Gå til innhold

hvor lenge er du syk når du blir forkjølet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fascineres og er ganske misunnelig på folk som ved forkjølelse bare blir syk én dag! da mener jeg med feber og nedsatt allmenntilstand og borte fra skole/jobb. Hver gang jeg blir forkjølet, begynner det i luftveiene, etterfulgt av minst 3-4 dager hvor jeg er sengeliggende med feber. Hvor lenge pleier du å bli syk ved forkjølelse? Jeg lurer på om dette bare er genetikk, for jeg har god helse ellers og en sunn livsstil. Moren min er helt lik. 

K 33 år 

Anonymkode: cca4c...03a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siste gang var jeg dårlig i 2 hele uker. Måtte dra på jobb på dag 8. Var feberfri, men var fortsatt dårlig. 
Ungdommen i huset var hjemme i 3 dager. Hostet i flere uker etter det.

Vet ikke om dette hjelper, men noen av virusene i år er skikkelig skumle greier

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg blir forkjølet begynner det og i luftveiene, men jeg blir aldri så syk at jeg må ligge til sengs. Ca 2,5 uker før alt er borte. 
(Når jeg er i utlandet så kjøper jeg det kan av tabletter og annet for å redusere mest mulig gruff. Man får ikke tak i lignende her til lands). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 dager her som regel. Men har ofte litt tørrhoste 2-3 dager etter det igjen.

Eneste gangen jeg var så dårlig at jeg var sengeliggende var pga covid, hostet til og med blod den gangen 🫤.

M35

Anonymkode: ba6a3...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner med kribling i halsen. Fullt ut forkjølet og potte tett på dag 3-4. Dårligst, som i sengeliggende og hjemme fra jobb, på dag 4 eller 5. Har aldri feber, men feberfølelse, frostrier og smerter i hele kroppen. Deretter snørrete i 2-3 uker. 
Virker som de som får høy feber har kortere forløp 🤷‍♀️ 

Anonymkode: f69f4...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke forkjølet lenger. Før kunne det vare i ca. en uke.

Anonymkode: 062bf...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var syk forrige uke med et eller annet. Mye host og hark, men feber bare 2 netter, ca 36 timer.

Anonymkode: be970...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra gang til gang. Da jeg hadde covid, varte det verste i fire-fem dager, og så gikk det sakte over.

Forkjølelser varierer vel alt avhengig av hva slags virus som er i omløp og som har smittet meg. Noen tåler man dårligere enn andre. Men en forkjølelse varer vanligvis fra fire til åtte-ni dager. Er det hoste med i bildet kan den henge igjen lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter godt i hos meg også. Jeg sliter i tillegg med en del mangler (b12, jern osv.), og formen er dårligst når jeg er lav på disse. Går på tilskudd til verdiene er normale, men de faller fort ned igjen 🙃 

Anonymkode: 6376e...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke feber, og blir aldri sengeliggende, men går og hangler i ukesvis. En forkjølelse varer som regel alltid 2-3 uker. 

Begynner typisk først med småvondt i bihulene, før det går over til potte tett nese, og etter hvert også setter inn med skikkelig halsvondt. Som bare varer og varer og varer. 

Jeg får som regel 1-2 sånne runder i året. Samboeren min er sånn som er forkjølet i 2-3 dager, og blir aldri tett i nesen. 

Anonymkode: 7ec5b...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en av dem som blir mer syk enn mange når jeg er forkjølet, og det varer lenge.

Jeg starter med veldig vondt i halsen, før det går over til masse snue og etterhvert hosting til jeg brekker meg/kaster opp. Sliter med søvnen fordi jeg hoster med en gang jeg legger hodet på puta, så må bygge opp mye.

Er som regel syk slik i oppmot tre uker. 

Anonymkode: 96428...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte syk i to uker eller minst 10-12 dager. I høst var jeg syk i nesten tre uker og tror det var mykoplasma. Har vært mange virus som har vært langvarige denne vinteren.

Anonymkode: 74698...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasen hvor jeg mister livsgnisten varer vel som regel en 4-5 dager. Men hostingen kan pågå i mange uker etter det. Feber har jeg sjelden. Ville uansett valgt feber foran sprengforkjølelse hvor man drukner i slim. 

Anonymkode: 6cdb1...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri mer enn en ettermiddag/kveld. Føler at jeg brygger på noe, men våkner vanligvis i fin form neste dag. Kan være litt snufsete noen dager, men ordentlig syk/sengeliggende har jeg vel egentlig aldri vært i løpet av 46 år.

Anonymkode: d36b7...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig sjelden syk. Forkjølelse for meg er som regel bare at jeg hoster og snørrer litt et par dager. Feber har jeg kanskje hvert 10. år. Sist jeg hadde det, var jeg syk, som i sengeliggende, i 1 dag. Var litt slapp en dag eller to etter det.

Jeg synes det er rart med voksne mennesker som er syke med feber i dages- og ukesvis hvert år, for å være ærlig. Dårlig immunforsvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er veldig sjelden syk. Forkjølelse for meg er som regel bare at jeg hoster og snørrer litt et par dager. Feber har jeg kanskje hvert 10. år. Sist jeg hadde det, var jeg syk, som i sengeliggende, i 1 dag. Var litt slapp en dag eller to etter det.

Jeg synes det er rart med voksne mennesker som er syke med feber i dages- og ukesvis hvert år, for å være ærlig. Dårlig immunforsvar?

Ja, kjemperart ass.

Anonymkode: 17f44...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved en skikkelig forkjølelse kan jeg hangle lenge, men har aldri feber, og er stort sett på jobb. Nå har jeg influensa, med full pakke, og er hjemme på dag tre. Det er stor forskjell på sykdomsforløpet for min del på disse to virusene.

Anonymkode: 8243d...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjelden syk, men når jeg først blir forkjølet, skal det være skikkelig. :P Får feber og blir sengeliggende i flere dager. Så sitter det i noen uker etterpå, hvor jeg egentlig har null energi og knapt klarer å gå på toalettet (jeg springer normalt på tur daglig). "Heldigvis" (for arbedsgiver) blir jeg stort sett bare syk når jeg har fri, så har ganske lite fravær fra jobb. :himle: 

Har nok arvet dette fra bestemoren min, som også ble kjempedårlig ved f.eks. feber. Når mannen blir blir forkjølet er det stort sett et par dager med litt nysing og hosting. Så ikke noe man flu her i gården med andre ord.

Anonymkode: 07588...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest irriterende er når de som får det veldig lett, tror det er sånn for alle, og at de som blir daukleine har dårlig arbeidsmoral. Noen vet ikke hvor godt de har det. 

Anonymkode: 6cdb1...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra en dag til to uker med virus, begge kan gi meg sekundære plager noen uker etterpå, da ligger jeg dårlig i ca 8 dager med for eksempel bronkitt. Med Corona fikk jeg den lange versjonen der jeg fikk sykdomsfølelse ved aktivitet, det vedvarte i månedsvis.

Denne dansen mellom virus og forstyrrelser og langvarige plager har tatt meg ned fullstendig. Livet føles som en evig kamp mot full disinterering, kropp og sinn går i oppløsning og immunforsvaret og nervesystemet feilkobles etter at jeg har ligget syk. Helsevesenet har lite de vet eller kan gjøre, NAV lurer på hvorfor jeg hele tida fører opp ny sykdom. Jeg er diagnostisert autist, så det er en nevrovariasjon i bunnen av sakene hos meg.

Anonymkode: c3623...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...