AnonymBruker Skrevet 18. februar #21 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det TS beskriver er ikke i nærheten av den juridiske terskelen for atferdsvansker i denne konteksten. Anonymkode: ea7cf...c55 Misbruk av rusmidler? Anonymkode: e396c...04d 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #22 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det TS beskriver er ikke i nærheten av den juridiske terskelen for atferdsvansker i denne konteksten. Anonymkode: ea7cf...c55 Så kan det jo tenkes at 1. Ts underdriver vanskene/ser seg blind på eget bsrn, og 2. Helsesøster har et litt større bilde av situasjonen, og går inn med et faglig blikk? Du har heller ikke innblikk i bekymringsmeldingen, og kan derfor ikke uttale deg om den er rikrig sendt eller ei. Derfor - skal dette tas med skolen i ETTERKANT. Om foreldrene har hatt gjentatte samtaler med sønnen og dratt inn goder uten at atferden går ned, tyder det jo på at de ikke håndterer situasjonen riktig Anonymkode: 8e1ef...9e3 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #23 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Misbruk av rusmidler? Anonymkode: e396c...04d Det må være omfattende, både i tid og omfang, for å falle under dette. Å drikke alkohol noen ganger som fjortenåring er ikke i nærheten. Anonymkode: ea7cf...c55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 18. februar #24 Del Skrevet 18. februar Barnevernet kobles ikke inn bare når det er foreldrene som er «problemet», men vel så ofte når det er barnet som er «problemet», som ser ut til å være tilfellet her. Barnevernet er først og fremst der for å hjelpe og bistå familier til å få det bedre; ikke for å ta fra noen foreldreretten. Du må se på det som hjelp, og du også må jo innrømme at det ikke kan fortsette som nå og enda verre at problemene til sønnen deres eskalerer, slik at han havner fullstendig på skråplanet, bare fordi du synes det er skamfullt å få hjelp fra Barnevernet. Det er mer skamfullt ikke å søke hjelp, når situasjonen er ute av kontroll. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #25 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det må være omfattende, både i tid og omfang, for å falle under dette. Å drikke alkohol noen ganger som fjortenåring er ikke i nærheten. Anonymkode: ea7cf...c55 Nå vet vi ikke omfanget av dette, og kanskje vet ikke ts det heller. Kanskje helsesykepleier sitter på informasjon som gir grunnlag for bekymring. Foreldrene til tenåringen vet åpenbart ikke hvordan de skal håndtere situasjonen, så kanskje litt veiledning kan bidra positivt? Anonymkode: e396c...04d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #26 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så kan det jo tenkes at 1. Ts underdriver vanskene/ser seg blind på eget bsrn, og 2. Helsesøster har et litt større bilde av situasjonen, og går inn med et faglig blikk? Du har heller ikke innblikk i bekymringsmeldingen, og kan derfor ikke uttale deg om den er rikrig sendt eller ei. Derfor - skal dette tas med skolen i ETTERKANT. Om foreldrene har hatt gjentatte samtaler med sønnen og dratt inn goder uten at atferden går ned, tyder det jo på at de ikke håndterer situasjonen riktig Anonymkode: 8e1ef...9e3 Punkt 1 kan absolutt være tilfelle, derfor stilte jeg spørsmål til TS i mitt første svar om det virkelig var tilfelle. Men man kan jo vanskelig debattere en situasjon ved å gå ut fra at situasjonsbeskrivelsen er feil og derfor diskutere ut fra en ren gjetning. Det er ikke uvanlig at andre instanser sender uhjemlede meldinger, og dermed ikke urimelig å tenke at også denne helsesykepleieren kan ha gjort det. Det jeg sier er at dersom TS sin gjengivelse er riktig, er meldingen trolig ikke lovlig sendt. Så kan de jo vurdere om det bør være fokus. Skolen har ikke noe med dette å gjøre. Helsesykepleier jobber ikke for dem. Anonymkode: ea7cf...c55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #27 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har en gutt på 14 (snart 15) som har funnet på en del sprell det siste året som drikking, røyking, hengt litt med en gjeng som har dårlig innflytelse. Hjemme er han en omsorgsfull og grei gutt, stort sett alltid i godt humør. Han er aktiv og har flere hobbyer han trives med. På skolen henger han faglig greit med. Som mor og sånn jeg kjenner han så tenker jeg at episodene kommer av søken etter spenning. Vi har fulgt opp hendelsene som har vært med samtaler og konsekvenser som innstramning av f.eks innetider og tilgang på nett. Har forsøkt å bygge opp under aktiviteter vi ser er positivt for han. Nå har helsesøster sendt bekymringsmelding til barnevernet og de har kalt oss inn til møter. Barnevernet sier de er bekymret for at han er «ute av kontroll» og vil undersøke famileforholdene våre og om vi er skikket som foreldre. Kjenner jeg går rundt med en vond klump i magen. Oppleves utrolig invaderende i en liten bygd hvor alle kjenner alle. Kjenner på stor skam og føler at vi har totalt misslykkes som foreldre. Noen erfaringer med barnevernet i slike saker? Anonymkode: d4297...31d Tviler på at barneverntjenesten har brukt frasen at de skal undersøke om dere er «skikket som foreldre». Anonymkode: 861a0...e40 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #28 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis dette var meg, hadde jeg problematisert selve meldingen fra helsesykepleier. Hun har taushetsplikt, og meldeplikten inntrer først dersom hun har grunn til å tro at barnet utsettes for eller vil bli utsatt for alvorlig omsorgssvikt/mishandling/overgrep/alvorlige mangler i den daglige omsorgen. Har hun grunn til å tro det? Jeg ville bedt begrunnelsen for at hun vurderer at jeg utsetter barnet mitt for alvorlig omsorgssvikt. meldeplikten inntrer også dersom barnet viser alvorlig atferdsvansker. Eksemplene du gir, er ikke _alvorlige atferdsvansker_. Det er ikke illegale rusmidler, kriminalitet osv. Poenget mitt er at hun burde ha snakket med Dere foreldre først, gjerne også med barnet, og så kunne dere ha blitt enige om hvilken hjelp dere sammen kunne ha søkt om. Kanskje ville deee ha blitt enige om å kontakte bv. Eller kanskje dere ikke hadde ønsket det. Da måtte hs ha respektert det så snar hun ikke har grunnlag for å sette taushetsplikten til side i henhold til lovverket som regulerer medleplikten. når bv nå først blir involvert, er det jo verdt å høre hva de foreslår. Kanskje dere kan få hjelp til å lage regler, konsekvenser og rammer for barnet. Anonymkode: 99b21...f20 Ja, det er nesten som jeg skulle sagt det sjøl. Hver eneste gang noen har meldt meg til barnevernet så har det første jeg gjorde vært å undersøke om dem som meldte meg hadde lovlig grunnlag for meldinga, og om de brøyt taushetsplikten. Det er skikkelig, skikkelig viktig at alt sånt er på plass, før jeg eventuelt vurderer innholdet i meldinga. Egentlig så syns jeg bv burde ha vurdert dette før de eventuelt orker å lage en sak ut av det i det hele tatt. Jeg lurer på hvorfor det ikke er sånn, prioriterer de virkelig barna over melderen? Anonymkode: df884...761 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #29 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er nesten som jeg skulle sagt det sjøl. Hver eneste gang noen har meldt meg til barnevernet så har det første jeg gjorde vært å undersøke om dem som meldte meg hadde lovlig grunnlag for meldinga, og om de brøyt taushetsplikten. Det er skikkelig, skikkelig viktig at alt sånt er på plass, før jeg eventuelt vurderer innholdet i meldinga. Egentlig så syns jeg bv burde ha vurdert dette før de eventuelt orker å lage en sak ut av det i det hele tatt. Jeg lurer på hvorfor det ikke er sånn, prioriterer de virkelig barna over melderen? Anonymkode: df884...761 Bv tar en vurdering før de åpner undersøkelse. Så de har tydeligvis funnet grunnlag for det Anonymkode: 8e1ef...9e3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #30 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forklare til denne snille og omsorgsfulle gutten din hva som har blitt konsekvensene av handlingene hans da. Han ødelegger ikke bare for seg selv, men også for dere, og i verste fall risikerer han institusjon hvis barnevernet går hardt nok til verks. Han bør skjerpe seg. Anonymkode: ea62f...26b Helt enig ! Blir oppgitt av enkelte foreldre som ikke klarer å håndtere tenåringene sine. Man tror man kjenner sine barn, men den gang ei. Ute kan de være monstre. Hadde dette vært min sønn hadde det blitt null mobil, pc, gaming, penger,klær osv osv, som konsekvens av første gangs hendelse. Er helt utrolig hvor ute av kontroll det har blitt. Anonymkode: 0353b...9a7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #31 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis dette var meg, hadde jeg problematisert selve meldingen fra helsesykepleier. Hun har taushetsplikt, og meldeplikten inntrer først dersom hun har grunn til å tro at barnet utsettes for eller vil bli utsatt for alvorlig omsorgssvikt/mishandling/overgrep/alvorlige mangler i den daglige omsorgen. Har hun grunn til å tro det? Jeg ville bedt begrunnelsen for at hun vurderer at jeg utsetter barnet mitt for alvorlig omsorgssvikt. meldeplikten inntrer også dersom barnet viser alvorlig atferdsvansker. Eksemplene du gir, er ikke _alvorlige atferdsvansker_. Det er ikke illegale rusmidler, kriminalitet osv. Poenget mitt er at hun burde ha snakket med Dere foreldre først, gjerne også med barnet, og så kunne dere ha blitt enige om hvilken hjelp dere sammen kunne ha søkt om. Kanskje ville deee ha blitt enige om å kontakte bv. Eller kanskje dere ikke hadde ønsket det. Da måtte hs ha respektert det så snar hun ikke har grunnlag for å sette taushetsplikten til side i henhold til lovverket som regulerer medleplikten. når bv nå først blir involvert, er det jo verdt å høre hva de foreslår. Kanskje dere kan få hjelp til å lage regler, konsekvenser og rammer for barnet. Anonymkode: 99b21...f20 Ja for det er da det er viktig å legge energien sin…. Anonymkode: 42899...f90 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #32 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Helt enig ! Blir oppgitt av enkelte foreldre som ikke klarer å håndtere tenåringene sine. Man tror man kjenner sine barn, men den gang ei. Ute kan de være monstre. Hadde dette vært min sønn hadde det blitt null mobil, pc, gaming, penger,klær osv osv, som konsekvens av første gangs hendelse. Er helt utrolig hvor ute av kontroll det har blitt. Anonymkode: 0353b...9a7 Og så er det så lett å sitte på sin høye hest når du aldri har vært i en slik situasjon selv. Anonymkode: 78450...e14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #33 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det TS beskriver er ikke i nærheten av den juridiske terskelen for atferdsvansker i denne konteksten. Anonymkode: ea7cf...c55 Nei for det vil jo ikke vært første gang at trådstarter holder tilbake informasjon og prøver å dysse ned alvoret… Anonymkode: 42899...f90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #34 Del Skrevet 18. februar Altså hæ? I samme alder som gutten din drakk jeg både hjemmebrent og hang med eldre gutter. Røyke prøvde jeg også. Nasking. Foreldrene mine visste lite/ingenting om dette. Var skoleflink med gode karakterer likevel. Klart meg helt utmerket. Dette er da helt vanlig ungdomsopprør! Anonymkode: 4865b...5be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #35 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi har en gutt på 14 (snart 15) som har funnet på en del sprell det siste året som drikking, røyking, hengt litt med en gjeng som har dårlig innflytelse. Hjemme er han en omsorgsfull og grei gutt, stort sett alltid i godt humør. Han er aktiv og har flere hobbyer han trives med. På skolen henger han faglig greit med. Som mor og sånn jeg kjenner han så tenker jeg at episodene kommer av søken etter spenning. Vi har fulgt opp hendelsene som har vært med samtaler og konsekvenser som innstramning av f.eks innetider og tilgang på nett. Har forsøkt å bygge opp under aktiviteter vi ser er positivt for han. Nå har helsesøster sendt bekymringsmelding til barnevernet og de har kalt oss inn til møter. Barnevernet sier de er bekymret for at han er «ute av kontroll» og vil undersøke famileforholdene våre og om vi er skikket som foreldre. Kjenner jeg går rundt med en vond klump i magen. Oppleves utrolig invaderende i en liten bygd hvor alle kjenner alle. Kjenner på stor skam og føler at vi har totalt misslykkes som foreldre. Noen erfaringer med barnevernet i slike saker? Anonymkode: d4297...31d Ja har erfaring Skolen sitter med sitt inntrykk av hva barnet gjør på fritiden og vi foreldre sitter med 1.hånds inntrykk av hva barnet gjør på fritiden - vi vet hva barnet gjør på fritiden Når offentlig instans melder bekymring så blir det nesten automatisk opprettet undersøkelse. Ja det er invaderende, for det sitter gjerne ei på 25 som skal vurdere dere som tenåringsforeldre med intervjuer og hjemmebesøk. Konsekvensene kan føles store hvis dere ikke består "testen" Ville flyttet fokuset over på at de vil i utgangspunktet bare hjelpe. Så tenk over om dere trenger hjelp, skjønner man fort kan miste selvtilliten som foreldre i en sånn situasjon, men ungdom har sine faser og hvis dere er trygge på at dere håndterer det i familien, så ville gitt utrykk for at dere ikke er intressert i hjelpetiltak. Da avsluttes det ganske raskt hvis ikke det er situasjoner som har hjemmel til tvangsvedtak. Ikke sikkert verktøyene barnevernet har , gjør situasjonen stort bedre heller Anonymkode: 36b74...4eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #36 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi har en gutt på 14 (snart 15) som har funnet på en del sprell det siste året som drikking, røyking, hengt litt med en gjeng som har dårlig innflytelse. Hjemme er han en omsorgsfull og grei gutt, stort sett alltid i godt humør. Han er aktiv og har flere hobbyer han trives med. På skolen henger han faglig greit med. Som mor og sånn jeg kjenner han så tenker jeg at episodene kommer av søken etter spenning. Vi har fulgt opp hendelsene som har vært med samtaler og konsekvenser som innstramning av f.eks innetider og tilgang på nett. Har forsøkt å bygge opp under aktiviteter vi ser er positivt for han. Nå har helsesøster sendt bekymringsmelding til barnevernet og de har kalt oss inn til møter. Barnevernet sier de er bekymret for at han er «ute av kontroll» og vil undersøke famileforholdene våre og om vi er skikket som foreldre. Kjenner jeg går rundt med en vond klump i magen. Oppleves utrolig invaderende i en liten bygd hvor alle kjenner alle. Kjenner på stor skam og føler at vi har totalt misslykkes som foreldre. Noen erfaringer med barnevernet i slike saker? Anonymkode: d4297...31d Kommer helt an på innfallsvinkelen til BV. De plikter å følge opp bekymringer, og en prat med de må ikke alle ganger forstås som noe negativt. Anonymkode: bc08c...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #37 Del Skrevet 19. februar Er han med på noe i fritiden? Sport f eks? Eller reker han rundt som en forvirra fjert i en kurvstol? På skolen til min tenåring er det en sånn gutt. Oversett av karriereforeldrexsom reiser på x antall kjærlighetsweekends i Skottland i året og han er både voldelig mot andre jenter på skolen, ødelegger andres sykler og iPhoner, vaper, røyker, drikker, tagger, gjør hærverk etc etc. Guttene vil helst ikke ha han med fordi han driver og ødelegger for de andre, men han slenger seg på. Han bruker all fritid i sentrum og på et sted hvor ungdommene henger. Tviler på at foreldrene vet alt han driver på med, hvor fasade og idylliske innlegg på Facebook ser ut til å være viktigst for disse foreldrene. Det er ikke vanlig eller sunt med så mye av slik oppførsel. Snakker dere åpent med sønnen deres? Engasjerer dere i fritiden? Anonymkode: a45eb...ec4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #38 Del Skrevet 19. februar Ts underdriver selvfølgelig problemene her. Ingen blir meldt til barnevernet fordi ungdommen fester og drikker før de er 18. Jeg er lærer og har vært det i 10 år, og har ikke opplevd én eneste gang at skolen har meldt for noe slikt. Da har det vært mer til historien, som f.eks at foreldrene er mye bortreist, de gjør ikke noe for å hindre barnet i situasjonen som åpenbart vil få negative konsekvenser eller barnet har store psykiske ting som ikke blir håndtert. Anonymkode: 8b7bd...638 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #39 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Altså hæ? I samme alder som gutten din drakk jeg både hjemmebrent og hang med eldre gutter. Røyke prøvde jeg også. Nasking. Foreldrene mine visste lite/ingenting om dette. Var skoleflink med gode karakterer likevel. Klart meg helt utmerket. Dette er da helt vanlig ungdomsopprør! Anonymkode: 4865b...5be Det er ikke vanlig ungdomsopprør, heldigvis. Anonymkode: bd370...4ed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #40 Del Skrevet 19. februar Der jeg kommer fra er det vanlig at det store flertallet begynner å drikke alkohol året de blir 15 år. Sa akkurat det er normalt. Å henge med "eldre ungdommer" er heller ikke noe negativt i seg selv. Det gjorde jeg masse da jeg var ung, og jeg har verken blitt narkoman eller straffedømt. Ikke har jeg prøvd narkotika heller. Mitt beste tips er litt mer strenge innetider, men utover det så virker alt som vanlig. Hvis han derimot driver med vold, tyveri eller andre typer kriminalitet, må man selvfølgelig sette igang mer strenge tiltak. Anonymkode: 228f8...075 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå