på grunn av terapi. Kort fortalt, jeg takler ikke å være i egen kropp og de kroppslige følelsene som minnene trigger. Kan EMDR være noe for meg? 

Jeg har forsøkt alt, bortsett fra emdr. 

Hvordan går man frem for å bli henvist, via fastlegen?

Anonymkode: 5fc71...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prøvd emdr flere ganger med ulike terapeuter. Det ga meg ingenting. Jeg har kompleks dissosiativ lidelse og kompleks ptsd. Jeg følte ingenting av det jeg tydeligvis burde følt, jeg er helt avkobla alle de gamle traumene. De sitter i kroppen, men har ingen bevisste tanker knyttet til det. 

Det eneste det gjorde for meg var å øke skam. Og så fikk jeg masse mer mareritt om natta. 

Anonymkode: a737e...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvem er EMDR for egentlig? Har ikke funnet noen svar på det. Annet enn at det er for dem de med traumer. Men er det for de som ikke husker? Som ikke får til å tenke på traumene i det hele tatt? 

Jeg har traumer, husker mye men ikke alt. Minnet er ikke direkte problemet, problemet er at jeg sliter med å stå i følelsene knyttet til traumene. Enten så dissosierer jeg og blir bare nummen, eller så får jeg full stendig panikk. Det er ingenting i mellom. Sliter med flashbacks og mareritt, har en del problemer i livet og hverdagen på grunn av traumene. Har gått i vanlig samtaleterapi uten at det har funket. Jeg utviklet spiseforstyrrelse på grunn av terapi. Kort fortalt, jeg takler ikke å være i egen kropp og de kroppslige følelsene som minnene trigger. Kan EMDR være noe for meg? 

Jeg har forsøkt alt, bortsett fra emdr. 

Hvordan går man frem for å bli henvist, via fastlegen?

Anonymkode: 5fc71...a11

Har du forsøkt noe terapi som går ut fra kroppen og ikke hodet? Anbefaler deg det sterkt. Samtaleterapi funker ikke, det gjør oss bare verre. Syns det er skammelig at dps og psykologer generelt ikke er oppdatert på traume feltet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du forsøkt noe terapi som går ut fra kroppen og ikke hodet? Anbefaler deg det sterkt. Samtaleterapi funker ikke, det gjør oss bare verre. Syns det er skammelig at dps og psykologer generelt ikke er oppdatert på traume feltet. 

Litt sånn er du inne i det du har opplevt ? 
Eller er du klar våken og sier det du vil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...