Gå til innhold

Veier mellom 60-63 kg men føler meg fremdeles feit

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gått ned 35 kg men føler meg fortsatt stor i speilet. Klarer ikke å se at jeg har gått ned og føler at jeg trenger å gå ned iallfall 10 kg til. Jeg er 167 høy. Hva skjer med at keg ikke klarer å se det selv ? Føler meg så dritt hele tiden. Så klart merker jeg det på klærne men naken i speilet ser jeg fortsatt en overvektig dame. 

Anonymkode: 7e6ff...bae

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har gått ned 35 kg men føler meg fortsatt stor i speilet. Klarer ikke å se at jeg har gått ned og føler at jeg trenger å gå ned iallfall 10 kg til. Jeg er 167 høy. Hva skjer med at keg ikke klarer å se det selv ? Føler meg så dritt hele tiden. Så klart merker jeg det på klærne men naken i speilet ser jeg fortsatt en overvektig dame. 

Ikke bra. Det virker som du har hengt deg opp i det gamle bildet av deg selv som overvektig til tross for vektnedgangen, samtidig som det å gå ned i vekt gir deg en selvtillitsboost som du er redd for å miste. Men du må stole på tallenes tale og du har gått ned nok nå! 10 kg til vil gjøre deg undervektig. Du bør oppsøke psykolog/coach for å jobbe med tankene dine for dette er farlige og spiseforstyrrete tanker.

Endret av Grüner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig vanlig. Også veldig vanlig andre veien at man ikke skjønner hvor stor man er før man ser det på bilder…

Anonymkode: 32c1a...bf0

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme båt, det er fryktelig vanskelig. Har ikke gått ned like mye som deg da, men jeg gikk fra 82kg til 64kg og føler fortsatt jeg ser akkurat likedan ut. Men når jeg tar på meg klær jeg brukte når jeg var 82 kg så skjønner jeg jo at jeg er en helt annen person å se til nå.... 

Anonymkode: d920c...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier det samme og er 161. Jeg må jo være ei dundre i dine øyne.

Anonymkode: 62895...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å se på mål og ikke bare hva man ser i speilet. Måle med målebånd, passer klær? Klarer du å gå trapper uten å bli andpusten osv

Anonymkode: a9681...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg veier det samme og er 161. Jeg må jo være ei dundre i dine øyne.

Anonymkode: 62895...ad0

Dette handler om hennes selvbilde, ikke om deg. Folk tenker nok veldig lite om andres høyde og vekt.

Jeg merket ikke at jeg så annerledes ut før jeg så et bilde av meg sammen med andre, da gikk det opp for meg at jeg så sunn og normalvektig ut. 

Anonymkode: 6a18b...7dc

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta lang tid før hjernen henger med i svingene når man går ned så mye i vekt TS. Du er fullstendig normalvektig! Jeg tror du bør gi deg litt tid på å la hjernen justere seg på ny vekt. Jeg gikk ned 30kg og det er mange år siden, men smått tar jeg etter den største størrelsen på butikken av ren refleks fremdeles.

Anonymkode: 7b147...76b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått fra 74 til 60. Og har samme problem som deg. Jeg merker at bukser som jeg ikke fikk igjen knappen på nå passer, men jeg merker også at bukser jeg faktisk presset meg inn i og brukte på 74 fortsatt passer… så jeg må jo ha gått med alt for trange klær i en slags benektelse.. buksa passer fortsatt ergo har jeg ikke blitt «så stor»… men de sitter bedre nå da 🙈 

jeg ser ikke noe særlig forskjell i speilet dessverre. Men ser det litt på bilder kanskje. Kanskje. Lurer på når jeg skal skjønne selv at jeg har gått ned 🙄😔 

Anonymkode: dba15...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er 167 og veier 60-63 kg og skal gå ned til til. Har du tenkt å veie 50 kg?! 

Jeg tror du må gå til snakkedoktoren, dette høres ikke friskt ut. 

Anonymkode: 6014f...027

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg det er hodet som må ha litt «behandling»?! Jeg har også gått ned 30 kg, ganske like stats som deg, og jeg har blitt ganske slank (bruker strl S/xs/26).. du kan umulig være langt unna! 

Anonymkode: 10882...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du er 167 og veier 60-63 kg og skal gå ned til til. Har du tenkt å veie 50 kg?! 

Jeg tror du må gå til snakkedoktoren, dette høres ikke friskt ut. 

Anonymkode: 6014f...027

Altså. Jeg er 168 og har veid +/- 52 kg i over 20 år. Det er bare vekta jeg havner på. Spiser alt jeg vil inkl. kaker og sjokolade. 

Anonymkode: 710d5...7f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjort forskning på dette. At en ikke endrer den psykologiske kroppsopplevelsen like fort som en går ned i vekt. Husker ikke hvilket ord som ble brukt for det. Men at en i lang tid også f.eks oppfører seg som at "denne buksa får jeg ikke på" eller "det setet er for lite". Leste en artikkel om det, går sikkert an å søke opp. 

Du har vært vant med en større kropp lenge og mange automatiserte tanker om din størrelse. Så det er ikke så rart. Du kan prøve å ta et bilde uten hode/ansikt så ser du kanskje kroppen din mer objektivt. 

Anonymkode: 29022...a5c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det samme skjedde med meg. Gikk ned 35 kg, skulle handle klær. Og trodde at jeg fremdeles så stor ut. Gikk inn i en klesbutikk for store damer. Og ble snurt over at damen i butikken så rart på meg , mens hun sa at ingen av klærne der ville passe meg. 

Fant mye fint som jeg var SIKKER på ville passe og trasset meg til å prøve klærne.  Og først da jeg prøvde dem , så forstod jeg hva hun i butikken mente  🙈 

Hodet hang liksom aldri helt med. Og jeg følte meg aldri normalt tynn, selv om jeg var det.   Tror det er ganske vanlig når man har vært stor lenge,for har snakket med flere om temaet.  Og vet om mange som opplever at de ikke ser den nye kroppen sin selv. 

Du er selvfølgelig ikke tykk. Du har en helt normal BMI. 

Anonymkode: 6eb26...edc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk faktisk inn i dette forumet nå for å skrive nesten det samme!!!

Jeg veide 86 kilo en gang, det er ca 20 år siden, jeg gikk ned i vekt og har nå ligget stabilt rundt 60-63 kg i 15-20 år. Jeg er hele tiden påpasselig, føler jevnlig at jeg må på slankern, føler meg overvektig med stor mage og store lår. Jeg bruker XS i klær, gjerne str 25 i levis.., Likevel har jeg denne oppfatningen av meg selv, og det er virkelig forstyrrende for livskvaliteten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvordan har du slanket deg?

Spist lite og ikke trent?

Du kan jo ha veldig høy fettprosent.  Da blir man slapp og deigete på selv ganske lav vekt.

Anonymkode: a390e...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hvordan har du slanket deg?

Spist lite og ikke trent?

Du kan jo ha veldig høy fettprosent.  Da blir man slapp og deigete på selv ganske lav vekt.

Anonymkode: a390e...d51

Stort sett har jeg spist 1 middagstallerken og da har spist akkuratt det samme som resten av familien. Har sulten blitt for stor kan jeg ha tatt knekkebrød på kvelden. I helgen har jeg vært litt slakkere 😀 har ikke trent noe styrke men har gått turer så og si hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg er i samme båt TS, jeg har gått ned 30 kilo, er nå 163 og veier 55 kilo og selv om klærne jeg kjøper er S og XS føler jeg meg fortsatt som e XL og hodet vet men hjertet følger ikke med.. følelsen av å være den store er fortsatt der. 

Anonymkode: f8ced...0cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er smarte tips for å klare å forstå at man har gått ned? Deler mine.. 

- bilder! Og da ikke bare på mobilskjermen, men fremkalte bilder i forskjellige vinkler. Gjerne ved siden av andre folk. 

- legg de små klærne oppå de store og se forskjell.. f.eks. ny bukse oppå en du brukte tidligere. 

Noen flere tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er smarte tips for å klare å forstå at man har gått ned? Deler mine.. 

- bilder! Og da ikke bare på mobilskjermen, men fremkalte bilder i forskjellige vinkler. Gjerne ved siden av andre folk. 

- legg de små klærne oppå de store og se forskjell.. f.eks. ny bukse oppå en du brukte tidligere. 

Noen flere tips? 

men jeg SER at jeg har minket, jeg VET at jeg er mindre - det hjelper ikke når jeg FØLER meg som før.. 

Anonymkode: f8ced...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...