Gå til innhold

ADHD utredning som voksen kvinne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen som har vært igjennom dette si noe om hvordan det var? 

Jeg vurderer å be legen henvise meg til utredning, men er redd for å bli avvist. De største problemene mine er på innsiden, og selv om de holder på å spise meg opp så føler jeg på "imposter syndrom" når jeg skal snakke om det. Man føler jo ofte at man er normal, selv om jeg har fått fortalt at alle ikke har det på samme måte som meg. Ingen går rundt og forteller hvordan de har det inni eget hode.
Hvor store problemer hadde du som veide tungt nok til å bli utredet som voksen? Hos meg går det blant annet ut over jobb, men det er ikke nødvendigvis så synlig for andre. Er det stor forskjell på behandlere, mtp at ADHD hos kvinner er noe helt annet enn hos menn, eller er "alle" oppdatert med nyere forskning på dette feltet? 

Anonymkode: 15c89...d21

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du er i jobb og fungerer godt nok må du være forberedt på avslag hos Dps. Har du mulighet til å ta det privat så anbefaler jeg det, men det koster. 

Som barn var jeg veldig hyper, alltid på farta, litt uregulert, dårlig konsentrasjon og lavt arbeidsminne. Noe som igjen gikk utover selvtilliten. Jeg var ikke dum, men jeg følte meg dum så derfor kompanserte jeg med å være den fjollete, den tøffe og ho som ville være likt av alle. Havnet ofte på kanten med lærerene, uten at jeg egentlig ville det og det spiste meg opp fordi jeg hadde så dårlig samvittighet. 

Jeg er vokst opp med strenge regler, rutiner og forventinger som jeg tror var til min fordel. Rotet meg sjeldent opp i noe dumt og var selv en regelrytter. Dette tok jeg meg inn i voksenlivet. 

Som voksen har jeg alltid vært et innvendig kaos, ukonsentret, prater før jeg tenker(av og til), men livredd for å såre noen,krisemaksimerer og et evig tankekjør. Men en god ressurs i arbeidslivet og kunne holde på fra morgen til kveld. Trengte lite ladetid og kjørte på helt til den dagen kroppen sa stopp. 

Utredningen igjennom Dps gikk på samtale, krysse-skjemaer, datatest og samtale med slektning. Jeg skåret lavt på diagnosen, men den er riktig og jeg har hatt god effekt av medisiner og faglig innput. 

Anonymkode: 375dc...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor vil du ha den diagnosen? 

Anonymkode: 9b659...7d3

Hvorfor tror du? 

Når funksjonsnivået er så svekket at man ikke lenger fungerer i jobb, samliv, klarer ikke ta seg av barna, at man trenger hjelp.

Derfor. 

Anonymkode: 0626f...405

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Dersom du er i jobb og fungerer godt nok må du være forberedt på avslag hos Dps. Har du mulighet til å ta det privat så anbefaler jeg det, men det koster. 

Som barn var jeg veldig hyper, alltid på farta, litt uregulert, dårlig konsentrasjon og lavt arbeidsminne. Noe som igjen gikk utover selvtilliten. Jeg var ikke dum, men jeg følte meg dum så derfor kompanserte jeg med å være den fjollete, den tøffe og ho som ville være likt av alle. Havnet ofte på kanten med lærerene, uten at jeg egentlig ville det og det spiste meg opp fordi jeg hadde så dårlig samvittighet. 

Jeg er vokst opp med strenge regler, rutiner og forventinger som jeg tror var til min fordel. Rotet meg sjeldent opp i noe dumt og var selv en regelrytter. Dette tok jeg meg inn i voksenlivet. 

Som voksen har jeg alltid vært et innvendig kaos, ukonsentret, prater før jeg tenker(av og til), men livredd for å såre noen,krisemaksimerer og et evig tankekjør. Men en god ressurs i arbeidslivet og kunne holde på fra morgen til kveld. Trengte lite ladetid og kjørte på helt til den dagen kroppen sa stopp. 

Utredningen igjennom Dps gikk på samtale, krysse-skjemaer, datatest og samtale med slektning. Jeg skåret lavt på diagnosen, men den er riktig og jeg har hatt god effekt av medisiner og faglig innput. 

Anonymkode: 375dc...843

Det går i høyeste grad ut over jobb, det er eneste grunn til at jeg nå vurderer å kontakte legen. På privaten går det mest ut over økonomien (impulskontrollen). Ungene er såpass store at de selv har oversikt, så jeg slipper å glemme skidag og bursdagsselskaper og treninger og kamper og alt annet som glapp ofte tidligere. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor vil du ha den diagnosen? 

Anonymkode: 9b659...7d3

Vil selvfølgelig ha den fordi jeg synes det virker så kult med diagnose. Jeg vil gjerne flotte meg litt med medisiner, føle meg spesiell og viktig og kul, som kommer naturlig med den diagnosen. 🙄 Bonnus at det er ordentlig gøy å gå til legen som 45åring og fortelle at man ikke klarer å henge med på jobb og at økonomien i mange år har gått over styr fordi jeg impulshandler symaskiner og maleutstyr og fiskeutstyr og dingser som alle hadde potensiale til å være en livslang ny hobby i de to ukene det var interessant. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vurderer å be legen henvise meg til utredning, men er redd for å bli avvist. De største problemene mine er på innsiden, og selv om de holder på å spise meg opp så føler jeg på "imposter syndrom" når jeg skal snakke om det. Man føler jo ofte at man er normal, selv om jeg har fått fortalt at alle ikke har det på samme måte som meg. Ingen går rundt og forteller hvordan de har det inni eget hode.
Hvor store problemer hadde du som veide tungt nok til å bli utredet som voksen? Hos meg går det blant annet ut over jobb, men det er ikke nødvendigvis så synlig for andre. Er det stor forskjell på behandlere, mtp at ADHD hos kvinner er noe helt annet enn hos menn, eller er "alle" oppdatert med nyere forskning på dette feltet? 

For å få innvilget utredning i det offentlige må du ha alvorlige på flere arenaer i livet/hverdagen. Og når det kommer til eventuelt forskjeller hos de som utreder så skal alle som utreder noen for ADHD følge Nasjonal faglig retningslinje for utredning, diagnostisering og behandling av ADHD

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne/adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon#adhd-alvorlige-symptomer-og-nedsatt-funksjon-veiledende-frist-26-uker-begrunnelse

«Spesialisthelsetjenesten bør konsentrere seg om utredning av de som har betydelige funksjonsproblemer på skole, arbeid og i hjemmet.»

https://www.adhdnorge.no/artikkel/utredning-av-adhd-voksne
«Det er nødvendig med en strukturert kartlegging før pasientene får et tilbud på DPS og symptomene må være alvorlige og vise betydelige funksjonsproblemer på skole, arbeid og i hjemmet»

Anonymkode: 8e7a7...250

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor tror du? 

Når funksjonsnivået er så svekket at man ikke lenger fungerer i jobb, samliv, klarer ikke ta seg av barna, at man trenger hjelp.

Derfor. 

Nå var det vel ikke deg vedkommende spurte. Og om du leser hovedinnlegget beskriver ikke ts det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvorfor tror du? 

Derfor. 

Det er ingenting som tyder på at TS har et lavt funksjonsnivå, men derimot ønsker hun å bli utredet kun for å sjekke om hun har ADHD. Dette er ikke noe det offentlige skal bruke ressurser på. DPS prioriterer kun de som ikke fungerer, og da skal man ha ganske alvorlige symptomer. De med lette eller moderate prioriteres ikke. Ref prioriteringsveilederen.

IMG_4258.thumb.jpeg.4cc3597fad6c2a0beff2269fb85e5adc.jpeg

Anonymkode: bcf37...65b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå var det vel ikke deg vedkommende spurte. Og om du leser hovedinnlegget beskriver ikke ts det du skriver.

Nå kan jeg faktisk svare selv om spørsmålet ikke var rettet til meg. TS skriver at hun sliter i jobb, og forklarer at symptomene ikke er synlig utenpå. Det gjelder for mange med ADHD uoppmerksom type. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingenting som tyder på at TS har et lavt funksjonsnivå, men derimot ønsker hun å bli utredet kun for å sjekke om hun har ADHD. Dette er ikke noe det offentlige skal bruke ressurser på. DPS prioriterer kun de som ikke fungerer, og da skal man ha ganske alvorlige symptomer. De med lette eller moderate prioriteres ikke. Ref prioriteringsveilederen.

IMG_4258.thumb.jpeg.4cc3597fad6c2a0beff2269fb85e5adc.jpeg

Anonymkode: bcf37...65b

TS forklarer at hun sliter i jobb, og har utfordringer som ikke er synlig for andre. Dette er typisk for ADHD uoppmerksom type, altså man har ikke hyperaktivitet og de synlige symptomene. Det betyr ikke at man ikke har utfordringer, det er helt utrolig at du klarer å lese HI som at TS bare ønsker diagnose "for the heck of it". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nå kan jeg faktisk svare selv om spørsmålet ikke var rettet til meg. TS skriver at hun sliter i jobb, og forklarer at symptomene ikke er synlig utenpå. Det gjelder for mange med ADHD uoppmerksom type. 

Jeg trenger ikke belæring  i ADHD takk da jeg har diagnosen. Og siden poenget ellers i kommentaren min fløy litt for høyt gidder jeg ikke å gi det ytterligere oppmerksomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

TS forklarer at hun sliter i jobb, og har utfordringer som ikke er synlig for andre. Dette er typisk for ADHD uoppmerksom type, altså man har ikke hyperaktivitet og de synlige symptomene. Det betyr ikke at man ikke har utfordringer, det er helt utrolig at du klarer å lese HI som at TS bare ønsker diagnose "for the heck of it". 

Og de samme problemene kan man ha uten å ha ADHD. Men uansett så er poenget at man skal være veldig hardt rammet for å få utredning via det offentlige og ut ifra hva ts selv har skrevet er det ingenting som indikerer at hun vil oppfylle kriterier for en utredning via det offentlige. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke belæring  i ADHD takk da jeg har diagnosen. Og siden poenget ellers i kommentaren min fløy litt for høyt gidder jeg ikke å gi det ytterligere oppmerksomhet. 

Å spørre om hvorfor noen "ønsker" diagnosen, er jo helt latterlig og burde være opplagt. Derfor jeg svarte.

TS beskriver:

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og de samme problemene kan man ha uten å ha ADHD. Men uansett så er poenget at man skal være veldig hardt rammet for å få utredning via det offentlige og ut ifra hva ts selv har skrevet er det ingenting som indikerer at hun vil oppfylle kriterier for en utredning via det offentlige. 

Absolutt. ADHD har overlappende symptomer med flere diagnoser, og man har selvsagt ikke automatisk ADHD fordi man "kjenner seg igjen" i noen symptomer. 

Det er ingenting med innlegget til TS som skriker ADHD, men det er ikke alle som klarer å formidle helheten om alt de sliter med. For meg kommer det i hvert fall tydelig frem at TS har vesentlige utfordringer, det er bare ikke gitt konkrete detaljer. 

Helt enig; DPS har sprengt kapasitet og er nødt til å prioritere de som har høyest funksjonssvikt/er i mest kritisk fase i livet. TS har åpenbart ting h*n sliter med om gjør at det går utover jobb, så må det være opp til legen om det kan være relevant med utredning eller ikke. Man kan jo ha traumer o.l fra oppvekst som skaper stress som gir like symptomer fra ADHD også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å spørre om hvorfor noen "ønsker" diagnosen, er jo helt latterlig og burde være opplagt. Derfor jeg svarte.

TS beskriver:

Dette gidder jeg ikke å bruke mer av energien min på. Ha en fortsatt fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gidder jeg ikke å bruke mer av energien min på. Ha en fortsatt fin kveld!

Du verden :ler:

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det stor forskjell på behandlere, mtp at ADHD hos kvinner er noe helt annet enn hos menn, eller er "alle" oppdatert med nyere forskning på dette feltet? 

ADHD er ikke noe helt annet hos menn enn for kvinner.  Det er akkurat de samme skjemaene som brukes for kvinner og for å utrede kvinner og menn. 

Når du går til fastlegen og spør om utredning så fortell om områdene i livet hvor du er hardt rammet pga redusert impulskontroll. Fokuser på de mest kritiske tingene, det er de kritiske tingene som gjør at man kan få utredning og diagnosen. Få med hvordan det går utover jobb, barna dine, økonomien din, osv. 

I tillegg få med hvordan du hadde symptomene allerede som barn.

Prøv å få med symptomer som ikke kan løses uten ADHD-utredning.  Du nevnte ting som å huske treninger, osv. Her ville man jo i mange tilfeller løst problemene ved å sette opp ting i kalenderen på mobilen. Om du forsøkte det og du fortsatt ikke fikk til å huske tingene så fortell det til fastlegen. Jeg skriver dette for å hjelpe deg, ikke fordi jeg er noe ADHD-politi som skal fortelle deg at du ikke har ADHD.  Men når DPS behandler henvisningene så vurderer de hva som kan løses med enklere midler enn ADHD-utredning og medisiner. 

Husk å være helt ærlig om problemene dine. Det er sikkert ikke noe gøy å fortelle fastlegen og eventuelt psykologen hvor hardt det går utover barna dine at du mangler  impulskontroll. Men om du holder tilbake informasjon fordi du er flau så reduserer det selvsagt sjansene dine for å å utredning og diagnose. 

Anonymkode: 99572...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å være helt ærlig om problemene dine. Det er sikkert ikke noe gøy å fortelle fastlegen og eventuelt psykologen hvor hardt det går utover barna dine at du mangler  impulskontroll. Men om du holder tilbake informasjon fordi du er flau så reduserer det selvsagt sjansene dine for å å utredning og diagnose. 

Jeg skriver dette av  personlig erfaring. Jeg holdt tilbake opplysninger under min første utredning fordi jeg var for skamfull. Kunne fått ADHD-diagnosen tidligere enn jeg fikk om jeg hadde vært ærlig under min første periode hos psykologen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ADHD er ikke noe helt annet hos menn enn for kvinner.  Det er akkurat de samme skjemaene som brukes for kvinner og for å utrede kvinner og menn. 

Det stemmer at kvinner med ADHD ikke ble fanget opp så det kan sikkert være greit å ta med når du beskriver symptomene dine i barndommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor store problemer hadde du som veide tungt nok til å bli utredet som voksen? 

Jeg var ikke i stand til å jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...