Gå til innhold

Hvordan er det å date ufør mann?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Salamandra skrev (På 18.2.2025 den 15.26):

Alt blir bare feil, og om det i andre uføres øyne gjør meg til et dårligere menneske at jeg ikke er villig til å ofre mitt velbefinnende og dele det jeg har jobbet så hardt for å oppnå her i livet for å gjøre livet til en ufør bedre, så får det bare være. 

Signerer denne. Jeg har ett liv, og ønsker ikke å bruke det på en ufør partner hvor jeg alene må dra 90 % av lasset både praktisk og økonomisk, i tillegg til hele tiden å måtte tilrettelegge for og å ta hensyn til en kronisk syk partner. 

Og dersom denne uføre personen viste seg å være i fin form til å ta seg av både husarbeid, barnefødsler og oppfølging av barn, så avslører jo det at personen faktisk har psyke og helse til å stå i jobb. Og jeg ønsker ikke å være sammen med en svindler/løgner. 

Anonymkode: ea5f8...083

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 8.16):

Jeg har en mann som er pensjonist. Jeg merker at når jeg kommer fra jobb er han veldig pratesyk, mens jeg vil helst hvile hodet.

Han har like høy pensjon som jeg har lønn, men jeg tenker at om du ts tjener 1,4 mill, så bør den uføre du dater har høy uførepensjon ellers vil det bli ubalanse i forholdet og du blir sponsor for partner. Det siste er ikke uvanlig, men jeg tror det er uheldig for dynamikken i forholdet.

Anonymkode: 90dee...1b5

Litt enig i det du sier, men det kommer nok an på hvordan man praktiserer det. Hvis den med lavest inntekt må spørre om lov, få overført penger, forhandle og argumentere for å få penger, er det nok uheldig for dynamikken. Hvis begge parter tar det som en selvfølge at man har like stor rett til pengene, fungerer det nok bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 15.00):

Veldig godt tips, takk. Ved å sjekke hvordan de har det hjemme vil jeg få et inntrykk av hva de mestrer og ikke mestrer :) Show dont tell...

Anonymkode: 35590...5af

Dette. Svært mange menn har dessverre nedsatt boevne og en iboende latskap som gjør at f eks oppvask og skittentøy bare blir stående. Jeg kan absolutt se for meg at en ufør mann sitter og gamer hele dagen for så å forvente at hans fulltidsarbeidende kone skal ta seg av de 4-5 ubetalte ettermiddags/kveldstimene fylt med barn, husarbeid, innkjøp, foreldremøter, lekser og måltider.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Signerer denne. Jeg har ett liv, og ønsker ikke å bruke det på en ufør partner hvor jeg alene må dra 90 % av lasset både praktisk og økonomisk, i tillegg til hele tiden å måtte tilrettelegge for og å ta hensyn til en kronisk syk partner. 

Og dersom denne uføre personen viste seg å være i fin form til å ta seg av både husarbeid, barnefødsler og oppfølging av barn, så avslører jo det at personen faktisk har psyke og helse til å stå i jobb. Og jeg ønsker ikke å være sammen med en svindler/løgner. 

Diskusjonen har jo tydeligvis gått rimelig bort fra der det startet.

Det har ikke vært snakk om at kvinnen skal dra 90% av lasset? Hvor kommer det fra?

og i tillegg tilrettelegge for kronisk syk partner……

Her har jo du laget deg et narrativ som som du bruker for å forsvare hvorfor du ikke vil date en ufør mann. 

At du ikke vil date en ufør mann går helt fint, men de forutsetningene du legger til grunn her er helt absurde….

vedr det siste avsnittet er det tydelig at du ikke har kunnskap om dette emnet smerte/sykdom i kombinasjon med jobb.

Sant skal jo sies at uføre menn som gruppe er ikke desperate etter kun å ha følge med en kvinne. Uføre menn har også krav.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette. Svært mange menn har dessverre nedsatt boevne og en iboende latskap som gjør at f eks oppvask og skittentøy bare blir stående. Jeg kan absolutt se for meg at en ufør mann sitter og gamer hele dagen for så å forvente at hans fulltidsarbeidende kone skal ta seg av de 4-5 ubetalte ettermiddags/kveldstimene fylt med barn, husarbeid, innkjøp, foreldremøter, lekser og måltider.

