Gå til innhold

Hva er lurt å gjøre med pengene i en krig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpe en fjellhytte langt fra alle storbyer, og en plass som ingen spesielt interessert i, strategisk sett - langt fra vann, togbane, flyplass, osv. 

Men, så har jeg sett Ukjente Arvinger Danmark, har dere sett det? Dette var en historie fra 100 år siden, men da var det en veldig velstående dame som rømte fra Russland (i 1920-tallet) til Danmark, med noen diamanter/gull smykker, solgte de i Danmark og kjøpte seg en gård. Det var nok ganske lurt sånn sett, hun har reddet liv til seg selv og sine to sønner. 

Anonymkode: 117d7...d54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ikke dumt det. Men jeg er nå ikke så sikker på at den neste krisen blir krig. Det kan like gjerne bli klimakrise med masse flyktninger fra land som er rike og oppegående i dag, men som pga. ekstremvarme, tørke, store flommer ++ Da kan det fort bli uro med masseinnvandring, stor matmangel, stor mangel på steder å bo... til slutt innbyrdes kriger.

Anonymkode: ba950...346

det du beskriver, kan kanskje komme men ikke akkurat i nærmeste 20-30 år, og da er du dø, er du ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Slik burde det ha vært, men Norge (norske politikere) har bevisst gjort situasjonen verre for landet og folket med sin hodeløse politikk i forhold til Ukraina og Russland. Jeg er glad jeg bor tusenvis av kilometer unna. Shit is gonna hit the fan hvis de ikke bremser opp våpensendinger til Ukraina og motstanden mot Russland på alle måter, inkludert fredsforhandlinger. Norge fungerer kun som en vasallstat for USA spesielt. Det er en komplett tankeløs taktikk og politikk som Norge fører, for å godgjøre USA og EU. Det vil nok få uheldige følger. Stoltenberg har vært en stor krigshisser i Nato og Venstre lederen er følger i samme fotspor. Det er liten til ingen logikk i Norges Storting blant våre "folkevalgte". Det er også viktig å forstå at Norge og USA er de to landene som virkelig har tjent enormt på denne meningsløse krigen. Hvem stod bak ødeleggelsen av Nord Stream 2? Sannsynligvis USA og Norge. 

"Krig er fred, frihet er slaveri, uvitenhet er styrke"

- 1984, George Orwell

Anonymkode: 05ba7...f2d

Så hva er løsningen? La Putin ture frem, ta over hele Ukraina og feie videre over land som Polen og Litauen? Eller har du en annen ide?
Forresten interessant at du mener du sitter på kunnskap om hvem som ødela Nord Stream 2. Hvorfor late som du vet noe, og spre løgn og tull?

Anonymkode: 4240f...d5e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 100% Russland som ødela Nord Stream 2, og det sier jeg som er russer selv. Ingen prøver å skylle det i russiske media engang, Putin er jo alltid litt stolt av alle små og store ting han gjør, bare for å ødelegge og være pain in the ass. Han er som er veldig bortskjemt 4 åring uten empati eller strategisk tenking, mer langsiktig enn 5 år maks. 🙃 Hvis du tror at man kan finne noe som helst avtale med Putin, så kan man bare glemme det. I sine 25 år av lederskap, har han aldri holdt det han lovt, i en eneste skriftlig avtale. Men jo da, denne gangen, med Trump, det blir selvsagt annerledes. Som vi sier det i Russland, ikke få mine tøfler til å le. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den neste verdenskrigen blir med atomvåpen. Og da er vi som bor så nærme Russland ferdige alle mann uansett! Så dette slipper vi tenke på. 

Anonymkode: 8b0f6...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den neste verdenskrigen blir med atomvåpen. Og da er vi som bor så nærme Russland ferdige alle mann uansett! Så dette slipper vi tenke på. 

det er ikke sant. Det skal faktisk mindre til enn man tror, å overleve atomangrep. Eneste man trenger, er en god betong underjordsgarasje, og en mulighet å ikke komme ut av den på 2-3 dager, opptil ei uke. Og bor du på en større plass, har de disse bomberom  overalt, skoler, kontorbygninger. Det gjelder bare å vite hvor den er, og kunne koden for å kunne komme inn. Også ha mat og vann da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det er ikke sant. Det skal faktisk mindre til enn man tror, å overleve atomangrep. Eneste man trenger, er en god betong underjordsgarasje, og en mulighet å ikke komme ut av den på 2-3 dager, opptil ei uke. Og bor du på en større plass, har de disse bomberom  overalt, skoler, kontorbygninger. Det gjelder bare å vite hvor den er, og kunne koden for å kunne komme inn. Også ha mat og vann da. 

Du må lese deg opp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville plassert i eiendom vel vitende om at det kortsiktig kan være en gamble, men trygg på at det er enda verre med bankinnskudd hvis krigen når oss. 

Vet ikke hvor mye penger det er snakk om, men se etter et sted som ikke er like utsatt som Norge, i et land som over tid har hatt stabil økonomi og et sunt boligmarked. Et sted du relativt enkelt kan komme deg til fra der du bor nå. 

