Gå til innhold

Hvorfor velger folk å bli gjeldsslaver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer ikke 😊 jeg har eid bolig, men valgte å selge 2/3 av lønnen gikk til å bo. Mange tusen av dem i renter. Å leve er litt viktigere for meg enn å bo meg ihjel og gjøre bankene rikere. Nå har jeg investert alt og bor billig. 

Anonymkode: 6a54a...b8b

Jeg forstår fortsatt ikke hva du vil med HI. Du er fornøyd, vi som eier er fornøyd. Du prøver å lage et problem her der du skal framstå som en "vinner"? Hvorfor er dette så viktig for deg, er du kanskje ikke så fornøyd som du ønsker å være.

Anonymkode: 26d4b...2f4

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du skal vel leve i mellomtiden? Boliglån har nedbetaling på 25-30 år, da er du gammel.

Boliglånet spises også litt opp av inflasjon, det blir mindre av at man nedbetaler over tid, og det er også mer sannsynlig at boligen stiger i verdi enn det motsatte, så innen de 20- 30 årene har man ofte plutselig latterlig lavt lån i forhold til verdien man sitter på, og det blir gjerne romsligere økonomisk mens man sitter på bolig og lån. (Lånet stiger ikke, med mindre man øker det, og minker, mens lønn stiger, og boligprisene stiger.)

Så er man heller ikke gammel i 40- 60 årene. 

Man lever også underveis. Å bruke mest mulig penger er faktisk ikke noe som helst garanti for at man lever bedre enn at man må tenke seg litt om økonomisk. Ting kan fort bety mer da, ikke mindre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da håper jeg at du benytter deg av verdien og det før du er 65. Ingen som har garanti å leve til man er gammel😊

Lever godt på leieinntektene, har ikke behov for mer. Liker å jobbe. Har også barn som kan dra nytte av verdiene senere.

Anonymkode: b911b...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette. Hvis man kjøper bolig, så sitter man igjen med mye verdier etter mange år. Jeg har bodd i min eide leilighet i 16 år nå, og boligverdien har økt med nesten 1.5mill. Hadde jeg leid bolig, hadde jeg nok betalt omtrent det samme i mnd, men hadde jo da ikke sittet igjen med noe som helst etter mange år.

Anonymkode: 21d0d...659

Nå kan det ofte gunstigere å  eige en leilighet en enebolig  ettersom ein da er fritatt for en rekke vedlikeholdsutgifter m.m .

I løpet av desse 16 årene har du vel betalt renter-og avdrag på gjeld, fellesutgifter, eigdomskatt. m.m.  Dessuten er den norske krone snart mindre verdt en papiret på "dassrullen" 

Anonymkode: 5c75f...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (3 timer siden):

Boliglånet spises også litt opp av inflasjon, det blir mindre av at man nedbetaler over tid, og det er også mer sannsynlig at boligen stiger i verdi enn det motsatte, så innen de 20- 30 årene har man ofte plutselig latterlig lavt lån i forhold til verdien man sitter på, og det blir gjerne romsligere økonomisk mens man sitter på bolig og lån. (Lånet stiger ikke, med mindre man øker det, og minker, mens lønn stiger, og boligprisene stiger.)

Så er man heller ikke gammel i 40- 60 årene. 

Man lever også underveis. Å bruke mest mulig penger er faktisk ikke noe som helst garanti for at man lever bedre enn at man må tenke seg litt om økonomisk. Ting kan fort bety mer da, ikke mindre. 

Norge har vert på europatoppen i reallønnsvekst  i mange  år samtidig som  inflasjonen har  vert lav, og det har vert nesten gratis å låne penger samlignet med tidligere.  Boligen har vert mange sine sparebøsse siste årene ettersom det har vert gunstigere å eige en leie, og prisveksten på boliger, har vert høy 

De siste 3 årene har renta gått opp 14 ganger, og inflasjonen har vert høyere en reallønnsveksten hos folk flest, og dessuten er kroneverdien på sitt aller laveste.  Mange har måtte ta turen til banken å be om avdragsfrihet på grunn av økt prisstign på matvarer, strøm,  renter, og ein  forlenger da  samtidig avdragstiden og det løper renter på hele beløpet   Det mest gunstige er å betale ned all gjeld, og har da utvilsamt større handlingsrom  til øvrige utgifter. 

Ja, dei fleste boliger som ein selger har steget i verdi såfremt dei er blitt  ivaretatt, og  boliger som ein evntl. skal kjøpe har også steget i verdi i same tidsromet.  Ein hører alltid om gevinsten vel salg, men sjelden i om utgiftsiden ved det å eie egen bolig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Norge har vert på europatoppen i reallønnsvekst  i mange  år samtidig som  inflasjonen har  vert lav, og det har vert nesten gratis å låne penger samlignet med tidligere.  Boligen har vert mange sine sparebøsse siste årene ettersom det har vert gunstigere å eige en leie, og prisveksten på boliger, har vert høy 

De siste 3 årene har renta gått opp 14 ganger, og inflasjonen har vert høyere en reallønnsveksten hos folk flest, og dessuten er kroneverdien på sitt aller laveste.  Mange har måtte ta turen til banken å be om avdragsfrihet på grunn av økt prisstign på matvarer, strøm,  renter, og ein  forlenger da  samtidig avdragstiden og det løper renter på hele beløpet   Det mest gunstige er å betale ned all gjeld, og har da utvilsamt større handlingsrom  til øvrige utgifter. 

Ja, dei fleste boliger som ein selger har steget i verdi såfremt dei er blitt  ivaretatt, og  boliger som ein evntl. skal kjøpe har også steget i verdi i same tidsromet.  Ein hører alltid om gevinsten vel salg, men sjelden i om utgiftsiden ved det å eie egen bolig. 

Ja, og at man alltid får høre at man "kaster penger ut av vinduet" når man leier... Da lurer jeg på hva de samme folkene mener renter, eiendomsskatt, forsikringer og vedlikeholdsutgifter er, om ikke penger ut av vinduet.

Fasiten er uansett: Det koster å bo, ferdig snakka. Å bo i en nedbetalt, eid bolig er langt ifra gratis.

Endret av Knirke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen av de jeg hører om rundt meg så går det litt på ‘’status’’. De skal blant annet ha størst mulig hus, fet bil, dop, flere sydenturer i året og klær som er på moten. Om da rentene går opp, de mister jobb, blir syke osv. så er de plutselig gjeldsslaver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det mye rare svar. Man er ikke gjeldsslave om man eier bolig. 

Det finnes gode ordninger for de som blir gjeldsslave. Og er man umoralsk nok, så kan man lett bli millionær på noen få år. Sikkert noen som spekulerer i det. Og når man kan få slettet all gammel gjeld man ikke klarer å betjene, så er vel det ikke så farlig. Mange av de som har gjeldsordning, som liksom skal være så økonomisk tøfft å leve på, sitter igjen med mer penger i mnd enn jeg som arbeider 100%. 

Arbeid lønner seg ikke særlig, i såfall ikke i de mest krevende yrkene som helse og barnehage. Du risikerer å bli utbrendt bare for å jobbe på luselønn. Disse jobbene skulle helt klart vært høyere enn politikerlønnen, rørleggere, elektrikere.

Anonymkode: e3186...892

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjipt, men om du vil bo med barn i Oslo må du nesten bo i dyre deler av byen. Og da blir du gjeldsslave. Og så må du selvsagt ha en ny elbil for å få lov til å kjøre.

Anonymkode: 4041e...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (7 timer siden):

Ja, og at man alltid får høre at man "kaster penger ut av vinduet" når man leier... Da lurer jeg på hva de samme folkene mener renter, eiendomsskatt, forsikringer og vedlikeholdsutgifter er, om ikke penger ut av vinduet.

Fasiten er uansett: Det koster å bo, ferdig snakka. Å bo i en nedbetalt, eid bolig er langt ifra gratis.

Slipper ihvertfall å bli kastet ut om 3 mndr nå selger plutselig vil ha boligen selv. Vanskelig å finne gode leiligheter i større byer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Alltid undret på dette. Hvorfor velger folk å sette seg i så mye gjeld at man såvidt kan «leve» (da alt av inntekter går i utgifter)?. Det er ikke en selv som styrer livet, men bankene eier en. Visste dere at låneutgivere er de som bruker mest i verden på markedsføring? 

Fordi det noen ganger står mellom å betale litt til seg selv og mye til banken eller å betale mye til en annen privatperson. 

Anonymkode: 49d8e...8bc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste har vel dårlig råd de første 5 - 10 årene etter å ha kjøpt eller bygget hus eller kjøpt leilighet. Sånn har det vært til alle tider, og er vel ganske naturlig.

Hadde det veldig trangt etter husbygging, men har aldri angret.

Anonymkode: 73c23...81a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal svare. Fordi jeg vil ha et fint hus, et sted jeg ønsker å bo og der skolen er bra. Det er og en måte å opparbeide seg formue på.

Anonymkode: f9145...9d0

Når man ikke har råd?? Hvordan kan man det? Næring etter tæring er smart. 

Mange dumme folk. Tar opp digre lån for å imponere naboen. Jeg blir mest imponert over de som jobber hardt, ikke har gjeld og klarer seg fint på mindre.

Anonymkode: 094e2...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du skal vel leve i mellomtiden? Boliglån har nedbetaling på 25-30 år, da er du gammel.

Vi har ulike definisjoner av «å leve». Jeg er vokst opp i fattigdom - manglet klær og mat. Var aldri på ferie, fikk aldri jule- eller bursdagsgaver. Som voksen - og mamma selv - er trygghet det viktigste for meg. Jeg måtte leie i mange år før jeg fikk kjøpt, og den usikkerheten jeg kjente på da, for eksempel med frykten for å plutselig måtte flytte, fordi boligen skal selges, pusses opp eller blir for dyr, den er ikke et godt liv i mine øyne. 

Da jeg endelig fikk kjøpt, fikk jeg ikke råd til noe mer enn det billigste som var å oppdrive. Men følelsen av å være trygg og sikker var enorm! Men det som gir meg vondt i magen var at vi gikk betydelig NED i boligutgifter da vi tok opp boliglån. Leiemarkedet i Oslo er helt sykt og jeg føler veldig med dem som aldri kommer til å få spart opp noe, som fint kunne betjent et boliglån, men aldri vil få nok egenkapital. 

Og nå har jeg kjøpt meg oppover, vel vitende om at hvis det skulle skje noe som gjør det vanskelig å betjene boliglånet, kan jeg selge med gevinst og kjøpe meg tilbake til byens billigste strøk. Det er planen når ungene flytter hjemmefra, da kommer vi til å være gjeldsfrie med godt overskudd. Jeg er veldig lite risikovillig, så jeg har fremdeles god råd. At folk orker å ta opp 5*inntekt i lån er uforståelig for meg. Men det må man heller ikke!

Anonymkode: d8539...e11

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har flyttet til utlandet, eier eget firma og lever på investering, så hvor du har det fra lurer jeg på😂 folk er så hjernevasket atte fy…

Åjada.

Anonymkode: 6cd1e...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Når man ikke har råd?? Hvordan kan man det? Næring etter tæring er smart. 

Mange dumme folk. Tar opp digre lån for å imponere naboen. Jeg blir mest imponert over de som jobber hardt, ikke har gjeld og klarer seg fint på mindre.

Anonymkode: 094e2...e96

Bryr meg ikke om andre blir "imponert" over oss. Ikke motsatt heller, og stort sett vet jeg absolutt ingenting om kollegers eller naboers økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Investering i fremtiden. Deilig å kunne være gjeldsfri før jeg fyller 40, og kunne bo i en nedbetalt bolig og heller bruke pengene på reiser og andre morsomme ting. Nei, det er ikke gratis å bo heller. Men det er det ikke for noen. Men det gir en vanvittig trygghet å vite at jeg eier huset 100 %, og det er det ingen som kan ta fra meg 😊

Anonymkode: 17cc3...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men nesten alle som svarer her er jo ikke gjeldsslaver?

Å ha boliglån er ikke det samme som å være gjeldsslave. Så hvorfor skal alle forklare hvorfor de har boliglån? Tråden handler da ikke om det? 

Anonymkode: e9f17...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen må slutte å bruke ordet gjeldsslave når man har økonomi til å nedbetale den løpende!

En gjeldslave er en person som har gjeld som overstiger deres årlige inntekt, og som dermed må bruke en stor andel av inntekten sin på å betale ned gjeld. Gjeldslavene er ofte i en situasjon der de aldri kommer seg ut av gjelden, og må kontinuerlig betale renter og gebyrer.

Anonymkode: a8da2...476

Dette sitatet ser ut til å være myntet på forbruksgjeld-kunder. Der kommer man jo "aldri" ut av det i mange tilfeller, fordi renter og gebyrer er så voldsomt høye at man ikke får noe særlig avdrag nedbetalt. Lånene av denne typen kan ofte rett og slett øke fordi kunden betaler så lite hver mnd, da de ikke har råd til mer. Da er man gjeldsslave, ja.

En boliglånskunde ser enden på gjelden sin og lånet har en løpetid. Det minsker faktisk for hver måned. Mange boliglånskunder er ikke det man kan kalle "gjeldsslaver". Men de som har lån på ganske mange millioner og ikke helt ser enden på det, kanskje.

Anonymkode: 0f214...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Investering i fremtiden. Deilig å kunne være gjeldsfri før jeg fyller 40, og kunne bo i en nedbetalt bolig og heller bruke pengene på reiser og andre morsomme ting. Nei, det er ikke gratis å bo heller. Men det er det ikke for noen. Men det gir en vanvittig trygghet å vite at jeg eier huset 100 %, og det er det ingen som kan ta fra meg 😊

Anonymkode: 17cc3...ed2

Hvordan kom du dit?

Anonymkode: 6cd1e...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...