Gå til innhold

Halvfabrikat mat…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen av tingene du beskriver vokste jeg opp med. Moren min lagde ofte retter med kyllingfilet osv., men gjerne med Toro gryter/sauser som baser. Mange jeg kjenner som vokste opp på 90-tallet (og kanskje 80-tallet) spiste likedan, og det handlet jo om at Toro introduserte en del nye smaker til det norske kjøkken, og tilgangen til oppskrifter var ikke som den er nå. Jeg vil ikke kalle kostholdet du beskriver som direkte usunt, men kanskje litt gammeldags? Noen av rettene kan enkelt gjøres litt renere, og mer mettende. 

Mannen min refererer til pizzaen han vokste opp med som "80-talls-pizza", med tykk bunn, Toro pizzafyll og Norvegia i skiver på toppen, som han assosierte med pizza som barn og hater nå. Så smaker kan jo avvennes. 

Nå ville jeg aldri kjøpt en Toro-pakke med lasagne, pizzafyll eller tomatsaus, men det er jo fordi jeg vet hvor enkelt det er å lage og jeg også synes det er mye bedre. 

Når jeg lager lasagne lager jeg som regel to av gangen, og fryser ned den ene. Potetmos synes jeg er ganske enkelt, jeg koker egentlig bare potet i biter og tilsetter det jeg har tilgjengelig (smør eller fløte, evt. gressløk eller parmesan eller annet). Enten hiver det i blender eller ber mannen mose siden jeg synes det er tungt/kjipt. Fiskegrateng lager jeg også selv, bruker oppskriften til Marit Kolby som er rask, der pastaen koker i fløten i ovnen. 

Jeg har laget fiskekaker selv, men pleier ikke gjøre det. Kjøper de fra Lofoten som har 86% fisk som regel. 

Kan legge til: jeg har også barn, og har vel egentlig fortsatt i samme linje som da barnet begynte med fast føde. Da moste jeg jo poteter og grønnsaker for hånd. Det var altså aldri noe tidspunkt jeg "byttet" til kjøpemos. Mat skal ha noe tyggemotstand, så utfordringen er bare å gi barna det gradvis ettersom de lærer seg å spise. 

Endret av Lønnesirup01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste er at kostholdet er balansert, variert og at det blir spist.

Vi varierer veldig mellom bare rene råvaremiddager og raskeløsninger. Uansett hva vi har til middag skal det være (minst) en type grønnsak (potet og mais er ikke gyldig grønnsaksalibi så det må være noe annet: paprika, brokkoli, blomkål, rødbeter, gulrot, kålrot, eller noe salatblanding). 

Om jeg har servert joikaboller med mais og posepotetmos? Sure, men det er sjelden så det utgjør lite i den store sammenhengen. Om vi spiser spaghetti? Jupp, men prøver å ha løk i kjøttdeigen eller oppi sausen, og så har jeg oppi kjøttkraft, gulrot, hvitløk, tomat, oppi sausen). Prøver å veie opp det som er "bob-bob middager" med sunnere middager og jeg er glad i å lage store porsjoner til å fryse ned eller spise som rester. Vi lager mye kraft fra grønnsaker og bein og så spiser vi en del lapskaus og supper. Prøver å ha linser oppi kjøttdeigmiddager og oppi supper/gryteretter for det er mye næring i linser og det trekker opp mtp næringsverdi.

Anonymkode: afc57...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting på listen du presenterer er særlig sunt og det har det vel heller aldri vært. 

du må lage mer råvarebasert. Det er enkelt når du kommer inn i det. Ville ikke utsatt barnet mitt for et slikt kosthold. 

Anonymkode: e287b...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Takk for mange innspill.

Det skal sies at vi alltid har grønnsaker til middagen, noe barna er glad i. Og bruker veldig sjelden kjøpe saus/poser, da barna ikke er glad i saus på maten. Og saus til fiskeboller, hvit saus generelt lager jeg lett selv. Det jeg ville frem til med denne tråden, var mer rettet mot ferdigmat som; fiskeboller, fiskekaker, kjøttdeig (vi bruker karbonadedeig). Lager folk dette selv? Det var vel det jeg var mest ute etter å høre om, da det er dette jeg har vanskeligst med å bytte ut til hjemmelaget/råvarebasert. 

Mye av alt det andre har vi byttet ut med økologisk, og bruker mye Kolonihagen sine produkter. Pølsene f.eks. ser jeg ikke noe galt med, da det kun er gode, naturlige råvarer. Og barna er glad i disse. Vi er på veldig god vei, også skal jeg ta med meg det som flere her har skrevet; balanse. Om barna spiser gode, økologiske pølser, med grønnsaker og hjemmelaget saus til, så er ikke den posestappen så utrolig farlig (men begynner nå å lage selv, i håp om at de liker den etterhvert). 

Anonymkode: 4e9c6...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ingenting på listen du presenterer er særlig sunt og det har det vel heller aldri vært. 

du må lage mer råvarebasert. Det er enkelt når du kommer inn i det. Ville ikke utsatt barnet mitt for et slikt kosthold. 

Skulle spesifisert; pølsene vi bruker er økologiske fra Kolonihagen, og er et godt produkt. Samme gjelder kjøttkakene vi kjøper fra samme merke. Vi byttet til Kolonihagen når det gjelder det meste av ferdigprodukter, koster litt men et godt alternativ for vår familie. 
Det vi sitter igjen med, er fiskeproduktene. Og landet godt i, som flere her har skrevet, å finne en balanse. Velger vi de gode produktene, med stor andel fisk, har hjemmelaget saus og grønnsaker til, så tenker jeg det er godt nok. Å bli helt råvarebasert, og ikke kjøpe noe ferdiglaget, er nok ikke noe som vil skje i vår familie. Men da velger vi heller å finne de beste, og økologiske, produktene som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De fleste barn som går i barnehagen, har nettopp et sånt kosthold. Veldig lite råvarebasert kosthold i barnehagene, hvor barna er 5 dager i uken, spiser 3 måltider per dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

De fleste barn som går i barnehagen, har nettopp et sånt kosthold. Veldig lite råvarebasert kosthold i barnehagene, hvor barna er 5 dager i uken, spiser 3 måltider per dag. 

Desto enda viktigere at foreldrene ikke serverer søppel i tillegg 😕

Anonymkode: bdd38...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Takk for mange innspill.

Det skal sies at vi alltid har grønnsaker til middagen, noe barna er glad i. Og bruker veldig sjelden kjøpe saus/poser, da barna ikke er glad i saus på maten. Og saus til fiskeboller, hvit saus generelt lager jeg lett selv. Det jeg ville frem til med denne tråden, var mer rettet mot ferdigmat som; fiskeboller, fiskekaker, kjøttdeig (vi bruker karbonadedeig). Lager folk dette selv? Det var vel det jeg var mest ute etter å høre om, da det er dette jeg har vanskeligst med å bytte ut til hjemmelaget/råvarebasert. 

Mye av alt det andre har vi byttet ut med økologisk, og bruker mye Kolonihagen sine produkter. Pølsene f.eks. ser jeg ikke noe galt med, da det kun er gode, naturlige råvarer. Og barna er glad i disse. Vi er på veldig god vei, også skal jeg ta med meg det som flere her har skrevet; balanse. Om barna spiser gode, økologiske pølser, med grønnsaker og hjemmelaget saus til, så er ikke den posestappen så utrolig farlig (men begynner nå å lage selv, i håp om at de liker den etterhvert). 

Vi lager karbonader deig selv av elg og gris.  Og til tider fra storfe ut fra om vi slakter storfe hos naboen.Men det kommer av at vi jakter og slakter gris selv. Og lager jo da eks farse deig selv.  Vi lager og noe pølser selv når vi driver med slaktingen osv. Så da lager vi viltpølset osv. Og spekepølser 

Men uansett blir det jo til at vi kjøper litt karbonade deig eller pølser siden vi ikke får laget så mye at det holder i et helt år. Eller at vi går tom

Men er jo ikke alle som har den muligheten. En må jo da ha tilgang til råvarer. Og vite hva som er hva på dyrene,  hva det kam brukes til osv

Og tviler få personer kjøper reint kjøtt å kverner opp til karbonader hvis de ikke har tilgang til hele eller halve dyr som en parterer selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, selvfølgelig. Men blir ganske oppgitt av folk som gir barna slik mat, og komme med enkle utveier, i stedet for å jobbe mot endring. 

Men ser jo samtidig at jeg er i en temmelig annerledes situasjon. Da vi her har prøvd ut alt fra ung alder, og vet utmerket godt hva som er "liker ikke", og "vil helst ikke ha i dag".  Og når det gjelder siste får de virkelig få litt kjedelig mat en liten time senere, i stedet for at jeg løper og henter frem favorittmaten. 

Så mulig jeg ikke bør uttale meg når situasjonen allerede er så skakkjørt. Så endrer mitt råd til å søke profesjonell hjelp og veiledning om kosthold, og hvordan de kan få til endring over tid. 

Anonymkode: 22b20...5e1

Å jeg blir oppgitt over folk som tror det de gjør er fasiten som fungerer for alle 

Anonymkode: 3a96c...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...