Gå til innhold

Halvfabrikat mat…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du ekstremt lite kunnskap om mat? Eller er du bare ute å provosere?

Du har vegansk, vegetariansk, fiskesupper, du kan lage pulled chicken, eller braisert høyrygg som faller fra hverandre.

Vi bruker bøkene "en helt digg kokebok 1/2/3" mye, de er supre for barnefamilier. Og crockpot, da slipper man også stå på kjøkkenet etter jobb. 

Bruk tiden på å lese deg opp litt. Eller finn en bedre måte å underholde deg selv på ;)

Anonymkode: 22b20...5e1

Da er det nok barneleger som har dårlig kunnskap, ikke meg, og ikke påstå noe om en medisinsk tilstand du ikke har noen kunnskap om. Skrev om det skulle være kjøttrett, så må det være type kvernet kjøtt. Det har vel ingenting med vegetar mat, fiskesuppe osv å gjøre? Jeg skrev vel ingenting om at barnet ikke kan spise fisk, fiskesuppe?

Anonymkode: 4e9c6...1d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nope.

Annen mat senere på kvelden.

Ellers venter de jo bare. 

Har du i det hele tatt barn? 

Har du barn ??

Anonymkode: 3a96c...f0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du barn ??

Ja, selvfølgelig. Men blir ganske oppgitt av folk som gir barna slik mat, og komme med enkle utveier, i stedet for å jobbe mot endring. 

Men ser jo samtidig at jeg er i en temmelig annerledes situasjon. Da vi her har prøvd ut alt fra ung alder, og vet utmerket godt hva som er "liker ikke", og "vil helst ikke ha i dag".  Og når det gjelder siste får de virkelig få litt kjedelig mat en liten time senere, i stedet for at jeg løper og henter frem favorittmaten. 

Så mulig jeg ikke bør uttale meg når situasjonen allerede er så skakkjørt. Så endrer mitt råd til å søke profesjonell hjelp og veiledning om kosthold, og hvordan de kan få til endring over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at det stort sett er de som kun lager hjemmelaget mat som svarer i den tråden her. Går mot strømmen jeg - lager en del mat fra bunnen, men har null planer om å slutte helt med verken ultraprosessert mat eller halvfabrikata. Noen dager har vi tid og overskudd til å lage god og sunn mat fra bunnen, andre dager blir det grandiosa. Og det er helt i orden. Jeg er også skikkelig glad i fiskeboller på boks, svenske kjøttboller i Toro fløtesaus, og mener oppriktig at ingen hjemmelaget lasagne kan måle seg med Toro sin. 

I min omgangskrets både på jobb og privaten (småbarnsfamilier) har jeg inntrykk av at det er dette som er "normen" hos de fleste. Kjenner ingen som er helt ekstrem på at ALT må være hjemmelaget, alle benytter seg av en god del halvfabrikata og ultraprosessert mat. Det er rett og slett enklest å få til i tidsklemma, pluss at det smaker godt. 

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går nok helt fint med barna dine selv om de før halvfabrikata 

Det spørs jo hva du legger i det? Kreft øker vel en del blant oss som er oppvokst med Toro på 90-tallet? Uten å si at Toro har skyld så tenker jeg fortsatt det er gode argumenter for å være føre-var, både mtp kosthold og diverse vi putter på huden vår. Råvarebasert mat trenger ikke være langtekkelig. Kokt torsk, grønnsaker og poteter tar en halvtime liksom. Koker du potetene med skall og bruker frossne grønnsaker har du knapt noe tilberedningstid. Lag dobbelt opp så har du en slags fiskegrateng av restene neste dag. Tynne skiver svinefilet er frest i en panne på minutter. Kylling kan kjøpes oppskåret, bønner og linser krever heller ikke særlig tilberedning. Det tar bare litt tid å etablere nye vaner. Syns ofte Toro er mer stress da du må stå og røre i mye av det helt til det koker opp.

Anonymkode: 1d6ef...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ValarMorghulis skrev (26 minutter siden):

Mistenker at det stort sett er de som kun lager hjemmelaget mat som svarer i den tråden her. Går mot strømmen jeg - lager en del mat fra bunnen, men har null planer om å slutte helt med verken ultraprosessert mat eller halvfabrikata. Noen dager har vi tid og overskudd til å lage god og sunn mat fra bunnen, andre dager blir det grandiosa. Og det er helt i orden. Jeg er også skikkelig glad i fiskeboller på boks, svenske kjøttboller i Toro fløtesaus, og mener oppriktig at ingen hjemmelaget lasagne kan måle seg med Toro sin. 

I min omgangskrets både på jobb og privaten (småbarnsfamilier) har jeg inntrykk av at det er dette som er "normen" hos de fleste. Kjenner ingen som er helt ekstrem på at ALT må være hjemmelaget, alle benytter seg av en god del halvfabrikata og ultraprosessert mat. Det er rett og slett enklest å få til i tidsklemma, pluss at det smaker godt. 

Derfor jeg skrev alt med måte. Samtidig tips hvordan enkelte ting ikke behøver å ta lengre tid.

Her har nok ungene vært bortskjemt med mat, de er vokst opp med viltkjøtt  fisk vi har fisket selv, gris vi slakter selv. Men vi og har kjøpt grandis, laget noe fra toro osv. For at en eks ska kjapt ut. Samtidig har jeg altid prøvd at det som evnt kan puttes i fryser av rester, puttes i fryseren til de dagene det er litt travelt

Tenker an må bare se ann litt på hva en gjør. Er jo ikke så mye endringer en til tider behøver å gjøre. Eks ved toro lasagne bruke karbonade deig istede for blandings farse, ha i eks litt revet gulerot osv. Vips så har en fått litt mer ut av retten, selv om deler av det er halvfabrikat

Anonymkode: 8c7fc...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Pasta er ok. Fiskekaker er innafor så sant det ikke er de billige med masse unødvendige stoffer og ingredienser. Skal en middag ta 5 minutt å lage bør du revurdere hvordan du lever. Men ren mat trenger ikke å ta så mye tid. Det er en myte. 

Anonymkode: 3ea88...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har gått helt over til kun renvarer ja. Er mye friskere enn da vi levde «sunt» med litt halvfabrikat innimellom. Var ikke spesielt mye halvfabrikat en gang, da vi alltid har vært opptatt av å leve sunt.  Alt av småplager er borte. 

Jeg tror ikke kroppen tolererer alle disse stoffene dessverre. Barna mine er kvitt vond mage, forstoppelse og eksem, og jeg er kvitt akne, min « kroniske» senebetennelse og oppblåste mage. 
 Min mann er kvitt pollenallergi, kronisk tette bihuler, høyt blodtrykk, snorking, vonde muskler og små skjelvinger i hendene. 

Skremmende egentlig! 

Anonymkode: bdd38...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en blanding vil jeg si. 

Typisk uke for oss med middag er 

Mandag: laks med ris og grønnsaker

Tirsdag: kylling tandorri (Toro) 

Onsdag: laks eller fiskekaker med poteter og grønnsaker 

Torsdag: spaghetti og karbonadedeig med dolmio kjøttsaus 

Fredag: taco 

Lørdag: pizza med hjemmelagd bunn og hjemmelagd saus 

Søndag: varierer veldig, men stort sett er det noe hjemmelagd med kylling eller annet kjøtt. Gryterett f.eks. 

Anonymkode: 562f9...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lager stort sett hjemmelaga mat, men bruker jo kjøttdeig, f.eks.

Jeg tror uansett på måtehold - litt halvfabrikata nå og da er ikke farlig. Og så er det forskjell mellom ulike typer halvfabrikata/ferdigmat - det er jo åpenbart sunnere med hermetiske fiskeboller enn med frossenpizza, liksom.

Anonymkode: db2d3...9b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg kommentere på om hvor sunt/usundt halvfabrikat er da jeg vet lite om det annet enn at noen produkter er bedre enn andre i forhold til innhold av fisk feks i fiskekaker ol. Så om jeg har dårlig tid så kan jeg godt ta noe halvfabrikat, men sjekker produktene litt.

Men det jeg trenger og må ha er frys. Så vil bare gi ett tips her. Feks når jeg lager tomatbasserte retter. Jeg bruker gode tomater på tilbud, litt mutti og tomatpuré. Løk og hvitløk. Så starter jeg med å koke en stor tomatsaus. Denne deler jeg så opp i feks 4. En del går til kremet tomatsuppe hvor jeg har i kraft og fløte/creme fraishe og kjører det med stavmikser. En del går til meksikansk gryte. Her har jeg oppi div grønnsaker og karbonadedeig og krydder som passer. En del går til kjøttsaus med kraft og krydder som passer (noen ganger deler jeg opp her også og bruker noe til bolognasie og noe til lasagne), en del går til vegetar moussaka eller vegetar tomatsaus osv. Forandrer på grønnsaker etter hva jeg har og tilsetter krydder etter retten. Så fryser jeg ned, og vi har 6-8 middager klare i frysen.

Eller: Jeg kjøper to frosne høns, lar dem trekke, peller kjøttet og beholder kraften. Så har jeg 5-6 middager. Kokosmelk og karri i en rett, en med fløte og grønnsaker, en med cajun kryddermiks  og restene av fløten og kokosmelken feks.

Endret av Hannabanna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi lager for det meste hjemmelaget, men tyr til toro innimellom. Vi er ekstremt heldige som kan gi barna fiskekaker og fiskepinner som ikke et fra frysedisken. Vi har en besteforelder som fisker masse og lager dette til oss, og barna elsker det. Samme med laks har i masse i frysen. Nå har vi kresne barn, merkelig nok. De har blitt servert samme mat fra de kunne spise fast føde, eneste forskjell er at det nå er tilsatt salt. Det å få i de kjøtt feks er ett håpløst prosjekt. Vi har prøvd det meste, både kylling, svin og okse. Gryte er noe jeg elsker, og som er enkelt p lage raskt sammen i hverdagen, men blir ikke satt pris på av barna, det betyr ikke at de slipper unna. Men vi har det ikke så ofte som jeg skulle ønske selv. 

Anonymkode: 9d150...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi spiser råvarer ja, prosessert/ultraprossesert er ikke mat i min bok. Men det betyr ikke at vi ikke går for lette løsninger noen dager, middag kan være eggerøre, bønner og rå grønnsaker liksom. 

Anonymkode: 281cb...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Laget i dag hjemmelaget, super god syntes jeg, barna spiste en bit og spiste ikke mer (...) Neste gang ville de ha «vanlig» stappe…

Anonymkode: 4e9c6...1d2

Eg meiner å ha lese ein plass at ei av greiene med ultraprosessert mat er at ein blir vand til det kunstige (som altså er utvikla på lab og tilsette gud veit kva av smaksforsterkarar, haldbarheitsmiddel og ting som skal "betre munnkjensla"). I så tilfelle overraskar det over hovud taget ikkje at folk som i hovudsak et heil- og halvfabrikata faktisk ikkje liker normal mat. 

Gift er det ikkje, men det er vel ein del forskning som peiker på uheldig langtidshelse hos folk som i hovudsak ernærer seg på det. Og som du påpeiker - heimelaga smakar best :)

(eg trur for øvreg at det skal ein god del til for at du får kjøpt ultraprosseserte fiskebollar i norske butikkar. Frossenpizza derimot...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...