Da har du både et fluktsted og en tryggere plassering av pengene. Ta også ut kontanter (NOK og lokal valuta der du kjøper). 

Anonymkode: 3b7aa...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forhåpentligvis, men det virker ikke slik akkurat nå. Det er best å la stormaktene USA og Russland forhandle en fredsavtale uten at patetiske europeiske leder blander seg inn i denne proxy-krigen. 

Russland er ingen stormakt. Hvordan er været i Moskva i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra boliger i New Zealand og Sør Amerika som man kan flytte til om nødvendig. Gull i mynter, båt og bolig på landet med vann, ved og muligheter for fiske eller landbruk på gammelmpten.

Anonymkode: 8d091...c2c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

det du beskriver, kan kanskje komme men ikke akkurat i nærmeste 20-30 år, og da er du dø, er du ikke? 

Er mulig det, men jeg har ganske stor omtanke og bekymring for mine barn og barne-barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Penger fins bare i teorien. Det er fiat penger, det vil si at staten går god for en slags verdipapir (penger er egt gjeldsbrev)

https://no.wikipedia.org/wiki/Fiat-penger

https://skilling.com/eu/no/blog/trading-terms/fiat-money/

Anonymkode: 697bd...7e2

Ja, og så? Slik har det jo vært siden de første myntene ble preget rundt 620 f.kr. Disse var riktig nok preget i elektrum – en blanding av sølv og gull, så de hadde tross alt en viss egenverdi. Men det tok ikke mange tiår før mynter ble preget i uedle metaller, og var de første fiat-pengene. Og fiat-penger har vi basert oss på i alle sivilisasjoner siden, så jeg ser ikke helt poenget eller problemet med konseptet?

Skulle vært artig å være flue på veggen hvis noen stjal lommeboka di stappfull av penger, og du ble avfeid med et skuldertrekk og «kan ikke se at du har lidd noe annet enn et teoretisk tap her gitt....» hos politiet. Da tipper jeg pipa ville fått en annen låt. 😆

Anonymkode: 04316...584

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og så? Slik har det jo vært siden de første myntene ble preget rundt 620 f.kr. Disse var riktig nok preget i elektrum – en blanding av sølv og gull, så de hadde tross alt en viss egenverdi. Men det tok ikke mange tiår før mynter ble preget i uedle metaller, og var de første fiat-pengene. Og fiat-penger har vi basert oss på i alle sivilisasjoner siden, så jeg ser ikke helt poenget eller problemet med konseptet?

Skulle vært artig å være flue på veggen hvis noen stjal lommeboka di stappfull av penger, og du ble avfeid med et skuldertrekk og «kan ikke se at du har lidd noe annet enn et teoretisk tap her gitt....» hos politiet. Da tipper jeg pipa ville fått en annen låt. 😆

Anonymkode: 04316...584

Siden tråden fokuserer på krig så viste jeg til dette da det i en av linkene listes opp ting som kan gjøre penger verdiløse:

• Inflasjonsrisiko: Fordi fiat-penger ikke støttes av en fysisk vare, kan myndigheter trykke mer penger, noe som kan føre til inflasjon.
  • Avhengighet av regjeringens stabilitet: Verdien av fiat-penger er nært knyttet til stabiliteten og troverdigheten til den utstedende regjeringen. Politisk ustabilitet kan føre til tap av offentlig tro og valutadevaluering.
  • Ingen egenverdi: I motsetning til varepenger har fiat-penger ingen egenverdi. Hvis folk mister troen på papirvalutaen eller dens utsteder, kan valutaen bli verdiløs.
  • Økonomiske bobler: Enkel pengepolitikk og muligheten til å trykke mer penger kan føre til økonomiske bobler, som kan ha ødeleggende effekter når de sprekker.

Anonymkode: 697bd...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg nå solgt huset, beholder hytta. Gått inn på leiemarkedet. 

Har fartet mye verden rundt. Har stor bil stående både et sted i USA og Australia. 

Og et greit stort beredskapslager på hytta. 

Anonymkode: 4a5bc...54d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Europa nå høyst sannsynlig satser mye mer på militære og våpen gjør at Putin verken har sjans eller tør å prøve seg på Vest-Europa på mange mange år. Russland er økonomisk kjørt i grøfta, så de skal slite veldig lenge med å erstatte alt som er tapt i krigen. Og,- hvor mange russere ønsker en ny krig og ei ny kjøttkvern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nå når det går mot storkrig i Europa, hva bør man gjøre med pengene sine?

Anonymkode: 125d3...105

Kjøp ris,mel,bønner,erter++alt som er holdbart.

Anonymkode: 754ae...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du må lese deg opp! 

Jeg har lest meg opp. Jeg er forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er 100% Russland som ødela Nord Stream 2

Det gir ingen mening overhodet. Hvorfor skulle Russland ha ødelagt for seg selv? Mangelen på logisk, rasjonell tankegang er helt fraværende i all russofobien som hersker for tiden. Det medieskapte hatet ødelegger enhver diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...