Gå til innhold

Dere som drikker for mye, hvor mye drikker dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Var erfaringen din med helsevesenet dårlig?

Bare nysgjerrig 🙂

Anonymkode: 2547c...5de

Ja, det var inndragelse av lappen i 6 mnd. uansett peth prøver. Jeg ble da 100% sykemeldt og det var virkelig ikke bra for meg. Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg valgt noe annet. 

Anonymkode: c49cb...9e6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det var inndragelse av lappen i 6 mnd. uansett peth prøver. Jeg ble da 100% sykemeldt og det var virkelig ikke bra for meg. Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg valgt noe annet. 

Har hørt andre si de angrer, derfor jeg var nysgjerrig på din erfaring.

Kort sagt tror jeg ikke det nytter å bruke pisk på de som selv oppsøker hjelp, det vil virke avskrekkende på andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har hørt andre si de angrer, derfor jeg var nysgjerrig på din erfaring.

Kort sagt tror jeg ikke det nytter å bruke pisk på de som selv oppsøker hjelp, det vil virke avskrekkende på andre.

Ja, det virker jo veldig avskrekkende. Jeg hadde ikke forestilt meg at det skulle bestemmes at det skulle bli ulovlig for meg å kjøre i edru tilstand. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller meg kanskje litt ut fra andre i tråden. Jeg har nemlig ikke slitt psykisk, tvert imot hatt det kjempebra hele tiden. Men i perioder drukket for mye. Fordi Det er godt, gøy, sosialt, avslappende, god stemning. Har kunnet drikke hver dag i perioder (særlig når det er sol og varme), noen ganger et par glass, andre ganger 1-2 flakser gjennom dagen. Har likevel trent og spist sunt. I andre perioder har jeg gått lenge uten å drikke, men stort sett hver helg (1-2 flasker).

det er klart for mye, mener jeg. Har vurdert å bli avholds, men tviler på jeg vil det. Men Bør begrenses i både mengde og hyppighet. 

har ikke drukket siden i sommer nå. Tror kroppen trives med En lang pause. 

Anonymkode: 37f79...d98

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skiller meg kanskje litt ut fra andre i tråden. Jeg har nemlig ikke slitt psykisk, tvert imot hatt det kjempebra hele tiden. Men i perioder drukket for mye. Fordi Det er godt, gøy, sosialt, avslappende, god stemning. Har kunnet drikke hver dag i perioder (særlig når det er sol og varme), noen ganger et par glass, andre ganger 1-2 flakser gjennom dagen. Har likevel trent og spist sunt. I andre perioder har jeg gått lenge uten å drikke, men stort sett hver helg (1-2 flasker).

det er klart for mye, mener jeg. Har vurdert å bli avholds, men tviler på jeg vil det. Men Bør begrenses i både mengde og hyppighet. 

har ikke drukket siden i sommer nå. Tror kroppen trives med En lang pause. 

Anonymkode: 37f79...d98

Jeg nevnte lenger opp i tråden at jeg begynte den regelmessige drikkingen etter en nedtur. 

Men jeg er drikker oftest bare fordi jeg liker det. Så du er nok ikke heelt alene 

Bra for deg at du har holdt ut uten så lenge! Klart sunnest 😊

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (14 timer siden):

På mitt verste drakk jeg 70 halvlitere øl i uka. 

Vil ikke tilbake dit. Men det er vanskelig å ikke gradvis gli tilbake. Jeg var i rusbehandling, og klarte meg en stund, men så gled jeg sakte, men sikkert tilbake. rakk ikke å komme opp i 70 øl i uka før jeg ble tvangsinnlagt for seks måneder siden. Nå er det to måneder til jeg skrives ut og er litt i villrede på hvordan det vil gå. Kanskje jeg tar antabus. 

Har ikke med tråden å gjøre, men jeg måtte bare svare her. Har lest mange av dine innlegg og vet hvor mye du har slitt. Du vet nok også gjennom så mye behandling at misbrukerhjernen din alltid vil lete etter en grunn, en utvei, en unnskyldning.. så er man like langt igjen, etter "det må da gå an å ta en kald øl i påskesolen" liksom. Jeg jobber en del med folk som sliter med ulike ting, og den ene personen begynte for 3 år siden på antabus. Hadde da skjøvet det foran seg i 2 år. Hadde resepten, visste hun burde, men klarte ikke ta skrittet å gjøre det. Så sa leveren nå eller aldri, og grunnet nytt barnebarn på vei og et intenst ønske om å være en bedre mor og bestemor hentet hun ut resepten. Har nå ikke hatt et tilbakefall siden.

Prøv å ta det, så du ikke ødelegger for deg selv og videre behandling igjen 💗

Anonymkode: 3f239...274

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg nevnte lenger opp i tråden at jeg begynte den regelmessige drikkingen etter en nedtur. 

Men jeg er drikker oftest bare fordi jeg liker det. Så du er nok ikke heelt alene 

Bra for deg at du har holdt ut uten så lenge! Klart sunnest 😊

Ts

Man drikker jo som oftest fordi man liker det. Uansett om man har det bra eller dårlig. Rusen gir jo noe positivt. Hvis ikke hadde man ikke begynt med det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke med tråden å gjøre, men jeg måtte bare svare her. Har lest mange av dine innlegg og vet hvor mye du har slitt. Du vet nok også gjennom så mye behandling at misbrukerhjernen din alltid vil lete etter en grunn, en utvei, en unnskyldning.. så er man like langt igjen, etter "det må da gå an å ta en kald øl i påskesolen" liksom. Jeg jobber en del med folk som sliter med ulike ting, og den ene personen begynte for 3 år siden på antabus. Hadde da skjøvet det foran seg i 2 år. Hadde resepten, visste hun burde, men klarte ikke ta skrittet å gjøre det. Så sa leveren nå eller aldri, og grunnet nytt barnebarn på vei og et intenst ønske om å være en bedre mor og bestemor hentet hun ut resepten. Har nå ikke hatt et tilbakefall siden.

Prøv å ta det, så du ikke ødelegger for deg selv og videre behandling igjen 💗

Anonymkode: 3f239...274

Takk for det. Ja, jeg må nok det, men jeg spurte avdelingen og de sa nei. For jeg går på så mye medisiner. Men jeg har en boks antabus hjemme som jeg kan bruke ved utskrivelse. Vet dog ikke om jeg får ny resept når den er tom. Men tror en boks varer i ca ett år. Det er da noe. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk mye før i 20 årene, men etter jeg ble mor så stoppet det helt opp. Nå har jeg ikke lyst på alkohol, men føler et viss press når vi er ute på ting. Julebord, sommeravslutning osv. Jeg kunne tenke meg å være avholds. 

Anonymkode: 3b581...6c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er festdrikker og drikker kun 6-8 ganger i året, men jeg syns mannen drikker for mye. Det vil egentlig si for ofte og dermed for mye totalt gjennom et år. Han drikker 1-2 enheter hver eneste dag. Han fremstår ikke beruset, men jeg syns det er veldig bekymringsverdig at han må drikke hver eneste dag. 

Anonymkode: 635d5...e5a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje 1-2 hvite dager per uke. Jeg begynte å logge alkoholforbruket i fjor i et forsøk på å få kontroll. Har hatt en eneste helt hvit uke, det var det eneste jeg klarte. Og jeg har hatt ambisjoner om det flere uker. Jeg har klart å ha 4-5 hvite dager noen uker da, det er da noe.

Jeg kan drikke 2-3 øl og synes jeg er flink da. Problemet mitt er at jeg ikke kan stoppe, vil bare ha mer når jeg først begynner, så om så planen var et par øl med en venn ute, eller bare kjøpt et par øl til meg selv hjemme, så ender jeg veldig ofte med å ville ha mer og gå og kjøpe mer. Så nå synes jeg at jeg er litt flink når jeg klarer å bare drikke 2-3 og stoppe der og bruke all viljestyrke jeg har på det. Da er morgendagen fin, jeg våkner ikke med anger og bakrus på jobb, og jeg bruker ikke så vanvittig mye penger.

Men så var det å kutte ut de 2-3 ølene da. Det er jo det jeg egentlig vil. Det blir så vane, det er både belønning og trøst.

Anonymkode: f46d7...f5f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker vin nesten hver kveld. DVS, det er hver kveld. Det går gjerne 1-2-glass. En sjdelden gang 3. Da tar jeg meg en røyk og et glass vin. Jeg startet med det da datteren min ble syk, og i perioder der hun er syk, så tok jeg meg noen glass om kvelden. Det går kanskje 2-3 liter vin per uke. For dager der hodet mitt er helt kaos, så tar jeg meg en cognac. Så jeg vet jeg har et problem. Det er ikke slik at jeg drikker hele dagen, eller ikke kommer meg på jobb, men hver kveld kjenner jeg det suget etter et glass vin. 

Det føles ikke så mye, men da burde det ikke være et problem å ta en kopp te? Jeg gjør jo det hvis det er tomt for vin. Skal jeg fortelle noe fucked up? Mannen fyller hele tiden på med vin...Jeg har lurt på; hvorfor gjør han det?

Anonymkode: 08d59...646

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (17 minutter siden):

Takk for det. Ja, jeg må nok det, men jeg spurte avdelingen og de sa nei. For jeg går på så mye medisiner. Men jeg har en boks antabus hjemme som jeg kan bruke ved utskrivelse. Vet dog ikke om jeg får ny resept når den er tom. Men tror en boks varer i ca ett år. Det er da noe. 

Lykke til, jeg heier på deg 🦾

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har kanskje 1-2 hvite dager per uke. Jeg begynte å logge alkoholforbruket i fjor i et forsøk på å få kontroll. Har hatt en eneste helt hvit uke, det var det eneste jeg klarte. Og jeg har hatt ambisjoner om det flere uker. Jeg har klart å ha 4-5 hvite dager noen uker da, det er da noe.

Jeg kan drikke 2-3 øl og synes jeg er flink da. Problemet mitt er at jeg ikke kan stoppe, vil bare ha mer når jeg først begynner, så om så planen var et par øl med en venn ute, eller bare kjøpt et par øl til meg selv hjemme, så ender jeg veldig ofte med å ville ha mer og gå og kjøpe mer. Så nå synes jeg at jeg er litt flink når jeg klarer å bare drikke 2-3 og stoppe der og bruke all viljestyrke jeg har på det. Da er morgendagen fin, jeg våkner ikke med anger og bakrus på jobb, og jeg bruker ikke så vanvittig mye penger.

Men så var det å kutte ut de 2-3 ølene da. Det er jo det jeg egentlig vil. Det blir så vane, det er både belønning og trøst.

Anonymkode: f46d7...f5f

Det her er litt sånn jeg også kan holde på. Kjøper 2-3 øl for å begrense inntaket, og så hender det jeg rekker å kjøpe et par til.

Føler meg ikke avhengig og har noen dager i strekk uten. Men kobler på en måte av ved å drikke. Har hatt det sånn i litt over et år. Tar ingen andre medisiner og har god helse, så vet ikke helt om jeg vil gå så langt som å si det er et problem. Men definitivt noe jeg burde klart meg uten….

Anonymkode: 93492...ce5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

alkohol er et fantastisk stoff, demper psykisk og fysisk smerte meget effektivt, selv brukte jeg det mot kroniske fysiske smerter i flere år, bivirkningsprofilen er dessverre drastisk, man må øke dosen regelmessig for samme virking, det har også høy toksitet på kroppen, særlig på lever.

selv gikk jeg til fastlege etter at familien reagerte på mitt forbruk, endte opp på opioider fra sykehuset som er nesten like effektivt. 

Anonymkode: 89a6b...173

Enig i at det er et fantastisk stoff. Jeg bruker det kun for fylle og da blir det 10-12 halvlitere og noe brennevin. Smådrikker aldri og liker ikke alkohol til mat.

antallet fyller varierer fra 10-50 i året og har gjort det i 30 år.

Anonymkode: b4dd4...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble lurt av reklamene fra vannprodusenter om å drikke mye vann og trodde at dette var fakta siden det ble repetert overalt. Så jeg endte opp med å drikke ca 3 liter vann om dagen nå om vinteren. Mer enn jeg trenger og det gjorde at kroppen skylte ut for mye elektrolytter. Nå drikker jeg bare når jeg er tørst og ender på ca 1 liter hvis jeg ikke svetter. 

Anonymkode: 814c7...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ble lurt av reklamene fra vannprodusenter om å drikke mye vann og trodde at dette var fakta siden det ble repetert overalt. Så jeg endte opp med å drikke ca 3 liter vann om dagen nå om vinteren. Mer enn jeg trenger og det gjorde at kroppen skylte ut for mye elektrolytter. Nå drikker jeg bare når jeg er tørst og ender på ca 1 liter hvis jeg ikke svetter. 

Anonymkode: 814c7...94f

Hvordan vet du at kroppen "skylte ut for mye elektrolytter"?

Anonymkode: b4dd4...b87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvor ofte og hvor mye?

Har du et ønske om å kutte ned?

Hvorfor drikker du?

Jeg er nysgjerrig av personlige årsaker, i denne tråden dømmes ingen (i hvert fall ikke av meg)

Drikker 1 energidrikk hver dag.. det metter meg og demper søtsuget, så blir dessverre en 0,5l om dagen.

Er vel ikke helt bra, så skulle gjerne kuttet ned til 3 i uka.

Anonymkode: fd1e1...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk én til to enheter hver dag og noe mer i helgene over en periode på noen år. Plutselig så jeg ned på ølen i neven og husket ikke at jeg hentet den. Husket heller ikke min siste hvite dag. Hadde egentlig ingen konkret dårlige erfaringer med eller konsekvenser fra alkoholbruken. Begynte likevel å se på totalkonsumet mitt og tenkte at har tar jeg en unødig høy risk for noe jeg ikke har et veldig lidenskapelig forhold til.

Etter det sluttet jeg nesten fullstendig i neste to år, og opplevde bare positive effekter fra det. Aller mest merket jeg at søvnkvaliteten ble bedre og at det var lettere å holde vekta. Ble også mer opplagt og fokusert på jobb og sosialt.

Idag tar jeg noen enheter i sosialt lag og av og til en øl foran TVen i helga, men jeg er blitt mye mer forsiktig og sensitiv for alkohol.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...