Gå til innhold

Ledere som ytrer anti trans

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alle har ytringsfrihet og kan mene hva dem vil. Men en leder i en avdeling på min arbeidsplass ytrer det jeg vil si er anti trans holdninger… 

Som leder så kan man som alle andre mene hva man vil, men når man ytrer dette åpent slik at alle kan både høre og lese så tenker jeg at det ikke er det klokeste. Det er svært stor arbeidsplass med ulike arbeidstakere som gjerne faller inn i denne kategorien.

hva tenker dere?

Ikke noe som har med meg å gjøre , men synes bare det er litt uproft iht.stillingen hen har og at alle kan lese dette.

Anonymkode: d04e4...796

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tenker at som leder for mange arbeidstakere har man gjerne ett særskilt ansvar når man uttaler seg «offentlig» også da det man sier kan reflektere på bedriften 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor ytres det?

Hva ytres det?

Stor forskjell mellom å direkte angripe og snakke nedsettende om transpersoner og det å f.eks. hevde at det kun finnes to kjønn, mene at det har gått litt over styr når «hele verden» skal måtte tilpasse seg en promille av befolkningen eller mene at transkvinner ikke har noe som helst å gjøre på damelaget i konkurranseidrett, grunnet de biologiske fordelene de har.

Anonymkode: 5c9ef...837

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å gjengi litt av hva personen over meg skriver. Hva er det som ytres og hvor?. Det er stor forskjell på å angripe eller snakke nedsettende om transpersoner og å f.eks si at det kun er 2 kjønn.

Endret av Sommer2464
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hovedsaklig Facebook. Personen har relativt åpen profil. Dog har personen det gjelder også ytret det på arbeidsplassen, gjerne når hen tenker at folk ikke hører.

Eks kan være deling av memes som ikke dirket gjør narr av trans personer men gjør narr av de som støtter transpersoner. Som da indirekte også sier noe om personens syn på transpersoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og ja, det ble også delt en meme med tegneseriefigur som stod utenfor ett toalett usikker på om han/hun skulle gå på mann eller dame toalettet. Figuren var en dame med noe maskuline trekk. Sånn kort.

har vært andre eksempler også opp igjennom tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hovedsaklig Facebook. Personen har relativt åpen profil. Dog har personen det gjelder også ytret det på arbeidsplassen, gjerne når hen tenker at folk ikke hører.

Eks kan være deling av memes som ikke dirket gjør narr av trans personer men gjør narr av de som støtter transpersoner. Som da indirekte også sier noe om personens syn på transpersoner.

Det er jeg ikke enig i. Jeg synes noen ganger folk som ikke tilhører en undertrykket gruppe, men likevel er veldig opptatte av å bli krenka på denne gruppens vegne, framstår som litt latterlige. Å gjøre narr av en priviligert øvre middelklasse-person som er superkrenka på vegne av transfolk, er ikke det samme som å gjøre narr av transfolk.

Ellers er jeg enig i at man som leder (enten det er på jobb, av en forening etc.) har et ekstra ansvar for hva man sier offentlig. Man skal få si meningene sine, men direkte hets må man jo holde seg for god for. Så er det jo likevel sånn at folks grense for hva som er slemt å si går på litt forskjellige steder, så det går ikke an å mene så mye her uten at vi vet mer om hva denne personen faktisk har sagt/skrevet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle har ytringsfrihet og kan mene hva dem vil. Men en leder i en avdeling på min arbeidsplass ytrer det jeg vil si er anti trans holdninger… 

Som leder så kan man som alle andre mene hva man vil, men når man ytrer dette åpent slik at alle kan både høre og lese så tenker jeg at det ikke er det klokeste. Det er svært stor arbeidsplass med ulike arbeidstakere som gjerne faller inn i denne kategorien.

hva tenker dere?

Ikke noe som har med meg å gjøre , men synes bare det er litt uproft iht.stillingen hen har og at alle kan lese dette.

Hva mener du med antitransholdninger? Ønsker han ikke å ansette dem? Mobber han dem?

Man kan mene at det kun finnes to kjønn og at man ikke kan bytte kjønn, men allikevel respektere de som er trans. Ulike meninger må være lov. 

Endret av Tartufo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som andre sier, det er forskjell på å kritisere visse meninger innen transbevegelsen, og å håne transpersoner.

