Gå til innhold

Hvordan lukter kattens urin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er vanligvis veldig sensitiv for lukter, men er av en eller annen grunn paranoid for at katten tisser ned hele huset og jeg ikke lukter det. Jeg lukter ikke noe spesielt når jeg tømmer kattedoen heller, annet enn bæsjelukt når jeg graver ut klumpene.

Anonymkode: 1f1a9...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er katten ukastrert så lukter det veldig stramt. Lukter lite av urinen om katten er kastrert. Guttepus lukter mer enn jentepus.

Anonymkode: fc3a4...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er katten ukastrert så lukter det veldig stramt. Lukter lite av urinen om katten er kastrert. Guttepus lukter mer enn jentepus.

Anonymkode: fc3a4...f36

Det er en kastrert hunnkatt. Så da er det en reell fare for at hun kan tisse i møbler og lignende uten at jeg skjønner det om det rekker å tørke inn før jeg ser noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er en kastrert hunnkatt. Så da er det en reell fare for at hun kan tisse i møbler og lignende uten at jeg skjønner det om det rekker å tørke inn før jeg ser noe?

Det kan jeg ikke forestille meg, da skulle du hadde praktisk talt null luktesans.. Selv med god sand syns jeg det lukter, og hadde katten din tisset i møbler uten at du hadde vasket det hadde du GARANTERT merket det. 

Anonymkode: 3cc0a...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fersk urin lukter lite, men det er rart hvis hun tisser et sted der du ikke får med deg at det er gjort. De tisser sjeldent der det er "ingen ting" som bak sofaen, på gulv eller benker. De vil gjerne grave, så da er det større sjanser for sofa, seng, vedkasse etc, og der vil det tørke så sakte at du vil få med deg lukta i løpet av kort tid. Den eneste plassen jeg har funnet inntørket katteurin er i dusjen, og jeg har hatt katt i 40 år. Katta hadde da blitt innestengt på badet av en eller annen grunn og valgt å tisse der det antagelig luktet mest "kloakk" av steder han kom til. (Han valgte heldigvis ikke benken med klær på)

Anonymkode: da7ab...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fersk tiss kan være vanskelig å lukte seg frem til, men tro meg om katten din har tisset forskjellige steder og det har tørket så vil du ikke være i tvil om hva det er det lukter for å si det sånn.

Anonymkode: 6981f...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lukten minner om ammoniakk.

Fersk tiss lukter ikke så mye, men i det den tørker begynner det lukte.

Jeg har ikke sensitiv nese, men jeg lukter det med en gang jeg kommer inn i leiligheten dersom en av mine har tisset inne, selv om det er i ett annet rom... Har kastrerte katter av begge kjønn. De har kun tisset inne om kassene har blitt glemt, og da tisser de på klær/tekstiler som ligger på soveromsgulv.

Anonymkode: 22283...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 15.28):

Jeg kjenner en kastrert hunnkatt som har tisset inne, og det er INGEN tvil om hva som har skjedd. Jeg har ikke veldig sensitiv luktesans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tro meg, du ville ha kjent det. Fersk urin lukter ikke så veldig, men når det begynner å tørke, så stinker det. Det er en veldig stram ammoniakk/salmiakk lukt. Det kan til og med brenne litt i nesa når man lukter det.

Lukten av kattetiss forsvinner ikke av at man vasker litt med såpe, heller. Man må bruke en spray fra dyrebutikken laget for kattetiss for å bryte ned lukten, eller ordne en hjemmelaget såpe av eddik, sitron etc. Det sier litt. 

Anonymkode: c1c25...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...