Jeg lurer virkelig på hvor «flinke» dere kvinner i denne tråden er til å velge menn?

virker som for meg at dere ikke vil ta ansvar for hvor dårlige dere er til å velge menn, for deretter å projisere problemet at menn er problemet…..

på tide å ta ansvar eller?

Det er ikke synonymt med å være mann og ufør og ha

dårlig økonomi

skittent hus

lat

gamer

forcente tjener

dårlig boevne

skitten tøy som ikke blir vasket

kravstor

orker ingenting

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kanskje mennene som er i din liga er sånn. Det kan være….Jeg kjenner ikke alle menn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Disni skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer virkelig på hvor «flinke» dere kvinner i denne tråden er til å velge menn?

Jeg forstår din frustrasjon i omtale av uføre menn nå. Det ble ekstremt mye nedsnakking og projisering mot uføre menn.

Jeg som ufør mann er det stikk motsatte av den tegningen de har av uføre menn. 

Det blir litt ironisk at det virker som at menn som er i jobb og som er så dårlig som de beskriver uføre menn, nærmest blir frisatt fordi mennene er i jobb.

Anonymkode: 093f8...a18

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår din frustrasjon i omtale av uføre menn nå. Det ble ekstremt mye nedsnakking og projisering mot uføre menn.

Jeg som ufør mann er det stikk motsatte av den tegningen de har av uføre menn. 

Det blir litt ironisk at det virker som at menn som er i jobb og som er så dårlig som de beskriver uføre menn, nærmest blir frisatt fordi mennene er i jobb.

Anonymkode: 093f8...a18

Ja, jeg syntes det er trist, fordi hadde dette innlegget dreid seg om menn og menn hadde hatt disse fordommene mot kvinner på generelt grunnlag hadde det blitt oppstandelse her på KG. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Krist1an skrev (På 18.2.2025 den 0.20):

Om en er ufør så trenger ikke det å bety at en ligger bare på sofaen og venter på at en skal dø. For min del gå dagene med å stelle hus, skru bil, ta en tur på sjøen, hobby (elektro/pc/++++), besøke venner, av og til ta på meg en strøjobb (om det ikke er tidsklemme) bare for å nevne noe. Av og til flere i uken som ringer å spørr om hjelp med alt mulig rart, så dagene går oftest fort og jeg kjeder meg aldri. Det jeg kan se på som et problem er økonomi. Om jeg finner en partner som har et mye større forbruk og om det skulle bli problem da jeg ikke har den samme mulighetene til å bidra med tanke på sparing til ferie, kjøp av bil osv.

Du hører mye mer aktiv ut enn en som er i full jobb ….

Anonymkode: 74202...7cb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal du være standarden man sammenlikner seg med? 
Tror han skulle ha frem et poeng her, det var aktiviteten.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og du får det til å høres ut som at man må være sengeliggende som ufør….

Aktiviteter trenger ikke å ta mer enn 1-2 timer i løpet av en dag. Og hvordan vet du hvor mye disse aktivitetene koster for helsen til den du siterer? Det kan hende at personen er helt utslått timer etter. Å være uføretrygdet skal ikke være et fengsel, der man ikke får gjøre noe som helst utenfor husets fire vegger.

Anonymkode: c9979...61c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Disni skrev (26 minutter siden):

Diskusjonen har jo tydeligvis gått rimelig bort fra der det startet.

Det har ikke vært snakk om at kvinnen skal dra 90% av lasset? Hvor kommer det fra?

og i tillegg tilrettelegge for kronisk syk partner……

Her har jo du laget deg et narrativ som som du bruker for å forsvare hvorfor du ikke vil date en ufør mann. 

At du ikke vil date en ufør mann går helt fint, men de forutsetningene du legger til grunn her er helt absurde….

vedr det siste avsnittet er det tydelig at du ikke har kunnskap om dette emnet smerte/sykdom i kombinasjon med jobb.

Sant skal jo sies at uføre menn som gruppe er ikke desperate etter kun å ha følge med en kvinne. Uføre menn har også krav.

Jeg har lest en del tråder her på KG, hvor trådstarter har reagert på en ufør som legger ut bilder i SoMe av f eks fuktige byturer eller toppturer på fjellet, og etterspør hvordan en som klarer slike ting kan ha 0 % arbeidsevne. Og hvorpå det deretter strømmer brukere til og forteller hvordan uføre ligger sengeliggende med smerter og utmattelse dersom de har vært på kafé en dag. "Du så bare det bildet i SoMe, du så ikke de to dagene i forkant og de to dagene i etterkant hvor personen ligger på lading for å klare denne byturen/kafeturen/fjellturen!!"

Så syke, jevnaldrende folk klarer ikke jeg å ha et kjæresteforhold med i 60 år nei.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville nok aldri startet et forhold til noen som var syk eller ufør. Fordi man ofte har «nok» med jobb og seg selv og evt barn. Når jeg og mannen er ferdig på jobb er vi begge slitne og har behov for både å snakke om dagen og slappe av og ta vare på oss selv, enten sammen eller hver for oss. Når vi kommer hjem starter vi på «likt». En ufør som går hjemme hele dagen vil ha helt andre behov enn en partner som har brukt av seg selv hele arbeidsdagen. Jeg ville ikke hatt ork til å gi og gi til den personen etter jobb fordi personen manglet stimuli. Stimuli som jeg måtte gi etter endt arbeidsdag. Hadde min mann i dag etter 20 års ekteskap blitt ufør, hadde det såklart vært helt annetledes. Men å starte et forhold der man vet at den ene parten er ufør eller syk? Aldri noe jeg ville gjort. Hva andre gjør må være opp til dem, men jeg ønsker en likeverdig partner, både materielt og immaterielt. En ufør eller syk er ikke en likeverdig partner i mine øyne.

Anonymkode: 3680f...dee

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest en del tråder her på KG, hvor trådstarter har reagert på en ufør som legger ut bilder i SoMe av f eks fuktige byturer eller toppturer på fjellet, og etterspør hvordan en som klarer slike ting kan ha 0 % arbeidsevne. Og hvorpå det deretter strømmer brukere til og forteller hvordan uføre ligger sengeliggende med smerter og utmattelse dersom de har vært på kafé en dag. "Du så bare det bildet i SoMe, du så ikke de to dagene i forkant og de to dagene i etterkant hvor personen ligger på lading for å klare denne byturen/kafeturen/fjellturen!!"

Så syke, jevnaldrende folk klarer ikke jeg å ha et kjæresteforhold med i 60 år nei.

Til første del, jeg har hørt x,y,z….. det er helt irrelevant. Det er de som skriker høyest som får frem poengene sine.

Det er 370.000 uføre i Norge, og de på sosiale medier eller KG skal definere de…..Det er litt snevert, men ok. 

til siste avsnitt, Det er ok, og det respekterer jeg. Kun alt det andre du skrev som er en narrativ  du selv har laget i hodet ditt vedr arbeidsfordeling og 90% osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville nok aldri startet et forhold til noen som var syk eller ufør. Fordi man ofte har «nok» med jobb og seg selv og evt barn. Når jeg og mannen er ferdig på jobb er vi begge slitne og har behov for både å snakke om dagen og slappe av og ta vare på oss selv, enten sammen eller hver for oss. Når vi kommer hjem starter vi på «likt». En ufør som går hjemme hele dagen vil ha helt andre behov enn en partner som har brukt av seg selv hele arbeidsdagen. Jeg ville ikke hatt ork til å gi og gi til den personen etter jobb fordi personen manglet stimuli. Stimuli som jeg måtte gi etter endt arbeidsdag. Hadde min mann i dag etter 20 års ekteskap blitt ufør, hadde det såklart vært helt annetledes. Men å starte et forhold der man vet at den ene parten er ufør eller syk? Aldri noe jeg ville gjort. Hva andre gjør må være opp til dem, men jeg ønsker en likeverdig partner, både materielt og immaterielt. En ufør eller syk er ikke en likeverdig partner i mine øyne.

