AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:24 #1 Del Skrevet tirsdag kl 10:24 Hei! Vi er 5 søsken som arver mamma. Noen har sagt at hen ikke ønsker noe innbo men heller penger i stedet, og det gjør det hele vanskelig. Fordi det er vanskelig å fastsette verdi på affeksjonsting og på alt egentlig. Vi tenkte kanskje uansett fordele ting så kan vedkommende velge å beholde eller selge sine ting. Og vi ønsker å skille mellom fordeling av innbo og fordeling av arv ved salg av hus, altså først fordele innbo mest mulig likt og så fordele sum av salg av huset likt på alle. 1. Har noen erfaring med fastsettelse av verdi/pris på innbo, både det som skal beholdes og det som evt. skal selges? finn.no-pris eller bli enige etc? 2. Har noen tips til rettferdig fordeling av innbo og arv? 3. Så er det snakk om at en kanskje vil overta bunad, bør det da regnes med? Og hvordan? Forslag? Anonymkode: be2e4...506 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:11 #2 Del Skrevet tirsdag kl 11:11 Er det noe av verdi av innbo da? Møbler og servise er vanligvis ikke store verdier i, så da tok man det man hadde lyst på. Loddtrekning dersom flere ville ha det samme. Resten ble levert til Fretex. Gull og sølv ble veiet og man regnet ut prisen på dette. Bunad har jo vanligvis en stor verdi, her hadde jeg tatt utgangspunkt i salgspris på Finn. Det samme for bil, båt ol. Anonymkode: 38f29...2c3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:19 #3 Del Skrevet tirsdag kl 11:19 Kan ikke velge penger fremfor innbo, da må innboet i såfall takseres og deles etter fordelingsnøkkel (som gjerne er lik). Innbo ønsker man jo gjerne pga sentimental verdi etc. Tenker de som ønsker kr får være med på utvelgelsen av innbo og så heller selge sitt. Det som er av kr og øre skal deles likt, og så "plukker" man gjerne innbo etter ønsker/skjønn... barnebarn, søsken etc kan også gjerne få være med å plukke noe (hvis det er noe igjen). Dette med forbehold om at det er normale verdier i innbo og ikke voldsomme verdier selvsagt. Anonymkode: 0ca7e...01f 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:24 #4 Del Skrevet tirsdag kl 11:24 Nei det går ikke tenker jeg. Enten selger dere alt innbo og deler på antall søsken, eller så deler dere innboet så får hver enkelt selge sin del av innboet som de vil. Det går jo ikke an å gjøre det sånn. Skal dere stå for alt arbeidet og rydde og selge, og så sitter den siste igjen med bare cash uten videre? Bunad bør såklart regnes med i fordelingen, det er en stor verdi. Anonymkode: af016...b8a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet tirsdag kl 11:30 #5 Del Skrevet tirsdag kl 11:30 Er det noen verdifulle møbler, bunader, malerier etc får man disse takstert eller finner en verdi basert på hva man finner av lignende gjenstander på nett. Den som overtar gjenstanden, får summen trukket fra sin del av arven. Resten deles etter loddtrekning, gule lapper system etc. Å si at man ikke vil ha innbo, men heller penger fungerer ikke i et arveoppgjør. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:38 #6 Del Skrevet tirsdag kl 11:38 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei det går ikke tenker jeg. Enten selger dere alt innbo og deler på antall søsken, eller så deler dere innboet så får hver enkelt selge sin del av innboet som de vil. Det går jo ikke an å gjøre det sånn. Skal dere stå for alt arbeidet og rydde og selge, og så sitter den siste igjen med bare cash uten videre? Bunad bør såklart regnes med i fordelingen, det er en stor verdi. Anonymkode: af016...b8a Dette er det eneste riktige å gjøre. Så får det heller være slik at hvis det er en gjenstand som koster og som en av søsknene virkelig ønsker seg, så får de heller betale ut den tingen/trekk i arvepenger. Anonymkode: 4188b...efb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet tirsdag kl 11:42 #7 Del Skrevet tirsdag kl 11:42 Lag noen "hauger" av ting og tang, noen grupper av ting med ca lik verdi. Numrer og trekk lodd. Den vil vil ha penger må selge sine ting selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:42 #8 Del Skrevet tirsdag kl 11:42 Kan nå ikke bare velge cash slik. Da må dere bare fordele tingene, så får de som ikke vil ha det en får selge det selv. Er nå slik jeg har hørt at andre gjør. Vet og noen selger hele dødsboet og deler pengene, da blir alt av eiendeler ofte kjøpt opp fra bedrifter som driver med kjøp og salg av brukt og antik, så da får en et bud på alt Anonymkode: 2cd0f...98a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet tirsdag kl 11:47 #9 Del Skrevet tirsdag kl 11:47 Alt av større objektiv verdi med markedsverdi prissettes individuelt og regnes som en del av arven. For eks kan en bunad til 60k telles som en del av arven, mens en TV til 12k anses som løsøre/lav verdi om noen vil ha den. Dersom ingen vil ha TVen eller bunaden så selges det på markedet og så havner pengene en får inn som en del av potten som deles. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:47 #10 Del Skrevet tirsdag kl 11:47 Plukk ut det dere vil ha og selg resten til slike som kjøper opp dødsbo. Pengene deles likt og hvis noen ikke tar med seg noe så er det ett valg den har tatt. Anonymkode: 56b7a...2cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet tirsdag kl 11:52 #11 Del Skrevet tirsdag kl 11:52 Det finnes bedrifter som driver med henting og oppkjøp av dødsbo. Dersom det er noe småtteri dere vil ta vare på, fjern det først og la så bedriften komme og hente resten. Betalingen dere får deler dere på dere fem søsken, og det samme med boligsalgssummen etterpå. Når min far går bort, er det så godt som ingenting av hans saker jeg kunne tenke meg å eie. Han har for det første bare ikeamøbler og ingen spesielle arvegjenstander e.l. som er verdt å ta vare på, og derfor heller ingenting av affeksjonsverdi. Må vel gå gjennom skap og skuffer og se hva som finnes, men det jeg hittil har sett, er bare ting helt uten betydning eller verdi for meg. Så jeg kommer bare til å foreslå for mine søsken (som sikkert er av samme oppfatning, ingen av de tre brødrene mine er sentimentale) at vi ringer et firma som kjøper opp dødsbo og lar de hente alt. Når den dagen kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:53 #12 Del Skrevet tirsdag kl 11:53 Nei de kan ikke si "Vi ønsker ikke sofa, spisestua, bøkene eller serviset, så vi tar vår del i penger istedenfor." Men de kan si "Vi ønsker ikke noe av innboet, så bare ta det dere ønsker dere. Vi blir selvfølgelig med på oppryddingen av restene uansett". Anonymkode: 821b2...6ae 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:58 #13 Del Skrevet tirsdag kl 11:58 Enig med alle over her. Innbo og penger hver for seg. Min bror og jeg fordelte ting uten en eneste diskusjon. Og aner ikke hvem som fikk mest økonomisk ut av det. Han ville ha en del relativt nye møbler, jeg ville ha malerier osv. Sølvtøy og bunad solgte vi, og delte pengene. Det samme med annet inventar ingen av oss ville ha. Resten fikk det lokale Røde Kors hente. Det var veldig praktisk, for de tømte bl.a kjøkkenskapene. Anonymkode: 2ce26...612 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:18 #14 Del Skrevet tirsdag kl 12:18 Jeg var akkurat i et offentlig skifte, med 14 arvinger(!), og bobestyrer der foreslo det samme som de aller fleste (kanskje alle?) her sier. Man blir enige om eller trekker lodd på de tingene noen vil ha. Resten kastes og gis til Fretex eller lignende. Det eneste som var av noe spesiell verdi var to bunader, smykker, sølvtøy og to malerier. Vi ble alle spurt om noen var interessert. Ingen var det, så det ble solgt og pengene delt. Men hadde noen vært interessert, hadde bobestyrer innhentet verdi på disse, og det hadde da blitt trukket fra i det økonomiske oppgjøret. Men det var _aldri_ snakk om at noen på generelt grunnlag kunne få penger i stedet for innbo. Anonymkode: 2d800...506 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:26 #15 Del Skrevet tirsdag kl 12:26 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Vi er 5 søsken som arver mamma. Noen har sagt at hen ikke ønsker noe innbo men heller penger i stedet, og det gjør det hele vanskelig. Fordi det er vanskelig å fastsette verdi på affeksjonsting og på alt egentlig. Vi tenkte kanskje uansett fordele ting så kan vedkommende velge å beholde eller selge sine ting. Og vi ønsker å skille mellom fordeling av innbo og fordeling av arv ved salg av hus, altså først fordele innbo mest mulig likt og så fordele sum av salg av huset likt på alle. 1. Har noen erfaring med fastsettelse av verdi/pris på innbo, både det som skal beholdes og det som evt. skal selges? finn.no-pris eller bli enige etc? 2. Har noen tips til rettferdig fordeling av innbo og arv? 3. Så er det snakk om at en kanskje vil overta bunad, bør det da regnes med? Og hvordan? Forslag? Anonymkode: be2e4...506 Det må bli opp til den som arver innbo hva de gjør med det. Å pris sette det i verdi går ikke, da noe vil ikke la seg selge rett og slett. Mitt råd er advokat. Hos oss fant advokaten bla 300.000kr om vi ikke hadde krevd de inn. I tillegg roet det ned konflikter som kunne komme, og som helt sikkert hadde kommet uten. Vi fordelte i 4 hauger ca likt. Trekte lapp om hvem som skulle ha hvilken haug. Dvs vi spurte om noen hadde ønske haug, så om en eller to ønsket samme haug, kunne vi gi den til den ene eller trekke mellom de to. Hveg enkelt fikk velge selv om de ville bytte enkelte ting fra egen haug. Mens vi ryddet så spurte vi om å beholde noe om det var viktig for seg. Men respekterte et nei, om noen andre ville ha Anonymkode: e7cf0...8d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet tirsdag kl 12:29 #16 Del Skrevet tirsdag kl 12:29 Man kan ikke si at