AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Vi har en gutt på 14 (snart 15) som har funnet på en del sprell det siste året som drikking, røyking, hengt litt med en gjeng som har dårlig innflytelse. Hjemme er han en omsorgsfull og grei gutt, stort sett alltid i godt humør. Han er aktiv og har flere hobbyer han trives med. På skolen henger han faglig greit med. Som mor og sånn jeg kjenner han så tenker jeg at episodene kommer av søken etter spenning. Vi har fulgt opp hendelsene som har vært med samtaler og konsekvenser som innstramning av f.eks innetider og tilgang på nett. Har forsøkt å bygge opp under aktiviteter vi ser er positivt for han. Nå har helsesøster sendt bekymringsmelding til barnevernet og de har kalt oss inn til møter. Barnevernet sier de er bekymret for at han er «ute av kontroll» og vil undersøke famileforholdene våre og om vi er skikket som foreldre. Kjenner jeg går rundt med en vond klump i magen. Oppleves utrolig invaderende i en liten bygd hvor alle kjenner alle. Kjenner på stor skam og føler at vi har totalt misslykkes som foreldre. Noen erfaringer med barnevernet i slike saker? Anonymkode: d4297...31d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Ingen erfaring i liknende saker, min er litt for ung enda, men! Vil bare si at hvis dere vet at dere gjør så godt dere kan, og at dere har fulgt opp, som du skriver, så har dere neppe noe å være redde for. Samarbeid med BV, ta i mot evt råd og forslag, og bygdedyret? De kan tenke på seg selv og sitt! Heia dere! Anonymkode: b8354...6f1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden ta i mot hjelp, og vær glad noen ser barnet og ønsker han godt. Skjønner det er tøft når det står på, men bv kan også hjelpe dere. Anonymkode: bd645...c25 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Forklare til denne snille og omsorgsfulle gutten din hva som har blitt konsekvensene av handlingene hans da. Han ødelegger ikke bare for seg selv, men også for dere, og i verste fall risikerer han institusjon hvis barnevernet går hardt nok til verks. Han bør skjerpe seg. Anonymkode: ea62f...26b 4 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Dersom han driver med mye tull av typen som politiet må involvere seg i så ville de også meldt til barnevernet til slutt. Det er rutine. Her må du steppe up litt. Han er jo et barn, og du og mannen din er sjefene. Du må sette hardt mot hardt før det er for sent. Anonymkode: 32db3...430 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): ta i mot hjelp, og vær glad noen ser barnet og ønsker han godt. Skjønner det er tøft når det står på, men bv kan også hjelpe dere. Anonymkode: bd645...c25 Takk, det var gode ord ❤️ Anonymkode: d4297...31d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden Tenk at bv kan være en ressurs nå, alt som kan virke preventivt for videre kriminalitet og rusbruk er vel bare positivt? Forhåpentligvis får han seg en wake up call! Gjerne dere er heldige og får noen flinke kontaktpersoner som vil kunne være gode sparringspartnere i en sikkert utfordrende tid. Lykke til! Anonymkode: d73a4...793 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden Hvis dette var meg, hadde jeg problematisert selve meldingen fra helsesykepleier. Hun har taushetsplikt, og meldeplikten inntrer først dersom hun har grunn til å tro at barnet utsettes for eller vil bli utsatt for alvorlig omsorgssvikt/mishandling/overgrep/alvorlige mangler i den daglige omsorgen. Har hun grunn til å tro det? Jeg ville bedt begrunnelsen for at hun vurderer at jeg utsetter barnet mitt for alvorlig omsorgssvikt. meldeplikten inntrer også dersom barnet viser alvorlig atferdsvansker. Eksemplene du gir, er ikke _alvorlige atferdsvansker_. Det er ikke illegale rusmidler, kriminalitet osv. Poenget mitt er at hun burde ha snakket med Dere foreldre først, gjerne også med barnet, og så kunne dere ha blitt enige om hvilken hjelp dere sammen kunne ha søkt om. Kanskje ville deee ha blitt enige om å kontakte bv. Eller kanskje dere ikke hadde ønsket det. Da måtte hs ha respektert det så snar hun ikke har grunnlag for å sette taushetsplikten til side i henhold til lovverket som regulerer medleplikten. når bv nå først blir involvert, er det jo verdt å høre hva de foreslår. Kanskje dere kan få hjelp til å lage regler, konsekvenser og rammer for barnet. Anonymkode: 99b21...f20 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Forklare til denne snille og omsorgsfulle gutten din hva som har blitt konsekvensene av handlingene hans da. Han ødelegger ikke bare for seg selv, men også for dere, og i verste fall risikerer han institusjon hvis barnevernet går hardt nok til verks. Han bør skjerpe seg. Anonymkode: ea62f...26b Ja, jeg tenker også at dette bør være en enorm bjelle som ringer for gutten deres. Helsesøstre sender ikke så mange bekymringsmeldinger basert på atferd hos tenåringer. Så jeg hadde virkelig ikke fått i krig med barnevernet eller helsesykepleier. Dette er en wake up call om at andre reagerer kraftig på det han vikler seg inn i. Ungdomskriminelle er nok stort sett fin ungdom hjemme Anonymkode: 9285c...39a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Del Skrevet 1 time siden På hvilket grunnlag meldte helsesøster? For jeg antar da at episodene du snakker om ikke har skjedd i skoletiden/ på skolen, eller at det har vært episoder der politiet har blitt involvert? Anonymkode: 78450...e14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Del Skrevet 1 time siden Det høres jo ut som dere kan trenge hjelp til å håndtere problemene. Tror nok det kan være positivt for dere. Anonymkode: 94a44...67e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, jeg tenker også at dette bør være en enorm bjelle som ringer for gutten deres. Helsesøstre sender ikke så mange bekymringsmeldinger basert på atferd hos tenåringer. Så jeg hadde virkelig ikke fått i krig med barnevernet eller helsesykepleier. Dette er en wake up call om at andre reagerer kraftig på det han vikler seg inn i. Ungdomskriminelle er nok stort sett fin ungdom hjemme Anonymkode: 9285c...39a Dette vet jo ikke du! Har du innsikt? Helsesykepleiere, som det for øvrig heter, er jo forskjellige de også, vurderer forskjellig og utfører jobben sin forskjellig. Hvor mange bekymringsmeldinger basert på atferd hos tenåringer sender en helsesykepleier? Hvor mange er mange? Anonymkode: 7ab59...d44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har en gutt på 14 (snart 15) som har funnet på en del sprell det siste året som drikking, røyking, hengt litt med en gjeng som har dårlig innflytelse. Hjemme er han en omsorgsfull og grei gutt, stort sett alltid i godt humør. Han er aktiv og har flere hobbyer han trives med. På skolen henger han faglig greit med. Som mor og sånn jeg kjenner han så tenker jeg at episodene kommer av søken etter spenning. Vi har fulgt opp hendelsene som har vært med samtaler og konsekvenser som innstramning av f.eks innetider og tilgang på nett. Har forsøkt å bygge opp under aktiviteter vi ser er positivt for han. Nå har helsesøster sendt bekymringsmelding til barnevernet og de har kalt oss inn til møter. Barnevernet sier de er bekymret for at han er «ute av kontroll» og vil undersøke famileforholdene våre og om vi er skikket som foreldre. Kjenner jeg går rundt med en vond klump i magen. Oppleves utrolig invaderende i en liten bygd hvor alle kjenner alle. Kjenner på stor skam og føler at vi har totalt misslykkes som foreldre. Noen erfaringer med barnevernet i slike saker? Anonymkode: d4297...31d Hva er det viktigste? At barnet deres kommer på rett kjør eller at dere blir spart for skammen i en liten bygd…? Anonymkode: 42899...f90 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvis dette var meg, hadde jeg problematisert selve meldingen fra helsesykepleier. Hun har taushetsplikt, og meldeplikten inntrer først dersom hun har grunn til å tro at barnet utsettes for eller vil bli utsatt for alvorlig omsorgssvikt/mishandling/overgrep/alvorlige mangler i den daglige omsorgen. Har hun grunn til å tro det? Jeg ville bedt begrunnelsen for at hun vurderer at jeg utsetter barnet mitt for alvorlig omsorgssvikt. meldeplikten inntrer også dersom barnet viser alvorlig atferdsvansker. Eksemplene du gir, er ikke _alvorlige atferdsvansker_. Det er ikke illegale rusmidler, kriminalitet osv. Poenget mitt er at hun burde ha snakket med Dere foreldre først, gjerne også med barnet, og så kunne dere ha blitt enige om hvilken hjelp dere sammen kunne ha søkt om. Kanskje ville deee ha blitt enige om å kontakte bv. Eller kanskje dere ikke hadde ønsket det. Da måtte hs ha respektert det så snar hun ikke har grunnlag for å sette taushetsplikten til side i henhold til lovverket som regulerer medleplikten. når bv nå først blir involvert, er det jo verdt å høre hva de foreslår. Kanskje dere kan få hjelp til å lage regler, konsekvenser og rammer for barnet. Anonymkode: 99b21...f20 Mens jeg derimot hadde vært mer opptatt av å få hjelp til ungdommen som åpenbart trøbler Anonymkode: 29393...f9e 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Del Skrevet 1 time siden Tja... Dere tar jo veldig lett på at den mindreårige sønnen deres utviser atferd som ikke er forenelig med at dere som foreldre har kontroll. Ta nå å få hjelp og råd fra barnevernet så sønnen deres kan få orden på livet. Burde helsesøster snakket med dere i forkant? Ja. Men det tar dere i etterkant med helsesøster og skolen. Nå bør førsteprioritet være å få sønnen deres på rett kjøl. Er dere mer bekymret for bygdetunet enn helsa til sønnen deres, så ringer det noen alarmklokker hos meg iallefall Anonymkode: 8e1ef...9e3 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden Helsesykepleier melder ikke til bv for moro skyld. Ikke la fasade bli viktigere enn å ta dette på alvor. Kanskje dere som foreldre ikke ser hvor ille han egentlig er? En 14-åring som drikker, røyker og henger med feil folk kan fort fyke utfor, særlig hvis foreldre har skylapper på. Her bør dere takke ja til hjelp. Anonymkode: bd370...4ed 5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden Det er litt vanskelig å forstå helt hva bekymringen knytter seg til. Er det eneste han har gjort å røyke tobakk, drikke alkohol og være sammen med andre som også gjør dette ved noen anledninger? Ellers går han på skolen, deltar på fritidsaktiviteter, oppfører seg greit mot folk rundt seg og har ikke gjort noe kriminelt? I så fall er meldingen trolig brudd på taushetsplikten som en annen sier, uten at det nødvendigvis bør være fokus. Det høres også rart ut om barneverntjenesten tenker dette er grunnlag for å si at han er "ute av kontroll." Da må dere bo i en kommune med helt eksepsjonelt lite utfordringer i barnebefolkningen. Typisk vil en undersøkelse gå ut på å se etter årsaker til utfordrende atferd - selvsagt med omsorgssituasjonen som en faktor, og hvordan man eventuelt kan bedre situasjonen. Anonymkode: ea7cf...c55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvis dette var meg, hadde jeg problematisert selve meldingen fra helsesykepleier. Hun har taushetsplikt, og meldeplikten inntrer først dersom hun har grunn til å tro at barnet utsettes for eller vil bli utsatt for alvorlig omsorgssvikt/mishandling/overgrep/alvorlige mangler i den daglige omsorgen. Har hun grunn til å tro det? Jeg ville bedt begrunnelsen for at hun vurderer at jeg utsetter barnet mitt for alvorlig omsorgssvikt Helsepersonell har også meldeplikt når Sitat når et barn viser alvorlige atferdsvansker i form av alvorlig eller gjentatt kriminalitet, misbruk av rusmidler eller en annen form for utpreget normløs atferd https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/fellesdel-opplysningsplikt/opplysningsplikt-helsepersonell-skal-melde-fra-til-barnevernet-nar-vilkarene-for-opplysningsplikten-er-oppfylt Anonymkode: e396c...04d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden Bare i mot all hjelp dere kan nå, og ikke la det gå på bekostning av følelsen rundt det hele. Drikking og røyking i så ung alder og en gjeng med dårlig innflytelse kan fort føre til at det blir enda verre også😔 Slike ting kan være hardt å stå i for foreldre alene, og dere er ikke mislykket av den grunn. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #20 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helsepersonell har også meldeplikt når https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/fellesdel-opplysningsplikt/opplysningsplikt-helsepersonell-skal-melde-fra-til-barnevernet-nar-vilkarene-for-opplysningsplikten-er-oppfylt Anonymkode: e396c...04d Det TS beskriver er ikke i nærheten av den juridiske terskelen for atferdsvansker i denne konteksten. Anonymkode: ea7cf...c55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå