Gå til innhold

Fikk voksenkjeft for å være for direkte mot leder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er fagarbeider, ansatt i et vikariat. Ønsker ikke utdype hvordan arbeidsplass jeg er ansatt på, men det er en bolig, skole eller barnehage, altså en type institusjon.

Jeg har vært i vikariatet noen uker nå. Som person tar jeg mye ansvar. I sektoren jeg jobber er det flat struktur, en "høyere utdannet"/mellomleder/miljøterapeut eller pedagog er ikke like tydelig leder som på en annen type arbeidsplass som la oss si sykehus. Alle gjør ganske like oppgaver, og for meg blir det naturlig å da "ta plass og gjøre det jeg kan bidra med". Jeg kan for eksempel:

- sende folk uavhengig av stilling. Kommander ikke slik jeg ser meg selv, men har en dialog som en likeverdig ansatt. Sier f eks: "du kan bare gå til pause eller gå å ta pause da".

- Sende tidligste vakt hjem noen minutter før om det er få "brukere" på stedet. Dette gjør jeg bare for å være hyggelig.

- Si til ansatte at de gjerne må gå å gjøre "noe de har tenkt å få gjort av forefallende på boligen", mens jeg passer brukerne, fordi det er stille.

I går fikk jeg ganske direkte tilsnakk av en av de som er over meg "i hiarki", det hadde tydelig bygget seg opp. Det som skjer er at jeg spør både min overordnede med høyere stilling enn meg og en annen fagarbeider om å vekke en bruker. Den over meg ble irritert å sier: "Du trenger ikke spør henne også, jeg har svart deg at brukeren skal opp nå!" Jeg svarer at jeg gjerne ønsker spør alle, så vi er enige. Min overordnede svarer: "Jeg opplever deg som veldig direkte med meg, og at du ikke har tillit til mine avgjørelser og svar, når du også må spør andre". Jeg svarer videre at det ikke er meningen, og vedkommende beklager seg, men blir stille mot meg resten av vakten.

Hva mener dere? Skal man bare gå på nåler og herses rundt som en fagarbeider?

Det som skjedde var at jeg 

Når er det egentlig akseptabelt å ta ansvar på en arbeidsplass som ny? 

Anonymkode: b5554...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Rotete innlegg, beklager skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at litt ydmykhet kommer du langt med som ny ansatt. Det blir sjelden tatt godt imot at du «forteller dem hva de skal gjøre» 

Anonymkode: a5d90...546

• Liker 22
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meget spesielt å oppføre seg som du gjør etter noen uker i jobben. Og hvorfor trenger du å spørre 2 stk om det samme?

Anonymkode: 566b8...bb5

• Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du tenkt på hvorvidt kollegaene dine kan oppleve at det er du som herser med dem? 

Anonymkode: 9644b...69a

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor spør du andre når leder har bedt deg om å vekke en bruker?

Anonymkode: 23fb2...40e

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns du virker veldig spesiell, og å ha en kommanderende fremtoning der du vil befale hva andre skal gjøre. Du fremstår totalt uten samarbeidsevner og antenner for sosial og kollegialt samspill, og bør grave frem litt ydmykhet for å fungere som kollega som du ønsker videre jobb. 

Anonymkode: 51e75...b54

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes du høres spesiell og dominerende ut, også særlig fordi du har jobbet der i så kort tid. Har du tidligere hatt problemer i jobber, med samarbeid og tilpasning?

Anonymkode: 88511...46a

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at du etter få uke bør være i en posisjon hvor du konkret forholder deg til det leder har gitt deg beskjed om og st du bør tenke at de andre kollegan dine sannsynligvis har godt innarbeide rutiner som de er kjent med i sitt arbeid

Om en klink ny ansatt hadde begynt å bosse meg rundt eller utfordret leder hadde vedkommende sannsynligvis fått fyken hos oss. 

Anonymkode: 5567f...163

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er ny. Du har kun vidergående utdanning. Du er frekk og slitsom. 

Anonymkode: 024fa...ff3

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er noe med ordvalg som ikke helt passer her synes jeg. Fikk du voksenkjeft, eller var leder direkte tilbake? 

Å ta for mye ansvar for fort er ikke så ønskelig. Eller lurt. 

Så ro ned skikkelig. Du er HELT fersk enda der. Vent minst et halvt år før du foreslår endringer 

Anonymkode: 588a7...a37

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i barnehage og hadde ikke orket og jobbe med noen som deg!

Anonymkode: 5175c...64d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er fagarbeider, ansatt i et vikariat. Ønsker ikke utdype hvordan arbeidsplass jeg er ansatt på, men det er en bolig, skole eller barnehage, altså en type institusjon.

Jeg har vært i vikariatet noen uker nå. Som person tar jeg mye ansvar. I sektoren jeg jobber er det flat struktur, en "høyere utdannet"/mellomleder/miljøterapeut eller pedagog er ikke like tydelig leder som på en annen type arbeidsplass som la oss si sykehus. Alle gjør ganske like oppgaver, og for meg blir det naturlig å da "ta plass og gjøre det jeg kan bidra med". Jeg kan for eksempel:

- sende folk uavhengig av stilling. Kommander ikke slik jeg ser meg selv, men har en dialog som en likeverdig ansatt. Sier f eks: "du kan bare gå til pause eller gå å ta pause da".

- Sende tidligste vakt hjem noen minutter før om det er få "brukere" på stedet. Dette gjør jeg bare for å være hyggelig.

- Si til ansatte at de gjerne må gå å gjøre "noe de har tenkt å få gjort av forefallende på boligen", mens jeg passer brukerne, fordi det er stille.

I går fikk jeg ganske direkte tilsnakk av en av de som er over meg "i hiarki", det hadde tydelig bygget seg opp. Det som skjer er at jeg spør både min overordnede med høyere stilling enn meg og en annen fagarbeider om å vekke en bruker. Den over meg ble irritert å sier: "Du trenger ikke spør henne også, jeg har svart deg at brukeren skal opp nå!" Jeg svarer at jeg gjerne ønsker spør alle, så vi er enige. Min overordnede svarer: "Jeg opplever deg som veldig direkte med meg, og at du ikke har tillit til mine avgjørelser og svar, når du også må spør andre". Jeg svarer videre at det ikke er meningen, og vedkommende beklager seg, men blir stille mot meg resten av vakten.

Hva mener dere? Skal man bare gå på nåler og herses rundt som en fagarbeider?

Det som skjedde var at jeg 

Når er det egentlig akseptabelt å ta ansvar på en arbeidsplass som ny? 

Å komme ny på en arbeidsplass, og i tillegg 8 et vikariat, så oppfører man seg ikke slik du beskriver. 
Tenker dette vikariatet ikke blir fornyet, og at dine referanser ikke blir de beste å ta med seg når du opptrer så uklokt.

Men lykke til.

Anonymkode: 9e44b...22a

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du høres utrolig arrogant, spesiell og dominerende ut. Du bør roe deg ned litt hvis du i det hele tatt ønsker å fortsette i dette vikariatet. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er en sånn person jeg ikke takler å jobbe med. Hvorfor tror du at du er sjefen? Samtidig som du ikke har respekt for de som faktisk er sjef?

Du må seriøst gå i deg selv her. Ingen liker å bli fortalt hva de skal gjøre slik du sier det.

Du kan begynne å spørre folk om de ønsker å ta pause f.eks. Det gjorde min assistent som var 20år yngre enn meg og uten utdannelse mange ganger og det er helt ok. Men å kommandere slik du gjør, absolutt ikke.

Anonymkode: 89617...39e

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er nyansatt vikar og synes det er helt naturlig å ta over styringen og kommandere andre rundt? Mulig du anser deg selv for å være en person som tar ansvar, men du er tydeligvis ikke en person med så stor forståelse for samspill, respekt eller hvordan arbeidslivet fungerer. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man bør alltid respektere hva ens leder sier.

Anonymkode: 99213...547

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg er fagarbeider, ansatt i et vikariat. Ønsker ikke utdype hvordan arbeidsplass jeg er ansatt på, Anonymkode: b5554...c4e

Hvordan arbeidsplass?????? 

Høye tanker om deg selv har du.

Anonymkode: 4b5ce...423

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...