Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Permisjonen min er fra mai og til april. Tar da de 3 ferieukene som jeg har fra sommeren i april. 

Er det slik at jeg også kan ta høstferieuka og vinterferieuka igjen, siden jeg hadde permisjon da? 

Anonymkode: 87add...20b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke ferieuker. Det er avspasering. Så de kan du ikke ta ut. De fem ferieukene som lærere har er i sommeren. Så du kan ta ut fem uker ferie 😊 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lærere har bare vanlig ferie, og den er tvungen/kan ikke flyttes på uten leders godkjenning. Avspaseringen mister du. Men du slipper å jobbe opp ny avspasering når du kommer tilbake fra perm. 

Anonymkode: 51cf0...f84

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de får du ikke tilbake. Jeg har spurt. Da må du i så fall ta ulønnet permisjon.

Anonymkode: fce9d...9ce

AnonymBruker
Skrevet
Kone92 skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke ferieuker. Det er avspasering. Så de kan du ikke ta ut. De fem ferieukene som lærere har er i sommeren. Så du kan ta ut fem uker ferie 😊 

Takk for svar!

Er helt ny i læreryrket, så ikke heeelt klart å sette meg inn i alt dette med ferie, avspasering og det.

Men da kan jeg altså ta igjen 5 ferieuker etter at permisjonen er ferdig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Lærere har bare vanlig ferie, og den er tvungen/kan ikke flyttes på uten leders godkjenning. Avspaseringen mister du. Men du slipper å jobbe opp ny avspasering når du kommer tilbake fra perm. 

Anonymkode: 51cf0...f84

Fikk beskjed fra rektor at sommerferieukene fikk jeg igjen, og måtte bare levere inn et skjema på det

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar!

Er helt ny i læreryrket, så ikke heeelt klart å sette meg inn i alt dette med ferie, avspasering og det.

Litt usikker på hvordan det er mtp at du ikke har opparbeidet deg rett til ferie. Så hør med jobben din 😊 Er jo egne regler for dette for lærere første året som lærer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar!

Du kan også velge å la ferien gå som vanlig, og pause permisjonen da. Jeg gjorde det i begge mine permisjoner. Permisjonen blir jo like lang. 

Anonymkode: a646c...509

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er usikker på hvordan det blir hvis du er nyutdannet og ikke har opparbeidet deg ferie, men lærere har fem uker ferie og de er i juli 😊 Disse får man igjen hvis man er sykmeldt eller i permisjon.

Alt annet som kalles «ferie» er avspasering fordi vi jobber et komprimert arbeidsår. Disse avspaseringene mister vi ved permisjon, men vi får dem jo på en måte tilbake senere: du mister f.eks. høstferien i permisjonen, men du får jo høstferie året etter når du er tilbake i jobb - selv uten at du egentlig har opparbeidet deg avspasering.

Anonymkode: 9421a...811

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Kone92 skrev (21 timer siden):

Litt usikker på hvordan det er mtp at du ikke har opparbeidet deg rett til ferie. Så hør med jobben din 😊 Er jo egne regler for dette for lærere første året som lærer. 

Er 2.året mitt som lærer heldigvis 😀

AnonymBruker
Skrevet
Kone92 skrev (22 timer siden):

Nei, det er arbeidsfri periode. Det er en viktig forskjell, fordi den ikke kan flyttes på, endres eller utbetales i lønn (om du for eksempel bytter jobb rett før ferien).

Når det gjelder sommerferie, har lærer tvungen sommerferie i juli. Det kan heller ikke endres på, og det er derfor lærere har en særordning som gir dem rett på full lønn i ferien dersom feriepengene de har oppspart seg er mindre enn en vanlig lønn er. Det gjelder bare én gang, og for de fleste det første året de er i full jobb. 

Anonymkode: 418e7...fe6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...