Gå til innhold

Ledere som ytrer anti trans

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men jeg mener fortsatt at menn ikke kan føde barn, og at transkvinner ikke er det samme som biologiske kvinner

Du ville kanskje blitt overrasket, men mange transkvinner (ikke de høylytte influenserne) mener akkurat det samme. Vi lever SOSIALT som kvinner, men det gjør oss ikke til biologiske kvinner, med mindre man ble født med blandede kjønnskarakteristika. Allikevel er vi nærmere kvinner enn menn i måten vi forholder oss til verden på.

Hilsen, transkvinne 🙂

Anonymkode: 02b50...4bf

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du ville kanskje blitt overrasket, men mange transkvinner (ikke de høylytte influenserne) mener akkurat det samme. Vi lever SOSIALT som kvinner, men det gjør oss ikke til biologiske kvinner, med mindre man ble født med blandede kjønnskarakteristika. Allikevel er vi nærmere kvinner enn menn i måten vi forholder oss til verden på.

Hilsen, transkvinne 🙂

Anonymkode: 02b50...4bf

Ikke siterte men må bare få sagt det, jeg er ikke overrasket, og har hatt denne debatten med transaktivister tidligere.. der jeg referer til nettopp forskjellen mellom det jeg vil kalle «ekte» transpersoner som det du beskriver deg selv som: noen som bare vil sosialt blende inn og leve livet sitt i fred, og «transtrendere» som har tatt over bevegelsen og (desverre) ødelegger den, de som med vilje ser ambiguøse ut så de kan late som de er offer når noen «misgender» dem. Som skal redefinere alle ord, og alt skal tilpasses dem, som finner på nye kjønn hver dag, som ikke kan definere hva en kvinne er. 

Så jeg vil takke for at du er du, det må være utmattende å se sitt eget «community» misrepresentere seg selv. Jeg følger Blair white(selv om vi er uenige på mye politisk), Buck Angel og Marcus «the offensive tranny», og jeg er overbevist om at hvis de hadde «ledet» transaktivismen så hadde det ikke vært noe debatt i samfunnet engang. Jeg tror det er veldig få som har noe imot at man ønsker å sosialt leve som det andre kjønnet. Og så er jeg enig at sosialt kan dere være nærmere kvinner, når jeg eks. ser på Blair så oppfører hun seg helt som en kvinne og ser ut som en kvinne selv om hun ikke faktisk er det, som det ikke er noe galt med. Men når man ser på foreks. Gamestop «it’s mam» eller jeffrey marsh så er det åpenbart en mann med problemer. 

Anonymkode: c1075...d35

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (På 18.2.2025 den 19.23):

Tillater meg å gjengi litt av hva personen over meg skriver. Hva er det som ytres og hvor?. Det er stor forskjell på å angripe eller snakke nedsettende om transpersoner og å f.eks si at det kun er 2 kjønn.

Ehem, biologisk finnes det en rekke unntak, så de FLESTE er en del av 2 kjønn - ikke alle. Opptil 1,7% er intersef, og da en blanding av ting som er typisk kun for ett av de 2 kjønnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 21.33):

Nei, det kan man faktisk ikke. Du kan selvfølgelig ikke si at du respekterer trans når du ikke anerkjenner deres kjønnsidentitet. Det funker ikke sånn. Respekt er også noe som den som blir respektert opplever. Det er ikke noe man bare 'kan intendere' uten å ta stilling til hva den andre synes er vesentlig for å oppleve seg respektert. Transpersoner vil selvfølgelig ikke oppleve seg respektert hvis noen sier dette.

Anonymkode: b690f...8a7

Jeg kan respektere Ida som er feit uten å være enig i hennes selvopplevelse som slank. Som menneske ønsker jeg kun det beste for henne, hun er akkurat like verdifull som alle andre. Men hun kan ikke kreve av meg at jeg endrer virkelighetsforståelse. Hvis det er nødvendig for at hun skal føle seg respektert så får hun heller leve med å ikke føle seg respektert.

Anonymkode: 2331b...b1f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (6 minutter siden):

Ehem, biologisk finnes det en rekke unntak, så de FLESTE er en del av 2 kjønn - ikke alle. Opptil 1,7% er intersef, og da en blanding av ting som er typisk kun for ett av de 2 kjønnene.

Biologisk så har mennesket to kjønn. Biologisk så er det ingen arter som har mer enn to kjønn (men noen har ett).

Utviklingsforstyrrelser av ymse slag kan i sjeldne tilfeller gi kjønnsuttrykk som er vanskelige å tolke eller uvanlige kromosomer, som også noen mennesker er født med 11 fingre eller to hoder. Intersex er ikle nødvendig for kjønnet formering og ofte er de ikke i stand til å formere seg.

Dette er uansett ikke relevant for det vi i realiteten snakker her: biologiske menn eller biologiske kvinner som selv opplever at de er av det andre kjønnet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 19.03):

Alle har ytringsfrihet og kan mene hva dem vil. Men en leder i en avdeling på min arbeidsplass ytrer det jeg vil si er anti trans holdninger… 

Som leder så kan man som alle andre mene hva man vil, men når man ytrer dette åpent slik at alle kan både høre og lese så tenker jeg at det ikke er det klokeste. Det er svært stor arbeidsplass med ulike arbeidstakere som gjerne faller inn i denne kategorien.

hva tenker dere?

Ikke noe som har med meg å gjøre , men synes bare det er litt uproft iht.stillingen hen har og at alle kan lese dette.

Anonymkode: d04e4...796

Jeg tenker du må gjengi eksakt hva som blir sagt og i hvilken sammenheng det ble sagt. 

I dag er det mange som bruker antitrans om alt, selv biologi. 

Disse personene er mer farlig enn de som pumper i salaten over en bagatell. 

Anonymkode: fd588...77c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
katties skrev (10 minutter siden):

Intersex er ikke ett kjønn men en samlebetegnelse for mange ulike medisinske tilstander. Kjønn er knyttet til reproduksjon, hannkjønn og hunnkjønn, sperm eller egg.. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 19.30):

Hovedsaklig Facebook. Personen har relativt åpen profil. Dog har personen det gjelder også ytret det på arbeidsplassen, gjerne når hen tenker at folk ikke hører.

Eks kan være deling av memes som ikke dirket gjør narr av trans personer men gjør narr av de som støtter transpersoner. Som da indirekte også sier noe om personens syn på transpersoner.

Anonymkode: d04e4...796

Personer og spesielt ledere bør være forsiktig med følsomme temaer på jobb. På Facebook bør de imidlertid få si og mene hva de vil.

Å gjøre narr av personer som støtter transpersoner er ikke å hate transpersoner. Jeg kan kritisere bistandsorganisasjoner for å gi nødhjelp av feil årsaker uten at jeg dermed hater fattige barn i Afrika.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er forskjellen på dette og det å ytre kraftig venstrevridde synspunkt? Skal man sensurere eller si at noe er galt så må begge sidene sensureres.
Jeg hadde ikke sagt noe. Dette er lederens egne meninger, og de har rett til å ikke være enig i identitetspolitikken. Om du skal sensurere det så må du også gripe inn mot de som sier at hetero folk er feil etc.

Anonymkode: 1c31c...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stakkars transer. De er svært få men har blitt gjort til symbolpolitikk fra begge kanter der mange på begge sider er selsomt opptatte av dem. Som symboler på noe. Slik det har blitt anser jeg prat om transer (enten det er "støttende" eller "anti") som en slags koko-lakmus-test som identifiserer folk som ikke burde ha mye makt.

Anonymkode: ebf98...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Biologisk så har mennesket to kjønn. Biologisk så er det ingen arter som har mer enn to kjønn (men noen har ett).

Utviklingsforstyrrelser av ymse slag kan i sjeldne tilfeller gi kjønnsuttrykk som er vanskelige å tolke eller uvanlige kromosomer, som også noen mennesker er født med 11 fingre eller to hoder. Intersex er ikle nødvendig for kjønnet formering og ofte er de ikke i stand til å formere seg.

Dette er uansett ikke relevant for det vi i realiteten snakker her: biologiske menn eller biologiske kvinner som selv opplever at de er av det andre kjønnet.

Du snakker om kjønnsUTTRYKK, mens jeg snakker kun om kjønn. Kjønnsuttrykk finnes det uendelig av. Det betyr f.eks. ikke at det er praktisk eller skal forventes av alle å kunne 20 pronomen - dét er en nisjegreie folk heller får ta i grupper som er opptatt av det. 

Er samme med kjønn som med fingre og tær: normalt er det 10 av hver, men man kan ikke si at det ikke finnes mennesker med mye annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Intersex er ikke ett kjønn men en samlebetegnelse for mange ulike medisinske tilstander. Kjønn er knyttet til reproduksjon, hannkjønn og hunnkjønn, sperm eller egg.. 