nei jeg vil heller ha penger enn innbo, siden innbo gjerne ikke har all verdens verdi. Eller har det det hos dere? Hvis dødsboet inneholder veldig verdifulle objekter så er saken annerledes. I de fleste dødsbo er det gamle møbler, husholdningsgjenstander, service smykker osv. Jeg ville fordelt dette slik at alle får mulighet til å velge seg noe de vil ha, det ingen vil ha kan kastes. Noen av dere har kanskje barn som trenger innbo og ting til kjøkkenet? Den som får bunaden kan jo trekke fra dette i arvesummen når huset selges. la oss si den personen da arver 15000 mindre, om det er en passende bruktpris for den bunaden. Hvis dere sitter igjen med 5 millioner etter hussalg så trekker dere fra bunadsprisen og deler resten på fem. Samme kan gjøres om det er andre svært verdifulle gjenstander som lett kunne vært solgt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:39 #17 Del Skrevet tirsdag kl 12:39 Det kommer an på to ting: Er det verdifullt innbo? Er det raushet mellom arvingene, eller er det noen som er veldig petimeter med en sterk rettferdighetssans? Hvis svaret er ja på siste spørsmål kan man bli enig om verdien på ting FØR man melder sin interesse for ting. Bli enige om hva som er verdifullt og ikke. Sjekk verdien på det, eller lei inn noen for å taksere. Etterpå kan dere sette lapper på det dere ønsker, og fordele etter verdi og affeksjonsverdi. Til slutt sitter alle igjen med ca samme verdi og står fritt til å selge sine ting. Dere kan så bestemme hva som skjer med det ingen vil ha. Hvis det er mye verdifullt innbo ville jeg betalt en advokat for å ordne alt. Den som bare vil ha penger kan drite og dra. De får ta del i det som alle andre, og selge tingene selv. Anonymkode: 38490...ba8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:14 #18 Del Skrevet tirsdag kl 16:14 Snublefot62 skrev (4 timer siden): Alt av større objektiv verdi med markedsverdi prissettes individuelt og regnes som en del av arven. For eks kan en bunad til 60k telles som en del av arven, mens en TV til 12k anses som løsøre/lav verdi om noen vil ha den. Dersom ingen vil ha TVen eller bunaden så selges det på markedet og så havner pengene en får inn som en del av potten som deles. Dette tenker jeg er en grei løsning. Realiteten er at det meste av vanlig innbo har veldig lav salgsverdi - elektronikk, møbler, servise etc. I beste fall kan man få et par tusenlapper for slike ting, i verste fall må man bruke mye tid på å kaste det på dynga eller gi det til Fretex. Det har ikke noe å si at TVen eller sofaen koster 20 000 for 10 år siden, nå er verdien nærmere null. Unntaket er kunst som har verdi, bunad, sølvtøy og slike ting. Jeg tipper dette søskenet ikke har skjønt at gamle møbler og greier faktisk nesten ikke er verdt noe, gidder ikke bruke tid på å være med på å rydde og sortere, og prøver heller å cashe inn kontanter. Nope, sier jeg til det. Anonymkode: 91ef4...fbc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:19 #19 Del Skrevet tirsdag kl 16:19 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Vi er 5 søsken som arver mamma. Noen har sagt at hen ikke ønsker noe innbo men heller penger i stedet, og det gjør det hele vanskelig. Fordi det er vanskelig å fastsette verdi på affeksjonsting og på alt egentlig. Vi tenkte kanskje uansett fordele ting så kan vedkommende velge å beholde eller selge sine ting. Og vi ønsker å skille mellom fordeling av innbo og fordeling av arv ved salg av hus, altså først fordele innbo mest mulig likt og så fordele sum av salg av huset likt på alle. 1. Har noen erfaring med fastsettelse av verdi/pris på innbo, både det som skal beholdes og det som evt. skal selges? finn.no-pris eller bli enige etc? 2. Har noen tips til rettferdig fordeling av innbo og arv? 3. Så er det snakk om at en kanskje vil overta bunad, bør det da regnes med? Og hvordan? Forslag? Anonymkode: be2e4...506 Takstmann som takserer alt av verdi. Deretter fordeles verdiene omtrent likt mellom arvingene. I arveoppgjør kommer folks sanne jeg frem. Vil den ene ikke ha innbo, så er det hennes problem. Dere kan ikke gi henne penger fra innboet hun ikke vil ha. Men lag ikke krangel slik at hun ber om offentlig skifte. Anonymkode: d1951...9e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet tirsdag kl 19:44 #20 Del Skrevet tirsdag kl 19:44 (endret) Ulven skrev (8 timer siden): Å si at man ikke vil ha innbo, men heller penger fungerer ikke i et arveoppgjør. Men lov om arv og dødsboskifte § 104 andre avsnitt første setning sier at "Enhver arving kan kreve at eiendeler i boet som ikke blir overtatt etter første ledd eller etter §§ 108, 113 eller 114, blir solgt." Med andre ord kan man kreve å få utbetalt arven sin i kontanter. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_3-5#KAPITTEL_3-5 Endret tirsdag kl 19:45 av CAPS LOCK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå