Gå til innhold

Kan arbeidsgiver ta over eposten min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er den ansatte der, har de jo tilgang, kan f.eks enkelt få tilsendt all korrespondanse. Er ikke den ansatte tilgjengelig, kan man få tilgang på andre måter. 

For meg som leder er det ofte viktig å kunne gå gjennom korrespondanse med oppdragsgivere. Mye lagres sentralt, men det hender noe bare er i den ansattes epostkonto. Da ber jeg om at dette lagres sentralt eller sendes meg. Det er fullt lovlig, og aldri vært et problem.

Anonymkode: 77e94...f97

Men nå kommer jo den som var sykmeldt til å være på jobb, sier jo at de er tilbake imorgen. Er det da grunn til at epostene må videresendes? 

Anonymkode: 24c1b...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja det kan jeg jo forstå, men å 'overta' eposten dagen før jeg er tilbake er vel litt rart tidspunkt? Skal de nå ha tilgang til den for evig og alltid liksom? Selv om jeg er på jobb?

Kan være enig med deg at det er merkelig at de gjør dette dagen før du er tilbake. Har aldri opplevd det. Derfor tenker jeg det også er lurt å ikke bruke jobbmail til private ting. 

Anonymkode: f61ad...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja beklager,mente 19.februar.

Men 20 februar er fortsatt ikke i morgen, slik du også viser til.

Anonymkode: df531...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gentleman59 skrev (22 minutter siden):

M65: "Det jeg gjør på jobb gjør jeg for arbeidsgiver." Det har vært mitt mantra med tanke på informasjon jeg produserer i jobben. Informasjon som skal begrenses til en spesiell gruppe mennesker tilgangsstyres slik at rett gruppe mennesker får  tilgang. 
Om noen må se virksomhetens mailkonto som jeg bruker i mitt arbeid så  er det for meg helt problemfritt. Bruker da ikke arbeidsgivers utstyr til private ting.  

Må også si meg helt enig i dette.

Det finnes ingenting i den mailboksen som ikke kan leses av leder. Ei heller på resten av PCen. Og jeg er aldri innlogget private kontoer, SoMe, eller noe. Kan til nøds sjekke nyheter, eller gå inn i nettbank som jo er beskyttet av BankID. 

Kan være det krever mye formalia og dokumentasjon. Men hadde faktisk brydd meg null om dette var noe leder ville ha videresendt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men 20 februar er fortsatt ikke i morgen, slik du også viser til.

Nei riktig, 19 februar er jeg tilbake. Det er imorgen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei riktig, 19 februar er jeg tilbake. Det er imorgen.

Ikke rart det er forvirring da du har lagt opp e-postvarsel på at du er utilgjengelig til og med 19.februar (og først januar). 

Eller har du surret med datoer tre ganger i denne tråden, nå? 

Mulig leder har god grunn til å få litt oversikt her? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Må også si meg helt enig i dette.

Det finnes ingenting i den mailboksen som ikke kan leses av leder. Ei heller på resten av PCen. Og jeg er aldri innlogget private kontoer, SoMe, eller noe. Kan til nøds sjekke nyheter, eller gå inn i nettbank som jo er beskyttet av BankID. 

Kan være det krever mye formalia og dokumentasjon. Men hadde faktisk brydd meg null om dette var noe leder ville ha videresendt. 

Helt enig. Men her er det både en kollega og DL som vil få de tilsendt... uansett synes jeg det er rart at mine eposter skal videresendes og ingen andres... spesielt når det aldri har vært gjort tidligere eller at jeg heller ikke har gjort noe som får dem til å tvile på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke rart det er forvirring da du har lagt opp e-postvarsel på at du er utilgjengelig til og med 19.februar (og først januar). 

Hehe, huff ja, kan si meg enig. Det ble veldig kluss, men poenget er at jeg er tilbake imorgen 19 februar, har lagt inn automatisk svar tom 18 februar.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ikke lov nei med mindre du har gitt tillatelse til det skriftlig 

Anonymkode: b0008...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Absolutt ikke lov nei med mindre du har gitt tillatelse til det skriftlig 

Anonymkode: b0008...810

Nei, ingen tillatelse er gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det virkelig nødvendig å kverulere eller irettesette? Finn på noe annet.

Anonymkode: 082c8...c54

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det virkelig nødvendig å kverulere eller irettesette? Finn på noe annet.

Anonymkode: 082c8...c54

Ja enig med deg 😀 Men folk er folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meld til datatilsynet, dette er personvernbrudd, 

Anonymkode: e2f0b...94f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Meld til datatilsynet, dette er personvernbrudd, 

Anonymkode: e2f0b...94f

Ja tenkte jeg skulle ringe de imorgen å høre hva de tenker...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja og hadde de gjort dette dagen jeg ble sykmeldt så hadde jeg forstått det, men når de gjør det dagen før jeg er tilbake så stusser jeg litt...

Kanskje noe hastet.

Har opplevd det samme og brydde meg ikke. Jobbmailen anser jeg som (enda) en kommunikasjonsplattform som eies av arbeidsgiver. Det jeg gjør der er KUN jobbrelatert og kun profesjonell kommunikasjon. Sender aldri "Shit, så du hvordan sjefen titta på kløfta til HR eller🤣"

Anonymkode: e89e5...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at de har fått inn en klage på en oppfølgingssak i dag som hastet å få orden i.
Har du videresendt alt som er kommet inn iløpet av sykemeldingsperioden din, eller har du svart på mail selv? 

Det andre er at erfarne ledere vet at leger sykemelder i to uker men at man må regne med at den ansatte er borte lenger. Tipper din leder antar at din sykemelding vil forlenges i morgen. 

Anonymkode: 71654...435

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men nå kommer jo den som var sykmeldt til å være på jobb, sier jo at de er tilbake imorgen. Er det da grunn til at epostene må videresendes? 

Videresending kan enkelt fjernes når vedkommende er tilbake.

Anonymkode: 77e94...f97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjedde det en feil og alle mine eposter ble videresendt til en rekke kollegaer i ganske lang tid. Det er veldig lite jeg får eller sender som er av en karakter som jeg ikke kan vise frem til hvem som helst. Samme er det angående fanene jeg har åpne.

For det andre: du kan vel selv slette videresending når du er tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (8 minutter siden):

Her skjedde det en feil og alle mine eposter ble videresendt til en rekke kollegaer i ganske lang tid. Det er veldig lite jeg får eller sender som er av en karakter som jeg ikke kan vise frem til hvem som helst. Samme er det angående fanene jeg har åpne.

For det andre: du kan vel selv slette videresending når du er tilbake?

Nei det kan jeg ikke, det gjøres i et system jeg ikke har tilgang til. Men jeg tror kanskje jeg ikke fikk poengtert nok at det er ikke noe jeg er redd for, jeg har ingenting å skjule, alle eposter er profesjonelle og jobb relatert. Det jeg lurer på er om det faktisk er lov å bare gjøre sånt uten videre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei det kan jeg ikke, det gjøres i et system jeg ikke har tilgang til. Men jeg tror kanskje jeg ikke fikk poengtert nok at det er ikke noe jeg er redd for, jeg har ingenting å skjule, alle eposter er profesjonelle og jobb relatert. Det jeg lurer på er om det faktisk er lov å bare gjøre sånt uten videre... 

Tror ikke det er ulovlig. Alt du gjør på jobb regnes vanligvis å tilhøre jobben, og fordi man ikke skal bruke jobbmailen som personlig mail så regnes det nok heller ikke som en overtredelse å ta over den, men du burde jo spørre hvorfor det ble gjort rett før du skulle på jobb. Regner også med at de ikke har interesse av å videresende alt når du er tilbake - er jo bare irriterende å få masse ekstra mailer som man må sortere seg gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...