Gå til innhold

Seteleie og mye usikkerhet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er gravid med mitt andre barn og har nå et barn som ligger i seteleie. Er nå 37 + 4.

Har nylig forsøkt vending, uten hell. Ifølge sykehuset må jeg derfor forberede meg på et valg mellom setefødsel og KS. Jeg spurte om baby kunne snu seg spontant selv etter dette (jeg har ok med fostervann), og de sa de ikke kan utelukke det helt, men heller ikke vil anta det. 

Legen sa også at jeg KAN ta dette som det kommer - dvs. innstille meg på setefødsel, men ombestemme meg og ta KS likevel. Men at hennes erfaring var at det var fint for gravide å ta et valg og forberede seg på det.

Litt av problemet; min mann er veldig engstelig for setefødsel. Han har nå sittet og googlet og kommer over artikler om nakkeskader, CP osv. Det er tydelig at han foretrekker planlagt KS, og det tror jeg er av flere årsaker. Han har barn fra et tidligere ekteskap som ble tatt med KS, grunnet fødselsangst hos mor. Han synes at det er det "trygge og enkle", og så tror jeg han anser det som praktisk at vi da kan bestemme en dato (vi er i en litt stressende livssituasjon med ham i ny jobb samt flytting).

Jeg har snakket med overlege på sykehus og luftet dette med risiko, og hun mente setefødsel ikke innebar risiko for meg. Hun sa at risikovurderingene er det DE som tar, og de luker ut kvinner de ikke mener bør føde i sete. Ettersom jeg allerede har født en gang før, en vellykket fødsel med et relativt stort barn, og både barn og jeg er friske uten andre komplikasjoner, mente hun jeg var god kandidat for setefødsel. Og at dersom det skulle bli nødvendig, så tar de jo KS der og da. Dette er på Riksen, så de har god kompetanse på setefødsel. 

Jeg kjenner meg litt i skvis. Nå har jeg i bakhodet "hva om", og føler litt på at dersom det skulle skje noe under setefødsel, er det liksom min feil som insisterte på det. 

KS er jo heller ikke risikofritt, og jeg synes mannen min undervurderer hva slags plager noen KAN ha etter KS. Dessuten har jeg jo født en gang før, og det er jo vaginal fødsel jeg "kjenner til". For meg fremstår ikke KS som en lettvint utvei, men noe litt fremmed. Blir det slik så gjør det jo det og jeg må akseptere det, men det sitter lenger inne å planlegge for det. 

Så noen erfaringer? Noen som har hatt planlagt setefødsel, evt. med haste-KS? Eller noen som har opplevd at baby har snudd seg sent?

Anonymkode: f40f0...880

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg personlig hadde aldri tatt sjansen på noe setefødsel. Har selv hatt planlagt keisersnitt to ganger med medisinsk årsak. Det har vært fine opplevelser begge gangene, babyene har vært i god form (Apgar score 10 på begge etter fødsel) og jeg var begge gangene på bena dagen etterpå. Et planlagt KS er en rutineoperasjon. Et haste-KS vil være noe helt annet. Jeg lå på rom ved en som hadde tatt haste-KS. Hun brukte mye lengre tid til å komme til hektene enn meg, både pga at fødselen hadde trukket ut i tid og tæret på kreftene, samt at de under haste KS "rev" opp for å få babyen ut.

Anonymkode: f2865...b7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vaginal setefødsel og det var et uproblematisk. Hadde jeg hatt valget flere ganger ville jeg valgt det samme.

Anonymkode: 07b45...ed9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville stolt på helsepersonellet som sier at setefødsel er trygt for deg. De vet hva de holder på med og vil kjøre haste-KS om det ikke går som det skal. Jeg har selv født to i setefødsel vaginalt. Legene var veldig trygge både på forhånd og underveis. Jeg følte meg trygg og ivaretatt, og det gikk så fint. Raskt og greit og mindre vondt enn forventet. Du får epidural og ekstra god oppfølging underveis. 

Men som ved alle andre fødsler, så vil det være ulike erfaringer. Det er kun du som kan kjenne på hva du ønsker og hva som er riktig for deg. Be eventuelt om en ekstra samtale med lege eller jordmor for å lufte dine spørsmål og eventuelle bekymringer? Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 13f66...ee6

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også baby i seteleie og skal føde på riksen. Regner med det er noen av de samme legene vi har snakket med der. :) Til meg har de vært tydelige på at de anbefaler planlagt keisersnitt, på grunn av flere forhold ved meg og min forrige fødsel. Med andre ord ville jeg stolt på deres vurdering for deg. Du kan jo også formidle at du i utgangspunktet vil ha vaginal fødsel, men ekstra lav terskel for å gå for keisersnitt hvis fødselen skulle dra ut i tid. Altså, de har alltid lavere terskel for det ved seteleie, men ja.

Anonymkode: bfbec...1a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt begge og ville aldri valgt KS nei, det er en stor operasjon, mange risikoer og potensielle komplikasjoner. Absolutt ikke noen "enkel, trygg utvei". Vaginal setefødsel anyday. 

Anonymkode: edd55...772

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var mye mer redd for at en langdryg setefødsel skulle ende i hastekeisersnitt enn for et planlagt keisersnitt. Har ikke angret på det i ettertid selv om det er en heftig operasjon. Det var det tryggeste for babyen min.

Anonymkode: 9d990...ffa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har også baby i seteleie og skal føde på riksen. Regner med det er noen av de samme legene vi har snakket med der. :) Til meg har de vært tydelige på at de anbefaler planlagt keisersnitt, på grunn av flere forhold ved meg og min forrige fødsel. Med andre ord ville jeg stolt på deres vurdering for deg. Du kan jo også formidle at du i utgangspunktet vil ha vaginal fødsel, men ekstra lav terskel for å gå for keisersnitt hvis fødselen skulle dra ut i tid. Altså, de har alltid lavere terskel for det ved seteleie, men ja.

Anonymkode: bfbec...1a5

Dette.

Min første lå i seteleie, og jeg tenkte også på at de ville rådet meg til KS hvis det var noe spesielt som tilsa det. De forklarte også at det er ekstra mange mennesker tilstede under en vaginal setefødsel, at man blir kontrollert og passet på, og at de hele tiden vil gjøre en vurdering på om det får fortsette eller om det blir et KS. Jeg forberedte meg på vaginal fødsel, men også at det kunne snu underveis. 

Følte meg sånn sett trygg på at jeg ble godt ivaretatt gjennom hele fødselen, og det ble jeg også. Fødselen var enkel og opplevdes ukomplisert. Hun hadde armene utslått da armer og hode skulle ut, så legen måtte bruke et grep for å få armene løs, men det var en helt rolig greie som føltes udramatisk ut.

Anonymkode: 17fbd...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min første kom i sete, men det oppdaget vi først når jeg var igang og kom inne, forsøkte med vaginal fødsel - men endte med ks, var ikke veldig dramatisk, men ikke gøy at det kom som en overraskelse. Hør på legene og så følger de deg godt opp underveis 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to fødsler bak meg. En vaginal setefødsel og et haste-ks. Ville definitivt valgt setefødsel igjen. KS er det verste! Være på oppvåkning og føle seg helt nyoperert på en av livets største dager, nei takk! Etter vaginal fødsel var jeg kjempesprek omtrent umiddelbart. 

Anonymkode: 1b829...aa4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle sykehus i Norge som tar setefødsel, de som gjør det er skikkelig spesialisert på det. Det er alltid to leger tilstede, pluss jordmødre og barnepleier. De følger nøye med på om det går bra med barnet og deg underveis og har en klar plan for hvordan barnet skal ut. 

Jeg har selv født i sete og følte meg godt ivaretatt hele veien. Ville definitivt valgt vaginal fødsel igjen om neste barn lå i sete også. 

Anonymkode: 7d4d8...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner det er vanskelig! Jeg fødte første i sete, og opplevde at de hadde god kontroll og oversikt hele veien. Fra å tydelig forklare kriteriene for å få forsøke vaginal setefødsel på dette sykehuset, statistikk (f.eks hvor mange som likevel ble keisersnitt), til overvåking og oppfølging underveis i fødselen. Ville forresten ikke hengt meg opp i ordet hastekeisersnitt, det blir gjerne bestemt keisersnitt ganske tidlig i forløpet om det ikke er nok framgang, og dermed ganske udramatisk. 

Min baby snudde seg slik at hun satte fast haka på vei ut, og trengte oksygen i minuttene etter fødselen. Hun hentet seg inn raskt nok til at vi slapp nyfødtintensiv og fikk komme med oss rett på barsel, og har ingen varige men. Oppfattet også at de hadde god kontroll på fødestua, det var mange tilstede og barnelege sto klar. Likevel hadde jeg dårlig samvittighet en stund, men det hjalp å få samtale med legen som forløste etterpå, til å forstå hva som faktisk skjedde og hvor (u)dramatisk det var fra deres side. 

Kanskje mannen din kan bli med på samtale på sykehuset? Norske sykehus har en helt annen kompetanse på setefødsler enn mange andre land, og også strenge kriterier for hvem som får føde i sete. Jeg følte meg mye bedre passet på av sykehuset under setefødselen min, enn fødsel nummer to som var en ukomplisert hodefødsel (ikke at det var et problem til slutt, men det var veldig tydelig at jeg var prioritert første gangen og ikke andre). 

Anonymkode: baaf0...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...