Og hvis man ikke produserer noen av delene, er genetisk mann og fenotypisk kvinne (uten hormonbehandling) er man...? Analyserer man ikke genene så er dette en kvinne. 

Det er VI (biologer) som definerer hva ting er og ikke er. Det betyr ikke at det er sannheten, men det er slik vi organiserer ting. Biologer trenger heller ikke være enige. Jeg tenker slik at man trenger ett av hvert kjønn (mann og kvinne) for reproduksjon, og så finnes det faktisk mellomting der det er mye rart biologisk, og da er det ikke svart-hvitt hva man bruker til å definere kjønnet (nettopp fordi det er kombinasjoner av ting).

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapporter til HR 🤷‍♀️

Man har faktisk ikke full ytringsfrihet på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
katties skrev (20 minutter siden):

Og hvis man ikke produserer noen av delene, er genetisk mann og fenotypisk kvinne (uten hormonbehandling) er man...? Analyserer man ikke genene så er dette en kvinne. 

Det er VI (biologer) som definerer hva ting er og ikke er. Det betyr ikke at det er sannheten, men det er slik vi organiserer ting. Biologer trenger heller ikke være enige. Jeg tenker slik at man trenger ett av hvert kjønn (mann og kvinne) for reproduksjon, og så finnes det faktisk mellomting der det er mye rart biologisk, og da er det ikke svart-hvitt hva man bruker til å definere kjønnet (nettopp fordi det er kombinasjoner av ting).

Hvis man ikke produserer noen av tingene så er noe galt. På samme måte som at man sier mennesker har to armer, selv om noen blir født uten eller med tre, de er ikke ett annet type menneske, de er født med feil.

Det er svart/hvitt, vi bruker kjønn til å skille mellom egg produsent og sperm produsent. Ingen bryr seg om at du vil shave hodet og farger håret blått, det er ikke relevant til slikt. Å late som man er biolog når man påstår noe annet er latterlig, da har du lukket ørene dine i timen. Og det er også manipulativ retorikk å bruke fødselsfeil som bakgrunn til å legimitere ideologi som brukes av først og fremst folk uten disse feilene. At det «finnes flere kjønn» og «non-binary» er jo ikke akkurat retorikk som pushes av intersex mennesker, men primært hvite/damer som trenger å føle seg ekstra spesielle. Litt ekkelt å se dem bruke andre mennesker (intersex) som skjold når det ikke gjelder dem engang. På samme måte som fettaktivister skyver svarte damer foran seg (og jeg som svart setter jævlig lite pris på det, det er ironisk nok skikkelig rasistisk og intersex-argumentet gir albelist-vibes). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man ikke produserer noen av tingene så er noe galt. På samme måte som at man sier mennesker har to armer, selv om noen blir født uten eller med tre, de er ikke ett annet type menneske, de er født med feil.

Det er svart/hvitt, vi bruker kjønn til å skille mellom egg produsent og sperm produsent. Ingen bryr seg om at du vil shave hodet og farger håret blått, det er ikke relevant til slikt. Å late som man er biolog når man påstår noe annet er latterlig, da har du lukket ørene dine i timen. Og det er også manipulativ retorikk å bruke fødselsfeil som bakgrunn til å legimitere ideologi som brukes av først og fremst folk uten disse feilene. At det «finnes flere kjønn» og «non-binary» er jo ikke akkurat retorikk som pushes av intersex mennesker, men primært hvite/damer som trenger å føle seg ekstra spesielle. Litt ekkelt å se dem bruke andre mennesker (intersex) som skjold når det ikke gjelder dem engang. På samme måte som fettaktivister skyver svarte damer foran seg (og jeg som svart setter jævlig lite pris på det, det er ironisk nok skikkelig rasistisk og intersex-argumentet gir albelist-vibes). 

Keg sier ikke at det ikke er noe "galt" - man kan ikke reprodusere seg, menndet betyr jo ikke at man ikke finnes, eller at det er lett å bare kalle seg enten mann eller kvinne - det er man liksom ikke 100% biologisk sett. 

Som biolog har man faktisk lov å mene noe annet, og man lærer også at det har absolutt vært mye gjennom historien som har vært omdefinert (f.eks. er det ikke enighet for hvor grensa mellom levende - ikke-levende går, for det er absolutt gråsoner der). 

Jeg har absolutt ingen problem med å kalle noen som er Intersex "blanding mellom mann og kvinne". Er man født som det ene kjønnet og vil leve som det andre så *blir* man derimot ikke et annet kjønn - man er trans. En transkvinne er ikke en "ekte kvinne" - det er en transkvinne = biologisk mann som er sosialt kvinne, og man kan også synes dette er OK (eller ikke). 

Jeg har ikke noen ideologi jeg pusher med dette her, annet enn at jeg synes det er rart folk mener det er 2 kjønn... men når det kommer til Intersex folk så blir det vanskelig for dem å uttale seg om hvilket av disse 2 kjønnene disse er. For meg er det da logisk at det finnes 2 kjønn + intersex-folk med varierende grad av kjønnskarakteristikker. 

De som mener at man er det kjønnet man er genetisk, har også et problem med å forklare hvorfor man da som "tilsynelatende, kvinne" må sjekke "manneting". Som intersex passer man ikke i kjønnsfordelingen av hva som trengs av medisinsk monitorering - dette er samfunnsmessig viktig: at de som trenger det får oppfølgingen de trenger. Man kan ikke bare sette interkjønn-menneskene i én bås: monitorering for men  eller monitorering for kvinner. ER det da "grader" av kjønn?

Hva er intersex? Er det:

- ETT av kjønnene

- litt begge kjønn/blandingskjønn

- ikke noe kjønn (i såfall er det jo: mann, kvinne, ingen-kjønn - fortsatt 3 kategorier)?

Det MÅ jo være én av disse 3 tingene. Jeg foretrekker "blandingskjønn" i stedet for "ingenkjønn" da det finnes biologiske kvinner som ikke produserer gameter pga f.eks. feil utviklet eggstokker. Jeg synes at det blir feil å gruppere dem med intersex, som også har mannlige biologiske karakteristikker. I tillegg så har de jo nettopp blandede biologiske sexkarakteristikker. De er ikke et "eget tredje kjønn", men en gruppe mennesker med grader av de andre to kjønnskarakteristikker.

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (1 time siden):

Jeg har absolutt ingen problem med å kalle noen som er Intersex "blanding mellom mann og kvinne". Er man født som det ene kjønnet og vil leve som det andre så *blir* man derimot ikke et annet kjønn - man er trans. En transkvinne er ikke en "ekte kvinne" - det er en transkvinne = biologisk mann som er sosialt kvinne, og man kan også synes dette er OK (eller ikke). 

Dette er vi helt enig i.

katties skrev (1 time siden):

De er ikke et "eget tredje kjønn", men en gruppe mennesker med grader av de andre to kjønnskarakteristikker.

Og dette er jo det samme som jeg sa, du sier det flere ganger også, 2kjønn, en egen gruppe med medisinske feil som allerede kalles intersex men ikke er ett eget kjønn. Å diskutere mer på det blir bare kverulering ettersom, det virker som vi er på samme side. Men da blir det altså riktig å si «det finnes bare to kjønn» da særlig i konteksten av en transdiskusjon. Men nå avsporer vi av tråden.

For å gå tilbake til tema: Hva sjefen sier på facebook er opptil han så lenge ansatte blir behandlet likt på jobb. Hvis man ikke liker hva sjefen sier på privaten ikke oppsøk dem privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette er vi helt enig i.

Og dette er jo det samme som jeg sa, du sier det flere ganger også, 2kjønn, en egen gruppe med medisinske feil som allerede kalles intersex men ikke er ett eget kjønn. Å diskutere mer på det blir bare kverulering ettersom, det virker som vi er på samme side. Men da blir det altså riktig å si «det finnes bare to kjønn» da særlig i konteksten av en transdiskusjon. Men nå avsporer vi av tråden.

For å gå tilbake til tema: Hva sjefen sier på facebook er opptil han så lenge ansatte blir behandlet likt på jobb. Hvis man ikke liker hva sjefen sier på privaten ikke oppsøk dem privat.

Som du kanskje ser, så ligger uenigheten mellom oss i: er interkjønn = ingen biologisk kjønn, eller er de grader av begge biologiske kjønn. 

Når det gjelder ledere så har i alle fall vi en paragraf i opplæringen om at man ikke skal gjøre ting privat som reflekterer dårlig på firmaet. Hos oss så kunne altså folk ha gått til HR med slike ting og det vile blitt diskutert om leders private meninger påvirker valg lederen tar. Om det er tvil kunne man potensielt bli flyttet til en annen avdeling, og lederen kan bli påvirket ved at hens dømmekraft vil bli evaluert annerledes ved eventuelle opprykninger/omrokkeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...