Gå til innhold

Øm i rotfyllt tann

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare lurte på om det er noen her som har vært øm i en tann som har blitt rofyllt en stund etter? Er ca 1,5 måned siden jeg gjorde det og den er fortsatt litt øm når jeg tygger på den, pusser eller tar på den. Skal få satt krone på den etter hvert, men syns det er rart at jeg enda er øm i den og begynte å tenke på om det hadde blitt infeksjon der igjen eller om den ikke ble fjerne helt! (Noe som hadde vært veldig rart men…)

Anonymkode: 10ba1...b72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke rotfylling, men vanlig boring og fylling.

Er ca halvannen mnd siden jeg tok min også, og det har nettopp begynt å roe seg ned. Ifølge tannlegen er det noen av oss som er såpass  uheldig at ømhet kan vare opptil flere uker.

Men er du usikker - kontakt tannlegen :)

Skrevet

Det tar et år før man kan si om en rotfylling er vellykket eller ikke, selv om hele prosedyren er utført helt korrekt. Det er normalt at en rotfylt tann kan kjennes øm/annerledes ut i måneder etter rotfylling.

Anonymkode: 73b6d...e22

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bare lurte på om det er noen her som har vært øm i en tann som har blitt rofyllt en stund etter? Er ca 1,5 måned siden jeg gjorde det og den er fortsatt litt øm når jeg tygger på den, pusser eller tar på den. Skal få satt krone på den etter hvert, men syns det er rart at jeg enda er øm i den og begynte å tenke på om det hadde blitt infeksjon der igjen eller om den ikke ble fjerne helt! (Noe som hadde vært veldig rart men…)

Hvorfor har du ikke fått satt på permanent "topp" ( krone) ennå? 

Jeg ville tatt tur til tannlegen og skjekket det ut

Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Hvorfor har du ikke fått satt på permanent "topp" ( krone) ennå? 

Jeg ville tatt tur til tannlegen og skjekket det ut

Det er helt normalt å vente med å fremstille krone, faktisk er det anbefalt å vente med å gjøre dette til man vet om rotfylling en er vellykket eller ikke (så sant tannen ikke er så destruert at man ikke kan vente)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er helt normalt å vente med å fremstille krone, faktisk er det anbefalt å vente med å gjøre dette til man vet om rotfylling en er vellykket eller ikke (så sant tannen ikke er så destruert at man ikke kan vente)

Jeg fikk beskjed at den midlertidige fyllingen holder bare 6 mnd og frem til krone/ permanent fylling måtte man passe på og ikke spise nøtter og hardere ting da fylling kunne knekke og dermed få noe nede i tannen 

Skrevet

Jeg rotfylte tanna for 8 mnd siden og har fortsatt litt ubehag .Tror faktisk ikke den kan bli noe særlig bedre og jeg skal ikke ha krone. Men siden nerven tross alt er død så tenker jeg man ikke kan forvente så mye mer ? Lykke til uanseth ❤️

Anonymkode: dcad0...e37

Skrevet

Har du midlertidig krone nå? 

Anonymkode: bfc2f...8b6

Skrevet
mommyaka skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk beskjed at den midlertidige fyllingen holder bare 6 mnd og frem til krone/ permanent fylling måtte man passe på og ikke spise nøtter og hardere ting da fylling kunne knekke og dermed få noe nede i tannen 

Man kan fint legge en permanent fylling først og vente litt med krone.

Skrevet

Det koster en del med krone, i tillegg hater jeg tannlegen så sitter litt langt inne å dra igjen. Men har hørt at det skal gå fint å vente med å få krone:) syns bare det var rart at den var øm enda, men får bare følge med

Skrevet

Her tok det oppimot et år før det ikke var ømt lengre. Begynte å kjenne litt smerter, og ved årlig sjekk tok de ekstra bilder for å sjekke røttene. Ingen problemer med tanna, men kunne være nabotanna som var kilden til smerter (kjenner ingenting nå etter to år).

Så ja, den kan være øm i lang tid, men om du er usikker, så dra til tannlegen. Da får de tatt bilder og sjekket. Ømhet er vanlig, men smerter (ut av det blå) burde absolutt sjekkes.

Anonymkode: e4de6...9cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her tok det oppimot et år før det ikke var ømt lengre. Begynte å kjenne litt smerter, og ved årlig sjekk tok de ekstra bilder for å sjekke røttene. Ingen problemer med tanna, men kunne være nabotanna som var kilden til smerter (kjenner ingenting nå etter to år).

Så ja, den kan være øm i lang tid, men om du er usikker, så dra til tannlegen. Da får de tatt bilder og sjekket. Ømhet er vanlig, men smerter (ut av det blå) burde absolutt sjekkes.

Anonymkode: e4de6...9cc

Okei, godt å høre. Heldigvis ingen smerter der utenom ømhet, så da følger jeg bare med også får jeg satt krone på den etter hvert 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et røntgenbilde hos tannlegen vil kunne avklare om tannen er ok eller om der er et problem. 

Anonymkode: 3002a...7a4

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...