Gå til innhold

Blødning i første trimester

Ane996646

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg begynte å blø veldig lett brunt når jeg var 6+1, ingenting som havnet i truseinnlegg, men veldig synlig på papiret. Er i dag 7+5 og har blødd siden og veksler mellom rødt, rosa og brunt på papiret, samt små klumper og slintrer. Hadde ett tilfelle hvor det var mye på papiret som var rødt. Har bare hatt kanskje en dråpe som har havnet i truseinnlegg, ellers bare ved tørk. Har vært på flere ultralyder som viser normal utvikling så langt, og de kan ikke se hvor blødningen kommer fra. Men jeg leste et sted at halvparten av kvinner som opplever blødning spontanaborterer, vet noen om dette er sant? Alle legene jeg har snakket med har ikke nevnt noe særlig om dette, men jeg syntes også at de aldri tørr å fortelle meg om noe er negativt, de skal bare være så forbanna optimister til alt. Har holdt på med IVF i 1,5 år så er jo naturligvis veldig pessimist til våre sjanser på å lykkes, og begynner å bli rimelig lei leger som ikke klarer å si ting rett ut til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En influenser jeg følger hadde fått beskjed om at blødningene hun hadde i 1. trinester kom som følge av at morkaka flyttet seg oppover, og da ble det rifter som førte til blødning, men at det var helt ufarlig. Jeg hadde aldri hørt om akkurat det før, men kan det være noe sånt som forårsaker det?

Anonymkode: 87c13...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En influenser jeg følger hadde fått beskjed om at blødningene hun hadde i 1. trinester kom som følge av at morkaka flyttet seg oppover, og da ble det rifter som førte til blødning, men at det var helt ufarlig. Jeg hadde aldri hørt om akkurat det før, men kan det være noe sånt som forårsaker det?

Rart hvis dette kan være tilfellet og ingen av legene har nevnt dette? Morkaken er vel ikke ferdig formet enda da vi har sett en veldig tydelig plommesekk på UL 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blødd i alle svangerskap og fikk beskjed om at det er veldig vanlig. Noe kan skyldes skjøre slimhinner, men det vanligste er hormonelle blødninger som kommer av de store mengdene hormoner kroppen produserer for å holde svangerskapet gående. Det er også disse hormonene som skaper andre tidlige symptomer som kvalme, tretthet osv. I uke 12 overtar morkaken hormonproduksjonen og det er grunnen til at disse symptomene pleier å bli bedre eller forsvinne da, og det gjelder også blødninger. Krysser fingrene for at alt er bra hos deg (det er det jo sannsynlig), jeg vet alt om hvor urolig man blir av å se blod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane996646 skrev (2 minutter siden):

Rart hvis dette kan være tilfellet og ingen av legene har nevnt dette? Morkaken er vel ikke ferdig formet enda da vi har sett en veldig tydelig plommesekk på UL 

Ja, jeg vet ikke. Min erfaring er at de ikke nødvendigvis tar seg tid til å forklare ting som er normalt/ufarlig. De hadde derimot sagt fra om de kunne se noe skummelt og hadde grunn til å være negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (11 minutter siden):

Jeg har blødd i alle svangerskap og fikk beskjed om at det er veldig vanlig. Noe kan skyldes skjøre slimhinner, men det vanligste er hormonelle blødninger som kommer av de store mengdene hormoner kroppen produserer for å holde svangerskapet gående. Det er også disse hormonene som skaper andre tidlige symptomer som kvalme, tretthet osv. I uke 12 overtar morkaken hormonproduksjonen og det er grunnen til at disse symptomene pleier å bli bedre eller forsvinne da, og det gjelder også blødninger. Krysser fingrene for at alt er bra hos deg (det er det jo sannsynlig), jeg vet alt om hvor urolig man blir av å se blod. 

Godt å høre at jeg ikke er alene om de bekymringene her. Blødde du over flere uker i dine svangerskap? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg vet ikke. Min erfaring er at de ikke nødvendigvis tar seg tid til å forklare ting som er normalt/ufarlig. De hadde derimot sagt fra om de kunne se noe skummelt og hadde grunn til å være negative.

Det er liksom ikke helt min erfaring, har vært pasient ved to forskjellige klinikker og for meg så har det ofte virket som at de ikke vil si noe av det negative, selv om det er sannsynlig, fordi de ikke vil «skremme» meg. Jeg spør gjerne litt rett frem om alt det negative og da vrir de seg gjerne rundt spørsmålet og vil liksom ikke gi meg et rett frem svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane996646 skrev (Akkurat nå):

Godt å høre at jeg ikke er alene om de bekymringene her. Blødde du over flere uker i dine svangerskap? 

Ja, jeg blødde hele første trimester (og muligens litt lenger også) alle gangene. Det var alle slags typer blodfarge (rosa, brunt, friskt rødt...), men det var alltid små mengder. Det er jo nesten det eneste man går og tenker på når det er slik. Det ble litt lettere å leve med i andre og særlig tredje svangerskap for da skjønte jeg jo at det ikke trengte bety at det går galt, men man blir nok aldri helt vant til å se blod som gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg blødde hele første trimester (og muligens litt lenger også) alle gangene. Det var alle slags typer blodfarge (rosa, brunt, friskt rødt...), men det var alltid små mengder. Det er jo nesten det eneste man går og tenker på når det er slik. Det ble litt lettere å leve med i andre og særlig tredje svangerskap for da skjønte jeg jo at det ikke trengte bety at det går galt, men man blir nok aldri helt vant til å se blod som gravid. 

