Gå til innhold

Overgangsstønad og 2 barn med samme mann

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Stemmer det at man ikke får overgangsstønad om man har flere enn ett barn med samme mann om det blir slutt? Mener jeg hørte det en plass men finner ikke noe på NAV sine sider 

Anonymkode: 96a9f...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er hvis du får nytt barn med samme mann mens du mottar overgangsstønad, eller søker for andre gang og også barnet du søker for gang to har samme far. 

Det er en sånn somalier&sigøyner-klausul.

Anonymkode: ebb4c...728

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, du får selv om du har flere barn. Men får du nytt barn med samme mannen, bor sammen med han, er kjæreste med han etc så får du ikke. Det er også sånn at engangsstønad får du bare en gang. Dvs jeg har allerede fått en gang for mitt første barn, selv om barn nr2 er med en annen mann vil jeg ikke kunne få overgangsstønad igjen om jeg skulle bli alene. 

Anonymkode: 90a8a...951

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

§ 2 fjerde ledd – nytt barn med samme partner

Adgangen til å motta stønad som enslig mor eller far når foreldrene får et nytt barn sammen og mottar eller har mottatt stønad til enslig mor eller far for felles barn, videreføres ikke i nytt regelverk. I henhold til forskriften § 2 fjerde ledd gjelder endringen bare i tilfeller hvor barnet er født 1. januar 2016 eller senere.

Selv om barnet er født etter 1. januar 2016, kan det gis stønad dersom forsørgeren før 1. januar 2016 har søkt om å motta overgangsstønad i to måneder før fødsel med termin før 1. januar 2016.

Følgende må være oppfylt for at forsørgeren kan motta stønad etter 1. januar 2016 når hun/han har fått et nytt barn med samme partner etter 1. januar 2016:

• Forsørgeren må ha termin 31. desember 2015 eller tidligere.
  • Forsørgeren må ha søkt om overgangsstønad 31. desember 2015 eller tidligere.
  • Vilkåret for å motta overgangsstønad i to måneder før fødsel må være oppfylt 31. desember 2015 eller tidligere, slik at stønad senest kan innvilges fra 1. januar 2016.

I tilknytning til ovennevnte må forsørgeren sannsynliggjøre at hun/han til tross for et nytt barn med samme partner fyller vilkårene for å anses som enslig mor eller far. Det vises til rundskrivet til § 15-5 slik den lød før 1. januar 2016 og spesielt det som er sagt om nytt barn med samme partner i kommentarene til § 15-5 første ledd.

Forskriften § 2

Et medlem som før 1. januar 2016 har søkt om og fyller vilkårene for å få innvilget stønad etter at et samlivsbrudd har vart i minst ett år, men som ikke har reist separasjons- eller skilsmissesak fordi spesielle forhold har gjort det vanskelig å reise slik sak, kan beholde stønaden på de vilkår som gjaldt før 1. januar 2016. Dersom medlemmet søker etter 1. januar 2016 eller samlivsbruddet ikke har vart i minst ett år 1. januar 2016, gjelder nye regler, og medlemmet vil ikke kunne innvilges stønad med mindre ekteskapet er krevd oppløst ved søknad om separasjon eller skilsmisse hos fylkesmannen eller ved at det er reist separasjons- eller skilsmissesak.

Bestemmelsen i § 15-4 om at et medlem som får barn med samme partner ikke anses for å være enslig mor eller far, gjøres gjeldende når barnet er født 1. januar 2016 eller senere. Dette gjelder ikke medlem som før 1. januar 2016 har søkt om og fyller vilkårene for overgangsstønad i to måneder før fødsel med termin før 1. januar 2016, selv om barnet blir født etter 1. januar 2016.

Anonymkode: 51e27...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stemmer det at man ikke får overgangsstønad om man har flere enn ett barn med samme mann om det blir slutt? Mener jeg hørte det en plass men finner ikke noe på NAV sine sider 

Anonymkode: 96a9f...c39

Hvis du har hatt overgangsstønad en runde med første barnet, blir sammen med far og får et barn til og avslutter forholdet ennå en gang etter det - da får du ikke overgangsstønad. Har du ikke hatt dette før og avslutter forholdet for første gang så får du det uansett hvor mange barn dere har. Sett at du ikke har for høy inntekt. 

Anonymkode: 6b5f7...240

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, du får selv om du har flere barn. Men får du nytt barn med samme mannen, bor sammen med han, er kjæreste med han etc så får du ikke. Det er også sånn at engangsstønad får du bare en gang. Dvs jeg har allerede fått en gang for mitt første barn, selv om barn nr2 er med en annen mann vil jeg ikke kunne få overgangsstønad igjen om jeg skulle bli alene. 

Anonymkode: 90a8a...951

Jo, du får for barnet du har med en annen mann. Det er jo en annen far og annet barn. 

Anonymkode: 6b5f7...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...