AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden De andre besteforeldrene bor i nærheten av barnebarna, jeg bor 30 min unna. Har alltid hatt et godt forhold til mitt barn som er forelder til barnebarna, men etter forholdet med den andre forelderen ble etablert, har kontaktet dalt. De har alltid takket nei til invitasjon hit, skylder på reisevei, men kan dra til venner som bor lenger unna. Kan telle på en hånd de gangene jeg har fått passe barnebarna, og da alltid noen timer hjemme hos dem. De andre besteforeldrene har hatt barna på overnatting fra de var et par mnd gamle. Jeg er god nok å spørre når det gjelder andre tjenester, og jeg har aldri sagt nei til de. I helgen hadde de selskap med begge familier tilstede. Jeg lekte med det eldste barnebarnet på rommet, og jeg satt og leste for barnet da den andre bestemoren kom inn og løftet opp barnet og bar det ut. Hun mente barnet måtte leke i stuen med alle. Kunne ikke jeg fått den lille tiden det var snakk om ? Jeg ble så lei meg, men fikk meg ikke til å si noe. Ute i stuen styrte bestemoren på med barna. Jeg satt noen minutter til før jeg dro. Dette orker jeg ikke mer av, det er kun den andre familien som gjelder når det kommer til det meste. Jeg har vært den som alltid har tatt kontakt, men nå gjør jeg ikke det mer. Jeg føler meg ikke som bestemor til disse barna, har ikke fått mulighet til å knytte bånd. Mine andre voksne barn reagerer også på dette, de blir også valgt vekk. Jeg akter ikke å være en statist i livet til mitt barn for at fasaden skal se bra ut. Beklager langt innlegg, men måtte bare få det ut. Anonymkode: d6635...422 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TinaChristina Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Er du farmor? Har et inntrykk at at man da kommer i andre rekke hva bestemødre gjelder. Dessverre. Skjønner at dette er sårt. Mitt råd er å prøve å snakke med de og si at du er såret over at det har blitt slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Det høres trist ut, men hva skal du gjøre med det da? Du må jo ta det opp med foreldrene og spørre hva de tenker og om det er noe som kan gjøres annerledes? Unngå å virke bitter og surmulende, da vil de bare gå i forsvar. Spør om dere ka finne en ordning så du kan få et tettere bånd md de? Anonymkode: 6b230...947 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Ville fortalt dette direkte til dem. .. Anonymkode: ba33e...25a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden TinaChristina skrev (1 minutt siden): Er du farmor? Har et inntrykk at at man da kommer i andre rekke hva bestemødre gjelder. Dessverre. Skjønner at dette er sårt. Mitt råd er å prøve å snakke med de og si at du er såret over at det har blitt slik. Det trenger slett ikke være slik, de fleste kvinner med vettet i behold skjønner jo at mannens foreldre også er viktige. Hos oss er vår opplevelse at farmor selv prioriterer sine døtres barn foran våre. Så det er også en side av saken i noen tilfeller. Anonymkode: 123de...477 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Du må prate med barnet ditt. Jeg er en som nok har mer kontakt med egne foreldre enn med svigers. Grunnen er denne: Mine foreldre er skilte, og jeg har en travel hverdag hvor jeg må sørge for å besøke begge mine regelmessig, i tillegg til at de kommer på besøk på eget initiativ. Hadde de vært sammen hadde det ikke vært like tidkrevende som når de er slilte. Svigermor har ikke lappen, og buss til oss er styrete. De første årene maste jeg en del på mannen om at han burde hente henne, men han hadde aldri tid (generelt ego og veldig opptatt av egen hobby først og fremst). Jeg er mye alene med barna, og foretrekker naturlig nok å henge med mine egne foreldre når det er helg og mannen driver med hobby. Jeg mener at svigermor og min mann må diskutere dette og finne en løsning seg i mellom. Menn er generelt late på å opprettholde slike relasjoner dessverre. Anonymkode: fdb43...227 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden Flyt. Halvtime er jo ingenting, Men samtidig, jeg tror du klarer å tilpasse deg og finne din rolle, og gjøre deg selv nytting, hvis du bare prøver. Ikke forvent å ha barna på overnatting hvis disse barna ikke ser deg daglig. Det skjer ikke. Men, kom og besøk de hver eneste uke, kan du kjøre? Spør hvilken da det passer at du kan hente i barnehagen - det er alltid noen dager som er mer hektiske, og de trenger sikkert hjelp. Det er alltid noen dager der man trenger hjelp med henting eller levering til en aktivitet, spesielt hvis man har flere enn 1 barn. Finn en "fast" aktivitet til deg selv, f.eks det er alltid du som henter barna fra håndball kl 16 på torsdager, kjører de hjem og er der med dere, mens dere venter på foreldrene kommer fra jobb. Finner du din rolle, skaper du en god relasjon til disse barna, vil overnattinger komme! Du kommer til å ønske å ha de mindre, sånn som disse barna kommer til å kreve å være hos deg. 😅 Anonymkode: 6b664...a0e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden Dette må du ta opp med dem. Ikke sikkert de «ser» dette selv, og de trenger en øyeåpner. Anonymkode: 5453f...d62 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Flyt. Halvtime er jo ingenting, Men samtidig, jeg tror du klarer å tilpasse deg og finne din rolle, og gjøre deg selv nytting, hvis du bare prøver. Ikke forvent å ha barna på overnatting hvis disse barna ikke ser deg daglig. Det skjer ikke. Men, kom og besøk de hver eneste uke, kan du kjøre? Spør hvilken da det passer at du kan hente i barnehagen - det er alltid noen dager som er mer hektiske, og de trenger sikkert hjelp. Det er alltid noen dager der man trenger hjelp med henting eller levering til en aktivitet, spesielt hvis man har flere enn 1 barn. Finn en "fast" aktivitet til deg selv, f.eks det er alltid du som henter barna fra håndball kl 16 på torsdager, kjører de hjem og er der med dere, mens dere venter på foreldrene kommer fra jobb. Finner du din rolle, skaper du en god relasjon til disse barna, vil overnattinger komme! Du kommer til å ønske å ha de mindre, sånn som disse barna kommer til å kreve å være hos deg. 😅 Anonymkode: 6b664...a0e Jeg har forsøkt å tilby meg å hente i bhg, men den andre bestemoren henter 2 dager i uken, pluss har fast overnatting hver uke, så fikk til svar at det ikke var behov. Jeg er på besøk så ofte jeg kan, når det passer dem, som regel passer det ikke. Jeg og min side av familien er skvist ut. Jeg har holdt ut det her i 5 år, men nå kjenner jeg at det er nok. De får ta initiativ til kontakt, og spør de hvorfor "vi" har blitt borte skal jeg fortelle de hvorfor, så får det gå som det går. Anonymkode: d6635...422 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden TinaChristina skrev (11 minutter siden): Er du farmor? Har et inntrykk at at man da kommer i andre rekke hva bestemødre gjelder. Dessverre. Skjønner at dette er sårt. Mitt råd er å prøve å snakke med de og si at du er såret over at det har blitt slik. jeg blir så lei meg av slike svar, som farmor har jeg mye bedre kontakt med barnebarn enn det mormoren har fordi svigerdatter har et bedre forhold til meg enn sin egen mamma og jeg tror ikke det er helt uvanlig. Det handler jo også om hvilke relasjon barna har til sine foreldre og hvem av dem som "dominerer" forholdet og mange andre greier - så å konsekvent si at slik er det om man er farmor blir så feil.. Når det er sagt, hvis TS er farmor er det sønnen som er den hun evt må si noe til, men jeg skjønner henne og hennes valg om å trekke seg unna - man banker ikke på hvor man ikke er ønsket.. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): De andre besteforeldrene bor i nærheten av barnebarna, jeg bor 30 min unna. Har alltid hatt et godt forhold til mitt barn som er forelder til barnebarna, men etter forholdet med den andre forelderen ble etablert, har kontaktet dalt. De har alltid takket nei til invitasjon hit, skylder på reisevei, men kan dra til venner som bor lenger unna. Kan telle på en hånd de gangene jeg har fått passe barnebarna, og da alltid noen timer hjemme hos dem. De andre besteforeldrene har hatt barna på overnatting fra de var et par mnd gamle. Jeg er god nok å spørre når det gjelder andre tjenester, og jeg har aldri sagt nei til de. I helgen hadde de selskap med begge familier tilstede. Jeg lekte med det eldste barnebarnet på rommet, og jeg satt og leste for barnet da den andre bestemoren kom inn og løftet opp barnet og bar det ut. Hun mente barnet måtte leke i stuen med alle. Kunne ikke jeg fått den lille tiden det var snakk om ? Jeg ble så lei meg, men fikk meg ikke til å si noe. Ute i stuen styrte bestemoren på med barna. Jeg satt noen minutter til før jeg dro. Dette orker jeg ikke mer av, det er kun den andre familien som gjelder når det kommer til det meste. Jeg har vært den som alltid har tatt kontakt, men nå gjør jeg ikke det mer. Jeg føler meg ikke som bestemor til disse barna, har ikke fått mulighet til å knytte bånd. Mine andre voksne barn reagerer også på dette, de blir også valgt vekk. Jeg akter ikke å være en statist i livet til mitt barn for at fasaden skal se bra ut. Beklager langt innlegg, men måtte bare få det ut. Anonymkode: d6635...422 Har du snakket med barnet ditt om dette? Jeg synes du bør sette deg ned med barnet ditt og ta en ordentlig prat om dette og hvordan det føles for deg, om du ikke har gjort det. Det er jo ikke sikkert at noe endrer seg, eller at barnet ditt er enig med slik du ser det, men da har du i hvert fall sagt hva du føler og mener. Anonymkode: 65970...fc8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har forsøkt å tilby meg å hente i bhg, men den andre bestemoren henter 2 dager i uken, pluss har fast overnatting hver uke, så fikk til svar at det ikke var behov. Jeg er på besøk så ofte jeg kan, når det passer dem, som regel passer det ikke. Jeg og min side av familien er skvist ut. Jeg har holdt ut det her i 5 år, men nå kjenner jeg at det er nok. De får ta initiativ til kontakt, og spør de hvorfor "vi" har blitt borte skal jeg fortelle de hvorfor, så får det gå som det går. Anonymkode: d6635...422 Det er bedre at du tar opp med ditt barn at du synes det er sårt at du ikke får være mer til stede i deres liv og høre hva hen tenker om det. Hos oss er det litt sånn at mannen selv sjelden tar initiativ til hverken å dra på besøk eller å få besøk av sine foreldre, så hadde det ikke vært for at jeg legger til rette for det, så hadde ikke de vært så involvert i barnebarna sine liv som de faktisk er. Det er bare sånn han er som person at han ikke kommer på å ta initiativ til sånt dessverre. Det er litt stress for meg, fordi jeg er den som inviterer foreldrene hans og ordner med både middag og kaffemat hver gang. Anonymkode: 62930...13d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden Jeg synes dette er trist ts. Om du er farmor eller mormor burde ikke spille en rolle. At du og barnebarnet ikke skulle få ha denne stunden blir jeg lei meg av. Jeg synes heller ikke det er greit og forskjellsbehandle utifra om man fars side eller mors side. Åh! Jeg skulle så gjerne ønske barna mine ikke ble frarøvet farmoren sin, de hadde vært så glad i hverandre. Nå har mine mest kontakt med mormor og morfar, men det er fordi de bor rett borti gata. Når farfar og kjæresten er på besøk får de ha barna for seg selv. Da er det ofte prosjekter og badeland som står på agendaen. De har så mye glede av hverandre og det setter vi som foreldre pris på. Jeg skjønner ikke de som vil frarøve barna sine dette verdifulle forholdet. Farmoren til mine barn tapte dessverre kampen for kreften, og hun er savnet hver dag. Selvom hun hadde bodd på en annen kant av landet hadde vi funnet enhver anledning til å treffes, for barnas skyld🥰 Snakk med barnet ditt ta! Forklar hvordan du opplever dette. Jeg blir virkelig skikkelig trist på dine vegne❤️ Anonymkode: 53c64...e35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 51 minutter siden #14 Del Skrevet 51 minutter siden Du skulle satt denne andre bestemoren skikkelig på plass. Spurt hvorfor hun tok vekk barnet når dere hadde en sånn fin stund. Hun skulle måttet stått til ansvar for det og svart på dette. Du må kreve din plass, sette deg i respekt. Ikke vær hun som alle bare kan kjøre over. De trenger deg og du trenger dem. Anonymkode: 12276...128 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 43 minutter siden #15 Del Skrevet 43 minutter siden Du bør ta en ordentlig prat om at du ønsker en større rolle i barnas liv, og om den andre bestemoren kan hente en dag i uka så kan du ta den andre. Anonymkode: 45dfb...9a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 minutter siden #16 Del Skrevet 2 minutter siden At sønnen din unngår deg og heller drar til venner lengre unna tyder på at han kanskje ikke har noe behov for å ha så mye kontakt med deg. Har du i det hele tatt spurt han om hvorfor? Det er lett å legge skylda på ny svigerdatter/svigersønn men som regel har en sak flere sider. Tror det er viktig at du lufter tankene dine med din sønn, som faktisk kan svare på hvorfor ting er som de er. Om han ikke har noe god grunn for å holde deg på avstand vil han kanskje skjerpe seg når han hører hvordan du opplever ting. Anonymkode: 4e27d...862 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå