AnonymBruker Skrevet 17. februar #1 Del Skrevet 17. februar Legger den her pga jus (lover og regler)..? Har en nabo jeg snakker en del med. Hun har mistet førerkortet flere ganger pga epilepsi, da for et år av gangen. Sent i høst hadde hun anfall ute på gårdsplassen hvor jeg måtte ringe ambulanse (anfall som ikke stopper av seg selv). Møtte henne igjen nå og sa at det var bare å si fra hvis hun trengte skyss til butikken eller lignende da jeg antok at lappen var mistet igjen. Hun sa da at hun ikke gadd å melde fra denne gangen fordi det var så mye styr med papirer. Kjenner jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre. Har ikke lyst til å ødelegge for henne ved å melde inn anonymt, men samtidig syns jeg det er utrolig ugreit å kjøre rundt i et nabolag med masse barn dersom hun skulle få anfall igjen.. Det er jo en grunn til at førerkortet blir inndratt og at hun ofte må få nye medisiner etter store anfall. Hva tenker dere? Anonymkode: a0e07...013 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #2 Del Skrevet 17. februar Jeg kan forstå at det føles veldig tøft å melde ifra. Men, det er som du sier en grunn til at man blir fratatt førerkortet. Den avgjørelsen er tatt av folk med mer kunnskap enn deg (og meg altså!). Du har en plikt til å melde ifra, moralsk om ikke lovlig. Gud forby noe skulle skje, kunne du levd med deg selv da? Anonymkode: 5ba7e...fc6 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #3 Del Skrevet 17. februar Har hun ikke plikt til å melde fra? Minimum avstå fra å kjøre? Vil gjette hun kan miste kortet lenger hvis hun ikke overholder plikten om å varsle. Anonymkode: 35ebb...edc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #4 Del Skrevet 17. februar Hun har et ansvar med å ikke kjøre bil om hun har plager som helt plutselig gjør henne ute av stand til å styre. Så kjører hun bil ville jeg regnet med at hun har fått beskjed fra lege at hun ikke får nye anfall med ny medisin. Anonymkode: 65e05...a86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #5 Del Skrevet 17. februar Kjører hun, eller er det bare det at hun ikke har levert inn førerkortet? Ved helsetilstand som fører til inndragelse av førerkort skal lege gi kjøreforbud og varsle statens vegvesen. Statens vegvesen skal innhente førerkortet. Anonymkode: 85610...19e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #6 Del Skrevet 17. februar Ts. Hun kjører og har ikke meldt fra / levert inn førerkort. Hun tar toget en del, men kjører til butikk osv. Anonymkode: a0e07...013 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurerbarelitt Skrevet 17. februar #7 Del Skrevet 17. februar (endret) . Endret 17. februar av Lurerbarelitt Feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 17. februar #8 Del Skrevet 17. februar Jeg har epilepsi selv, men har ikke førerkort grunnet dette. Selv om jeg fikk muligheten til å ta førerkortet ville jeg aldri tatt det, av den enkle grunn at jeg er redd for nytt anfall. Tenk hvor farlig det er hvis man kjører og får anfall? Jeg synes du bør melde i fra, jeg skjønner ikke at hun tør! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #9 Del Skrevet 17. februar Det her må du helt klart melde ifra om! Tenk om hun dreper noen i trafikken?? Kjører på ett lite barn eller noe?? Anonymkode: 5d7bc...7bd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #10 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Legger den her pga jus (lover og regler)..? Har en nabo jeg snakker en del med. Hun har mistet førerkortet flere ganger pga epilepsi, da for et år av gangen. Sent i høst hadde hun anfall ute på gårdsplassen hvor jeg måtte ringe ambulanse (anfall som ikke stopper av seg selv). Møtte henne igjen nå og sa at det var bare å si fra hvis hun trengte skyss til butikken eller lignende da jeg antok at lappen var mistet igjen. Hun sa da at hun ikke gadd å melde fra denne gangen fordi det var så mye styr med papirer. Kjenner jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre. Har ikke lyst til å ødelegge for henne ved å melde inn anonymt, men samtidig syns jeg det er utrolig ugreit å kjøre rundt i et nabolag med masse barn dersom hun skulle få anfall igjen.. Det er jo en grunn til at førerkortet blir inndratt og at hun ofte må få nye medisiner etter store anfall. Hva tenker dere? Anonymkode: a0e07...013 Gadd å melde fra? For noe tull. Det er ikke hun som melder fra, men legen på legevakt, sykehus eller fastlege som melder. En av dere tuller, om det er henne eller deg vet ikke jeg. Her er veilederen for leger igjen, den var fremme senest på søndag, da noen ikke vet hvordan dette fungerer. https://www.statsforvalteren.no/siteassets/fm-oslo-og-viken/helse-omsorg-og-sosialtjenester/lis1-og-turnustjeneste-for-fysioterapeuter/lis1var22/forerkort-og-helsekrav-lis1-innforing-v-22.pdf Anonymkode: e17a9...530 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #11 Del Skrevet 17. februar Det hender at det glipper på slike rutiner, så du bør absolutt melde fra om dette, Ts. Om ikke annet bør du ringe kommunelegen, forklare at du synes dette er vanskelig og at du ikke ønsker at hun skal vite at du varsler, men at du synes det er bekymringsverdig at hun som nylig hadde nytt epilepsianfall fortsetter å kjøre bil, og om kommunelegen kan ta ansvar for å sjekke om førerkortet hennes er trukket tilbake, og ev. om politiet bør kobles inn siden hun fortsetter å kjøre. Hvis du ser henne kjøre når du vet hun ikke skal, da bør du ringe politiet hver eneste gang, Ts! Anonymkode: e3fe0...458 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #12 Del Skrevet 17. februar Jeg har ikke epilepsi men fikk et drypp å mistet synet på et øye. Jeg fikk kun muntlig advarsel på sykehuset om å ikke kjøre bil. Da jeg var på kontroll etter 4 mnd. Spurte jeg hvordan det lå an med meg, førerkort og bilkjøring frem i tid? Jo, jeg fikk muntlig at jeg kunne kjøre bil den dagen jeg syntes synet var tilbake 100%. Det tok 9 mnd til så torte jeg å kjøre bil igjen. Å førerkortet var jeg glad jeg fikk beholde pga. Legitimasjon på apoteket. Anonymkode: f87a0...a3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #13 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det hender at det glipper på slike rutiner, så du bør absolutt melde fra om dette, Ts. Om ikke annet bør du ringe kommunelegen, forklare at du synes dette er vanskelig og at du ikke ønsker at hun skal vite at du varsler, men at du synes det er bekymringsverdig at hun som nylig hadde nytt epilepsianfall fortsetter å kjøre bil, og om kommunelegen kan ta ansvar for å sjekke om førerkortet hennes er trukket tilbake, og ev. om politiet bør kobles inn siden hun fortsetter å kjøre. Hvis du ser henne kjøre når du vet hun ikke skal, da bør du ringe politiet hver eneste gang, Ts! Anonymkode: e3fe0...458 Kommunelegen har absolutt ingenting med slike saker å gjøre. Leste du veiledere fra Statsforvalteren i linken over? Det er fastlegen som må varsles om det skal reageres. Anonymkode: e17a9...530 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #14 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kommunelegen har absolutt ingenting med slike saker å gjøre. Leste du veiledere fra Statsforvalteren i linken over? Det er fastlegen som må varsles om det skal reageres. Anonymkode: e17a9...530 Det er jo ingen selvfølge at man vet hvilken fastlege naboen har. Anonymkode: e77d0...33e 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #15 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Gadd å melde fra? For noe tull. Det er ikke hun som melder fra, men legen på legevakt, sykehus eller fastlege som melder. En av dere tuller, om det er henne eller deg vet ikke jeg. Her er veilederen for leger igjen, den var fremme senest på søndag, da noen ikke vet hvordan dette fungerer. https://www.statsforvalteren.no/siteassets/fm-oslo-og-viken/helse-omsorg-og-sosialtjenester/lis1-og-turnustjeneste-for-fysioterapeuter/lis1var22/forerkort-og-helsekrav-lis1-innforing-v-22.pdf Anonymkode: e17a9...530 Trenger ikke å være tull det her. Er ikke alltid det er automatikk i dette. Husker selv når jeg var ca 20 og gikk på universitetet. På vei til skolen fikk jeg et epilepsianfall i bussen. Våknet opp i en trilleseng i en gang på sykehuset. Fikk beskjed om at legen vil komme snart å snakke med meg. Jeg ventet 40 min så orket jeg ikke mer. Da gikk jeg bare ut av sykehuset og hjem. Mistet ikke sertifikatet siden fastlege/spesialist ikke fikk beskjed om anfallet. Valgte selv å ikke kjøre bil på over et år etter dette. Men det at du mener at det er automatikk i at straks man får et anfall så melder en lege det inn og du mister førerkort stemmer ikke. Anonymkode: 1d2cc...46f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sicktrip Skrevet 18. februar #16 Del Skrevet 18. februar (endret) . Endret 18. februar av Sicktrip Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #17 Del Skrevet 18. februar Ambulanser stopper ikke av seg selv. Du må trykke på bremsen. Anonymkode: 97e0e...0a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmelen_91 Skrevet 18. februar #18 Del Skrevet 18. februar Spesielt at legen ikke har meldt ifra, om hun ble hentet med ambulanse, legen er jo pliktig til å melde dette? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #19 Del Skrevet 18. februar Hun kjører jo i praksis uten sertifikat, og bør meldes til politiet. Anonymkode: c7d2c...ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #20 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Legger den her pga jus (lover og regler)..? Har en nabo jeg snakker en del med. Hun har mistet førerkortet flere ganger pga epilepsi, da for et år av gangen. Sent i høst hadde hun anfall ute på gårdsplassen hvor jeg måtte ringe ambulanse (anfall som ikke stopper av seg selv). Møtte henne igjen nå og sa at det var bare å si fra hvis hun trengte skyss til butikken eller lignende da jeg antok at lappen var mistet igjen. Hun sa da at hun ikke gadd å melde fra denne gangen fordi det var så mye styr med papirer. Kjenner jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre. Har ikke lyst til å ødelegge for henne ved å melde inn anonymt, men samtidig syns jeg det er utrolig ugreit å kjøre rundt i et nabolag med masse barn dersom hun skulle få anfall igjen.. Det er jo en grunn til at førerkortet blir inndratt og at hun ofte må få nye medisiner etter store anfall. Hva tenker dere? Anonymkode: a0e07...013 Du melder henne såklart. Hensynet til mange må gå foran hensynet til en (henne). Hun plikter å melde fra selv, og helt ærlig må det ha skjedd en svikt når helsepersonell som hentet henne ikke varslet. Anonymkode: 99a4f...65e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå