Gå til innhold

Betaler man fellesgjeld når man kjøper leiligheten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt ny på dette, ser leiligheter til salgs som, la oss si koster 2 mill, så står det "inkl fellesgjeld 2,6 mill". 

Så hvor mye må jeg betale? 

Anonymkode: 24982...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du betaler 2 millioner, men får et lån på 2,6 millioner "med på kjøpet".

Banken regner alltid med fellesgjeld når de vurderer hvor mye du kan låne, så dersom du for eksempel bare kan låne 3 millioner, så kan du ikke kjøpe den leiligheten.

Anonymkode: a77ed...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt ny på dette, ser leiligheter til salgs som, la oss si koster 2 mill, så står det "inkl fellesgjeld 2,6 mill". 

Fellesgjelden nedbetales via fellesutgiftene. Du bør lese deg opp før du byr. Sjekk nøye om det er avdragsfrihet på fellesgjeld så du ikke får en ubehagelig overraske om noen år.

Anonymkode: db218...a3c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Litt uklart hva du mener her, 2 mill + 2,6 eller 2,6 totalt inkl fellesgjeld?

Det er totalsummen leiligheten koster. Det må du ha finansieringsbevis for. Men du betaler bare prisen for leiligheten. Felleskostnadene betaler du ned via husleie. Unntaket er ved IN-ordning, der du kan innfri all fellesgjeld også. 

Anonymkode: ffd92...632

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne leiligheten er totalpris (det du må ha finansieringsbevis på) 2424745kr. Du betaler 2.090.000kr. Felleskostnader er 6850kr/mnd. 

Nå har jeg ikke regnet med det du kan trekke fra av evt egenkapital. 

Lurt å snakke med banken om dette, ts. 

IMG_3752.jpeg

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Litt uklart hva du mener her, 2 mill + 2,6 eller 2,6 totalt inkl fellesgjeld?

Det er totalsummen leiligheten koster. Det må du ha finansieringsbevis for. Men du betaler bare prisen for leiligheten. Felleskostnadene betaler du ned via husleie. Unntaket er ved IN-ordning, der du kan innfri all fellesgjeld også. 

Jeg mener at den koster 2 millioner, men 2,6 med fellesgjeld, den er da på 600k i dette eksempelet. 

Så hvis jeg får låne 2,1 så har jeg ikke nok? 

Blir det fellesgjeld + fellesutgifter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På denne leiligheten er totalpris (det du må ha finansieringsbevis på) 2424745kr. Du betaler 2.090.000kr. Felleskostnader er 6850kr/mnd. 

Nå har jeg ikke regnet med det du kan trekke fra av evt egenkapital. 

Lurt å snakke med banken om dette, ts. 

IMG_3752.jpeg

Er felleskostnader utenom gjelden eller er den med i den? Takk for eksempel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over finnes det en såkalt IN-ordning i en del borettslag, der man kan (om man får lån eller har penger nok) kan innløse sin andel av fellesgjelden.Da synker den månedlige husleien man betaler (fellesutgiftene) fordi fellesgjelden er innfridd.

Betaler man IKKE via IN-ordningen men lar andelen av fellesgjelden stå, betaler man for den i månedlige avdrag via husleien hver måned. I tillegg har du ditt eget boliglån i banken som du betaler for månedlig. 

Her jeg bor er badene totalrenovert i regi av borettslaget, så vi har fått en markant husleieøkning pga gjelden, som vi må betale månedlig. Vi har ikke IN-ordning i mitt borettslag, så ingen mulighet til å betale den ned før, om man kunne.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at den koster 2 millioner, men 2,6 med fellesgjeld, den er da på 600k i dette eksempelet. 

Anbefaler som sagt å snakke med banken. I utgangspunktet har du ikke nok, nei, men jeg vet banker som har unntak. Du bør få helt tydelige beskjeder fra dem før du byr. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er felleskostnader utenom gjelden eller er den med i den? Takk for eksempel 

Felleskostnadene dekker nedbetaling av den felles gjelden, men ofte er det også andre ting inkludert, som vann, internett, brøyting, vaktmester - hva det er varierer, så lurt å sjekke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 minutt siden):

Som nevnt over finnes det en såkalt IN-ordning i en del borettslag, der man kan (om man får lån eller har penger nok) kan innløse sin andel av fellesgjelden.Da synker den månedlige husleien man betaler (fellesutgiftene) fordi fellesgjelden er innfridd.

Betaler man IKKE via IN-ordningen men lar andelen av fellesgjelden stå, betaler man for den i månedlige avdrag via husleien hver måned.

Her jeg bor er badene totalrenovert i regi av borettslaget, så vi har fått en markant husleieøkning pga gjelden, som vi må betale månedlig. Vi har ikke IN-ordning i mitt borettslag, så ingen mulighet til å betale den ned før, om man kunne.

Så hvis det er lenge siden det har vært noe oppussing i blokka så kan det komme renovering og mye mer i fellesgjeld? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må ha finansieringsbevis på 2,6 for å kunne kjøpe den, men du tar bare opp lån på 2mill minus egenkapital, så må du betale ned på lånet i banken og fellesgjelden betaler du via fellesutgifter.

Anonymkode: 4e24f...c15

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis det er lenge siden det har vært noe oppussing i blokka så kan det komme renovering og mye mer i fellesgjeld? 

Ja, men dette kan styret opplyse om/du kan spørre megler/ lese referat fra styremøter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan det i alle sameier og borettslag. Nye vinduer og balkongdører som skiftes ut hos alle f.eks, er en stor kostnad som de fleste borettslag nok måtte tatt lån for å få gjennomført.(bare et eksempel på ting som kan måtte utføres)

Her var det altså badene som måtte tas. De var grusomme da jeg flyttet inn her, men pga planene allerede var lagt om renovering litt frem i tid, kjøpte jeg leiligheten likevel, siden jeg visste at badet ville bli fikset.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Flere eldre borettslag kan ha store etterslep på vedlikehold som kan medføre økning i fellesgjeld/fellesutgifter.

Anonymkode: db218...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen borettslag har oppsparte midler de kan bruke ved oppussing, det varierer veldig på økonomien til de ulike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du i så fall ikke nok, nei. 

Fellesgjelden er et stort lån hele sameiet har, sånn i utgangspunktet (se siste avsnitt for unntak, nemlig IN-ordning), og som hver eier svarer for en forholdsmessig andel av. Avdragene på denne betales gjennom fellesutgiftene. Sameiet tar imot fellesutgifter hver måned og bruker av disse pengene når de betaler på sameiets lån (fellesgjelden). Så hvis du flytter inn et sted med meget høy fellesgjeld, da vil fellesutgiftene også være høye.

Du kan se på denne annonsen, for eksempel. Prisantydningen er på 1,9 millioner, men andelen av fellesgjelden er på hele 2,8 millioner. Derfor er de månedlige fellesutgiftene enorme, målt opp mot leilighetens størrelse, nemlig nesten 16 000 kroner. Dette er et ganske ekstremt eksempel, det er bare for å vise deg at fellesgjelden betales ned ved at en andel av det du betaler i månedlige fellesutgifter betales videre inn på sameiets gjeld.

Så finnes det, som flere her nevner, fellesgjeld med såkalt IN-ordning. IN står for individuell nedbetaling, og det innebærer at du kan betale ned din andel av fellesgjelden hvis du har penger og lyst til det. Da betaler du altså din andel av fellesgjelden, og sameiet slutter å kreve deg for fellesgjeld-delen av fellesutgiftene. Dermed vil fellesutgiftene dine synke ned til et nivå tilsvarende om sameiet var uten fellesgjeld.

Anonymkode: 4ee18...dfe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yep. Lurt å lese seg opp på borettslaget, hva som har blitt gjort av tidligere arbeider og lignende. 

Mange borettslag har et etterslep på utgifter, det kan bli dyrt. 

Skrekkeksemplet er Haugenstua borettslag som i mange år har hatt beboere som har stemt ned dyre oppgraderinger på fasaden. Ikke bare er de nå nødt til å gjennomføre de nødvendige oppgraderingene raskt, siden fasaden bokstavelig talt faller fra hverandre, men kommunen har nå gulmerket byggene som kulturminne, noe som gjør at borettslaget må forholde seg til langt flere retningslinjer og fordyrer arbeidet. 

Vi snakker nå om at enkeltleiligheter kan få økninger på over 10k i måneden, og dette er nok familier som er godt belånt fra før av. 

Anonymkode: 3c930...ed8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhetes pris eks 2 mil 

Totalpris ink fellesgjeld 2,6 mil. 

Det betyr at leiligheten koster 2 millioner men i tillegg har borettslaget gjeld, hvor leilighetens andel utgjør 600 000 ( disse betales ned via fellesutgifter). Dvs at du må ha finansiering for totalpris som da er 2,6 mil. I tillegg må man sette seg inn i lånene til borettslaget og gjøre seg kjent med evt vedlikeholdsbehov, planer osv so. Borettslaget har. Borettslag av litt størrelse kan gjerne ha behov for å ta opp gjeld til flere titalls millioner, eller det kan være avdragsfrihet på lån osv. Derfor bør man forsikre seg om at man kan betjene fellesutgifter som gjerne er høyere enn det som står oppgitt pr dd. 

Mange brenner seg når de kjøper borettslagsleiligheter fordi de ikke har tatt tilstrekkelig høyde til fellesutgifter. 

Anonymkode: bf0bc...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Betaler man IKKE via IN-ordningen men lar andelen av fellesgjelden stå, betaler man for den i månedlige avdrag via husleien hver måned. I tillegg har du ditt eget boliglån i banken som du betaler for månedlig. 

Store fallgruver ved å betale ned på et IN-lån, så den som vurderer burde google nøye eller snakke med en advokat. 

Anonymkode: b5541...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store fallgruver ved å betale ned på et IN-lån, så den som vurderer burde google nøye eller snakke med en advokat. 

Anonymkode: b5541...4d2

Hvilke fallgruver er det? Man slipper å sitte og betale på renter og ofte høy gjeld hver måned?

Kunne vært interessant å vite, kan du si noe mer om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...