AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:06 #1 Del Skrevet mandag kl 21:06 Hudkreft skal være en av de vanligste krefttypene, men jeg vet ikke om noen kjente som har det/ har hatt det. Veldig mange i min omgangskrets privat og på jobb har hatt kreft, men ingen med hudkreft. Er det egentlig så vanlig? Anonymkode: 82cd4...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:08 #2 Del Skrevet mandag kl 21:08 Vet ikke hvor vanlig det er. Har 2 kolleger sol har hatt det, fra forskjellige byer og arbeidssted. Anonymkode: f6746...064 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:10 #3 Del Skrevet mandag kl 21:10 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hudkreft skal være en av de vanligste krefttypene, men jeg vet ikke om noen kjente som har det/ har hatt det. Veldig mange i min omgangskrets privat og på jobb har hatt kreft, men ingen med hudkreft. Er det egentlig så vanlig? Anonymkode: 82cd4...1a5 Jeg og svigerfar og pappa har hatt sånn ufarlig hudkreft. Jeg tror jeg har fått det igjen nå, skal fjerne den snart. Mannen min døde av malignt melanom og det samme gjorde datteren til venninnen min. Så det blir to, men dette er jo «svogerforskning» Hvor mange vi selv vet om sier jo ingenting om hvor vanlig det er statistisk. Anonymkode: df2e1...01d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:14 #4 Del Skrevet mandag kl 21:14 Tre Anonymkode: 18c54...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:15 #5 Del Skrevet mandag kl 21:15 Svigermor har hatt det. Kjenner totalt 3 stk som har hatt kreft, de to andre hadde brystkreft. Alle lever Anonymkode: 6da6e...887 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet mandag kl 21:15 #6 Del Skrevet mandag kl 21:15 (endret) Ingen. Men kjenner mennesker som har hatt andre typer kreft. Endret mandag kl 21:16 av Phoenix Heart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:36 #7 Del Skrevet mandag kl 22:36 Bare alle andre typer kreft. Jeg fikk en svart prikk i trynet som ikke ville slutte å blø og vokse. Anonymkode: 58fc4...725 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet tirsdag kl 07:40 #8 Del Skrevet tirsdag kl 07:40 3 stk. inkludert ektefelle. Men de har fjernet det etterhvert som det dukker opp. Følges opp av hudlege (har valgt dette selv). Går bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillaGorilla<3 Skrevet tirsdag kl 07:43 #9 Del Skrevet tirsdag kl 07:43 Kjenner flere. 2 i familien min har den godartede typen, 1 har hatt ondartet og er nå frisk, og 1 døde av føflekkkreft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:45 #10 Del Skrevet tirsdag kl 07:45 Mange tilfeller av hudkreft er helt ukompliserte og fjernes der og da. Så det er sikkert mange som har påvist kreft i føflekker de fjerner, men likevel ikke anser seg som kreftpasienter. Ikke alle forteller om alt de går gjennom heller. Anonymkode: d1ec4...f3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:49 #11 Del Skrevet tirsdag kl 07:49 Bestefaren min og pappa (ikke i biologisk familie med hverandre) hadde det hhv ansikt og panne. Begge fikk behandling for dette. Anonymkode: 365b6...a29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:50 #12 Del Skrevet tirsdag kl 07:50 Jeg har det. Går til årlige kontroller, og det blir hver gang funnet noe som må fjernes. Er midt i behandling akkurat nå. Ellers har mamma hatt flere tilfeller, søsteren min, og svigermor har nettopp fått det. Mamma og svigermor har fått det på sine eldre dager, og det er langt fra uvanlig. Jeg fikk første tilfelle da jeg var rundt 30. Det er "gamle synder" jeg betaler for nå: uvettig soling og bruk av solarium da jeg var ung. Hadde jeg alltid vært like forsiktig i sola som deg jeg er nå, så hadde jeg antagelig gått klar. Anonymkode: a9d33...d27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:50 #13 Del Skrevet tirsdag kl 07:50 I min omgangskrets er det veldig få som har hatt kreft og ingen som har hatt hudkreft. Anonymkode: edf0a...197 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:52 #14 Del Skrevet tirsdag kl 07:52 Kjenner veldig mange som har hatt det som kalles hudkreft, som vel egentlig nesten ikke kan kalles kreft heller siden det er godartet og sjelden farlig. Kjenner fire som har hatt føflekkreft. 3 oppdaget før spredning, siste har stått i lang tid på immunterapi osv. Anonymkode: 3e6e5...3d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:52 #15 Del Skrevet tirsdag kl 07:52 Er føflekkreft innenfor denne kategorien? Kom på at kusina mi fikk denne kreftformen for et par år siden❤️Ble behandlet og har det fint (men blir fulgt opp). Utover det kjenner jeg mange som har og har hatt kreft - alt fra barn til voksne❤️ Anonymkode: 365b6...a29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:23 #16 Del Skrevet tirsdag kl 08:23 Dette går det an å regne ut, siden vi vet hvor mange som både har og dør av hudkreft. Siden overlevelsen av selv de to dødeligste hudkrefttypene, malignt melanom og plateepitelkreft, er skyhøy (rundt 95% overlever, ifølge Kreftregisteret) og stort sett ingen dør av basalcellekreft, lever det etter hvert svært mange i Norge som har hatt hudkreft. De fleste dør MED og ikke AV hudkreft. Hvis vi regner en gjennomsnitts omgangskrets i Norge som 200 personer, kjenner alle i Norge i gjennomsnitt en person som har hatt eller har hudkreft. Antall nordmenn som kjenner noen som døde av hudkreft de er lavere: Ca. 400 nordmenn dør hvert år av hudkreft. Det vil si at ca. 800.000 nordmenn i gjennomsnitt har mistet en i omgangskretsen til hudkreft i løpet av de siste 10 årene. Men forekomsten av hudkreft øker voldsomt, ifølge grafen fra Kreftregisteret: Funfact: Rundt 1960 ble sola i Norge plutselig kreftfremkallende, uten at noen aner hvorfor. Frem til da var forekomsten av hudkreft nesten null i Norge. Anonymkode: 1260e...8ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet tirsdag kl 08:24 #17 Del Skrevet tirsdag kl 08:24 Meg selv. Og en onkel av meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:29 #18 Del Skrevet tirsdag kl 08:29 Tre. En døde av en flekk på leggen, en fjernet og har vært helt ok men veldig blek etter det for har blitt livredd sol, en har måttet fjerne store deler av leppe og nesa. Anonymkode: e85ed...a09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:33 #19 Del Skrevet tirsdag kl 08:33 Ingen. Anonymkode: 311a1...727 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:33 #20 Del Skrevet tirsdag kl 08:33 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Kjenner veldig mange som har hatt det som kalles hudkreft, som vel egentlig nesten ikke kan kalles kreft heller siden det er godartet og sjelden farlig. Kjenner fire som har hatt føflekkreft. 3 oppdaget før spredning, siste har stått i lang tid på immunterapi osv. Anonymkode: 3e6e5...3d2 Det er mange former for hudkreft. Den jeg har, og som er den mest vanlige, kalles basalcellekarsionom. Dette er den minst alvorlige formen for hudkreft, og man dør ikke av den, men denne krefttypen kan faktisk i sjeldne tilfeller spre seg til andre deler av kroppen via blodbanen eller lymfer. Det er viktig at den fjernes, for hvis den får være urørt brer den seg utover i huden og kan bli ubehagelig og skjemmende, og jo større hudområde som er angrepet, dess verre å fjerne. Jeg får fotodynamisk behandling som gjøres i to omganger, med noen ukers mellomrom, og det er smertefullt. Selv om dette regnes som en ufarlig krefttype er det ikke noe man vil ha. Anonymkode: a9d33...d27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå