Gå til innhold

Tidsbestemt pause på jobb. Flere som har det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Setter oss opp på klokkeslett. Eneste pause.

Er det bare hos oss?

Anonymkode: 5ac2a...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er du i bygg og anleggsbransjen? Der er det helt normalt. 

Anonymkode: 154c4...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Setter oss opp på klokkeslett. Eneste pause.

Er det bare hos oss?

Min gamle arbeidsplass hadde det sånn for lunsj pause. Første mulighet for lunsj var kl 11, så halvtimes intervaller fram til 1330.  De som jobbet kveld og begynte kl 12 ca kunne velge pause enten 15, 1530, og fram til kl 17 som siste sjanse. Det var satt opp slik at 2-3 stk kunne ha lunsj samtidig, mens resten måtte være tilgjengelig for kundene. Derfor kunne ikke alle ha lunsj samtidig.

Ellers kunne vi bruke ca 5 min i timen på små pauser som gå på do, hente kaffe/drikke, røyke for dem som gjorde det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (1 time siden):

Min gamle arbeidsplass hadde det sånn for lunsj pause. Første mulighet for lunsj var kl 11, så halvtimes intervaller fram til 1330.  De som jobbet kveld og begynte kl 12 ca kunne velge pause enten 15, 1530, og fram til kl 17 som siste sjanse. Det var satt opp slik at 2-3 stk kunne ha lunsj samtidig, mens resten måtte være tilgjengelig for kundene. Derfor kunne ikke alle ha lunsj samtidig.

Ellers kunne vi bruke ca 5 min i timen på små pauser som gå på do, hente kaffe/drikke, røyke for dem som gjorde det. 

Samme opplegg her. Når man må være fysisk tilgjengelig for kunder setter det en del naturlige begrensinger på når man kan ta lengre pauser

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tussi84 skrev (5 timer siden):

Nå får ikke vi de 5 min utenom da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå får ikke vi de 5 min utenom da.

Dere jobber 3-4 timer i strekk, uten 5minuttere til kaffe/toalett, så har dere en pause, og jobber 3-4 timer igjen?

Anonymkode: a17e4...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har faste pauser, 2x15 min og en lunsjpause på 30 min i løpet av arbeidsdagen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er kantina åpen bare en time, så de fleste legger pausen sin i dette intervallet, er ingen bestemmer noe utover det. Her suller vi rundt i gangene med kaffekopper, tar pauser i ett sett, de fleste har bullshitjobber og overkapasitet (meg inkludert), dvs mye mer pauser enn jobbing, herregud, at det går an.

Anonymkode: 84604...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trodde det var normalt, man er der jo for å jobbe kontinuerlig, så har man en halvtime pause midt på dagen f.eks.?

Anonymkode: c41ad...7c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme her. Jobber som lærer.

De ringer en klokke når lærerens matpause starter/slutter.

Anonymkode: e12ca...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dere jobber 3-4 timer i strekk, uten 5minuttere til kaffe/toalett, så har dere en pause, og jobber 3-4 timer igjen?

Anonymkode: a17e4...532

Ja toalett er lov da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Samme her. Jobber som lærer.

De ringer en klokke når lærerens matpause starter/slutter.

Anonymkode: e12ca...751

Ikke en kaffe utenom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Normalt i yrker hvor "noen må være tilstede/tilgjengelig".  Ta din lokal matbutikk, tatt seg ut om du måtte stenge mellom 11-12 for da ere lunsj. 

Anonymkode: 8f739...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja. Alle yrker og plasser jeg har vært er det slik. Trudde det var vanlig jeg. Kan gå på do utenom ja. Men kan ikke sitte der i evigheter nei. 

Anonymkode: b6c2d...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik er det i helsevesenet også, vi deler opp i 2 puljer, 11.30-12.00 og 12.00-12.30. Man kan gå på do når man har tid, noen dager er det veldig hektisk, og da får man ofte ikke gått på do før pausen. Kaffe tar jeg ofte når jeg sitter på pc for å enten lese meg opp på pasienter eller dokumentere. 

Anonymkode: ace08...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, jo, jeg har hatt jobb der det var satt opp når hver enkelt vakt skulle ha pause. 

Og jeg har hatt jobber der det var fleksibilitet i form av at vi internt avtalte hvem som spiste når, for å sikre at det var bemanning samtidig som alle fikk pausen sin. 

Og så har jeg hatt jobber der det er stor fleksibilitet, og i stor grad mitt eget ansvar at jeg klarer å få tatt pause i løpet av dagen. 

På mange måter var det lettere når jeg måtte ta pause på bestemt tidspunkt, for da var jeg ganske garantert pause. 
Med med fleksibilitet, er ting oftere litt flytende, og det er mange dager man ikke rekker å ta spisepausen likevel, eller at de lovpålagte 30 minuttene ender med å bli 10min. 

Anonymkode: a32c3...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke en kaffe utenom?

Jo, noen ganger rekker man en kaffe utenom, hvis det er friminutt og man ikke har inspeksjon, for eksempel. Men det er ikke noe man har krav på å få tilrettelagt for, og det kommer helt an på hvordan timeplanen til den enkelte lærer er utformet. Men i praksis så spises denne tiden lett opp av bare det å få alle elever ut av klasserommet, hente utstyr til ny time, være på plass før alle kommer inn igjen etc. Det er på ingen måte en rett man har, men av og til så får man noen minutter her og der. 

Anonymkode: 23191...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ihvertfall det er slitsomt uten en 10 min dette gjelder kveldsvakter. Ikke snakk om at alle går. Vi spiser maks to sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber som lærer, så ja, spiser når det er spisefri eller storefri. Kommer an på hva slags tilsyn man har den dagen. På onsdager har jeg kontortid rett etter lunsj, og da kan det hende jeg jobber i lunsjen og spiser i kontortiden hvis jeg ikke er så sulten e.l. Vi kan også spise sammen med elevene hvis vi vil. Men ellers kan vi ikke bare gå og spise når vi vil. Og vi får stort sett bare 20 min på å spise.

Anonymkode: 9fdaa...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan velge selv. Kan ta kaffepauser når jeg vil, og styrer lunsj selv, også varighet. 

Det sagt er det ofte veldig hektisk. I dag startet jeg kl 7, og rakk nettopp dagens første måltid. Ble også bare en kaffekopp, og den ble hentet på vei til et møte. 

Så den fleksibiliteten går begge veier. 

Anonymkode: 72cfa...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...