Gå til innhold

Nabo som kjører bil etter epileptisk anfall

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Rart det ikke ble meldt inn.

Sønnen min ble godkjent for å ta førerkort. Fikk dessverre ett anfall samme dag og dette meldte legen inn.

Anonymkode: a309c...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Greit at det kan ta litt tid med papirene, men hun skal ha fått muntlig kjøreforbud av lege. Du må helt klart melde fra. 

Anonymkode: e283e...039

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Himmelen_91 skrev (4 timer siden):

Spesielt at legen ikke har meldt ifra, om hun ble hentet med ambulanse, legen er jo pliktig til å melde dette? 

Dette. Jeg tenker at her har legen tatt en vurdering, og bestemt at hun kan kjøre. Det er ikke hennes eller din jobb å melde fra, hun har vært undersøkt av helsepersonell og de har valgt å ikke ta lappen. 

Anonymkode: 13a40...36c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hun kjører jo i praksis uten sertifikat, og bør meldes til politiet. 

Anonymkode: c7d2c...ece

Hvordan vet du det? 

Anonymkode: 13a40...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ambulanser stopper ikke av seg selv. Du må trykke på bremsen.

Anonymkode: 97e0e...0a5

Hva faen babler du om?

Anonymkode: 1dfff...6d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har en nabo jeg snakker en del med.

Hva tenker dere? 

Anonymkode: a0e07...013

Hvis uhellet først skal være ute så er det sannsynligvis noen i nabolaget det vil gå utover. Deg og dine.

Hva tror du at du bør gjøre?

Anonymkode: 5ca3b...b86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan hende anfallene er såpass at hun klarer å reagere likevel i trafikken. Jeg har stadige anfall, men merker de ikke. Aldri blitt fratatt lappen av den grunn. Skal snart inn til ny eeg kontroll.

Ekstremt stort ansvar epileptikere har, jeg kommer til å parkere bilen så fort det kommer ett anfall jeg ikke klarer å gjøre noe i forkant av.

Anonymkode: 49786...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt melder du. For noen år siden var det en som fikk anfall og smalt rett inn i en bil full med unger. Null skade på fyren med anfallet men alle unga måtte på sykehus med mindre skader. Alt som kan forhindre slike hendelser er vel positivt? Lovverket er der for en grunn

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes helsevesenet er altfor slappe med å gi kjøreforbud. Jeg har ikke epilepsi men en annen sykdom som ikke er forenlig med å kjøre bil, og blir ofte overrasket over hvor få leger som spør om jeg kjører bil. 

Synes absolutt du bør melde fra til politiet og gjerne også kommunelegen. Folk som tror de er trygge sjåfører fordi de «bare kjører til butikken» mangler ansvar og forståelse. Det er minst like farlig å kjøre til butikken som å kjøre på autobahn. 

Anonymkode: 87a07...002

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan hende anfallene er såpass at hun klarer å reagere likevel i trafikken. Jeg har stadige anfall, men merker de ikke. Aldri blitt fratatt lappen av den grunn. Skal snart inn til ny eeg kontroll.

Ekstremt stort ansvar epileptikere har, jeg kommer til å parkere bilen så fort det kommer ett anfall jeg ikke klarer å gjøre noe i forkant av.

Anonymkode: 49786...2d9

Hva gjør du om det anfallet kommer mens du sitter bak rattet da???

Anonymkode: 4df03...6d6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør du om det anfallet kommer mens du sitter bak rattet da???

Anonymkode: 4df03...6d6

Hun skriver at hun ikke merker de. Epilepsi er så mye mer enn kramper.

Vet om ei med førerkort og flere anfall pr minutt. Går ikke utover kjøre ferdigheter.

Anonymkode: a309c...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 0.36):

Kjører hun, eller er det bare det at hun ikke har levert inn førerkortet? 
Ved helsetilstand som fører til inndragelse av førerkort skal lege gi kjøreforbud og varsle statens vegvesen. Statens vegvesen skal innhente førerkortet. 

Anonymkode: 85610...19e

Nei, lege plikter å varsle Statsforvalteren om at helsekravet for førerkort ikke er oppfylt dersom tilstanden er forventet å vare i 6 mnd eller mer. Hvis Statsforvalter er enig får man brev i posten om å levere inn førerkortet+at politiet blir varslet om at personen ikke lenger oppfyller helsekravet og førerretten skal inndras. Dersom denne personen hadde anfall og ble hentet av ambulanse skulle lege på sykehus eller fastlege gitt kjøreforbud og sannsynligvis også meldt inn til statsforvalteren, det er ikke opp til personen selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...