Gå til innhold

Hjelp, hjemmeeksamen... Hva betyr sentrale begrep er definert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hjemmeeksamen og et av vurderingskriteriene står som "sentrale begrep i oppgaven er definert". Hva vil det si? Betyr det at sentrale begrep i oppgaveteksten / casen skal defineres av meg i det jeg skriver i min oppgave, eller betyr det at hvis jeg bruker noe relevante fag begrep fra f.eks. pensumlitteratur i det jeg skriver så må jeg definere det og forklare hva det er? 

Skjønner ikke helt... :vetikke:

(Håper på oppriktige svar, og ikke stygge kommentarer)

Anonymkode: 385a9...eaa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok tolket det slik at det er du som skal definere begreper som du bruker i oppgaven. Men du bør bruke faglitteratur som kilde når definerer. 

Anonymkode: fe6fa...bf1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kalrer ikke helt å forstå uten å kjenne konteksten og hele setningen. Det står vel mer?

Anonymkode: f5b55...06f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

At du bør sørge for å trekke inn og bruke relevante faglige begreper, og definere disse ut i fra pensum.

Anonymkode: 244b0...5d3

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr at du i starten av oppgaven skal legge inn en side eller to hvor du lister opp nøkkelbegrepene (altså fagbegrep) fra teksten din og definerer de ut i fra relevante kilder. Helst definer begrepene med egne ord basert på 1-2 kilder.

Anonymkode: 81a71...7e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kalrer ikke helt å forstå uten å kjenne konteksten og hele setningen. Det står vel mer?

Anonymkode: f5b55...06f

Nei... Det står en liste over vurderingskriterier der står det flere ulike punkter. Første punktet er bare "sentrale begrep i oppgaven er definert".

AnonymBruker
Skrevet

Tolker det som at sentrale begrep er allerede definert, hvis ikke hadde det stått sentrale begrep skal defineres.

Anonymkode: a6c25...ada

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei... Det står en liste over vurderingskriterier der står det flere ulike punkter. Første punktet er bare "sentrale begrep i oppgaven er definert".

Ja, da skal du definere de sentrale begrepene du bruker i oppgaven.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tolker det som at sentrale begrep er allerede definert, hvis ikke hadde det stått sentrale begrep skal defineres.

Anonymkode: a6c25...ada

Dette blir feil. Når det står at "begrep er definert" så er det snakk om den ferdige oppgaven til TS.

TS, du må definere begrepene du bruker underveis i teksten, og du må ha kilder på hvor de er fra. Videre kan du spesifisere hva du har antatt og tolket.

Anonymkode: a6981...ad8

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det betyr at du i starten av oppgaven skal legge inn en side eller to hvor du lister opp nøkkelbegrepene (altså fagbegrep) fra teksten din og definerer de ut i fra relevante kilder. Helst definer begrepene med egne ord basert på 1-2 kilder.

Anonymkode: 81a71...7e7

Ville absolutt ikke gjort det slik i mitt fagfelt. Det betyr at du f.eks når du skal bruke e fagbegrep, la oss si at du skriver om tilpasset opplæring så skriver du første gangen du bruker dette begrepet i løpende tekst at : Tilpasset opplæring defineres av Hansen (2022) som undervisning hvor alle elever blir inkludert ut i fra sine forursettnininger i hel klasse. Dette skiller seg noe fra Jensens (2023) definisjon hvor det handler om å legge til rette for enkelte elever som trenger mer oppfølging på et individuelt nivå. I denne oppgaven er det tilpasset opplæring i klasserommet slik Hansen( 2022) beskriver det som ligger til grunn for refleksjonen, selv om jeg også ser på noen tiltak på individuelt nivå... altså det jeg skriver her er bare svada, men slik må du legge det opp i en akademisk tekst, om det er en slik type eksamen du har? 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...