Jeg er veldig kritisk til religion, og jeg kan kritisere konseptet, forskjellige religioner og religiøse organisasjoner. Jeg kan kritisere bibelen, jeg kan kritisere meninger ytret av kristne.

Jeg håner dog ikke religiøse mennesker. De kan få leve som de ønsker så lenge de ikke krever at jeg skal legge kritisk tenking og mangel på bevis til side og tro det de tror.

Sånn er det med transbevegelsen også. De færreste har problemer med at en mann ønsker å kle seg som en kvinne og motsatt. Man har derimot full rett til å kritisere visse meninger innad transbevegelsen.

Man er ikke antitrans fordi man nekter å tro at det finnes 147 forskjellige kjønn eller at menn helt og fullt kan bli kvinner. Det er det lov å kritisere og være uenig i uten at man er antitrans. 

Anonymkode: 62aa5...68a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Offentlig: ja, det speiler tilbake på bedriften

Sammen med ansatte: Ja. Klart det er problematisk. Det går på identitet og kan gjøre ansatte utrygge og skape mistillit. Det er emosjonelt uintelligent og godt mulig også usympatisk. Rett og slett dårlig lederskap.

Hadde en sjef som latterliggjorde metoo etc. ved å si at folk ikke tålte noe, samme med transholdninger: jeg identifiserer meg som lastebil jeg høhøhøh. Han befølte meg for øvrig på ræva. Få trivdes der og sluttet.

Hvis man ikke forstår at å være leder faktisk er å holde kjeft når det gjelder en del ting i en del situasjoner, så er man uskikket til å være leder. Det handler ikke om ytringsfrihet, men om å forstå sin egen rolle. Dessverre er det en del ledere med taletrang, sans for kulturkrig og mangel evne til å se hvordan de påvirker andre. De skjønner det dessverre aldri. De tåler ofte kritikk dårlig og skylder på andre.

Anonymkode: b690f...8a7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor ytres det?

Hva ytres det?

Stor forskjell mellom å direkte angripe og snakke nedsettende om transpersoner og det å f.eks. hevde at det kun finnes to kjønn, mene at det har gått litt over styr når «hele verden» skal måtte tilpasse seg en promille av befolkningen eller mene at transkvinner ikke har noe som helst å gjøre på damelaget i konkurranseidrett, grunnet de biologiske fordelene de har.

Anonymkode: 5c9ef...837

Nei. Det er ikke SÅ stor forskjell. Alt det der er en del av et kritisk vokabular rettet mot visse grupperinger av mennesker og man kan gjette seg til resten siden dette knippet av utsagn er repetert i mediene de siste årene, sammen med en rekke andre utsagn. Med mindre du som leder er interessert i at ansatte skal mislike deg for at du legger an en polarisert tone, så er dette å motarbeide deg selv som leder og gjøre at mange ansatte mister tillit til deg. Det er helt åpenbart ikke et sted å jobbe for transfolk heller. Ledere som har behov for å komme med denne typen uttalelser i påhør av ansatte, bør heller bli rikssynsere, siden det faktisk er det de er.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tartufo skrev (1 time siden):

Man kan mene at det kun finnes to kjønn og at man ikke kan bytte kjønn, men allikevel respektere de som er trans. Ulike meninger må være lov. 

Nei, det kan man faktisk ikke. Du kan selvfølgelig ikke si at du respekterer trans når du ikke anerkjenner deres kjønnsidentitet. Det funker ikke sånn. Respekt er også noe som den som blir respektert opplever. Det er ikke noe man bare 'kan intendere' uten å ta stilling til hva den andre synes er vesentlig for å oppleve seg respektert. Transpersoner vil selvfølgelig ikke oppleve seg respektert hvis noen sier dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, det kan man faktisk ikke. Du kan selvfølgelig ikke si at du respekterer trans når du ikke anerkjenner deres kjønnsidentitet. Det funker ikke sånn. Respekt er også noe som den som blir respektert opplever. Det er ikke noe man bare 'kan intendere' uten å ta stilling til hva den andre synes er vesentlig for å oppleve seg respektert. Transpersoner vil selvfølgelig ikke oppleve seg respektert hvis noen sier dette.

Man sier det selvfølgelig ikke direkte til personene, men det må være lov å mene at det finnes to kjønn. Det er fakta.

Ellers har jeg lest i andre kommentarer at han la ut støtende vitser o.l på some. Det synes jeg ikke noe om. Er man leder, bør man være ekstra forsiktig med hva man legger ut offentlig. 

Endret av Tartufo
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde jeg kjent personen bedre hadde jeg tipset hen om lukket profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Offentlig: ja, det speiler tilbake på bedriften

Sammen med ansatte: Ja. Klart det er problematisk. Det går på identitet og kan gjøre ansatte utrygge og skape mistillit. Det er emosjonelt uintelligent og godt mulig også usympatisk. Rett og slett dårlig lederskap.

Hadde en sjef som latterliggjorde metoo etc. ved å si at folk ikke tålte noe, samme med transholdninger: jeg identifiserer meg som lastebil jeg høhøhøh. Han befølte meg for øvrig på ræva. Få trivdes der og sluttet.

Hvis man ikke forstår at å være leder faktisk er å holde kjeft når det gjelder en del ting i en del situasjoner, så er man uskikket til å være leder. Det handler ikke om ytringsfrihet, men om å forstå sin egen rolle. Dessverre er det en del ledere med taletrang, sans for kulturkrig og mangel evne til å se hvordan de påvirker andre. De skjønner det dessverre aldri. De tåler ofte kritikk dårlig og skylder på andre.

her speiler du mye av min «bekymring» og tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 21.33):

Mener du det om f.eks. religiøse også? Man kan ikke respektere en kristen eller muslim hvis ikke man tror det samme som ham/henne?

Det er jo bare tull. Klart man kan respektere en person uten å dele hans/hennes overbevisning.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jo det kan man, respekt er ikke det samme som å danse til noens pipe. Man kan ansette en transperson, behandle dem som alle andre ansatte, sette pris på arbeid og kvalifikasjoner = å behandle dem som mennesker.. uten å måtte være enig i noe som helst av transideologien. 

En transperson må også kunne tåle at folk ikke er enig, på samme måte som en kristen person må tåle dette. Så lenge andre er høflige og profesjonelle så kan du ikke gå å kreve at de skal føye seg etter dine meninger eller følelser. Sånn funker ikke verden. Mange av transaktivistene er narsissister som forsøker å få spesialbehandling og tror at de aldri må oppleve at folk er uenige med dem eller så er det ikke ett «safe space» eller så blir de ikke respektert… men det er ikke sånn det er. Respekt går begge veier. Ingen er enig med alt. Og fakta er fakta, gaslighting funker ikke evig. En kristen person kan ikke begynne å gråte på jobb fordi sjefen har postet på facebook at det ikke finnes en gud. Man må tåle såpass. 

Anonymkode: c1075...d35

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker man skal være rimelig høyt oppe i et hierarki før jobben kompenserer en så godt at det blr påvirke ytringer på fritiden. Så må jo enhver leder vurdere hva som er verdt det - det kan åpenbart bli vanskeligere å lede om ansatte forakter en. 

Du beskriver ytringer i en fritidskontekst. Jeg tenker terskelen bør være høyere for å lufte kontroversielle temaer over lunsj på arbeidsplassen enn i en kontekst der man ikke er forbundet til jobb i det hele. 

Det gjelder enten man liker Hamas, Trump, Putin eller Røde Khmer.

Anonymkode: 1ee38...19b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 19.30):

Velkommen krenkesamfunnet 2025, der folk blir sterkt krenket på andres vegne på grunn av noe "indirekte". OMG.

Anonymkode: 1c3e9...9fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo da, det kan man. Jeg respekterer psykisk syke også, på den måten at jeg ikke mobber dem, ikke snakker nedlatende til dem, og viser omsorg for dem. Men jeg anerkjenner ikke at det er en drage på veggen, altså. På samme måte mener jeg at det meste av transgreier er bare tull, særlig når svært mange kjendisbarn er trans, kontra snittet for samfunnet på 0,0001 prosent. Jeg anerkjenner heller ikke 120 forskjellige kjønn, og jeg vil ha meg frabedt å bli titulert som "cis". Samtidig så ville jeg aldri ha diskriminert en transperson i ansettelsesprosessen, ropt stygge ting til ham/henne eller vist manglende respekt på andre måter. Men jeg mener fortsatt at menn ikke kan føde barn, og at transkvinner ikke er det samme som biologiske kvinner. Blant annet mener jeg at transkvinner skal ut av kvinneidretten. Det betyr ikke at jeg ikke respekterer transpersoner som gruppe.

Anonymkode: 1c3e9...9fc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...