Gå til innhold

Skjermtid, store barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Innser at det er nødvendig å stramme inn på skjermtid for barna. De har (dessverre) både smarttelefon og iPad, noe som også er normalen i miljøet hvor vi lever. Alt for mye tid går med til skjerm, men det som plager meg er den meningsløse skrollingen på YouTube, TikTok og Snap. Kan ikke ta det helt bort nå (selv om jeg vil), men må sette en fysisk begrensning for å bevisstgjøre barna på hvor mye tid som forsvinner ut i intet når de sitter på mobilen.

Så, hvor mye skjermtid bør jeg tillate? Barna er 10 og 13 år. De spiller lite, så det er snakk om skrolletid (10 åringen har ikke sosiale medier, så klart - men har kan se youtube, zoomerang og SMS).

Anonymkode: 648a4...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Start med null skjermtid for å venne av helt. Og så innfør litt tid sånn som det føles riktig. 

Anonymkode: 3cc0f...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er barna 9 og 11.

De har ikke tilgang på YouTube eller YouTubekids. Alt av tiktok, snap osv vil de ikke få tilgang før de er 16 år. Har lest så mye at det risikoen tar jeg ikke. Hjernedød scrolling får de ikke lov til.

De spiller på mobilen, men kun etter 1800 og frem til 2000. De har ikke lov til å ha mobil i sengene. Der må de lese bøker.

Ellers har de aktiveter, skole, venner, familie og tiden med resten av familien så de finner på mer enn nok.

De har som regel besøk av venner hver dag.

Jeg er kanskje streng, men heller den kjipe voksne enn ødelagte barn 🙂

Anonymkode: 1832e...434

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får barn tilgang på youtube?? Fatter det ikke! FJERN DET

Anonymkode: c15d3...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.åringen her, har en time på tiktok, ellers ingen begrensing. (Med unntak av skjermtid er skrudd på mellom 21-08).

Bruker snap til å kommunisere med venner - og det ønsker vi ikke å begrense, og sitter ellers sjeldent rolig bare for å skrolle. 

Anonymkode: 7016a...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her er barna 9 og 11.

De har ikke tilgang på YouTube eller YouTubekids. Alt av tiktok, snap osv vil de ikke få tilgang før de er 16 år. Har lest så mye at det risikoen tar jeg ikke. Hjernedød scrolling får de ikke lov til.

De spiller på mobilen, men kun etter 1800 og frem til 2000. De har ikke lov til å ha mobil i sengene. Der må de lese bøker.

Ellers har de aktiveter, skole, venner, familie og tiden med resten av familien så de finner på mer enn nok.

De har som regel besøk av venner hver dag.

Jeg er kanskje streng, men heller den kjipe voksne enn ødelagte barn 🙂

Anonymkode: 1832e...434

Skulle ønske vi kunne kjøre samme linje, men jeg og faren har totalt forskjellig oppfatning og mening om dette - så det nytter ikke å prøve en gang. Har vært et helvetes spetakkel å holde ut til 13 årsdagen med sosiale medier og vår barn var siste i vennegjengen som fikk. YouTube har de også brukt hele livet, selv om jeg skulle ønske det ikke var sånn. Jeg er kjempeglad for at jeg nå får litt gjennomslag for å begrense tiden, og det er også det jeg spør om råd og erfaringer om. 

Anonymkode: 648a4...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...