AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:32 #41 Del Skrevet tirsdag kl 21:32 Her er svarene temmelig samstemt, TS. Det er ikke akseptabelt for en fagarbeider i vikariat å te seg slik du gjør på en arbeidsplass. Du kan IKKE: -Sende folk hjem før tiden. -Be folk ta pause. -Fortelle folk hva de skal gjøre og når. Dette ligger IKKE til din rolle, og det er ikke å «ta ansvar», det er å frata kollegaene dine autonomi i yrkesutøvelsen sin. Ha tillit til at kollegaene dine klarer å se hva som må gjøres, og når. Hvis ikke er det en jobb for leder å ta tak i, ikke din. Anonymkode: e4438...19a 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:32 #42 Del Skrevet tirsdag kl 21:32 Når du kommanderer og beordrer andre, så er du hjelpsom. Men når du får en forsiktig beskjed om å slutte kommandere og beordre andre rundt, da er det voksenkjeft? Nei, du skal ikke gå på nåler fordi du er fagarbeider. Men som en nyansatt vikar som overhode ikke skjønner normen på arbeidsplassen så bør man observere og lære kulturen først, ikke gå inn som ett godstog å oppføre seg som en leder. En flat struktur betyr ikke at en nyansatt vikar skal oppføre seg som øverste leder. En flat struktur fungerer ikke om alle kan kommandere alle. En flat struktur betyr at det er mindre tydelige skiller, men det betyr ikke at alle bestemmer like mye. Man er fortsatt avhengig av struktur og rang. Og at en nyansatt vikar tror h'n har rett til å endre arbeidstider og sende folk hjem før arbeidstidens slutt vitner om en flat struktur som har feilet helt fullstendig. Anonymkode: 311ab...01f 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:53 #43 Del Skrevet tirsdag kl 22:53 Kjenner jeg ble provosert av dette. Jeg er sykepleier, og har vært ute for slike folk før, både fagarbeider, sykepleiere og ufaglærte, og de aner ikke hvor feil kurs dem er! Hvorfor mener du at det er riktig at du, som ny vikar som fagarbeider, skal ta plass og ta over ansvaret? Og begynne å fortelle andre ansatte hvordan, og hva, de skal gjøre? Hvorfor følte du at du måtte spørre andre, en fagarbeider, om det var riktig å vekke den pasienten, når en leder allerede hadde gitt beskjed om det? Hvorfor skulle flere være med å ta den beslutningen? Det er mye å ta tak i her, men det orker jeg ikke å bruke tid på. Men det minner meg om et par situasjoner og personer jeg har vært ute for på jobb, og som sagt så provoserer det bare. Et eksempel var da en "gammel" hjelpepleier begynte hos oss (bare en opplysning: mange ville jobbe hos oss fordi vi har et godt arbeidsmiljø der alle trives) fordi hun søkte seg til oss. Hun var beryktet hos sitt gamle arb.sted fordi hun rett og slett var en "karen" som herset med andre og mente hun kunne alt og hadde alltid rett, og denne holdningen tok hun med seg til oss. Vi fant oss ikke i det, da vi ikke var vant til en slik måte å behandle andre på. Det endte med at hun begynte på sin gamle arb.plass og mente at å jobbe hos oss ikke var noe bra. Hun var rett og slett så vant til å herse og styre, og når det ikke gikk hos oss, så ville hun ikke være hos oss lengre. Et annet eksempel var når det kom en ung, mannlig student og klaget og rakket ned på alt hos oss. Han hadde så mange meninger, og en så dårlig holdning at ingen orket å forholde seg til han. Han kjeftet på andre ansatte, prøvde å endre på alt mulig hos forskjellige pasienter osv. Han fortalte hva han hadde gjort på tidligere praksisplasser, der alt selvsagt hadde vært feil. Skal ikke gå inn på det, for det er for mye å skrive, han strøk på praksisen hos oss, fordi han hadde helt feil holdning. Så ts, ro ned, du er ikke der for å redde verden.. Anonymkode: 3f7ef...2d4 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet tirsdag kl 23:21 #44 Del Skrevet tirsdag kl 23:21 Det er jo litt rart å spørre to personer, for det oppfattes som at du ikke var enig med det første svaret, og da lurer man litt på hvorfor du i det hele tatt spurte noen hvis du har en egen mening du ønsker å følge. Hvis den andre kollegaen måtte ta noe ansvar for brukeren etter vekking så ville man vel heller bare koordinert dette med dem, eller? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 03:35 #45 Del Skrevet i går, 03:35 Jobbet med sånne og de er gjerne på spekteret. Kan være noen arbeidsjern men samspill funker dårlig Anonymkode: 3d5d6...462 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 03:54 #46 Del Skrevet i går, 03:54 Jeg tar ansvar for arbeidet jeg gjør. Samtidig stoler jeg på at mine kollegaer gjør det samme. Det ts gjør skaper selvfølgelig negativitet mellom ansatte. Anonymkode: 50356...408 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 03:56 #47 Del Skrevet i går, 03:56 Du er respektløs. Ta leder til side og beklag oppførselen din. Det er den eneste muligheten du har for å ro dette i land. Anonymkode: 82df4...107 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:00 #48 Del Skrevet i går, 04:00 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er fagarbeider, ansatt i et vikariat. Ønsker ikke utdype hvordan arbeidsplass jeg er ansatt på, men det er en bolig, skole eller barnehage, altså en type institusjon. Jeg har vært i vikariatet noen uker nå. Som person tar jeg mye ansvar. I sektoren jeg jobber er det flat struktur, en "høyere utdannet"/mellomleder/miljøterapeut eller pedagog er ikke like tydelig leder som på en annen type arbeidsplass som la oss si sykehus. Alle gjør ganske like oppgaver, og for meg blir det naturlig å da "ta plass og gjøre det jeg kan bidra med". Jeg kan for eksempel: - sende folk uavhengig av stilling. Kommander ikke slik jeg ser meg selv, men har en dialog som en likeverdig ansatt. Sier f eks: "du kan bare gå til pause eller gå å ta pause da". - Sende tidligste vakt hjem noen minutter før om det er få "brukere" på stedet. Dette gjør jeg bare for å være hyggelig. - Si til ansatte at de gjerne må gå å gjøre "noe de har tenkt å få gjort av forefallende på boligen", mens jeg passer brukerne, fordi det er stille. I går fikk jeg ganske direkte tilsnakk av en av de som er over meg "i hiarki", det hadde tydelig bygget seg opp. Det som skjer er at jeg spør både min overordnede med høyere stilling enn meg og en annen fagarbeider om å vekke en bruker. Den over meg ble irritert å sier: "Du trenger ikke spør henne også, jeg har svart deg at brukeren skal opp nå!" Jeg svarer at jeg gjerne ønsker spør alle, så vi er enige. Min overordnede svarer: "Jeg opplever deg som veldig direkte med meg, og at du ikke har tillit til mine avgjørelser og svar, når du også må spør andre". Jeg svarer videre at det ikke er meningen, og vedkommende beklager seg, men blir stille mot meg resten av vakten. Hva mener dere? Skal man bare gå på nåler og herses rundt som en fagarbeider? Det som skjedde var at jeg Når er det egentlig akseptabelt å ta ansvar på en arbeidsplass som ny? Anonymkode: b5554...c4e AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er fagarbeider, ansatt i et vikariat. Ønsker ikke utdype hvordan arbeidsplass jeg er ansatt på, men det er en bolig, skole eller barnehage, altså en type institusjon. Jeg har vært i vikariatet noen uker nå. Som person tar jeg mye ansvar. I sektoren jeg jobber er det flat struktur, en "høyere utdannet"/mellomleder/miljøterapeut eller pedagog er ikke like tydelig leder som på en annen type arbeidsplass som la oss si sykehus. Alle gjør ganske like oppgaver, og for meg blir det naturlig å da "ta plass og gjøre det jeg kan bidra med". Jeg kan for eksempel: - sende folk uavhengig av stilling. Kommander ikke slik jeg ser meg selv, men har en dialog som en likeverdig ansatt. Sier f eks: "du kan bare gå til pause eller gå å ta pause da". - Sende tidligste vakt hjem noen minutter før om det er få "brukere" på stedet. Dette gjør jeg bare for å være hyggelig. - Si til ansatte at de gjerne må gå å gjøre "noe de har tenkt å få gjort av forefallende på boligen", mens jeg passer brukerne, fordi det er stille. I går fikk jeg ganske direkte tilsnakk av en av de som er over meg "i hiarki", det hadde tydelig bygget seg opp. Det som skjer er at jeg spør både min overordnede med høyere stilling enn meg og en annen fagarbeider om å vekke en bruker. Den over meg ble irritert å sier: "Du trenger ikke spør henne også, jeg har svart deg at brukeren skal opp nå!" Jeg svarer at jeg gjerne ønsker spør alle, så vi er enige. Min overordnede svarer: "Jeg opplever deg som veldig direkte med meg, og at du ikke har tillit til mine avgjørelser og svar, når du også må spør andre". Jeg svarer videre at det ikke er meningen, og vedkommende beklager seg, men blir stille mot meg resten av vakten. Hva mener dere? Skal man bare gå på nåler og herses rundt som en fagarbeider? Det som skjedde var at jeg Når er det egentlig akseptabelt å ta ansvar på en arbeidsplass som ny? Anonymkode: b5554...c4e Tenker at en del av tingene du nevner er sånn som generelt er unødvendig som feks å spørre 2 forskjellige om det samme da virker det jo som du ikke har tillit til den første du spør. Så trenger du ikke være den som tar størst plass når du er nylig ansatt i et vikariat. Virker mer som at det er du som herser med folk. Anonymkode: c3671...29a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:10 #49 Del Skrevet i går, 04:10 Synes egentlig du burde slette innlegget ditt, du gir dårlig inntrykk ut av fagarbeidere. Anonymkode: c3671...29a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:20 #50 Del Skrevet i går, 04:20 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Synes egentlig du burde slette innlegget ditt, du gir dårlig inntrykk ut av fagarbeidere. Anonymkode: c3671...29a De fleste av oss klarer helt fint la vær dømme andre fagarbeidere på bakgrunn av TS sin oppførsel. TS gir bare dårlig inntrykk av seg selv, ikke fagarbeidere generelt. Anonymkode: 311ab...01f 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:55 #51 Del Skrevet i går, 06:55 Vi har fått en ny vikar som holder på som dette, det er utrolig slitsomt. Jeg mener ikke at vikarer er underdanige og skal gå med bøyd hode. Men her kommer det inn en bulldoser og kommandere rundt og påpeker alle "feil" hun ser. De "feilene" er ikke feil, men er ting som fungerer utmerket godt hos oss. Vikaren har nok vært en del steder, men har lite erfaring med vår brukergruppe og det er svært tydelig. Vikaren bryter inn i samtaler, kommer og forteller om alt det fantastiske hun har gjort på sin fantastiske måte, som er helt rutine. Hun gjør jo jobben og er tak i. Men hun tar null veiledning, for hun kan alt fra før, men hun kan ikke ting slik det fungerer hos oss. Da blir det kluss. Dette er en dame som ikke skjønner at hun ikke får fast jobb noe sted, hun er jo fantastisk. Jeg skjønner utmerket godt at hun ikke får fast jobb noe sted, hun er helt umulig å jobbe med. Anonymkode: b8523...8c6 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lopploella Skrevet i går, 07:56 #52 Del Skrevet i går, 07:56 Jeg ser du skriver at i sektoren du jobber er det flat struktur, og en "høyere utdannet"/mellomleder/miljøterapeut eller pedagog som ikke er en like tydelig leder som for eksempel på sykehus. Og at alle gjør ganske like oppgaver. Du skriver høyere utdannet i anførselstegn, og det kan lett tolkes som at du ikke akkurat har så mye respekt for at lederen din faktisk har en høyere utdanning enn deg. Det høres jo veldig ut som barnehage dette, med «brukere» som skal vekkes osv, og isåfall har pedagogisk leder minst tre års høyere utdanning fra universitet/høyskole. Vedkommende har et annet ansvarsområde og andre oppgaver enn fagarbeidere, uansett om du opplever at «alle gjør det samme» i hverdagen. Å sende folk hjem før arbeidstiden er slutt eller begynne å delegere oppgaver og pauser er absolutt ikke det du skal gjøre som ny vikar. At du får en beskjed fra leder og må spørre flere for at «alle skal være enige» er langt ute, og det er ikke kjeft at leder sier fra om det. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:21 #53 Del Skrevet i går, 08:21 Tenker man gjerne kan spørre kolleger om å gjøre noe hvis det trengs, men man må respektere et nei hvis kollegaen faktisk ikke har tid akkurat da. Men å sende folk hjem før tiden høres ut som noe den med personalansvar skal gjøre, så med mindre du har fått tildelt dette ansvaret, så bør du la personalleder ta den biten. Anonymkode: c47fd...fcd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #54 Del Skrevet 23 timer siden Det heter ikke voksenkjeft… teit ord. Tilsnakk eller «vanlig» kjeft holder lenge Anonymkode: e0542...70b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #55 Del Skrevet 23 timer siden "Voksenkjeft" er et begrep jeg stort sett har hørt barn eller barn som er på vei til å bli voksne bruke. For øvrig mener jeg du verken fikk kjeft eller ble behandlet urettferdig. Du fikk noe som såvidt kan omtales som en irettesettelse, og som var helt på sin plass. Anonymkode: d20fe...6cb 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #56 Del Skrevet 20 timer siden Jekk deg ned 10 hakk. De klarte seg før deg og de kommer klare seg etter deg. Ha tillit til at erfarne folk klarer styre sine egene arbeidsoppgaver. Du kan være så uenig du bare vil, men fortsetter du i samme sporet vil ingen ansette deg fast. Anonymkode: 9c5c1...700 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #57 Del Skrevet 20 timer siden Husker en gang at en relativt nyansatt sendte meg elektronisk melding om hva jeg burde gjøre på neste skift, fordi hun mente jeg hadde gjort noe feil forrige skifr. Det hadde jeg ikke, men det var en misforståelse. Det er irriterende å bli rettet på av nye kollegaer når man selv har jobbet en plass flere år. Dét blir for meg, en litt arrogant innstilling å ha som nyansatt. Du bør være litt mer forsiktig, TS. Selv om intensjonene sikkert er gode, kan du bli sett på som litt arrogant. Anonymkode: 9c55d...de0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #58 Del Skrevet 20 timer siden Noen ganger tenker jeg at enkelte kollegaer jeg kan styre min begeistring for forsurer arbeidsmiljøet og er kjipe å jobbe med. Så hører jeg om marerittansatte som TS og tenker plutselig at Randi i arkivet, hun som er litt firkantet og sidrumpa, tross alt ikke er så verst likevel. Anonymkode: 69ccd...a8b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #59 Del Skrevet 15 timer siden Er du på spekteret, ts? Anonymkode: 8ca2e...d7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #60 Del Skrevet 14 timer siden Du har da ikke fått voksen kjeft Du har fått en tiltale for å gå over streken i forhold til ditt mandat etter min mening. Hadde en som deg kommet inn å begynt å endre rutiner slik du gjør hadde nok jeg gått til min overordnet å fortalt om situasjonen. Selv om det eks er færre brukere et sted så har ikke du mandat til å sende folk hjem. Tenk hvis noe skulle skje som en brann. Er en årsak til at x personer ska være til stede hele tiden. Eller noe akutt slik at noen må på sykehuset. Si dere er satt opp 2 stk på skifter rett før alle egentlig skulle være hjemme og det er igjen 2 brukere. Du tenker disse 2 klarer jeg og du da har sendt en hjem og noe akutt skjer og må til sykehuset der ofte en må følge sykebil, hva gjør du da med de resterende brukerne. Anonymkode: 0ee56...7a2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå