Gå til innhold

Når begynte babyen med samme mat som de voksne?

Mams123

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Mams123 skrev (12 timer siden):

Hei! Jeg lurer på; når lot dere babyen spise mer biter og mer samme middag som de voksne? 

Har en baby på 11 mnd, hun spiser nå myke lapper, brødskiver med leverpostei (uten skorpe), litt kokte grønnsaker, og så klart grøt og most mat generelt.

Må legge til at jeg synes dette med biter og kvelningsfare har vært skummelt, og har måttet jobbe med meg selv her😅 

Kjøp Ida Gran Jansens bok Barnemat. Der er det oppskrifter som gjør overgangen glatt

Anonymkode: 4e82f...ebb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lagde stort sett middagene våre slik at det var fint for barnet å spise det. Syns det var mye enklere at vi alle spiste samme mat. Barna var også mest interessert i det vi spiste, så da var det greit at de fikk spise det samme som oss.

Anonymkode: 0e3f5...664

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også redd for kvelning, så gir små biter. Sikkert alt for små biter, men ungene lærer nå uansett å spise etterhvert. Har en 3-åring som spiser "alt", til tross for at jeg tidvis var ganske hysterisk da vi startet med fast føde. Ser at jeg ikke er særlig mye bedre nå med unge nummer to. Gir litt av vår middag (pasta, poteter, bittesmå kjøttkakebiter) men vi bruker ferdiggrøt, ferdigsmootie og middagsglass som hovednæring. Og så har vi nettopp begynt med litt brødskiver - i bittesmå biter. Gikk seg til gradvis med første, og jeg antar det blir å gå seg til gradvis denne gangen også. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mams123 skrev (15 timer siden):

Hei! Jeg lurer på; når lot dere babyen spise mer biter og mer samme middag som de voksne? 

Har en baby på 11 mnd, hun spiser nå myke lapper, brødskiver med leverpostei (uten skorpe), litt kokte grønnsaker, og så klart grøt og most mat generelt.

Må legge til at jeg synes dette med biter og kvelningsfare har vært skummelt, og har måttet jobbe med meg selv her😅 

Gjorde det også fra start. Og noen av de beste tingene å starte med var f.eks. å la babyen plukke maiskorn fra egen tallerken, eventuelt riskorn etc. Veldig god trening for motorikk! 

Ellers var kavring en fin ting (finnes i fullkorn uten så mye sukker) for å gnage med tenner, bare passe på hvis det falt av store biter.

Letteste mtp trygghet var å la de gnage på kyllinglår osv. Eller få tacowrap, kjøttdeig er små biter, og grønnsakene var jo kuttet opp i smått. 

Ellers var jeg hysterisk nøye på å dele opp alt slik at det ikke ble form som luftrøret, f.eks. delte jeg pølser i to på langs og delte opp druer til ungene bikket fire år. Men nettopp fordi jeg var så redd for de tingene der valgte jeg blw for å være tryggest mulig. Så vil gjerne anbefale deg å lese deg opp på det, er egne anbefaler når man går fra ordinær mating med mos og skje, til blw for at det skal være trygt 😊 

Anonymkode: fa1c8...b0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har fått samme middag som oss siden de ble introdusert for mat. Selvsagt moset og etterhvert i små biter og selvsagt mildere krydret enn våre porsjoner, dersom det var noe som var sterkt. Noe av hyggen er jo at familien sitter samlet rundt bordet og spiser sammen. Da er det helt naturlig at barnet får mat fra de samme kjelene og fatene som resten av familien.

Jævlig sært og trist hvis babyen alltid enten må spise alene eller ikke får det samme som alle andre rundt bordet.

Anonymkode: 68695...2ef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har gitt samme mat, men litt modifisert fra 4-6 mnd. Eldste fikk sikkert mer spesialisert barnemat enn de andre, men han måtte uansett ha egen mat pga allergi. De andre har bare fått det vi har laget til oss/de større barna 

Anonymkode: f702a...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mtp kvelning er små biter verre. Store biter (som 1/4 av en halv mango) eller en halv kjøttkake er tryggere når baby ikke er vandt fremfor kjøttkaker i 10 biter. 

Anonymkode: 663b1...87d

Jada jeg vet det, jeg hentet mye råd fra SolidStarts og fulgte det jeg også var komfortabel med + pushet engstelsen litt. Men man må jo se an baby litt og. Og må passe litt på med myk mat også. Min var en veldig entusiastisk spiser, hvis jeg ga en hel brødskive eller pannekake stappet hun hele i munnen og det er jo og en fare for kvelning eller kan være ubehagelig om det setter seg fast i ganen, men om jeg ga bittesmå biter så spiste hun de fint uten å sette i halsen. Og at man ikke er komfortabel med å gi barnet under 1 år et stort stykke biff eller et helt eple for eksempel må være ok, uten at det må komme kommentarer om at man gjør det vanskelig eller at barnet ikke lærer å tygge.

Anonymkode: 6488d...59a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mams123 skrev (20 timer siden):

5 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre spiste mat med biter fra 8 mnders alder. Ikke store biter selvsagt, og grønnsaker var kokt myke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fått min mat fra start, men i moset/tilpasset form :) kjøttkaker, fiskeboller etc kan enkelt moses med en gaffel. Kylling most med stavmikser etc. Jeg var påpasselig med salt i tilberedningen da, saltet heller min egen mat på tallerken og skippet salt i matlagingen. Så vi har spist middag "sammen" siden ca. 5 mnd alder. Begynte med mer biter, oppskjært brødskive etc fra ca 8-9 mnd. Fikk prøve seg på litt frukt "blw-style" med forholdsvis store biter (så store at det utgjorde ingen fare) fra ganske tidlig :) 

Anonymkode: dc301...1a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...