Gå til innhold

Dere som drikker for mye, hvor mye drikker dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor ofte og hvor mye?

Har du et ønske om å kutte ned?

Hvorfor drikker du?

Jeg er nysgjerrig av personlige årsaker, i denne tråden dømmes ingen (i hvert fall ikke av meg)

Anonymkode: 2547c...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vert ein del heimebrygg, mengda varierer etter kor mykje eg lagar til.

Anonymkode: b4dd4...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor ofte og hvor mye?

Hvorfor drikker du?

Jeg er nysgjerrig av personlige årsaker, i denne tråden dømmes ingen (i hvert fall ikke av meg)

Interessant spørsmål til en diskusjon! Føler at jeg drikker for mye, dvs ikke så mye om gangen, men veldig ofte.  Ja, ønsker absolutt å kutte ned. Grunnen til drikking (i mitt tilfelle vin) er at jeg lever i en kjip livssituasjon som jeg ikke kommer fra (alvorlig pleietrengende datter som bor hjemme, hun mistrives på institusjon og jeg vil ikke tvinge henne). Så jeg kompenserer med egentid om kvelden, med Netflix og vin. Det hele er vel belønningsrelatert. Siden du som spør er anonym, kan du utdype hvorfor du spør? Du sier du er nysgjerrig av personlige årsaker?

Anonymkode: 1321d...5c3

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte og hvor mye?

Hvorfor drikker du?

En enhet ved to anledninger i året.

Nei.

Sosialt press.

Anonymkode: d4bea...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ikke så mye selv, men har en bekjent som har utviklet et alkoholproblem. Fikk kniven på strupen da hen ble innlagt på sykehuset med leversvikt. Hadde drukket mye i mange år. Gikk gjerne 2-3 liter vin på en kveld, men byttet til cognac og vodka etter hvert og drakk minst en liter sprit flere ganger i uka. Gikk jo som det måtte gå...mistet samboer og kontakten med barna, og jobben røyk til slutt.

Anonymkode: 72b5d...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte og hvor mye?

Hvorfor drikker du?

Drikker altfor mye Pepsi Max, om det skulle være interessant. 
Andre kan drikke for mye kaffe, eller alkohol. 
Spesifiser i hi hva du er ute etter å vite, og gjerne begrunn ønsket ditt om hvorfor du vil vite det du spør om.

Anonymkode: b6aaf...51a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt valget om å slutte å drikke. Da drikkingen tok over livet mitt. 

Kunne drikke hver dag, men følte meg "flink" dersom jeg holdt meg til torsdag-søndag. 

Søndag var den beste dagen å drikke på. Var irritert dersom jeg måtte hit eller dit på helg, da det kom i veien for drikkingen. 

I løpet av et uke gikk det gjerne seks flasker vin, pluss noen mini-flasker sprit, samt cider og øl. 

Et år regnet jeg litt på det og såg at jeg hadde brukt 42.000 bare på vinmonopolet. 

Glad jeg er ute av det. 

Anonymkode: 5ab0a...5ad

• Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker vin stort sett hver helg, det varierer fra ett glass vin til 1 flaske avhengig av den sosiale situasjonen. 

Ja, jeg synes jeg drikker litt for ofte, jeg er glad i trene og holde meg i god fysisk form, men ser at selv ett glass påvirker både nattesøvnen og løpeformen dagen derpå. Vindrikkingen, selv i små mengder, slår ut som skyhøyt stress på garminklokken min. 

Jeg drikker fordi jeg er veldig glad i god mat og vin sammen med mannen min eller venner. Jeg syns rett og slett det er hyggelig å dele en flaske vin og et godt måltid sammen med noen man er glad i. 

Anonymkode: 427ca...f6f

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Drikker altfor mye Pepsi Max, om det skulle være interessant. 
Andre kan drikke for mye kaffe, eller alkohol. 
Spesifiser i hi hva du er ute etter å vite, og gjerne begrunn ønsket ditt om hvorfor du vil vite det du spør om.

Anonymkode: b6aaf...51a

Gå å kveruler i en annen tråd

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Interessant spørsmål til en diskusjon! Føler at jeg drikker for mye, dvs ikke så mye om gangen, men veldig ofte.  Ja, ønsker absolutt å kutte ned. Grunnen til drikking (i mitt tilfelle vin) er at jeg lever i en kjip livssituasjon som jeg ikke kommer fra (alvorlig pleietrengende datter som bor hjemme, hun mistrives på institusjon og jeg vil ikke tvinge henne). Så jeg kompenserer med egentid om kvelden, med Netflix og vin. Det hele er vel belønningsrelatert. Siden du som spør er anonym, kan du utdype hvorfor du spør? Du sier du er nysgjerrig av personlige årsaker?

Anonymkode: 1321d...5c3

Jeg er litt lik deg. 

Drikker hver kveld. Blir 2 - 3 øl på en gjennomsnittlig kveld.

Begynte fordi jeg hadde det tøft og siden har det vedvart som en vane.

Jeg liker det, rett og slett 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei.

Sosialt press.

Spørsmålet var til de som drikker for mye…

Har sluttet nå, men drakk minst 6 øl hver kveld, gjerne mer. På det verste holdt jeg det gående fra morgen til kveld. Drakk fordi jeg hadde det vanskelig, og etterhvert drakk jeg fordi jeg fikk sug etter det og klarte ikke å motstå.

Anonymkode: 5a895...d96

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt verste drakk jeg 70 halvlitere øl i uka. 

Vil ikke tilbake dit. Men det er vanskelig å ikke gradvis gli tilbake. Jeg var i rusbehandling, og klarte meg en stund, men så gled jeg sakte, men sikkert tilbake. rakk ikke å komme opp i 70 øl i uka før jeg ble tvangsinnlagt for seks måneder siden. Nå er det to måneder til jeg skrives ut og er litt i villrede på hvordan det vil gå. Kanskje jeg tar antabus. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 3-4 år der jeg drakk 2-4 cider hver eneste kveld. «Kosecider». Dette startet med covid-19 og ble en uvane jeg brukte lang tid på å avvenne meg. Gjerne med 1 hvitvinsflaske over fire+lør også.

Tenkte jeg heeelt fint kunne kutte alkoen, helt til jeg prøvde. Og viste seg at jeg hadde et reelt fysisk sug. Måtte bli gravid for at jeg til slutt klarte full stopp. Nå drikker jeg kun ved sosiale anledninger i helgene hvis det skjer noe (og er sjukt stolt av det).

Anonymkode: a41b0...478

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei.

Sosialt press.

Du klarte ikke å skjønne spørsmålet i tråden....?

Anonymkode: abb6e...1e5

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt verste drakk jeg 1,5 vinflasker hver kveld. Det var alt for mye. Har sluttet nå. Jeg søkte hjelp i det offentlige, det ville jeg nok ikke gjort igjen, men nå er jeg altså edru. 

Anonymkode: c49cb...9e6

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På mitt verste drakk jeg 1,5 vinflasker hver kveld. Det var alt for mye. Har sluttet nå. Jeg søkte hjelp i det offentlige, det ville jeg nok ikke gjort igjen, men nå er jeg altså edru. 

Anonymkode: c49cb...9e6

Var erfaringen din med helsevesenet dårlig?

Bare nysgjerrig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har diagnosen alkoholavhengighet. Jeg regulerer følelsene med alkohol. God, dårlig, jævelig dag, - alkoholen demper det vonde eller forsterker det gode. Jeg sliter mye psykisk ja og har hatt en vanskelig oppvekst.  Har i tillegg 7 andre diagnoser jeg må leve med(jeg er 35). Det blir mye å takle både psykisk og fysisk og alkoholen "hjelper" der og da.

Går i behandling, men har ikke noe mål eller ønske om å slutte. Jeg har et ønske om å klare å regulere følelsene mine på andre måter.

Drikker 3-4 dager i uka. Fester sjeldent. Drikker alt fra 2 øl til 3 flasker vin over mange timer. Aldri brennevin. Holdt på som dette i 15 år og levera mi har det utrolig nok bra. Går utifra jeg er "heldig". 

Anonymkode: 336a6...b02

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ca 3-5 halvlitere i uka,  men gjerne på 1 kveld. Er liten og nett og tåler lite alkohol. Syns det er et drittstoff, egentlig. Men liker den godbrisne følelsen man har de første 2-3t. Alt etter er helt jævlig. Skulle ønske jeg kunne slutta fullstendig.

Anonymkode: 09fb1...a1c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kuttet ned fra å drikke begge dager i helgene og hver eneste helg hele året, til ca halvparten.

Altså i snitt en dag pr. uke. Da drikker jeg 4-5 halvlitere. Bare øl, aldri sterkere saker. I perioder drikker jeg kanskje begge dager i helgene en måned på rad, men i andre perioder går jeg 3 måneder uten noe alkohol. I jul og påsken kan det bli 4-5 dager på rad med alkohol.

Alt i alt føler jeg at jeg drikker for mye. Men sånn er det når livet ikke har annet innhold.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alkohol er et fantastisk stoff, demper psykisk og fysisk smerte meget effektivt, selv brukte jeg det mot kroniske fysiske smerter i flere år, bivirkningsprofilen er dessverre drastisk, man må øke dosen regelmessig for samme virking, det har også høy toksitet på kroppen, særlig på lever.

selv gikk jeg til fastlege etter at familien reagerte på mitt forbruk, endte opp på opioider fra sykehuset som er nesten like effektivt. 

Anonymkode: 89a6b...173

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...