Det er godt å høre at alt gikk bra da! Jeg fikk helt panikk når jeg så blod første gang, er jo vant med at blod=SA. Dette er også vårt siste embryo på vårt siste forsøk, så vil jo veldig gjerne at det skal gå, samtidig som jeg har dårlig tro 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye på spill, men du har vært på flere UL hvor alt er bra så da er sjansen klart størst for at det går som det skal! Og jeg vet veldig godt at det ikke er så lett å tenke på mens man gruer seg til hvert dobesøk fordi det kan være mer blod og dagene går såååå sakte. Krysser alt jeg har for dere. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane996646 skrev (21 minutter siden):

Det er liksom ikke helt min erfaring, har vært pasient ved to forskjellige klinikker og for meg så har det ofte virket som at de ikke vil si noe av det negative, selv om det er sannsynlig, fordi de ikke vil «skremme» meg. Jeg spør gjerne litt rett frem om alt det negative og da vrir de seg gjerne rundt spørsmålet og vil liksom ikke gi meg et rett frem svar.

Aha, skjønner. For meg har det egentlig vært omvendt. Men jeg tenker jo at grunnen til at de ikke svarer veldig direkte er at de ikke kan vite sikkert? Og at det vil være en unødvendig belastning å gå rundt og kun fokusere på de negative scenarioene de evt. måtte skissere, når man ikke får gjort noe fra eller til uansett.

Uansett, håper virkelig det går rette veien! Blødning/spotting er normalt i svangerskapet og trenger ikke bety noen ting. Det er positivt at utviklingen ser normal ut, og jeg ser du ikke har nevnt noe om smerter/ubehag i forbindelse med blødning, så det er også positivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aha, skjønner. For meg har det egentlig vært omvendt. Men jeg tenker jo at grunnen til at de ikke svarer veldig direkte er at de ikke kan vite sikkert? Og at det vil være en unødvendig belastning å gå rundt og kun fokusere på de negative scenarioene de evt. måtte skissere, når man ikke får gjort noe fra eller til uansett.

Uansett, håper virkelig det går rette veien! Blødning/spotting er normalt i svangerskapet og trenger ikke bety noen ting. Det er positivt at utviklingen ser normal ut, og jeg ser du ikke har nevnt noe om smerter/ubehag i forbindelse med blødning, så det er også positivt. 

Ser den tankegangen, samtidig som jeg syntes det er viktig at pasienten er forberedt på ting som kan skje, spesielt når de ber om å få høre det selv liksom, er derfor dette irriterer meg tenker jeg. Det er jo greit at man ikke får stoppet en SA, men for mange så er det greit å være forberedt på muligheten. 
Har dessverre en del smerter, masse i korsrygg og hofter, samt i sidene av magen som stråler ned i bena og av og på milde mensensmerter. Derfor jeg er redd 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane996646 skrev (2 timer siden):

Ser den tankegangen, samtidig som jeg syntes det er viktig at pasienten er forberedt på ting som kan skje, spesielt når de ber om å få høre det selv liksom, er derfor dette irriterer meg tenker jeg. Det er jo greit at man ikke får stoppet en SA, men for mange så er det greit å være forberedt på muligheten. 
Har dessverre en del smerter, masse i korsrygg og hofter, samt i sidene av magen som stråler ned i bena og av og på milde mensensmerter. Derfor jeg er redd 😅

Helt forståelig! Det er liksom ikke noe man kan si som hjelper så veldig heller, da normalområdet er enormt. Mensensmerter kan være pga. livmoren som strekker seg og hormoner, eller det kan tyde på SA. Men så tenker jeg at man alltid bør se på SA som et reellt utfall uansett hvilken prosess man har bak seg, så man i det minste er litt forberedt. Skjønner at det er utrolig trasig og belastende etter mye prøving og IVF.

Selv har jeg bare pleid å anse meg selv som ikke-gravid (bortsett fra at jeg har fulgt anbefalingene så klart) hele første trimester, og jeg har egentlig ikke begynt å glede meg før etter OUL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blødd i første trimester i begge mine fullgåtte svangerskap uten at de kan "se" hvorfor.

Det vekslet også mellom brunt og lyst rosa, sjeldent særlig i truseinnlegget, men noen ganger var det en teskje mengde når jeg gikk på do kanskje. Følte at de gangene jeg anstrengte meg så var det mer. Har også hatt mensmurringer fra forventet mens og frem til uke 12. Ikke veldig sterke, men litt plagsomme.

Blødninger er ikke unormalt, selv om det også kan være et tegn på f.eks SA. De vil nok ikke garantere deg at blødningene er ufarlige, for man kan aldri vite, men så lenge det ser bra ut på UL så er det sannsynligvis ikke noe å engste seg over😊

Før jeg fikk barna mine så hadde jeg en exu. Blødde litt da også, og hadde mensmurringer, men hadde også en skarp og grusom smerte som kom i blant. Den tok pusten fra meg, og turte ikke røre meg før den ga seg. De trodde jeg beskrev ligamentsmerter, men det har jeg opplevd siden, og dette var ikke i nærheten.

Jeg forstår derfor at det er vanskelig å stole på at det går bra, det gjorde jeg også til jeg kjente liv daglig, men per nå kan du ikke gjøre annet enn å tenke at den ligger der den skal ligge og hjertet slo sist du sjekket.

Anonymkode: fb2ac...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...