Gå til innhold

Kan arbeidsgiver ta over eposten min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært sykmeldt i to uker nå, men skal tilbake på jobb imorgen. Satt et automatisk svar på eposten min om at jeg ikke er tilgjengelig frem tom 19 januar og at de må kontakte daglig leder i mitt fravær. Nå ser jeg at en kollega har vært inne og gjort det slik at alle mine eposter blir automatisk videresendt til han selv og DL. Men jeg er jo tilbake på jobb imorgen... er det lov å gjøre det? Synes det virker rart at de nå skal ha innsyn i eposter jeg får når jeg selv er tilbake på jobb....

Anonymkode: 24c1b...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved fravær eller sykdom: Hvis en ansatt er sykmeldt eller på ferie og det er nødvendig for å ivareta virksomhetens drift, kan arbeidsgiver be om tilgang til e-postkontoen for å følge opp viktig arbeid.

Burde vært en viss dialog. Skal være en dokumentasjon av nødvendigheten. 

Anonymkode: df531...fc6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ved fravær eller sykdom: Hvis en ansatt er sykmeldt eller på ferie og det er nødvendig for å ivareta virksomhetens drift, kan arbeidsgiver be om tilgang til e-postkontoen for å følge opp viktig arbeid.

Burde vært en viss dialog. Skal være en dokumentasjon av nødvendigheten. 

Ja det kan jeg jo forstå, men å 'overta' eposten dagen før jeg er tilbake er vel litt rart tidspunkt? Skal de nå ha tilgang til den for evig og alltid liksom? Selv om jeg er på jobb?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det kan jeg jo forstå, men å 'overta' eposten dagen før jeg er tilbake er vel litt rart tidspunkt? Skal de nå ha tilgang til den for evig og alltid liksom? Selv om jeg er på jobb?

Nå surrer du med dagene, her? Du har skrevet at du er tilbake 20. 

Har du i det hele tatt hatt dialog om beslutningen? I en hektisk hverdag når det brenner, og man plutselig blir klar over at en oppgave ikke er fulgt opp, eller en kunde er forbanna - og du trenger å se historikken, så er det ikke rart man raskt tar grep. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig lovlig, men særdeles uetisk etter mitt syn, som systemadministrator i bedrift med over 20,000 brukerkontoer.

Vi har strenge rutiner om vi skal ha innsyn i en ansatts e-post, vi skal blant annet vært minst to stykker som overser det, grunnlaget/årsak skal dokumenteres godt, og mer til.

Nå jobber jeg i det offentlige, og hadde vi gjort noe lignende her så hadde vi nok raskt meldt eller fått et avvik til Datatilsynet.

Anonymkode: 0cced...b39

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå surrer du med dagene, her? Du har skrevet at du er tilbake 20. 

Har du i det hele tatt hatt dialog om beslutningen? I en hektisk hverdag når det brenner, og man plutselig blir klar over at en oppgave ikke er fulgt opp, eller en kunde er forbanna - og du trenger å se historikken, så er det ikke rart man raskt tar grep. 

Ja beklager,mente 19.februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dataavdelingen var eneste som kunne gå inn og gjøre endringer i  videresendinger/henvisninger, ikke vanlige ansatte. De hadde rottilgang og kunne endre. (Statlig bedrift)  Kollegaer og ledere kunne ikke gjøre noe,

Anonymkode: 75c40...fff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Synes det virker rart at de nå skal ha innsyn i eposter jeg får når jeg selv er tilbake på jobb....

Hva slags bakgårdsbedrift jobber du i når det er så enkelt for andre ansatte å få tilgang til dine eposter?

Anonymkode: 3f97e...da4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bakgårdsbedrift jobber du i når det er så enkelt for andre ansatte å få tilgang til dine eposter?

Anonymkode: 3f97e...da4

Haha, bakgårdsbedrift, den likte jeg 😀 vi er en liten bedrift der daglig leder er ganske inkompetent, så det er flere som har tilgang til å gjøre slike endringer...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M65: "Det jeg gjør på jobb gjør jeg for arbeidsgiver." Det har vært mitt mantra med tanke på informasjon jeg produserer i jobben. Informasjon som skal begrenses til en spesiell gruppe mennesker tilgangsstyres slik at rett gruppe mennesker får  tilgang. 
Om noen må se virksomhetens mailkonto som jeg bruker i mitt arbeid så  er det for meg helt problemfritt. Bruker da ikke arbeidsgivers utstyr til private ting.  

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har vært sykmeldt i to uker nå, men skal tilbake på jobb imorgen. Satt et automatisk svar på eposten min om at jeg ikke er tilgjengelig frem tom 19 januar og at de må kontakte daglig leder i mitt fravær. Nå ser jeg at en kollega har vært inne og gjort det slik at alle mine eposter blir automatisk videresendt til han selv og DL. Men jeg er jo tilbake på jobb imorgen... er det lov å gjøre det? Synes det virker rart at de nå skal ha innsyn i eposter jeg får når jeg selv er tilbake på jobb....

Nei, dette er ulovlig. Arbeidsgiver må først kontakte den ansatte og be om tillatelse. Jeg ville tatt kontakt med datatilsynet. 

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/personvern-pa-arbeidsplassen/innsyn-epost-filer/

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det din private epost er svaret selvsagt NEI. Men er det bedriftens epost har leder, som beskrevet over, rett til tilgang for å sikre bedriftens daglige drift. Epost som sendes/mottas er en del av bedriftens historikk. Lagres de ikke i et arkiv, men epostkonto brukes som arkiv, må de selvsagt ha tilgang. 

Anonymkode: 77e94...f97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentleman59 skrev (2 minutter siden):

M65: "Det jeg gjør på jobb gjør jeg for arbeidsgiver." Det har vært mitt mantra med tanke på informasjon jeg produserer i jobben. Informasjon som skal begrenses til en spesiell gruppe mennesker tilgangsstyres slik at rett gruppe mennesker får  tilgang. 
Om noen må se virksomhetens mailkonto som jeg bruker i mitt arbeid så  er det for meg helt problemfritt. Bruker da ikke arbeidsgivers utstyr til private ting.  

Nei det er ikke et problem at de har innsyn, de kan ha så mye innsyn de bare vil. Jeg bare stusset litt på tidspunktet, nå som jeg er tilbake imorgen, og om de alltid skal ha tilgang....

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal varsles før arbeidsgiver får innsyn i e-postkontoen din (e-post forskriften par. 3)

Anonymkode: d0aab...b09

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det din private epost er svaret selvsagt NEI. Men er det bedriftens epost har leder, som beskrevet over, rett til tilgang for å sikre bedriftens daglige drift. Epost som sendes/mottas er en del av bedriftens historikk. Lagres de ikke i et arkiv, men epostkonto brukes som arkiv, må de selvsagt ha tilgang. 

Nei, dette stemmer slett ikke. Sjekk lenken over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor må de ha tilgang? Videresendes alle ansattes eposter til daglig leder liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal varsles før arbeidsgiver får innsyn i e-postkontoen din (e-post forskriften par. 3)

Anonymkode: d0aab...b09

Det er ikke så mye det at de skal ha innsyn som jeg lurer på, det må de jo bare gjøre, jeg har ingenting å skjule. Det jeg stusser på er hvorfor mine epostet skal videresendes til en kollega og DL når jeg er på jobb og faktisk gjør jobben min?  Har aldri skjedd før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan lovverket er. Men der jobbet fikk en jobb epost. Hvor eks stod [email protected] 

Når vi ble sykmeldt skulle vi trykker slik at alle epost bli videre sendt til en annen på jobb slik at ting fortsatt ble fulgt opp. Jeg drev innen renhold. Hadde vært utrolig kjedelig hvis en bedrift hadde klagge eller ville ha renhold ikke ble fulgt opp fordi eks ingen svarte pga sykdom 

Anonymkode: c950a...cdd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke hvordan lovverket er. Men der jobbet fikk en jobb epost. Hvor eks stod [email protected] 

Når vi ble sykmeldt skulle vi trykker slik at alle epost bli videre sendt til en annen på jobb slik at ting fortsatt ble fulgt opp. Jeg drev innen renhold. Hadde vært utrolig kjedelig hvis en bedrift hadde klagge eller ville ha renhold ikke ble fulgt opp fordi eks ingen svarte pga sykdom 

Anonymkode: c950a...cdd

Ja og hadde de gjort dette dagen jeg ble sykmeldt så hadde jeg forstått det, men når de gjør det dagen før jeg er tilbake så stusser jeg litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor må de ha tilgang? Videresendes alle ansattes eposter til daglig leder liksom? 

Er den ansatte der, har de jo tilgang, kan f.eks enkelt få tilsendt all korrespondanse. Er ikke den ansatte tilgjengelig, kan man få tilgang på andre måter. 

For meg som leder er det ofte viktig å kunne gå gjennom korrespondanse med oppdragsgivere. Mye lagres sentralt, men det hender noe bare er i den ansattes epostkonto. Da ber jeg om at dette lagres sentralt eller sendes meg. Det er fullt lovlig, og aldri vært et problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...