Mams123 Skrevet 17. februar #1 Skrevet 17. februar Hei! Jeg lurer på; når lot dere babyen spise mer biter og mer samme middag som de voksne? Har en baby på 11 mnd, hun spiser nå myke lapper, brødskiver med leverpostei (uten skorpe), litt kokte grønnsaker, og så klart grøt og most mat generelt. Må legge til at jeg synes dette med biter og kvelningsfare har vært skummelt, og har måttet jobbe med meg selv her😅
AnonymBruker Skrevet 17. februar #2 Skrevet 17. februar Med en gang, altså 6 måneder. Anonymkode: 60475...f6e 7 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar #3 Skrevet 17. februar Når de ikke er baby lenger....altså ett år. Anonymkode: 79074...a6d
AnonymBruker Skrevet 17. februar #4 Skrevet 17. februar Har slltid fått det samme som oss, bare tilpasset med tanke på salt og alder Anonymkode: f7a93...be8 4
IDGAF Skrevet 17. februar #5 Skrevet 17. februar Vi fulgte prinsippene etter BLW, så ga biter med en gang vi introduserte fast føde. Har aldri gitt most mat (foruten mat vi også spiser most som potetmos), og har alltid gitt henne det samme som vi også spiser. Jeg hadde en app, husker ikke helt hva den heter dessverre, men der kunne du trykke deg inn på hver råvare og se hvordan den skulle serveres ved ulike aldre. Den anbefales, var ikke like skummelt å servere biter når jeg fulgte den! 😊 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar #6 Skrevet 17. februar Kokte grønnsaker, kjøtt og fisk , hele brødskiver osv fra 6 mnd. vanlig mat (altså det vi spiste med alt av ingredienser fra 8 mnd). Du må begynne å gi barnet normal mat, viktig at de lærer seg å spise , og bruke sansene (smak, lukt, syn, kjenne og føle på osv). Musklene i kjeven og tungen er noe de må lære seg å bruke, det kommer ikke av å spise grøt og myke lapper… Anonymkode: e2f0d...408 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar #7 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når de ikke er baby lenger....altså ett år. Anonymkode: 79074...a6d Så de skal ikke få øve på spisemotorikk før de er ett år? 🫨 Anonymkode: 60475...f6e 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar #8 Skrevet 17. februar Fra introduksjon av fast føde Anonymkode: 33bc6...8fa 1
BlåSwix Skrevet 17. februar #9 Skrevet 17. februar IDGAF skrev (6 minutter siden): Vi fulgte prinsippene etter BLW, så ga biter med en gang vi introduserte fast føde. Har aldri gitt most mat (foruten mat vi også spiser most som potetmos), og har alltid gitt henne det samme som vi også spiser. Jeg hadde en app, husker ikke helt hva den heter dessverre, men der kunne du trykke deg inn på hver råvare og se hvordan den skulle serveres ved ulike aldre. Den anbefales, var ikke like skummelt å servere biter når jeg fulgte den! 😊 Vi har gjort det samme med våre barn, så signerer denne. Bruker appen Solid Starts.
AnonymBruker Skrevet 17. februar #10 Skrevet 17. februar IDGAF skrev (5 minutter siden): Vi fulgte prinsippene etter BLW, så ga biter med en gang vi introduserte fast føde. Har aldri gitt most mat (foruten mat vi også spiser most som potetmos), og har alltid gitt henne det samme som vi også spiser. Jeg hadde en app, husker ikke helt hva den heter dessverre, men der kunne du trykke deg inn på hver råvare og se hvordan den skulle serveres ved ulike aldre. Den anbefales, var ikke like skummelt å servere biter når jeg fulgte den! 😊 SolidStarts? Den brukte jeg også, den var veldig betryggende Vi kjørte ikke rein BLW, men en del av disse prinsippene (i tillegg til noe mos og smoothies, spesielt når vi var på farten), og jeg anbefaler det virkelig. Når småen fikk en eggestrimmel eller lignende å holde på med, fikk også jeg matro og vi hadde mange hyggelige (og grisete) måltider sammen. Anonymkode: abf17...d61
AnonymBruker Skrevet 17. februar #11 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Kokte grønnsaker, kjøtt og fisk , hele brødskiver osv fra 6 mnd. vanlig mat (altså det vi spiste med alt av ingredienser fra 8 mnd). Du må begynne å gi barnet normal mat, viktig at de lærer seg å spise , og bruke sansene (smak, lukt, syn, kjenne og føle på osv). Musklene i kjeven og tungen er noe de må lære seg å bruke, det kommer ikke av å spise grøt og myke lapper… Anonymkode: e2f0d...408 Jepp, det kommer til å bli trangt for de stakkars tennene til barnet ditt når melketennene detter ut, TS...... Anonymkode: 3a17c...4b8 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar #12 Skrevet 17. februar Her så fikk de mer eller mindre det samme som oss fra de begynte med smaksprøver. Fra 5/6 mnd alder fikk de så og si alt vi hadde til middag. Eks potet, most med grønsaker og fisk, eller elgkarbonade med potet, saus, grønsaker, eller plukkfinke med most potet, fersk suppe med potet, innmatkaker med potet og grønsaker osv . Etter som de ble flinkere til å tygge droppet vi å mose fikk da i biter i stede. Spiste vel skorpe på brødskive fra de var 7/8 mnd. Som pålegg spiste de nå Leverpostei, makrell i tomat, gulost, hjemme lager syltetøy, ost, smøre ost, osv Fikk smaksprøver fra 3/4 mnd Anonymkode: 9cb67...6b3
AnonymBruker Skrevet 17. februar #13 Skrevet 17. februar Kan ikke dere BLW-folk og "ga baby vanlig full middag som vi voksne spiste fra babys første måltid" svare på en litt hyggelig og hjelpsom måte. Det er alltid så mye nedlatende svar i sånne tråder om mat til babyer. Jeg var og veldig redd for kvelning TS så skjønner deg ❤️ Her ga vi babymat/mos og myke biter (lapper, omelett, kokte grønnsaker) en stund og så begynte vi vel med litt mer brød og vanlig mat fra 8,5-9 mnd. Baby fikk fra vår middag når det passet seg og så mer og mer etterhvert. Var vel rundt året når vi begynte mer å lage bare 1 middag der hun fikk det samme eller noen av elementene fra vår middag. Barnet er 3 år nå og vi tilpasser fremdeles iblant om vi voksne vil spise noe vi vet hun ikke liker (men hun liker mye) men det er sjeldent. Gikk helt fint her å ikke gå rett på å gi 6 mnd gammel baby store stykker av hard mat. Hun lærte å spise likevel. Det går an å kjøre en mellomting av kun mos og helt BLW Anonymkode: 6488d...59a 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar #14 Skrevet 17. februar Mams123 skrev (2 timer siden): Hei! Jeg lurer på; når lot dere babyen spise mer biter og mer samme middag som de voksne? Har en baby på 11 mnd, hun spiser nå myke lapper, brødskiver med leverpostei (uten skorpe), litt kokte grønnsaker, og så klart grøt og most mat generelt. Må legge til at jeg synes dette med biter og kvelningsfare har vært skummelt, og har måttet jobbe med meg selv her😅 Begynte fra 6 måneder, men da var jeg påpasselig med salt. Fra 11/12 måneder spiser hun akkurat det samme som oss. Vår har spist biter fra hvertfall 7/8 måneder Anonymkode: 294b5...0b7
AnonymBruker Skrevet 17. februar #15 Skrevet 17. februar Min fikk ordentlig mat fra 6 måneder, BLW her også, men fikk ikke smake noe UP eller sukker før 3 år, så da er vel svaret enten 6 mnd eller 3 år, alt etter hvordan du ser på det. Typ, hvis vi en sjelden gang kjøpte en ferdigpizza eller noe lignende sånn junk før hun var 3 år, fikk hun noe annet. Anonymkode: 8a743...ac9
AnonymBruker Skrevet 17. februar #16 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan ikke dere BLW-folk og "ga baby vanlig full middag som vi voksne spiste fra babys første måltid" svare på en litt hyggelig og hjelpsom måte. Det er alltid så mye nedlatende svar i sånne tråder om mat til babyer. Jeg var og veldig redd for kvelning TS så skjønner deg ❤️ Her ga vi babymat/mos og myke biter (lapper, omelett, kokte grønnsaker) en stund og så begynte vi vel med litt mer brød og vanlig mat fra 8,5-9 mnd. Baby fikk fra vår middag når det passet seg og så mer og mer etterhvert. Var vel rundt året når vi begynte mer å lage bare 1 middag der hun fikk det samme eller noen av elementene fra vår middag. Barnet er 3 år nå og vi tilpasser fremdeles iblant om vi voksne vil spise noe vi vet hun ikke liker (men hun liker mye) men det er sjeldent. Gikk helt fint her å ikke gå rett på å gi 6 mnd gammel baby store stykker av hard mat. Hun lærte å spise likevel. Det går an å kjøre en mellomting av kun mos og helt BLW Anonymkode: 6488d...59a Mtp kvelning er små biter verre. Store biter (som 1/4 av en halv mango) eller en halv kjøttkake er tryggere når baby ikke er vandt fremfor kjøttkaker i 10 biter. Anonymkode: 663b1...87d 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar #17 Skrevet 17. februar Med en gang de begynte å spise fast føde, etter 6 mnd en gang. Det var gjerne stjeling av vår mat som var intro. Kuttet ned på saltet, bare krydret mer med alt annet. Anonymkode: c17f0...f71
AnonymBruker Skrevet 18. februar #18 Skrevet 18. februar Rundt 1 år sluttet vi å kjøpe middagsglass. Hun spiste jo så klart andre ting før dette. Men om vi spiste spicy indisk eller burger så ga vi henne ikke dette. Det tok også lang tid før hun var interessert i kjøtt. Nå er hun straks 2 år, og spiser det meste. Anonymkode: bfa3c...764
Mams123 Skrevet 18. februar Forfatter #19 Skrevet 18. februar (endret) Tusen takk for svar til dere som svarte konstruktivt. Til dere som svarte nedlatende om tenner osv; håper ikke dere lærer barna deres å snakke sånn til andre. Endret 18. februar av Mams123 1
Arkana Skrevet 18. februar #20 Skrevet 18. februar Overgangen fra hjemmelaget babymat og til det samme som oss (men tilpasset i forhold til salt og krydder) var litt glidende, men fra 10-11 mnd spiste de det samme som oss i alle fall. Kvelningsfare tror jeg aldri vi bekymret oss over, men babyer og små barn har en velutviklet brekningsrefleks nettopp fordi de skal takle ulike konsistenser når de lærer å spise mat. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå