Gå til innhold

Fikk voksenkjeft for å være for direkte mot leder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er altså en fagarbeider, i et vikariat, som bestemte deg for at du selvfølgelig kunne være sjefen, og som ikke tar beskjeder fra sjefen uten å spørre andre? 

Voksenkjeft fikk du ikke, du fikk en tilbakemelding fra en leder - og det er leder sin jobb!

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har tenkt at å ta plass og ansvar bare avlaster de faste ansatte i en krevende jobb. 

Man er forskjellig, med forskjellig personlighet.

Anonymkode: b5554...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har tenkt at å ta plass og ansvar bare avlaster de faste ansatte i en krevende jobb. 

Er det din første jobb?

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt til sin tid. Har leder gitt en oppgave, er det ikke avlastende å forhøre seg med andre om de er enige i at oppgaven skal utføres. Du setter de andre fagarbeiderne i en skvis, og du tar opp tid med unødvendige diskusjoner. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker leder var akkurat like direkte som du er. Du får som du sår. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar nok litt vel mye plass her og har litt dårlig rolleforståelse. Jeg ville aldri sagt til en kollega at hun bare kan gå før tiden f eks, sjefen bestemmer jo arbeidstiden.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Trekk deg tilbake. Og ikke overkjør regler ved å sende hjem folk før tiden feks. Det hadde min leder reagert skikkelig negativt på. 

Anonymkode: 588a7...a37

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøkenfryden skrev (3 minutter siden):

Du tar nok litt vel mye plass her og har litt dårlig rolleforståelse. Jeg ville aldri sagt til en kollega at hun bare kan gå før tiden f eks, sjefen bestemmer jo arbeidstiden.

Ja, dette reagerte jeg også på. Tenk om det skjer noe i den halvtimen du sa at andre kunne gå hjem tidligere? Jeg skjønner det er godt ment, men du har ikke myndighet til det, og kan gi andre ansatte problemer med ledelsen. De er jo betalt for å være der fra kl x til kl y. Hva hvis det blir brann, slik at brukerne må evakueres, og så har du sendt folk hjem? Hva hvis en bruker blir akutt syk? 

Anonymkode: 23fb2...40e

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, du fratar dine kollega autonomi. 
Å «beordre» noen til å gå ta pauser når du mener det passer eller utføre arbeidsoppgaver du ikke har ansvar for: det tar seg ikke godt ut. Det er ikke å avlaste, det er å belaste.

Å avlaste ville være å si: «hvis du har lyst må du gjerne avvikle pausen din nå»? Eller: «hvordan tenker du vi skal fordele oss til pause? Vil du gå nå så går jeg etterpå»? - hva om den du ga beskjed, ønsket å ta pausen litt senere? 

Hvis leder sier du skal gå å vekke noen, hvorfor spør du en annen? Holdt det ikke med beskjed fra leder?

Det framgår da som at du undergraver leder og/eller ikke er veiledbar/ ikke kan ta imot en enkel beskjed.

Jeg tenker du har mye igjen å lære, ville startet med å være litt ydmyk slik flere har sagt til deg: du er ny, de har klart seg helt fint uten deg. Du er ikke der for å «styre» eller «passe på» hva de andre gjør men du er der for å utføre dine arbeidsoppgaver. Å sende noen hjem fordi du mener det er greit, er heller ikke OK. De har en arbeidstid. Det er ikke du som lønner dem. Hvis dere jobber med brukere har dere en bemanningsnorm; hva om noe skjer med en bruker også var dere få på arbeid til å håndtere situasjonen? Også blir din kollega spurt : «hvor var du når dette skjedde»? - «nei jeg bare dro hjem jeg». Du er ikke med på å skape en god arbeidskultur her, selv om det kanskje er hva du tror. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om en ny vikar på avdelingen hadde begynt å diktere når jeg skulle ta pausene mine hadde jeg virkelig begynt å stusse.

Anonymkode: 5acb3...bd9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har du for lite og gjøre? Hvorfor tar ikke du å rydder på lintøyrommet e.l, istedenfor å beordre andre til å gjøre det? 

Anonymkode: be99a...926

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, du har fått ganske betydelige beskjeder her… Du bør tenke nøye gjennom situasjonen en dag eller to, og så ber du om et møte med sjefen hvor du legger deg flat og ber om veiledning. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS, du har fått ganske betydelige beskjeder her… Du bør tenke nøye gjennom situasjonen en dag eller to, og så ber du om et møte med sjefen hvor du legger deg flat og ber om veiledning. 

*entydige beskjeder!!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du tar jo ikke ansvar, du kommanderer jo andre? Det virker som du har tatt på deg en lederrolle som ikke er din, og du er ikke fast ansatt engang. 

Du kan ta ansvar ved å se hva som skal gjøres, og går og gjør det selv fremfor å foreslå at andre skal gjøre det.

Anonymkode: 968b2...6b3

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen spørsmål som du kan tenke over, TS:

Hva tenker du at jobben til lederen din innebærer?

Hva tenker du har ført til at vedkommende har fått den jobben?

Hvordan vil du sammenligne din utdannelse, erfaring og kommunikasjonsevner med din leders?

Anonymkode: 242f8...a03

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

He he, lat meg gjette: TS er storesøster? 😅

Anonymkode: b3b34...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når er det egentlig akseptabelt å ta ansvar på en arbeidsplass som ny? 

Du tar for mye plass.

Anonymkode: 68514...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du tar ikke til deg noe av det som blir skrevet her? 
Du går langt utover ditt ansvarsomåde, du dikterer de andre som jobber der og du tar for mye plass. 

Det er ikke opp til deg å si noe om når folk skal ta pausene sine, om de kan gå hjem litt tidligere eller annet forefallende arbeid. Og du skal i det minste gjør akkurat det lederen din ber deg om, uten å "sjekke med alle" om dette er i orden!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må heller høre hva de trenger fra deg . Ikke bare tenke deg til at å ta plass og ansvar er ønsket. De færreste jeg kjenner setter pris på å bli diktert av andre . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig slitsomt med alle nyfrelste verdensmestre som valser inn på en arbeidsplass og tror at før de kom satt alle helt inaktiv uten å vite hva de skulle gjøre. 
ikke kommander, ta ansvar for deg selv, gjør jobben din, lær av de som har erfaring, føl deg fram hvordan dynamikken er. Du har to ører og en munn av en grunn. 

Du avlaster heller ikke andre ved å ta jobben dems og være i veien. Tror de har vært enormt tålmodige med deg så langt. 

Anonymkode: fc345...50b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...