Gå til innhold

Hvorfor velger folk å bli gjeldsslaver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alltid undret på dette. Hvorfor velger folk å sette seg i så mye gjeld at man såvidt kan «leve» (da alt av inntekter går i utgifter)?. Det er ikke en selv som styrer livet, men bankene eier en. Visste dere at låneutgivere er de som bruker mest i verden på markedsføring? 

Anonymkode: 6a54a...b8b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi jeg har en plass og bo og i løpet av relativt få år sitter igjen med mye i verdi, såklart 🤪

Anonymkode: c8c43...231

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal svare. Fordi jeg vil ha et fint hus, et sted jeg ønsker å bo og der skolen er bra. Det er og en måte å opparbeide seg formue på.

Anonymkode: f9145...9d0

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En kan bli nærmest gjeldsslave uten å leve l luksus også. Bare ved å leve og samtidig være uheldig. Det er nok med å miste jobb, være uheldig med biler som ryker, kanskje bli syk, utgifter vedr barna. Et nøkternt boliglån som må betales, kjøpe ny bil etc. Det går ikke rundt. Dermed låne, låne, låne. 

Anonymkode: 32137...482

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi jeg bodde i Oslo ca 2005, og forstod hvilken vei dette ville gå. Kjøpte derfor en treroms innenfor ring 2 til 2,5 millioner. Det krevde sitt de første to-tre årene, som nyetablert, og med tilsvarende studielån. 

Men har jo på alle måter vært verdt det, og gjør at vi nå har råd til enebolig i høy prisklasse, som såvidt har litt gjeld igjen. Slipper å ta opp billån, med mer. 

En investering i fremtiden, rett og slett. 

Anonymkode: 1aebe...9f4

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fordi jeg har en plass og bo og i løpet av relativt få år sitter igjen med mye i verdi, såklart 🤪

Og den verdien bruker du på og oppgradere til et enda dyrere hus? Noe de aller fleste gjør😅 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For å ha noe av verdi mine barn en gang kan arve. Ps vi er nå gjeldfrie. Er i 50 åra.

Anonymkode: 8b916...836

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker du at alle som har gjeld er gjeldsslaver? :klo:

Anonymkode: f8c13...249

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette. Hvis man kjøper bolig, så sitter man igjen med mye verdier etter mange år. Jeg har bodd i min eide leilighet i 16 år nå, og boligverdien har økt med nesten 1.5mill. Hadde jeg leid bolig, hadde jeg nok betalt omtrent det samme i mnd, men hadde jo da ikke sittet igjen med noe som helst etter mange år.

Anonymkode: 21d0d...659

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Alltid undret på dette. Hvorfor velger folk å sette seg i så mye gjeld at man såvidt kan «leve» (da alt av inntekter går i utgifter)?. Det er ikke en selv som styrer livet, men bankene eier en. Visste dere at låneutgivere er de som bruker mest i verden på markedsføring? 

Ingen som styrer mitt liv, min bil eller min eiendom, men jammen digg med stor hage til hundene, ingen husvert som bestemmer eller kan kaste med ut siden det er min eiendom, kjører flottere bil enn hvis jeg ikke eide hus. Og på tross av dette råd til både oppussing og ferie om det skulle friste. Så vet ikke helt hvor den gjelds slave biten kommer inn, høy belåningsgrad påvirker ihvertfall ikke mitt liv negativt og ikke minst slipper jeg utfordringen med å skulle finne plass å leie som tillater 2 hunder.

Finnes mange måter å håndtere penger og gjeld på, dårlig og god håndtering. Dårlig håndtering er alltid negativt, men like negativt å ikke ha gjeld men et usunt forbruk. Alt må ses i kontekst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og den verdien bruker du på og oppgradere til et enda dyrere hus? Noe de aller fleste gjør😅 

Om noen velger å gjøre det, så kan de gjøre det, det er en mulighet å gjøre det. Andre igjen velger å refinansierer for å kjøpe seg ny bil f.eks, eller bruke bolig som sikkerhet når de vil kjøpe hytte eller båt. Men hvis man har leid bolig, vil ikke sånt være mulig med mindre man har tjent eller vunnet penger, evt fått arv.

Anonymkode: 21d0d...659

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har boliglån fordi jeg vil ha et stabilt hjem til meg og sønnen min. Vi bor absolutt ikke over evne, har en leilighet på 57 m2. Jeg betaler også mye mindre i utgifter på lån og fellesutgifter enn jeg hadde gjort for å leie tilsvarende leilighet. 

Jeg har og tjent greit på å eie bolig. Begynte med null i egenkapital for 14 år siden og har litt i overkant av to millioner nå. 

Anonymkode: 263c5...b89

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi en kanskje måtte ta lån? Noe endret seg og det ble dyrere med barn enn en trodde? Prisene steg på bolig og kanskje man måtte kjøpe en bil for å kunne kjøre til og fra jobb med, samtidig som man måtte lever barn i bhg? Kanskje skjedde det noe med boligen som gjorde at man måtte fikse det med en gang? Hvis du kan sitte sånn og generalisere andre, så tenker jeg at du har vært heldig! Mange ting som kan skje som gjør at ting endrer seg! Idiot! 

Anonymkode: 955fd...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Noen må slutte å bruke ordet gjeldsslave når man har økonomi til å nedbetale den løpende!

En gjeldslave er en person som har gjeld som overstiger deres årlige inntekt, og som dermed må bruke en stor andel av inntekten sin på å betale ned gjeld. Gjeldslavene er ofte i en situasjon der de aldri kommer seg ut av gjelden, og må kontinuerlig betale renter og gebyrer.

Anonymkode: a8da2...476

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor har du det fra at det er låneutgivere som bruker mest på markedsføring? Du kan ikke bare slenge ut påstander uten kilder.

Jeg jobber med markedsføring, i Norge er det i all fall FMCG, telekom og retail. Det går jo igjen i andre land også, men jeg skal spise hatten min om du kommer med en kilde.

Jeg har mye gjeld nå, men det er investering i fremtiden. Jeg tjener penger på det, og bor meg ikke ihjel heller. Men det vil bare bli billigere og billigere å bo for meg, imens formuen min vokser.

Heller det enn å være "leie-slave" hele livet, det blir trangt som pensjonist.

Anonymkode: abb5d...202

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For noen så er det ting som baller seg på. Én økonomisk krise blir etterfulgt av den andre. Først ryker bilen, så et par mnd. senere må du bruke én månedslønn hos tannlegen, så er det noe annet som skjer. Før du vet ordet av det så sitter du 100k i minus. Også er det noe nytt som skjer.  

For andre er det delen av depresjon, mani, osv. Du gjør ting du normalt ikke ville gjort. Noen bruker narkotika, noen lever veldig risikabelt, andre bruker langt mer enn de klarer å spare. 

For noen så har livssituasjonen endret seg etter de tok lånet. Kjøpte et fint ut, tok opp lån for å møblere det, og alt gikk på skinner. Så kommer det plutselig et samlivsbrudd, og kanskje mister du jobben.

For ander så koker det ned til at de ikke har økonomisk sans eller oversikt. Ta vet ikke hvor dyrt lånet er, er kanskje redde for å se på regningene, og fortsetter livsstilen - og håper at det fikser seg selv. 

Poenget er at det finnes veldig mange forskjellige grunner. 

Anonymkode: af542...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vet ikke hva du mener med gjeldsslave men jeg har hatt et lån her i livet og det er boliglånet. På bare et par år så har leiligheten blitt verdt 300000 mer og jeg har betalt ned en halv million. Har under 900000 igjen på lånet. Betaler mindre i her i min leilighet en hva jeg hadde gjort for en tilvsvarende leilighet her i byen. Skulle jeg vært på leiemarkedet og hatt tilsvarende leilighet om jeg fikk tak i et sted å bo vel og merke så måtte jeg minst betalt over 20000. Når betaler jeg under 15000 og det er alt jeg har av utgifter til bolig.

Anonymkode: 26d4b...2f4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vi satset mye for å få en solid fot innenfor, før prisene galopperte videre. Å kjøpe seg opp deretter har vært enkelt, og vi har aldri tatt i mot maks av hva banken tilbyr. For i perioden har det vært nærmest nullrente, og boligprisene har skutt i taket. Så å kjøpe oss opp til den standarden vi ønsket for familien på lang sikt krevde egentlig ingenting. Pengene var allerede på konto (eller i rammelån, for vår del) da markedet var som det var. 

Var heller ikke så mye offer å fortsette å leve uten utenlandsturer, og på rimelig mat, 3-4 år etter endte studier. Var jo vant med det, og ønsket uansett å jobbe mye for å etablere karriere (og tjene ekstra). 

Anonymkode: 1aebe...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det mange som ble provoserte. Kanskje en grunn til det! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her var det mange som ble provoserte. Kanskje en grunn til det! 

Ser ingen provoserte her jeg. ER litt forvirret over hele innlegget, ville jo være dyrere for meg å ikke hatt lån. Er du klar over prisene på leiemarkedet i de største byene og hvor vanskelig det er å finne et sted å leie...

Anonymkode: 26d4b...2f4

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...