Gå til innhold

Har tipset nav flere ganger om trygdemisbruk men ingen ting skjer. Gir opp.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet om et ektepar som begge har uføretrygd og flyttet tilbake til hjemlandet. Mannen døde for mange år siden, men kona fortsetter å motta hans uføretrygd. De har måttet levere leveattest én gang. Dette ble forfalsket. Alt som trengtes var to vitner på hjemstedet. De fikk litt betalt og signerte.

Nå er kona i en alder der det fort kan skje at også hun faller fra. Og da er planen at barna skal overta begges uføreutbetalinger. Barna bor i Norge.

Jeg har sendt tips til nav flere ganger. Men ingenting skjer. Er det bare å gi opp?

Anonymkode: 1c7c7...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet om et ektepar som begge har uføretrygd og flyttet tilbake til hjemlandet. Mannen døde for mange år siden, men kona fortsetter å motta hans uføretrygd. De har måttet levere leveattest én gang. Dette ble forfalsket. Alt som trengtes var to vitner på hjemstedet. De fikk litt betalt og signerte.

Nå er kona i en alder der det fort kan skje at også hun faller fra. Og da er planen at barna skal overta begges uføreutbetalinger. Barna bor i Norge.

Jeg har sendt tips til nav flere ganger. Men ingenting skjer. Er det bare å gi opp?

Hva med å tipse VG? Du kan gjøre det anonymt om du ønsker.

Anonymkode: 26593...168

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å gi opp. NAV har ingen måter å sjekke utenfor EØS-området. Milliarder av trygdekroner blir sendt verden rundt. 

Anonymkode: 71a7e...9de

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei fortsett å gi Nav beskjed om dette. Dette er ren svindel.

Anonymkode: d2745...fe0

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett noen fjernsyns -journalister på saken og få de til å dra til det landet som det dreier seg om. Forhåpentligvis klarer de å få filmet beviser for at mannen lever i beste velgående. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav skal da ikke ta stilling basert på rykter. Nav er sitt eget 'politi'. Hvis det ikke funker godt nok alltid, så knytter de seg uansett ikke opp mot gateaktivister.

Anonymkode: 44f77...819

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eller Norge bak fasaden Kadaffi og Janne er megadyktige

Anonymkode: 3f1c2...33d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er spesielt men ikke uvanlig.

Er man av annen etnisitet eller har statsborgeskap andre steder så burde man har måttet gå på NAV en gang eller to i året for å dokumentere at man lever.

Anonymkode: 3268b...a31

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er spesielt men ikke uvanlig.

Er man av annen etnisitet eller har statsborgeskap andre steder så burde man har måttet gå på NAV en gang eller to i året for å dokumentere at man lever.

Absolutt. Møte opp personlig på et kontor i Oslo som eneste identifiseringsmulighet. For har man ikke en viss tilknytning til Norge om man får trygd fra statskassa, da. Minste man kan kreve er da dette. 

Anonymkode: eefdd...8f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen har funnet på en historie for å narre deg til å tro det? 

Anonymkode: 7de84...aa4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett mener jeg man ikke skal henge seg opp i andres trygdeytelser, da det kan være mye info man ikke har.

Men akkurat dette er litt spesielt. 

Jeg ville tipset VG, Norge bak fasaden, Debatten eller lignende program. Ikke for å ta vedkommende, men for å belyse tema, og hvor mye innsikt har vi egentlig i pengene vi bruker? Velferdssystemet vårt er raust, men vi har ikke råd til å betale mennesker som ikke lever lenger. Hvor mange gjelder det? Hva er rutinene? Det hadde vært interessant å ha en debatt om. 

Anonymkode: e0066...51e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Absolutt. Møte opp personlig på et kontor i Oslo som eneste identifiseringsmulighet. For har man ikke en viss tilknytning til Norge om man får trygd fra statskassa, da. Minste man kan kreve er da dette. 

Anonymkode: eefdd...8f7

Ja, skulle jo bare mangle. Det er jo ikke til å komme vekk fra at vi har usedvanlig gode ordninger her i landet og forståelig nok ønsker folk å komme her å få mer penger enn de kunne drømt om der de kommer fra. Men vi må sette visse begrensninger og raskt. Håper at AP vil bli mer restriktive når det kommer til dette, hvis ikke taper vi for Norges svar på Trump.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de andre sier, send inn tips med konkrete opplysninger til VG og noen tv-program som driver gravejournalistikk. Ville jeg gjort. Det er for jævlig at pengene utbetales i det uendelige nesten til SLEKTNINGER av den opprinnelige trygdemottakeren! Men når personen som er død bikker over 100 år på papiret i alder må vel selv NAV systemer begynne å mistenke noe?

Anonymkode: 79dd9...623

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan har du denne infoen ? Antar det er relevant før hvorvidt nav etterforsker og hvorvidt den er sann.

Anonymkode: 64c02...0a5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du bevise overfor nav at det du påstår her stemmer?

Jeg tror nemlig at NAV tror like lite på dette som undertegnede gjør. 

Anonymkode: be225...372

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nettvenninnen skrev (43 minutter siden):

Sett noen fjernsyns -journalister på saken og få de til å dra til det landet som det dreier seg om. Forhåpentligvis klarer de å få filmet beviser for at mannen lever i beste velgående. 

Dette. Slike saker er materiale til serier som "Norge bak fasaden" og lignende. Hadde jeg vært journalist, i avis eller TV, så ville noe slikt vært en perfekt sak for meg å grave i, om jeg fikk lov.

Anonymkode: 236b7...5d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Normalt sett mener jeg man ikke skal henge seg opp i andres trygdeytelser, da det kan være mye info man ikke har.

Men akkurat dette er litt spesielt. 

Jeg ville tipset VG, Norge bak fasaden, Debatten eller lignende program. Ikke for å ta vedkommende, men for å belyse tema, og hvor mye innsikt har vi egentlig i pengene vi bruker? Velferdssystemet vårt er raust, men vi har ikke råd til å betale mennesker som ikke lever lenger. Hvor mange gjelder det? Hva er rutinene? Det hadde vært interessant å ha en debatt om. 

Anonymkode: e0066...51e

Hehe, den dagen noen av disse redaksjonene setter søkelys på dette, vil jævla mange få tidenes hakaslepp😂😂😂

Anonymkode: 99c14...d8c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er noe du faktisk kan bevise, eller er det noe "alle vet"...?

Anonymkode: 77966...af1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og dette er noe du faktisk kan bevise, eller er det noe "alle vet"...?

Anonymkode: 77966...af1

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan du bevise overfor nav at det du påstår her stemmer?

Jeg tror nemlig at NAV tror like lite på dette som undertegnede gjør. 

Anonymkode: be225...372

Hvordan skal jeg bevise det? Sende nav bilder av liket og tennene? Dette gjelder min tidligere sviger-slekt. Så jeg vet hva som foregår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...