AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #41 Skrevet 19. februar 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke vanlig ungdomsopprør, heldigvis. Anonymkode: bd370...4ed Jo, det er vanlig at ungdommer henger med "eldre ungdommer". Nasking er ikke vanlig ungdomsoppgjør. Anonymkode: 228f8...075 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #42 Skrevet 19. februar 2025 Ungen er 14 år. Dere har ikke fulgt opp om han enda henger sammen med disse uønskede elementene. Han skal vekk fra den gjengen, det hjørnet, den løkka hvor de henger. Han skal hjem etter skolen, før han da drar på hobbyene sine. Det er helt sikkert ikke bare litt smugrøyking og et par pils det dreier seg om. Helt sikkert litt skadeverk, og/eller nasking? Fyll? Mobbing? Sexpress? Hei, Prince Charming! Du tar dårlige valg, barnevernet er blitt spurt om å etterforske at vi ikke har ødelagt deg i vår barneoppdragelse. Det er alvor nå, den uansvarlige oppførselen til deg og guttene på hjørnet, får ikke du lenger ta del i. Nå får du gå på trening/øving, komme ellers er du hjemme etter skolen. Jeg skal ha tilgang til GPS på telefonen din. Du skal alltid ha strøm på den. Jeg skal ha tilgang til banken din. Dette er ferdig! Vi omgås ikke med folk som ikke kan oppføre seg. Og er det du som er ring leder for sånn oppførsel flytter vi deg til naboskolen. Ungen MÅ forstå at han skal endre seg. Fra og med i dag! Anonymkode: d1583...dd0 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #43 Skrevet 19. februar 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ro deg ned. Anonymkode: edc8e...85b Hadde ikke godtatt sånt fra en 14 åring. Man må passe på hvilket miljø de går inn i. Mine tenåringer er eldre, hadde ALDRI godtatt sånn oppførsel. Det er ingen grunn til at han skal henge med folk som har så dårlig innflytelse på han at oppførselen er så elendig at barnevernet blir koblet inn. Skulle ha vært avsluttet for lenge siden. Det skulle ikke engang ha skjedd. Han er 14 år, og trenger rammer, grenser. Anonymkode: d1583...dd0 4 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #44 Skrevet 19. februar 2025 Jeg er overrasket over hvor lett mange her tar den type atferd hos en 14-åring! Å være såpass spenningssøkende så tidlig går jo dessverre ikke nødvendigvis så bra. Det er tydelige sosiale og kulturelle forskjeller omkring i landet vårt. Jeg er vokst opp i Oslo på 80- og 90-tallet, mine barn er også vokst opp her, og dette ville vært sett på som problematferd både i min ungdomstid og nå. De som hadde en slik oppførsel var fra hjem der de voksne ikke helt var tilstede, og absolutt ikke vanlige, omsorgsfulle hjem. Jeg husker også veldig godt besøk hos kusiner og fettere fra småsteder rundt omkring, og at de der var tidligere ute med alkohol, men også der ville 14 år vært ansett som veldig tidlig, den gangen. Det er bra at helsesøster tar dette på alvor. Det er også slik at hvis det er avvikende atferd i forhold til normen en gitt tid, et gitt sted, så er det i seg selv bekymringsfullt, fordi det også gjør noe med identitet og hvor man søker fellesskap i formende år. Jeg synes du, TS, tar altfor lett på dette. Det høres ut som sønnen din trekkes mot miljøer som kan være potensielt ødeleggende for ham. Anonymkode: ff37a...70d 6 3
Snok1 Skrevet 19. februar 2025 #45 Skrevet 19. februar 2025 Ta mot hjelp fra BVT og bruk dem som den ressursen de er. Lytt til bekymringsmeldingen, helsesykepleier vet sikkert ting som dere ikke vet. Svelg skamme og overfør den for all del ikke over på gutten. Vis at dere står på hans side, men vis også sterke og trygge rammer. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #46 Skrevet 19. februar 2025 Det er alltid en grunn til at et barn/ungdom utagerer ved rus og henger i dårlige miljøer. En ungdom vil alltid unngå uønsket oppmerksomhet i hjemmet, og da er om å gjøre å gå under radaren. Det høres ut som dere foreldre er naive og uoppmerksomme, og forklarer hans misbruk med ønske om spenning ? Ærlig talt! Våkn opp og ta melding fra helsesøster på største alvor . Det er deres plikt som foreldre Anonymkode: 8d94d...d67 4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #47 Skrevet 19. februar 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi har en gutt på 14 (snart 15) som har funnet på en del sprell det siste året som drikking, røyking, hengt litt med en gjeng som har dårlig innflytelse. Hjemme er han en omsorgsfull og grei gutt, stort sett alltid i godt humør. Han er aktiv og har flere hobbyer han trives med. På skolen henger han faglig greit med. Som mor og sånn jeg kjenner han så tenker jeg at episodene kommer av søken etter spenning. Vi har fulgt opp hendelsene som har vært med samtaler og konsekvenser som innstramning av f.eks innetider og tilgang på nett. Har forsøkt å bygge opp under aktiviteter vi ser er positivt for han. Nå har helsesøster sendt bekymringsmelding til barnevernet og de har kalt oss inn til møter. Barnevernet sier de er bekymret for at han er «ute av kontroll» og vil undersøke famileforholdene våre og om vi er skikket som foreldre. Kjenner jeg går rundt med en vond klump i magen. Oppleves utrolig invaderende i en liten bygd hvor alle kjenner alle. Kjenner på stor skam og føler at vi har totalt misslykkes som foreldre. Noen erfaringer med barnevernet i slike saker? Anonymkode: d4297...31d Mange andre som virkelig burde blitt meldt og aldri blor det. Tragisk.. Virker som dere prøver å hjelpe.. Anonymkode: ab8f6...1e7
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #48 Skrevet 19. februar 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vi har en gutt på 14 (snart 15) som har funnet på en del sprell det siste året som drikking, røyking, hengt litt med en gjeng som har dårlig innflytelse. Hjemme er han en omsorgsfull og grei gutt, stort sett alltid i godt humør. Han er aktiv og har flere hobbyer han trives med. På skolen henger han faglig greit med. Som mor og sånn jeg kjenner han så tenker jeg at episodene kommer av søken etter spenning. Vi har fulgt opp hendelsene som har vært med samtaler og konsekvenser som innstramning av f.eks innetider og tilgang på nett. Har forsøkt å bygge opp under aktiviteter vi ser er positivt for han. Nå har helsesøster sendt bekymringsmelding til barnevernet og de har kalt oss inn til møter. Barnevernet sier de er bekymret for at han er «ute av kontroll» og vil undersøke famileforholdene våre og om vi er skikket som foreldre. Kjenner jeg går rundt med en vond klump i magen. Oppleves utrolig invaderende i en liten bygd hvor alle kjenner alle. Kjenner på stor skam og føler at vi har totalt misslykkes som foreldre. Noen erfaringer med barnevernet i slike saker? Anonymkode: d4297...31d Jeg synes ikke dere skal kjenne på skam her. Fra helsesøster perspektiv så ser hun nok at gutten kan være en håndfull, og samtidig vet hun at barneverntjenesten kan være til god nytte på alt i fra veiledning til andre ting som kan styrke dere / avlaste dere og øke sjansene for at dere og gutten kommer seg igjennom dette. Jeg synes faktisk dere skal feire at dere får denne veien inn via barneverntjenesten. Dere får nemlig tilgang på støtte som er ufattelig vanskelig å få utenfor. Jeg snakker av egen erfaring. Jeg mener heller at de som har grunn til å skamme seg er de som uttaler seg negativt om barneverntjenesten, utelukkende på hva de har hørt og lest uten å vite hva de snakker om. Jeg håper dere klarer å samarbeide med barneverntjenesten og er spørrende og åpen for det de har å tilby. Da vil dere raskt skjønne at dette er gull verdt. Lykke til! Jeg heier på dere 😊 Anonymkode: da969...126 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2025 #49 Skrevet 20. februar 2025 AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 20.58): Hvis dette var meg, hadde jeg problematisert selve meldingen fra helsesykepleier. Hun har taushetsplikt, og meldeplikten inntrer først dersom hun har grunn til å tro at barnet utsettes for eller vil bli utsatt for alvorlig omsorgssvikt/mishandling/overgrep/alvorlige mangler i den daglige omsorgen. Har hun grunn til å tro det? Jeg ville bedt begrunnelsen for at hun vurderer at jeg utsetter barnet mitt for alvorlig omsorgssvikt. meldeplikten inntrer også dersom barnet viser alvorlig atferdsvansker. Eksemplene du gir, er ikke _alvorlige atferdsvansker_. Det er ikke illegale rusmidler, kriminalitet osv. Poenget mitt er at hun burde ha snakket med Dere foreldre først, gjerne også med barnet, og så kunne dere ha blitt enige om hvilken hjelp dere sammen kunne ha søkt om. Kanskje ville deee ha blitt enige om å kontakte bv. Eller kanskje dere ikke hadde ønsket det. Da måtte hs ha respektert det så snar hun ikke har grunnlag for å sette taushetsplikten til side i henhold til lovverket som regulerer medleplikten. når bv nå først blir involvert, er det jo verdt å høre hva de foreslår. Kanskje dere kan få hjelp til å lage regler, konsekvenser og rammer for barnet. Anonymkode: 99b21...f20 Meldeplikten omfatter ikke bare illegale rusmidler, men også legale som alkohol og medisiner. Det kommer an på omfanget naturligvis. Drikker fjortenåringen alkohol på fest en gang, så skal det ikke meldes. Har han et usunt inntak over tid, så er det noe som skal meldes. Kommer an på hvilke vurderinger helsesykepleier har gjort. Uansett skal bekymringen være alvorlig for at helsesykepleier skal kunne omgå taushetsplikten. Det har du rett i. Det må være snakk om forhold som er såpass alvorlige at det kan være aktuelt med opphold på institusjon. Sier absolutt ikke at det blir utfallet, men det er nivået det ligger på for at meldeplikten inntrer. Og helsesykepleier burde definitivt tatt praten med foreldrene først ja. Særdeles lite profesjonelt å droppe det. Det ville jeg bedt om en skriftlig begrunnelse hvorfor det ikke ble gjort, samt klaget til Statsforvalter. Anonymkode: 0204d...e60
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2025 #50 Skrevet 20. februar 2025 AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 7.57): Ts underdriver selvfølgelig problemene her. Ingen blir meldt til barnevernet fordi ungdommen fester og drikker før de er 18. Jeg er lærer og har vært det i 10 år, og har ikke opplevd én eneste gang at skolen har meldt for noe slikt. Da har det vært mer til historien, som f.eks at foreldrene er mye bortreist, de gjør ikke noe for å hindre barnet i situasjonen som åpenbart vil få negative konsekvenser eller barnet har store psykiske ting som ikke blir håndtert. Anonymkode: 8b7bd...638 Det tror jeg ikke noe på. Det vil si, jeg tror at deres skole følger reglene. Men når vi leser hvor mange som er meldt på automatikk fori fraværet oversteg en viss grense f.eks, eller fordi skolen tenker at ME kan regnes som alvorlige adferdsvansker, så ser vi jo at ikke alle følger reglene, eller har peiling på reglene. Sier ikke at det er noe ulovlig med meldingen i ts' tilfelle, men det er naivt å si at ingen meldes for litt festing. Det kan du ikke vite. Anonymkode: 0204d...e60
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå