Gå til innhold

Lærere og permisjon: trenger hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Permisjonen min er fra mai og til april. Tar da de 3 ferieukene som jeg har fra sommeren i april. 

Er det slik at jeg også kan ta høstferieuka og vinterferieuka igjen, siden jeg hadde permisjon da? 

Anonymkode: 87add...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke ferieuker. Det er avspasering. Så de kan du ikke ta ut. De fem ferieukene som lærere har er i sommeren. Så du kan ta ut fem uker ferie 😊 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere har bare vanlig ferie, og den er tvungen/kan ikke flyttes på uten leders godkjenning. Avspaseringen mister du. Men du slipper å jobbe opp ny avspasering når du kommer tilbake fra perm. 

Anonymkode: 51cf0...f84

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de får du ikke tilbake. Jeg har spurt. Da må du i så fall ta ulønnet permisjon.

Anonymkode: fce9d...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kone92 skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke ferieuker. Det er avspasering. Så de kan du ikke ta ut. De fem ferieukene som lærere har er i sommeren. Så du kan ta ut fem uker ferie 😊 

Takk for svar!

Er helt ny i læreryrket, så ikke heeelt klart å sette meg inn i alt dette med ferie, avspasering og det.

Men da kan jeg altså ta igjen 5 ferieuker etter at permisjonen er ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Lærere har bare vanlig ferie, og den er tvungen/kan ikke flyttes på uten leders godkjenning. Avspaseringen mister du. Men du slipper å jobbe opp ny avspasering når du kommer tilbake fra perm. 

Anonymkode: 51cf0...f84

Fikk beskjed fra rektor at sommerferieukene fikk jeg igjen, og måtte bare levere inn et skjema på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar!

Er helt ny i læreryrket, så ikke heeelt klart å sette meg inn i alt dette med ferie, avspasering og det.

Litt usikker på hvordan det er mtp at du ikke har opparbeidet deg rett til ferie. Så hør med jobben din 😊 Er jo egne regler for dette for lærere første året som lærer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar!

Du kan også velge å la ferien gå som vanlig, og pause permisjonen da. Jeg gjorde det i begge mine permisjoner. Permisjonen blir jo like lang. 

Anonymkode: a646c...509

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på hvordan det blir hvis du er nyutdannet og ikke har opparbeidet deg ferie, men lærere har fem uker ferie og de er i juli 😊 Disse får man igjen hvis man er sykmeldt eller i permisjon.

Alt annet som kalles «ferie» er avspasering fordi vi jobber et komprimert arbeidsår. Disse avspaseringene mister vi ved permisjon, men vi får dem jo på en måte tilbake senere: du mister f.eks. høstferien i permisjonen, men du får jo høstferie året etter når du er tilbake i jobb - selv uten at du egentlig har opparbeidet deg avspasering.

Anonymkode: 9421a...811

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kone92 skrev (21 timer siden):

Litt usikker på hvordan det er mtp at du ikke har opparbeidet deg rett til ferie. Så hør med jobben din 😊 Er jo egne regler for dette for lærere første året som lærer. 

Er 2.året mitt som lærer heldigvis 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kone92 skrev (22 timer siden):

Nei, det er arbeidsfri periode. Det er en viktig forskjell, fordi den ikke kan flyttes på, endres eller utbetales i lønn (om du for eksempel bytter jobb rett før ferien).

Når det gjelder sommerferie, har lærer tvungen sommerferie i juli. Det kan heller ikke endres på, og det er derfor lærere har en særordning som gir dem rett på full lønn i ferien dersom feriepengene de har oppspart seg er mindre enn en vanlig lønn er. Det gjelder bare én gang, og for de fleste det første året de er i full jobb. 

Anonymkode: 418e7...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...