Gå til innhold

Verdt å studere medisin i Slovakia?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har som mål å studere medisin, men jeg har ikke de nødvendige realfagene, og jeg har heller ikke snittet som kreves for å komme inn på medisinstudiet i Norge. Derfor vurderer jeg å studere medisin i Slovakia. Problemet mitt er det økonomiske: Etter å ha fått hjelp fra Lånekassen har jeg regnet ut at jeg vil måtte tilbakebetale over 1,2 millioner kroner etter fullført utdanning. I tillegg er jeg usikker på hvordan studiemiljøet er der, og hvilke sjanser jeg har for å få LIS-stilling etter endt utdannelse. Jeg vil gjerne høre fra dere som har studert i Øst-Europa – syns dere det er verdt det, eller bør jeg vurdere å studere noe annet i stedet?

Anonymkode: f121d...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke det. Det begynner å bli for mange norske medisinstudenter til de få LIS-stillingene som det er - for ikke å snakke om de utenlandske søkerne.

Å ta opp over en mil i lån for "drømmeyrket" som man egentlig ikke har vært borti engang, er neppe verdt det.

Anonymkode: 79bc5...c58

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mulighet til å komme inn på tannlegestudiet i Norge ville jeg mye heller valgt det. Mye mer behagelig og familievennlig jobb og ikke minst bedre arbeidsmarked + 5 års studier istedenfor 6. Men krever også realfag som du i så fall må ta som privatist.

Anonymkode: b94ac...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du har mulighet til å komme inn på tannlegestudiet i Norge ville jeg mye heller valgt det. Mye mer behagelig og familievennlig jobb og ikke minst bedre arbeidsmarked + 5 års studier istedenfor 6. Men krever også realfag som du i så fall må ta som privatist.

Og jeg hadde heller valgt veterinær eller sosionom, men det var ikke det TS spurte om. Tannlege er noe helt annet enn medisin, den eneste likheten er at en får stort studielån og det har Lege i navnet.

Anonymkode: 59621...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og jeg hadde heller valgt veterinær eller sosionom, men det var ikke det TS spurte om. Tannlege er noe helt annet enn medisin, den eneste likheten er at en får stort studielån og det har Lege i navnet.

Anonymkode: 59621...fbf

Da må du lese HI på nytt, TS spør "eller bør jeg vurdere å studere noe annet i stedet?" - derfor foreslår jeg et annet helsefaglig studium som har fellestrekk med medisin, men som leder til et yrke som mye bedre lar seg forene med familie og fritid, og ikke går på helsa løs. 1. året på odontologi har flere av de samme emnene som medisin.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...