Anonymkode: 3680f...dee

Jeg respekterer valget ditt absolutt, bare ikke forutsetningene rundt. De kommer tydeligvis ikke fra erfaring iom du er med mannen din nå og ikke nevnt noe annet. 
kun fra et narrativ som ikke stemmer med uføre, hvertfall de jeg kjenner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syntes er interessant er at menn ofte, ikke alltid vil ikke være gode nok for kvinner. Uføre eller ei. Så tror nok kvinner har en jobb å gjøre, på lik linje som menn har. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Disni skrev (1 time siden):

Det virker som du har eksponert deg selv som bitter…..helt tydelig. evnt lite reflektert, uansett.

så har du konkludert med at uføre menn ikke er noe for deg, og det er absolutt en erfaring.

men som du skrev, at det kan gjøre noe med maktbalansen er jeg enig i. Da er det viktig at maktbalansen opprettholdes på andre måter. 

Hvorfor er det så viktig for deg å mene så mye om meg?

Det er flere ting en uførhet og sykdom som kan senke ens «markedsverdi» og gjøre en uaktuell som partner for mange, feks at man er aleneforelder, er handikappet, lite fysisk tiltrekkende, økonomiske problemer, rusproblemer. Lista er lang. 
Er det virkelig så innmari farlig å bare innse at det er sånn det er? Det betyr ikke at de er mindre verdt som mennesker, men å forvente at andre ikke skal få ønske seg noe annet for sitt liv blir urealistisk. 
Det er jo ikke noen automatikk at uføretrygdede/syke/fattige/stygge nødvendigvis er noe snillere eller mindre egoistiske mennesker enn de med ordnet økonomi, full jobb, frisk kropp og et pent fjes selv om noen ynder å framstille det sånn. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Disni skrev (38 minutter siden):

Det jeg syntes er interessant er at menn ofte, ikke alltid vil ikke være gode nok for kvinner. Uføre eller ei. Så tror nok kvinner har en jobb å gjøre, på lik linje som menn har. 

Statistikk viser at det er svært mange enslige kvinner som er lykkelige. De har god boevne, de har god personlig hygiene, de har store sosiale nettverk og de går til legen når de er syke. Problemet er de enslige mennene med nedsatt boevne som ender opp med å bli bitre, aggressive MAGA-incels. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

At noen faktisk tror at uføre må/skal være 0% arbeidsfør er virkelig uvitenhet. Uføretrygd er for å sikre inntekt, ikke en målestokk for om noen er oppegående eller ikke. 

Anonymkode: 8d6e1...872

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Salamandra skrev (7 minutter siden):

Hvorfor er det så viktig for deg å mene så mye om meg?

Det er flere ting en uførhet og sykdom som kan senke ens «markedsverdi» og gjøre en uaktuell som partner for mange, feks at man er aleneforelder, er handikappet, lite fysisk tiltrekkende, økonomiske problemer, rusproblemer. Lista er lang. 
Er det virkelig så innmari farlig å bare innse at det er sånn det er? Det betyr ikke at de er mindre verdt som mennesker, men å forvente at andre ikke skal få ønske seg noe annet for sitt liv blir urealistisk. 
Det er jo ikke noen automatikk at uføretrygdede/syke/fattige/stygge nødvendigvis er noe snillere eller mindre egoistiske mennesker enn de med ordnet økonomi, full jobb, frisk kropp og et pent fjes selv om noen ynder å framstille det sånn. 

Signerer denne. Som en over meg skriver, dersom mannen min gjennom 20 år blir ufør så er det naturligvis noe helt annet. Vi har vært hverandres livsvitner i 20 år, vi har fått og oppdratt barn sammen, vi har en lang historie sammen på godt og vondt.

Men å initiere et helt nytt forhold med en 100 % arbeidsufør mann og å flytte sammen med ham, nei takk. Da ville jeg mye heller ha kosa meg som enslig 😊

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...